Dráhy chtějí ETCS do syslů a RegioSharků. Přistupují na vyšší ceny.
České dráhy chtějí zabezpečit motoráky RegioShark a řídící vozy "sysel" evropským zabezpečovačem ETCS. Přistupují na vyšší cenu.
České dráhy přes sérii neúspěšných tendrů nevzdávají snahu osadit hnací a řídící vozidla mobilní částí ETCS. Aktuálně vypsaly dvě soutěže, z nichž má vzejít dodavatel zabezpečení pro motoráky řady 844 (RegioShark) a řídící vozy 961, kterým se přezdívá sysel.
Dráhy jsou přitom v cenové defenzivě. Předpokládaná cena za vybavení 31 RegioSharků je 458 milionů bez DPH, cena za 34 syslů se očekává ve výši 507 milionů bez DPH. V obou případech tak téměř dosahuje 15 milionů za vozidlo, což je úroveň, kterou dráhy ještě loni neakceptovaly a podobný tendr zrušily.
Z šesti loni vypsaných tendrů na ETCS dráhy zrušily pět. V poslední zrušené zakázce poptávaly ETCS právě do motorových lokomotiv, motorových jednotek a řídících vozů. Šlo například o lokomotivy 750.7, motorové vozy 840/841 (Stadler) a 844 (Pesa) a některé typy řídících vozů. Přišla jediná nabídka: od AŽD Praha. Za vybavení až 154 hnacích vozidel a řídících vozů firma požadovala 2,362 miliardy korun, tedy přes 15 milionů korun za vozidlo. Odhady drah tehdy činily 10 milionů za vozidlo.
České dráhy vysoutěžily zatím jen dodavatele ETCS pro 146 elektrických lokomotiv za 1,864 miliardy korun. Cena přitom neustále roste. Například ČD Cargo loni stihlo vysoutěžit ETCS na 78 lokomotiv s cenou ještě pod deset milionů za kus. I tak to může u některých starších strojů znamenat více než polovinu jejich hodnoty.
Ceny rostou s tím, jak se blíží 1. leden 2025. Po tomto datu nebudou smět v tuzemsku na tratě osazené ETCS vozidla bez palubní části systému. Ministr dopravy Karel Havlíček termín v souvislosti s nedávnou sérií nehod na železnici znovu potvrdil, ačkoliv České dráhy tlačily na odklad. Ministerstvo rovněž dopravcům slíbilo dvě miliardy ročně na dovybavení vozidel. Vysoké ceny souvisejí i s omezeným počtem dodavatelů na trhu.