lot
Zprávy

DPP chystá další bezbariérovou stanici, výtah povede i na Hradčanskou

Tramvaj v zastávce Hradčanská. Zatímco do vestibulu metra je bezbariérový přístup, dál už ne. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Tramvaj v zastávce Hradčanská. Zatímco do vestibulu metra je bezbariérový přístup, dál už ne. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
DPP odhaduje náklady na soustavu výtahů k nástupišti na 430 milionů korun.

Další stanici metra čeká investice v řádu stovek milionů korun pro bezbariérový přístup. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vypsal soutěž na projektanta vybudování výtahů ve stanici Hradčanská.

Projekt má navázat na studii od Metroprojektu. Ten navrhl dvě verze, jak dostat například vozíčkáře či rodiče s kočárky na nástupiště stanice. Odhadované náklady jsou 430 milionů korun. „Jedna je se čtyřmi osobními výtahy a únikovým schodištěm s přímým výstupem z nástupiště do povrchového vestibulu stanice. Druhá varianta jsou 4 evakuační výtahy s přímým výstupem z nástupiště do povrchového vestibulu stanice, tedy bez únikového schodiště,“ řekl vedoucí oddělení komunikace DPP Daniel Šabík.

DPP očekává, že úpravy stanice Hradčanská začnou nejdříve v roce 2023. „Teprve soutěžíme projektanta, následně budeme připravovat veškerou dokumentaci jak pro stavební, tak i územní řízení, pak bude následovat projektování dokumentace pro provedení stavby, na základě které budeme teprve moci vypsat veřejnou zakázkou na zhotovitele,“ vysvětlil Šabík.

Zatímco nové stanice metra jsou už od stavby bezbariérové, u původních musí DPP nákladně budovat výtahy vedoucí k nástupišti. Letos například běží budování výtahů ve stanici Opatov, hotovo má být do konce listopadu. Výtahy vznikají také ve stanici Karlovo náměstí, zprovozněné budou na začátku léta příštího roku.

Projekční práce běží také ve stanicích Flora, Českomoravská a Křižíkova. „Na Hradčanskou a Želivského máme studii a v současnosti vybíráme projektanta. U stanic Jinonice a Malostranská jsme projektanta již vybrali, projektovat začneme příští rok,“ vypočítává Šabík.

S přípravnými pracemi je DPP nejdále ve stanici Jiřího z Poděbrad, pro jejíž bezbariérové zpřístupnění a modernizaci v současnosti již vybírá zhotovitele. „Stavební práce na Jiřího z Poděbrad bychom chtěli zahájit ještě letos před Vánoci, vše bude ale záležet na průběhu veřejné zakázky,“ upřesnil Šabík.

Odebírat
Upozornit na
guest
44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
qwert

A co stanice Kačerov? Tam se bezbarierovost ani neplánuje?

MaT

Nóó… ta mi přijde dost bariérová i pro lidi bez nějakého handicapu… Jestli se dnes argumentuje tím, že se nestaví eskalátory tam, kde je příliš málo lidí (nebo kde se příliš málo lidí plánovalo – jako třeba z vestibulu na Nádraží Veleslavín – protože přeci měli už dávno přestupovat na vlaky na letiště), tak tady jich je sakra hodně na to, aby ty eskalátory byly opodstatněné… A za další – to současné pevné schodiště je dost úzké na to množství lidí… Podobné je to třeba na Chodově, ale i na některých dalších stanicích trasy C. Prostě podle mě jsou tyhle… Číst vice »

Kalanis

Kačerov plošinu svého času měl… Dokud se tedy po mnoha zásazích hasičů vyproštujících uživatele oné plošiny nezjistilo, že to zalomení schodů a tedy i trasy plošiny způsobuje rozsáhlé trable. Prostě plošina fungovala jen občas. V plánu je udělat výtah na druhé straně u ventilačky.

