Doprava ve městě Infrastruktura Metro Stavebnictví

Výměna eskalátorů a nové výtahy. Stanici metra Jiřího z Poděbrad čeká modernizace za 1,3 miliardy

Stanice metra Jiřího z Poděbrad. Autor: User:Aktron – Fotografie je vlastním dílem, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=778248
Stanice metra Jiřího z Poděbrad. Autor: User:Aktron – Fotografie je vlastním dílem, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=778248

Dopravní podnik hl. m. Prahy chystá kompletní modernizaci stanice metra Jiřího z Poděbrad. Půjde o jednu z nejnáročnějších přestaveb stanice metra v Praze, čemuž odpovídají i předpokládané náklady 1,3 miliardy korun. Podnik na stavbu aktuálně vypsal výběrové řízení.

Modernizace bude zahrnovat tři etapy: zbudování výtahů, opravu vestibulu a nástupiště a výměnu eskalátorů za nové. Vítěz tendru by měl být znám na konci prázdnin, práce pak mají začít v listopadu a skončit v březnu 2023. Zhruba deset měsíců během výměny eskalátorů bude stanice pro cestující úplně uzavřena.

Modernizace začne zbudováním dvojice výtahů. Cestujícím budou nově sloužit dvě dvojice výtahů. První je dopraví z nástupiště do 60 metrů dlouhé přestupní chodby, na jejímž konci bude druhá dvojice výtahů, která cestující vyveze na povrch. Kolem výtahů budou kvůli protipožárním předpisům zbudována i úniková schodiště. Pro vyústění výtahů vybuduje DPP samostatný kiosek ve Vinohradské ulici.

Revitalizace vestibulu a nástupišť zahrne například výměnu rozvodů, osvětlení, vzduchotechniky nebo osazení nového informačního systému. Opravena budou místa, kde prosakuje voda, i obklady a dlažba.

„Novinkou na Jiřího z Poděbrad například je, že svítidla již nebudou na samostatných závěsech, ale nově integrována do obkladu stanice. Kompletní revitalizací stanice metra Jiřího z Poděbrad položíme základy k přestavbě a modernizaci celého náměstí,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu a předseda dozorčí rady DPP Adam Scheinherr.

Podle šéfa DPP Petra Witowského jde o jednu z největších investic podniku za poslední léta. „Bezbariérové zpřístupnění stanice je i kvůli místním podmínkám dokonce historicky nejrozsáhlejší,“ uvedl Witowski. Podnik proto uvažoval i o rozdělení stavby na několik oddělených etap, kvůli maximálnímu zkrácení uzavírek ale modernizaci provede najednou.

Třetí etapou modernizace stanice bude výměna eskalátorů za nové. Vzhledem k tomu, že Jiřího z Poděbrad je stanice s jedním vstupním vestibulem, v době od odstranění současných pohyblivých schodů až do zprovoznění nových eskalátorů nebude možný vstup z vestibulu na nástupiště a naopak. Po tuto dobu, která by neměla překročit 10 měsíců, budou soupravy stanicí pouze projíždět.

Vizualizace výtahu u stanice Jiřího z Poděbrad. Foto: Metroprojekt
Vizualizace výtahu u stanice Jiřího z Poděbrad. Foto: Metroprojekt
45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marcel

Dobrý den, čistě ze zvědavosti – netuší někdo jak je u modernizace stanice, případně stanic (dobudování výtahů například) řešeno dodržení ochranného systému metra? Jde tyto šachty výtahů například proti velké vodě nějak uzavřít? Podle metrowebu jsem pochopil, že je tato stanice součástí sytému OSM… Děkuji.

mirek

Netuší někdo, jestli se prověřovala varianta stavby druhého vestibulu s šikmým výtahem? Oproti třem novým tunelům pro výtahy by to nebylo dražší…

Y.K.