Poolman

Kačerov snad plošinu neměl, to měl Chodov před stavbou výtahu. Existuje studie na vestavbu trojice eskalátorů zpřístupnění nákladního výtahu na straně směr Háje. Trojice eskalátorů nelze udělat za provozu, protože se musí zbourat schodiště a z hlediska vytížení je problém tuto stanici dlouhodobě vyloučit z provozu. Další komplikace pro jakoukoli investici je plánovaná výstavba nad stanici, kvůli které se dkouhodobe odkládá i oprava stanice.

pozorovatel

Kde je na Hradčanské nějaký POVRCHOVÝ vestibul stanice metra? Já tam znám jenom podchod pod bývalou křižovatkou, který sice výtahem z parteru přístupný je i pro vozíčkáře, ale přímý bezbariérový vjezd do něj tam rozhodněždný není (to by tam dodnes nebyl ani ten výtah)!

Martin V.

To mě taky v té Šabíkově formulaci zaujalo. Možná tam není, ale bude někde v ulici Dejvické, třeba na kraji nádražních pozemků. Bylo by to nejjednodušší a přínosné i pro normálně pohyblivé cestující podobně jako výtah z Muzea A (z hlubin rovnou až na povrch).

Jakub P

Mozna mate pravdu. Ty 4 vytahy a cena vyssi nez za komplet nektere stanice by tomu nasvedcovaly. Byt Metroprojekt umi udelat megalomansky a nasobne sloziteji a draz nez by bylo potreba v podstate jakoukoliv prkotinu.

pozorovatel

Samozřejmě by by lologické výtahem aspoň částečně nahradit silně chybějící druhý vestibul, ale lze se vůbec ještě ze střední haly stanice metra dostat někam k Dejvické ulici přímo až na povrch pouhým jedním svislým výtahem, aby nevznikly nesmyslné přestupy s debilními šikanami ve stylu „OSM“, jako je tomu napříkklad v případě stanice metra IPP? Chápu, že terorismus se rozmáhá a zakroucené chodby asi trochu brání přímým střeleckým útokům, ale za běžných „mírových“ podmínek jichž je snad pořád ještě víc než přestřelek, je každá taková zbytečná překážka jen pro zlost. A ještě něco: rozhodně bych neměl žádné námitky proti výtahům do… Číst vice »

Martin V.

Myslím, že by to šlo. Aspoň podle tohoto plánku http://mo.ttnz.cz/wordpress/wp-content/uploads/2007/09/o_Hradcanska_stav_.jpg je severozápadní konec nástupišť metra Hradčanská až skoro pod ulicí Dejvická mezi Eliášovou a Mařákovou. Ale určitě tam budou nejrůznější technologické prostory, kterých by se ty výtahy dotkly.

Poolman

Technologické prostory v tomto místě nejsou a výtahy lze vést přímo na povrch. Tlakové oddělení bude provedeno na nástupišti. Chodby mezi výtahy na jiných stanicích mají hlavni důvod že výtah nelze vést přímo na povrch. Na pavlaku by kdekoli z nástupiště vycházel doprostřed Legerovy. Najít místo na povrchu mnohdy není jednoduché a většinou se nenachází přímo nad nástupištěm. Pro tlakové oddělení se přestupní chodba většinou s výhodou využije aby nemusely vznikat monstrózní konstrukce na nástupišti nebo na povrchu.

zdeva

Jen ať ten výtah postavej…prokalila tady hromada peněz za léta po revoluci….imobilním to pomůže!!!

Honza Vrba

Takže při vlastně již– dá se říci – třetí rekonstrukci už bude výtah? To je skvělé! Kdy bude západní vestibul, při čtvrtý nebo pátý?

Erik

Zde hlavne melo vzniknout tram nadrazi.. a ne tento paskvil.

XXXD

A k čemu by bylo dobré? Současná zastávka se mi zdá dostačující.

Paja

Dostačující je, ale předchozí uspořádání bylo mnohokrát lepší s větší propustností.

Urban Transport Lover

Rozhodně není dostačující – do téhle tram zastávky u metra Hradčanská se od západu sbíhají 4 tramvajové tratě z oblastí Divoká Šárka, Petřiny, Podbaba a Bílá Hora často se tam ve špičce tvoří tramvajové kolony a z východu přes „Stross“ další 3 trati a z jihu 1 od Malostranský.
Navíc by měl stanici metra propojit i s paralelní tramvajovou tratí ke Hradu..
Už aby to bylo…

realista

„Navíc by měl stanici metra propojit i s paralelní tramvajovou tratí ke Hradu..“
Jak si tohle, prosím, přestavujete – můžete to nějak podrobněji rozvést?