Integrovaná světla, to je velká výhra nad konceptem „prdněte tam rampu a hotovo“. Hodně to poškodilo vyznění těch vyloženě klasických stanic s tvarovkami.

jirka
David

„Novinkou na Jiřího z Poděbrad například je, že svítidla již nebudou na samostatných závěsech, ale nově integrována do obkladu stanice.“
Tahle „novinka“ byla ve stanici už v době jejího otevření v roce 1980, ale to pan náměstek nebyl ještě na světě, tak to nepamatuje.

Y.K.

Tak on mluví o novince během přestavby a to opravdu novinka bude, protože doteď se původní architektonický záměr systematicky ničil zavěšenými rampami světel.

Peeetr

Když tam nějaký švihlý architekt navrhnul nepraktické černé stropy, tak to pak v provozu hold museli později prakticky vyrovnat předěláním na ta závěsná světla.

Y.K.

Ony jsou v dotčených ražených stanicích na I.A černé stropy?

libcha

Takže skoro rok zavřená stanice a přínosem pro cestující bude to, že se zpomalí eskalátory 🙁

Jako vždy se navíc opravě říká investice (tou by šlo nazvat jedině to doplnění výtahů).

LiborV

Ty nové eskalátory umí jezdit i rychleji než tou rychlostí, která se v Praze používá pro úsporu proudu 🙁

libcha

Fakt je za tím jen ekonomika? Dosud se vždy tvrdilo, že je to kvůli bezpečnostním normám.

LiborV

Bezpečnostní norma je někde mezi současnou rychlostí starých edkalátorů a těch nových. Dost dlouho se to tajilo než jednou mluvil v médiích místo tiskové mluvčí vedoucí údržby eskalátorů že, kterého vypadlo, že současná rychlost není nejvyšší možná dle normy, ale výrobcem doporučená pro optimální spotřebu a menší opotřebení. Mluvčí vždy řekne, že staré schody neodpovídají bezpečnostní normě. Ty nové ano. Nikdy neřekne jezdí nejvyšší normou povolenou rychlostí 🙁

Bob

Ti eskalátoroví technici píáristům z DPP vůbec nějak kazí kšefty. Tiskoví mluvčí opakovaně tvrdili, jak stání vpravo a chůze vlevo ty eskalátory strašně ničí, a vedoucí služby Dopravních zařízení se pak taky jednou vyjádřil, že to je nesmysl a nafouknutá věc, kterou někdo vypustil do okurkové sezóny, s tím, že technicky samozřejmě není žádný problém se přizpůsobit.

Jirka

En115-0,75 m/s

Radiátor

Konečně bude vypadat k světu. Jen mě mrzí, že ty nové eskalátory budou pomalejší, ale chápu je to v rámci úspory a bezpečnosti..

libcha

Já ne. Máte nějaký racionálně podložený důvod, proč by pomalé eskalátory měly být bezpečnější? Nebo aspoň o tolik bezpečnější, aby to ospravedlnilo jejich pomalost? To bychom v první řadě kvůli bezpečnosti měli plošně omezit maximálku pro auta na 30 km/h, to by bylo teprve bezpečnější!

Radiátor

Osobně vím, že hodně starších lidí je p“referuje“ a cítí se na nich bezpečněji. Ono to dává smysl například někomu na berlích se bude rozhodně snadněji nastupovat na pomalejší schody. (Tim ale neříkám, že fandím pomalým eskalátorům)
Ale teď budou holt správně podle normy.

Karel

vubec nachapu jak jsme mohli prezit tu dubu, kdyz vse bylo nebezpecnejsi a spolehalo se jen lidi, zadne elektronicke systemy 😀 kdyz uz jsme u toho, tak kdyz budou k dispozici vytahy, tak by prece nebylo potreba delat pomalejsi eskalatory 🙂 …ale chapu, holt je potreba snizit spotrebu a mit to podle normy, jen si proste nemuzu pomoct a nektere radoby inovace mi prijdou bez vetsiho prinosu pro uzivatele, az moc se spolehame na to, aby za nas vsechno vyresily inteligentni systemy a my uz jsme nemuseli moc premyslet, cimz se dostavame do bludneho kruhu, nebot ztracime logicke uvazovani a… Číst vice »

Y.K.

Asi vás to překvapí, ale eskalátory ze SSSR nikdy nesplňovaly normy ČSN ani co se týče rychlosti. Ta byla vždy shodná s tím co je teď v EU (třeba ji měly eskalátory Transporta). Jenže tehdy se udělovaly výjimky, protože přeci není možné, aby Sovětský produkt neplnil požadavky. Teď je výběr, takže pochopitelně koupí to co splňuje normy, má nižší nároky na údržbu atp. Také během desetiletí dost podražila energie, tak DPP preferuje nižší náklady, což je také navázané na rychlost a volí nižší než je je normové maximum.

LiborV

To víme, kvůli úspoře se nejezdí ani tou max. povolenou rychlostí.

Radiátor

Nevíte, jestli je možné tuto rychlost měnit operativně ? Například během špičky maximální normovaná a ve volnější časy ta úsporná ?

LiborV

Možné to je. Některé modely to umí i sami regulovat. Potíž je, že zrychlování a zpomalování o něco víc opotřebovává eskalátor.

Y.K.

Někde to možné je, někde ne. Leckde umí úsporný režim. Z hlavy nevím jaké kde jsou.

Jirka

Kde normy maximalni rychlost 0,75m/s

Y.K.

Ale ona rychlost aut kvůli bezpečnosti omezená je. Na 50 km/h, někde i méně.

Jiří Kocurek

Němci zavádějí Tempo 30 … což je super, protože to zvyšuje spotřebu i emise a prodlužuje kolony. A předjetí cyklisty déle trvá, neboť běžná rychlost na bicyklu je 15 až 25 km/h.

Lemmy

A to se zavádí i jinde než v obytných zónách?

Ten co občas skutečně vlakem jezdí

Rychlost eskalátorů je normou omezená na 0,75 m/s. Ale ony běžně jezdí 0,6 km/h. Je to asi jako by někdo na silnici kde je dovolená nejvyšší povolená rychlost 50 km/h jel 40 km/h.

David

Tleskám zapuštění světel i bezbariérovému přístupu. A modernizaci a úpravu to náměstí potřebuje jak sůl.

...

To je nějaké divné. Nejdřív vybudují výtahy, kterými půjde vyjet na povrch a pak zavřou celou stanici kvůli výměně eskalátorů. Navíc ta cena, za to mohlo být něco užitečnějšího než jinak udělaná světla a nové pomalé eskalátory. A co chtějí na náměstí krále Jiřího modernizovat, to také není zřejmé. To náměstí je docela dobré takové, jaké je.

Poudy

To není pravda, je vidět že náměstí moc nevyužíváte. Chybí tam důstojné místo pro pravidelné trhy, náměstí neboli park je zanedbaný, určitě by si zasloužil úpravu. Například projít náměstím je v některých směrech zbytečně dlouhé, o okolí křižovatky Vinohradská co U vodárny ani nemluvě..

...

Důstojným místem pro trhy na Vinohradech bývala tamní tržnice…

Y.K.

Hmm, před 40 lety a více. Pak dlouhé chátrání. Trhy na náměstí jsou jedna z nejpřirozenějších věcí (z historického hlediska obecné funkce náměstí).

Urban Transport Lover

Podle této logiky bysme tedy měli zavřít veškeré supermarkety, shopping centra a obchodní domy – protože to jsou novodobé tržnice – jen se to jmenuje jinak nebo cize…

Jiří Kocurek

Jenže to je falešné dilema.

Y.K.

Vinohradská tržnice zanikla jako trh dávno před supermarkety a shoppincentry, farmářské trhy jsou zase další stupeň rekace na typ zboží v supermarketech. Majitel klidně může Trznici přestavět zpět na tržnici, ale asi mu to jako hogo fogo obchodní centrum nese více a tak jsou farmářské trhy na náměstí.