Urban Transport Lover

ty tratě jsou velmi blízko u sebe – takže například stejně jako to bylo vyřešeno u metra B – Anděl – tedy výtah a přestupní chodba.
Jakoukoliv jinou variantou nebo kombinací variant.

realista

Vzdálenost více než 400 metrů (ulicemi po povrchu mezi zastávkami tramvají Hradčanská a Královský letohrádek) se vám zdá být „velmi blízko u sebe“? To mně tedy rozhodně ne: je to například určitě asi 3/4 délky pěšího přesunu mezi Masarykovým nádražím (vchodem v Hybernské ulici) a vstupem do dolní haly hlavního nádraží.
Jiná věc je, proč se ta stanice metra jmenuje Hradčanská, když se skutečnou pražskou čtvrtí Hradčany má pramálo společného – fakticky je to spíše Bruska.

Urban Transport Lover

reálně se jedná o cca 200 – 250 m chodby – tj. stejně jak na přestupních stanicích v metru

Frantík

Protože se pěšky z této stanice skutečně do Hradčan dostanete.

Juraj

A nemôže za to skôr ten úplne zbytočný semafor, ktorý chodci ignorujú a tram brzdí? Ja len že som žil kúsok od Anděla aj IPP, obe veľmi frekventované zastávky a nikde nebol takýto „blocker“ ako práve na Hradčanské…

Jakub P

Současné zastávky, umístěné tak, že schodiště míří směrem pryč z jejich nástupních ostrůvků, takže směrem do centra musí prakticky všichni přestupující mezi metrem a tramvají (v obou směrech tohoto přestupu) projít úzkou mezerou mezi zdí schodiště a (často pohybujícími se) tramvajemi, směrem z centra má pár šťastlivců do a z prvních (v případě mimořádného štěstí i druhých) dveří první tramvaje stojící v zastávce tu kliku, že tou úzkou uličkou na této straně nemusí, což je vyváženo tím, že ta ulička je na této straně zdaleka nejlákavějším místem k čekání, přičemž každý člověk, který v ní zastaví, její kapacitu ještě výrazně… Číst vice »

pozorovatel

BINGO !!!

Radek

Spíš by to chtělo obratiště západně od metra. Špejchar se nepoužívá, protože je před metrem od centra.

Martin V.

Neměl být výtah s bezbariérovým přistupem součástí západního vestibulu pro přestup na vlak v podzemní stanici Praha–Dejvice? Tohle bude nějaká předstihová investice, nebo zcela mimoběžný projekt?

Kalanis

Je celkem možný, že DPP došla trpělivost s SŽdc ohledně předělání nádraží Dejvice.

Kalanis
Jakub P

Jestli to bude tak kvalitně promyšlený, jako ten výtah z vestibulu na povrch, ke kterýmu se člověk na vozíku nebo rodič s kočárkem prakticky ani nemůže dostat kvůli těm Kotasovým megalomanským výlezům na už téměř nepoužívanej bývalej autobusák, tak možná ať radši ušetřej a Hradčanskou rovnou zakonzervujou jako památník idiocie v architektuře, kterým se od rekonstrukce stala…

Koro

Chapu vsechno ale 430 mega za vytah nikdy nepochopim.

jkjk

Výtah na Můstek stál 250 mil.

MaT

Tak. A Hradčanská je druhá nejhlubší stanice pražského metra. Nejhlubší je Náměstí Míru. Jsem zvědavý, kdy začnou něco vymýšlet tam…

Ale možná s tím počkají, až se tam bude dělat stanice metra D, když to tam bude rozkopané kvůli ní a ještě by to Déčko asi bylo výš, než Áčko (a tedy „po cestě“ k povrchu), tak by to asi šlo snáz a hlavně se to v celém rozpočtu té stanice úplně v pohodě ztratí…

Urban Transport Lover

Z vizualizací vím, že výstup z budoucí přestupní stanice metra D – Náměstí Míru bude na všechny 3 Vinohradské tramvajové tratě v ulicích Vinohradská(eskalátor), Korunní (výtahy)a Francouzská (eskalátor) – stanice bude lokalizovaná pod ulicí Sázavská – tedy 2 bloky od samotného náměstí. Nicméně současná stanice Náměstí Míru na trase A (s výstupem na náměstí) je fakticky situovaná přibližně pod ulicí Korunní mezi náměstím a napůl bloku mezi Blanickou/Sázavskou.

Peeetr

Za to by bylo 5-10 nových bezbariérových tramvají, nebo přestavba víc jak 30 starých.

Martin V.

No jo, ale jak z těch deseti tramvají přestoupíte do jinak bezbariérového metra? To pojedete o zastávku dál na Dejvickou jen proto, že ta už výtahy má?

Erik

Ano, to je spravne reseni.. nejsme tak bohati, aby jsme si toto mohli dovolit. Kolik osob vyuzije realne tento vytah, ze opravdu musi? Tedy osoby imobilni, na voziku? Je to neprijemne, ale ano, pojedou o zastavku dal nebo jinudy,aby rovnou prijeli tram. Za tu cenu opravdu ne, nehleda na rocni servisni naklady, ktery nikomu nedochazi.

Radek Janata

Výtah se hodí i člověku s kočárkem, s kolem, nebo člověku, co špatně chodí. Nejen vozíčkářům.

mic

Nevím sice jak to chodí ve výtazích v metru, ale velká část výtahů na nádražích SŽ je pro cyklisty nepoužitelná. Buď malými rozměry a nebo alespoň zákazovou cedulí.
A kočár se dá po eskalátoru převézt úplně v pohodě.

Radek Janata

Kočár na eskalátoru úplně v pohodě? Za prvé, nepřipadá mi, že by ty maminky byly na těch schodech nějak extra stabilní a nemohly se (např. při náhlém zastavení schodů) zřítit i s kočárem. Za druhé, kočár zpravidla zablokuje celou šířku eskalátoru a znemožňuje lidem průchod.

Erik

A to je takovy problem byt vice ohleduplny a pripadne pomoci mamince s kocarkem.. kdy ona ho drzi jednou rukou, druhou madla a vy blokujete levou stranu, kdyby neco.. opravu je problem vyckat cca. 2-3 minuty? Kola jsou pro vytah nepohodlny a proste potahne po eskalatorech.
Porad to vsak neopodstatnuje 430 milionu.. + rocni servisni naklady na udrzbu. Za toto je opravdu vhodnejsi zmodernizovat stavajici vozy tram a umistit je do provozu.

mic

Přesně tak. Když jsem se v kočárku vozil já, bylo kočárků mnohem více a těžších. Přesto nebyl problém těm matkám pomáhat do vysokopodlažních tramvají. S dnešním kočárem jsem na eskalátoru nikdy problém neměl a žena si taky nestěžovala. A pomoci slabším by mělo být normální. Výtahy v hlubokých stanicích mají tu nevýhodu, že ústí někde jinde. Tedy je třeba o nich vědět. Pro místní vozíčkáře samože super. Ale někdo nemístní musí takový výtah hledat. Přiznám se, že než bych výtah hledal s kolem a nebo kočárem, poradím si jinak. Půl miliardy za vejtah mi přijde opravdu hodně. Další nízkopodlažní tramky… Číst vice »

Erik

Asi jsem jiz star a beru to jako samozrejmost.. dneska to chteji lidi vsechno na taliri s podnosem a zadne usili.. presne tak, kocarky byly drive mnohem robustnejsi, tezsi a hure manipulovatelne. Ale tak co, penez je jiste dost na vse 🙂 asi zas dostaneme spousty minusu xD

V. K.

Bude se muset stanice během stavby na nějakou dobu uzavřít nebo se to zvládne za provozu? Pro cestující z severních Čech to je docela důležitý přestupní bod.

Kalanis

Anděl či Karlák se dělají za provozu. Ale tady mne ten nápad překvapuje – viz Martin V. výše.