Urban Transport Lover

jeďte se podívat k sousedům do Budapešti – tak každá historická čtvrť využívá svojí tržnici doposud – z té největší (Vasárcsarnok) vedle Dunaje a univerzity je turistická atrakce – v přízemí je zelenina, klobásy a koření , v patře jídelny s regionálními dobrotami.
Praha je menší – máme tedy jen 2 – na Vinohradech a na Smíchově. Pojďme to znovu oživit a vrátit ke svému původnímu účelu…

Y.K.

Pojďme jako kdo? Ty budovy mají své majitele a ty mají své záměry, které se definovaly tím, že tady nebylo pro trhy moc místo. Navíc se Vinohrady za století rozvinuly a zrovna Jiřák je idealní místo kvůli dostupnosti i stanici metra.

Jiří Kocurek

Jenže na ten trh je potřeba přijet. Tahat čerstvý salát vlakem je nesmysl – nebyl by čerstvý. A tahat ho v přepravkách na vozíku za kolem je taky nesmysl. Do dodávky nesvítí slunko a za tu hodinu jízdy nezvadne. Zatímco na vozíku za kolem pojede 3 až 4 hodiny – nebude čerstvý.

Marek Turnovec

Vám ti cyklisté hodně leží v žaludku, co?

pravidelný kolemjdoucí

Současný stav je pořád ještě lepší než návrh IPR. Prostě oživili 20 let starý projekt, do kterého přidali trhy na zoufale nevhodné místo.
Hlavní pěší provoz z metra jde do Slavíkovy a pak taky diagonálně přes náměstí k Milešovské. Z designových důvodů se zruší šikmý chodník a do rohu u Milešovské přesunou trhy. Takže průchodnost bude tak na úrovni Staromáku (Laubovou to obejít nejde, ta už je zabarikádovaná venkovními stoly kaváren).
Přitom by trhy stačilo přesunout do jinak nevyužívaného rohu u Řipské (tam i při případném zahrazení parkové cesty trhy zbývá chodník po Vinohradské).

Frantisek

To je stejné jako všude, kde se staví výtah s omezenou kapacitou místo standardního druhého výstupu. Tady to naštěstí není taková „bota“ jako třeba u sídliště Červený Vrch, neboť stávající výstup ústí do přirozeného centra oblasti, ale neexistuje tak kapacitně dostatečná náhrada pro případ výměny schodů. Deset měsíců je poměrně dost, a možná by bylo fajn nejdřív protáhnout tramvaj na Václavské náměstí, kde by se do metra pohodlně přestoupilo, ale holt nemůžeme chtít, aby vše bylo dokonalé. 🙂

Urban Transport Lover

Do metra se dostanete pohodleně i přizavření této stanice – stačí popojet tramvají o zastávku vedle na stejné trase – třeba na stanici Náměstí Míru, popřípadě z celých Vinohrad jakoukoliv tramvají cojede z kopce – ty Vás zavezou na Muzeum nebo na Náměstí míru nebo uplně všechny na Céčko – I.P.Pavlova

Marek Turnovec

Z Jiřáku na Mírák tramvají fakt jednu stanici nepopojedete. 🙂 Já to na místě dobře znám, pohybuji se tam skoro denně, takže mě prosím nebulíkujte věšáky na nos. 🙂 Z Jiřáku na Mírák tramvají jedině s přestupem – buď na Floře, nebo až na I. P. Pavlova. Jo, také se dá z Jiřáku dojít k Vinohradské vodárně, ale i z té je to na Mírák 2 zastávky (Šumavská). Na Floru jsou to taky dvě zastávky (Radhošťská). Já to tedy stejně většinou chodím pěšky na ten Mírák i Jiřák (a nevadí mi ujít i mnohem delší vzdálenosti), ale jsou mezi námi… Číst vice »

Y.K.

Pohodlně, no nevím. Buď pojedete na Floru a to přidá tak 10 min, nebo na Muzeum a to s procházkou pod magistrálou přidá tak 15 minut, což má k pohodlí dost daleko. Na Mírák musíte do Korunní a pak ještě fárat do nejhlubší stanice, takže to bude možné, ale ne pohodlné.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO