Infrastruktura Mimořádné události Železnice

Dozvuky vykolejení: problémy měly i další vlaky, SŽDC odmítá pochybení

Vykolejený nákladní vlak u Mariánských Lázní. Foto: HZS Karlovarského kraje
Vykolejený nákladní vlak u Mariánských Lázní. Foto: HZS Karlovarského kraje

(Aktualizováno 12:19) Vykolejení nákladního vlaku u Mariánských Lázní předcházelo několik případů, kdy strojvedoucí úsekem s omezenou rychlostí na 30 km/h projeli podstatně rychleji. Správa železniční dopravní cesty na trati nedávno zrušila takzvanou pomalou jízdu a rychlost omezila trvale. Takové opatření snižuje informovanost strojvedoucích o nové povolené rychlosti: musejí spoléhat jen na sledování návěsti a znalost tabulky traťových poměrů, nejsou ale informováni o omezení takzvaným rozkazem.

Deník Zdopravy.cz zaznamenal výpovědi několika strojvedoucích, kteří úsekem projeli vyšší rychlostí a nepřáli si být jmenováni. Má k dispozici i svědectví jednoho z cestujících, železničního konstruktéra Jana Plomera. Ten úsekem cestoval v pátek a podle jeho slov vlak v inkriminovaném úseku málem vykolejil.

Při cestě z Chodové Plané do Mariánských Lázní se podle svých slov koukal ze staženého okénka. „Najednou jsme v mírném pravém oblouku vyjeli z lesa a tak sto metrů před mašinou rychlostník 30 a ta provizorní šikana. Rychlost jsme měli odhadem tak 70-75 km/h. Tak jsme do toho vletěli. Fíra tam nasypal brzdu, ale ta než naběhla, tak už jsme byli půlkou soupravy za tím kritickým místem. Při průjezdu se nejprve mašina nahnula doleva, div že se nezvedla kola na pravé straně. V mžiku už byla v tom protisměrném oblouku, takže se nahnula zase na druhou stranu. U vozů totéž,“ popsal svoji zkušenost Plomer.

Podle něj k převrácení chybělo málo: „Pro zajímavost jsem si to pak počítal, kolik chybělo, když jsem z oboru, a z hlediska převrácení tam chybělo tak 5 km/h do katastrofy. Jet tam panter, který má kvůli výzbroji na střeše výš těžiště, tak by se převrátil,“ dodal Plomer.

Česká televize  včera rovněž upozornila na výpověď strojvedoucího a jeho e-mail nadřízeným, kterým varoval před nebezpečnou situací na místě.

I když hlavním viníkem bude podle všeho strojvedoucí, který podle amatérských záběrů vjel do místa omezení trojnásobnou rychlostí, než jaká je v úseku povolena, zůstává otázkou, zda nešlo nehodě předejít.

Od 15. července se totiž změnil způsob, jakým jsou strojvedoucí informováni o omezení. Zhruba od května byla kvůli stavbě podjezdu zavedena v úseku takzvaná pomalá jízda. Ta znamenala pro strojvedoucí, že kromě standardních návěstí jsou také informováni o omezení rozkazem. V polovině července ale došlo k zavedení trvalé třicítky.  To v praxi zvyšuje riziko, že strojvedoucí návěst přehlédne, zvláště pokud po trati dlouho nejel.

Takže když už jste to všichni viděli na stránkách hasičů a ČT jihozápad tak si to i já dám sem na svůj profil, jsou to mé vlastní videa a foto

Gepostet von Martin Silovský am Sonntag, 28. Juli 2019

SŽDC ale odmítá názory, že by byli strojvedoucí o traťové rychlosti nedostatečně informováni. „Rychlost je návěstěná rychlostníkem s Návěstí traťová rychlost a před rychlostníkem je řádně umístěná návěst Očekávejte traťovou rychlost. Uvedená rychlost je daná i v Tabulkách traťových poměrů. S Tabulkami traťových poměrů musí být seznámeni všichni strojvedoucí všech dopravců. Za seznámení strojvedoucích odpovídají dopravci,“ řekla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.

Podle ní byli dopravci o omezení rychlosti informováni tři týdny před jeho zavedením, tedy 24. 6. „Dopravce musí zajistit, aby byli strojvedoucí a členové obsluhy vlaků o těchto změnách TTP zpraveni způsobem, stanoveným jejich vnitřním předpisem, a to nejpozději před první jízdou v dotčeném úseku dráhy,“ upřesnila Pistoriusová. „Informování o snížené rychlosti bylo ze strany SŽDC plně v souladu s platnými předpisy,“ dodala.

SŽDC v době přípravy odpověděla na řadu otázek související s touto nehodou, chybí ale odpověď na zásadní otázku: proč byla zrušena pomalá jízda a místo ní zavedeno trvalé omezení rychlosti. Zvláště, když celá stavba je naplánována zhruba do listopadu, a rychlostní omezení má skončit. Ve středu dopoledne vydala SŽDC prohlášení, v kterém odmítla, že by šlo o trvalé omezení rychlosti.

Deník Zdopravy.cz už loni upozornil na to, že SŽDC řadu pomalých jízd formálně mění na trvalé omezení rychlosti. Důvodem může být fakt, že management SŽDC má finanční bonusy nastaveny i podle toho, na kolika procentech tratí je zavedena pomalá jízda. Pokud ji odstraní i formálně, zvyšuje se šance, že dosáhne na bonusy.

K zavedení trvalého omezení rychlosti se přistupuje jen v případech, kdy snížení rychlosti nelze odstranit opravou a údržbou. Jedná se o investiční akce a opravné akce komplexnějšího rozsahu, kdy příprava a následná realizace trvá v řádu měsíců nebo let.  A  také o případy, kdy vynaložené finanční prostředky neodpovídají konečnému výsledku – nevyhovující rozhledové poměry na přejezdech zabezpečených pouze výstražnými kříži na regionálních nebo málo využívaných tratích,“ řekla před rokem k zavádění trvalého omezení rychlosti Pistoriusová.  Redakce se na vhodnost tohoto systému nastavení odměn dotazovala i předsedy správní rady SŽDC Pavla Hrubeše, dosud na dotazy neodpověděl.

(Text doplněn o nové informace od SŽDC a odkaz na vyjádření SŽDC k celé problematice)

Během celého dne pokračovalo vyproštění vykolejených vagonů u dopravní nehody u Mariánských Lázní. Na místě začal…

Gepostet von HZS Karlovarského kraje, www.hzs-kvk.cz am Dienstag, 30. Juli 2019

237
Diskuze

avatar
44 Komentáře
193 Reakce na komentáře
107 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
107 Autoři komentářů
CojakJirkaAbcMartinAnonym ze severu Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jiřík
Host
Jiřík

Kdyby to snížení rychlosti bylo na rozkaze,máme jej před sebou a průběžně se do něj za jízdy díváme.Já si takto důležité věci označuji vykřičníkem.Představte si,že po těchto tratích jezdíte 20,30 let a máte ji zažitou s obloukem 90km/hod .Je to rutina,které se neubráníte.Navíc platí poznání jeden rok a vy se tam klidně 11 měsíců nesvezete.Spoléhat se na studium TTP je opravdu loterie se životy zůčastněných.Nehledě,že při nástupu víte,že pojedete někam,kde vystřídáte několik jízdních řádů-a tím pádem i TTP.SŽDC by mělo okamžitě změnit přístup,je tma,mlha,volá vás někdo vysílačkou,lokomotiva zlobí,tento průšvih se bude opakovat….

Martin
Host
Martin

To vam rozumim, ale v tomhle nemuzu souhlasit, nemuzu si dovolit na zeleznici jezdit podle zazite rutiny, a zvlast, kdyz trat mate jet po dlouhe dobe… To proste nejde…
Nerozporuji, ze informovanost by mela byt lepsi, jasnejsi a prehlednejsi… a za me, nejlepe jiz s patricnym zabraz, ktery by to hlidal…

Jiřík
Host
Jiřík

Máte svým způsobem pravdu, ale srovnejte si, kdy dáváte v autě větší pozor,jedete li po padesáté ke tchyni, nebo když jedete jednou za rok například k moři?Pocitu větší jistoty, se při cestě, kterou dokonale znáte neubráníte.A najednou je tam past …

Martin
Host
Martin

Neridim tak, ze jedu po pameti, opravdu ne, na jistotu, ze cestu znam, opravdu nesazim,… jedine v cem je rozdil, je planovani, cestu kam jedu poprve si prochazim predem (to asi dnes nikdo nedela, ale jsem v tomto staromodni), v mapach na googlu, … Jinak cesty, ktere znam, tak na tech si take davam bacha, vetsinou je to mimo mesto a mimo dalnici, takze nikdy nevim, zda me neco neprekvapi,… Jenze u prace, a zvlast u verejne dopravy s cestujicimi nebo s nakladem, bych si nemohl dovolit jet s jistotou, ze to znam… I kdyz u zeleznice to muze hodne… Číst vice »

Marťas
Host
Marťas

Chtě nechtě musím s Jiříkem souhlasit. 15 let u tramvají udělá své. Také se těžko bráním rutině. Proto mimochodem dělám zácviky! Ti nově příchozí nabušení nováčci člověka kolikrát parádně zkázní! :+D

Martin
Host
Martin

Ja tomu rozumim, a chapu to, proto bych byl rad, aby na zeleznici fungoval moderni zabezpecovaci system a kvalitni informacni system…
A s rutinou je to problem, jak clovek zacne delat neco automaticky u takovychto profesi, je to problem… A nedovedu si to predstavit treba u chirurga,… 🙂

Me to rutina na silnici jednou vytrestala, kdyz zmenili na krizovatce v obci hlavni a vedlejsi silnici, nastesti to clovek dokazal „zadupnout“ a nic se nestalo, u vlaku to neudelate… 🙂

Piloti chodi na trenazer a pravidelne, je neco takoveho u zeleznice?

Marťas
Host
Marťas

Přátelé, kamarádi. Stále více oborů lidské činnosti se tak strašně specializuje, až je to nebezpečné! Přitom v jednoduchosti je krása. A takovéhle diskuse jsou fajn už proto, že se tu mohou setkat naprostí odborníci se svými protějšky. Pojďme z toho vytěžit maximum a ne si navzájem říkat „vy nejste odborník, vy do toho nekecejte“! I nadšený laik může vymyslet spoustu dobrého a jen zaslepený odborník ho nechce, ať už z pohodlnosti či arogance, vnímat. Jako fandové železnice určitě znáte pohádky o mašinkách. A chlapečka, který pomohl nejvyššímu panu železničáři s dlouhou mašinkou se kterou si nikdo z jeho „odborníků“ nevěděl… Číst vice »

Martin
Host
Martin

Souhlasim…
Jenze nejjednodussi bude zavest lepsi zabezpecovaci zarizeni a vetsi informovanost… To ale neni problem jen SZDC, ale i samotnych dopravcu a i samotnych lidi…

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Lepší by bylo odstranit SŽDC z povrchu zemského a místo ní založit novou firmu, ve které by byli lidi, kteří tomu opravdu rozumí (a nejsou to jenom nějaký lidi, co mají vystudovanou ekonomku nebo jiné obory, které nesouvisí s dopravou).

J.Mejdlo
Host
J.Mejdlo

Jak může důchodkyně pracovat ještě na dráze , když dovolí takovou blbost na kolejích , a hlavní jsou peníze za zrušení pomalé jízdy .Nejhezčí je umístění předvěstníků a rychlostníku. Škoda mluvit.Viník se našel .Držím palce Růžo !
. …… …………..Jarda Šklebeďour.

JarynJarin
Host
JarynJarin

Rok 2018 a my si neustále dáváme nějaké papírky viz rozkazy a komanda směn… hlavně že je to v TTP tvl který ani největší poctivák nečte

Hans
Host
Hans

Možná by to chtělo vyměnit kalendář Jaryne

JarynJarin
Host
JarynJarin

:/ nj 2019 letí to

Jiří 2
Host
Jiří 2

😀👍

Zlámalík
Host
Zlámalík

Teď teda sorry, ale co vlastně chcete? Papírky jsou špatně, TTP je špatně. Neříkám, že s řešením omezení souhlasím, ale tak se jako fírové starejte, abyste dostávali informace ve formě, kterou strávíte.

JarynJarin
Host
JarynJarin

V dnešni době chytrých telefonů a všech vymoženosti by to třeba mělo upozorňovat na vysílačkách, tabletech nebo na čemkoli. Dyť je to směšný. Spíš to myslím obecně. Doba pokročila ale na dráze máme papírky. Je to těžký když každý druhý je důchodce a to nemyslím zle. Máme tablet… k čemu. Dyť na to ani dispečer nemůže nic poslat.

Martin
Host
Martin

Ne uplne souhlasim, mnohem lespi by bylo dostavat informace systemove na nejaky palubni system, idealne spjaty se zabezpecovacim zarizenim…

Podobne je to u VRT, pri 350km/h nemuzete sledovat zadne informace a jeste na ne reagovat, dela to zabzar a ten jeste kontroluje vas, zda reagujete… Nevidim problem, proc toto nemuze byt na hlavnich tratich a vlacich,… Snad pomuze ETCS…

Y.K.
Host
Y.K.

Já myslím, že zrovna u nás, kde ETCS zprovozní sotva na hlavních tratích (když Alláh a AŽD dá), by kvalitní informační support pro strojvedoucího tabletem (tedy nezávisle na zabezpečovači) byl ideální. Ale fakt ne jen papíry hozené do kompu, ale interaktivní systém využívající GPS a všechny informace jak běžné tak mimořádné v přehledné formě. Kurnik už i pitomé navigace v autech ukazují značky a konfiguraci komunikace, případně i uzavírky a tam je to mnohem hustší a nepřehlednější infrastruktura.

Martin
Host
Martin

Jiste, to souhlasim, klidne at jsou i zdvojene… a proc tim nevybavit i vlaky? Pouze jsem skepticky k verejnym systemum, radeji pokud mozno presny a nezavisly system… spise bych byl pro zabezpecovacku,… Dnes muze byt provoz vlaku i plne automatizovany, dokonce i autonomni… A dokonce bych byl rad, abychom byly na spici v technologiich… Nemam nic proti tabletum a supportu strojvedoucimu, vlastne mluvime o tomtez, jen ja bych to videl rad jako soucast vlaku, lokomotivy,… a jeste lepe, kdyz by strojvedouci udelal chybu, nereagoval, tak by zasahl system tak, ze zastavi vlak a da signal operatorovi…. Nedavno jsme tu diskutovali… Číst vice »

Ondřej Pechar
Host
Ondřej Pechar

Strávíte? Co třeba na obrazovce zabezpečovacího zařízení?
A když teda zrušili pomalou, a zavedli to přechodně/trvale, tak to nemohli tuto skutečnost implementovat do VZZ?

Dá se u nákladních vlaků jezdit v režimu AVV?

Miloš
Host
Miloš

Ano.Nehoda by se v ržimu jízdy se zapnutým AVV nestala.

Hans
Host
Hans

Jistě by pomohlo dávat tam těch cedulí s predvesti pomale jízdy více. Při snižování o treba 30 a víc. A na poslední dát blikací žluté světlo jako se dává na silnice. Nic složitého ani drahého. Jen chtít, ale to by SZDC nesměla být jen alibisticka organizace. Jako příklad me napadá úsek Hluboká nad Vltavou – Zliv. Tratova 100 a v ni dvě pomalé na 20. Tuším lom kolejnice. A teď je soutěž kdo to prehlidne, zapomene, nevšimne si…. A vleti tam kilo a ona milá kolejnice praskne a kus se vylomi. No ale co, urednicky to bylo správně a nemuze… Číst vice »

Karel
Host
Karel

A jak vyřešíte světelné návěstidlo na stůj? Další tři vložená návěstidla předem, aby se fírovi opakovaně řeklo, že by fakt měl zpomalit a zastavit?

Kovářova kobylka
Host
Kovářova kobylka

Návěstidlo je přenášeno na vozidlo. Holt není ETCS a trať se modernizovala v době, kdy si AŽD ani netroufla tvrdi, že ETCS umí

Hans
Host
Hans

Ja řeším pomalé jízdy, nikoliv navestidla. A když už tak ty se řeší opakovanou navesti.

Y.K.
Host
Y.K.

No je zajímavé, že jsou i země, kde opakovačkami nešetří, zejména na nepřehledných úsecích, kde je návěstidlo „za rohem“ a to tam mají vlakové zabezpečovače nedovolující projetí. Holt jiné myšlení.

Jirka
Host
Jirka

Poloha návěstidel se nemění,tedy vím,kde jsou a návěsti si ohlídám.Pomalé jízdy a traťové rychlosti se občas mění a pokud na trati nepojedu delší dobu a jako bývalý leťák vím,o čem mluvím,snadno dojde k maléru.Dnešní moderní mašiny hlásí kdejaký prd a člověk přemýšlí,co se zase s tou potvorou stalo.Odvede to pozornost a je možné v tomto případě návěst přehlédnout.Ozve se mobil,vysílačka a zase to odvádí pozornost

Martin
Host
Martin

Spis je otazka, proc tu rychlost zavadet trvale, kdyz jde o provizorni prelozku… Za par mesicu to zase zmeni, az se trat vrati do puvodni stopy?

Abc
Host
Abc

Na zrychlení trati prý lze pak čerpat dotace z EU…

MiKi
Host
MiKi

Tento alibismus SŽDC mě nadzvedl ze židle. Jak tato organizace dostatečně informuje vám ukážu na reálném příkladu z rekonstrukce trati Dětmarovice – Karviná. V 1TK sundali most a jezdilo se po obousměrně po 2TK. Během této výluky v 1TK zavedli trvalou stahovačku.
Když na této koleji cca po dvou měsících obnovili provoz, jel jsem jako jeden z prvních po ní. Volal jsem výpravčímu, proč mi nedal rozkaz a neinformoval mě o této důležité změně. A víte co mi odpověděl ? Stahovačka je tam instalována více než 21 dní a byla zanesena v ten den vydaných TTP.

Karel
Host
Karel

Z Vašeho příspěvku lze usuzovat, že jste strojvedoucí u železničního dopravce. SŽDC je organizace, která nabízí kapacitu dopravní cesty dopravcům, kteří splní kritéria a přistoupí na nějaké smluvní podmínky. V návaznosti na tyto smluvní podmínky má dopravce přístup k informacím o železniční síti. Tyto informace jsou k dispozici v různých předem daných zdrojích, například na portále a například provozně zásadní informace se dávají vědět přímo strojvedoucím pomocí telegramů, depeší a dalšími informačními kanály, i třeba že Vám zavolá dispečer SŽDC z CDP přímo na lokomotivu. Dopravce souhlasí se způsobem poskytování těchto informací. Avšak je nutné rozlišit, co je nutné dát… Číst vice »

Cojak
Host
Cojak

Na co komu, kdy byla dobrá informace o poloze návěstidla. To je vidět a máte na to i předvěsti, opakovaně! Kde jsou reflexní prvky na stahovačkach, vypinackach, pomalých jízdách atd. Jedu v noci reflektor svítí, ale konkrétní znak je vidět na těch usmudlanych cedulych až když jste u nich. Teď začali všude možně dělat nové nástupiště. Ten vyleštěný beton, co skvěle odráží slunce do obličeje fakt paráda. Takže ve stanici za dne není problém něco pak přehlédnout.

Karel
Host
Karel

Aktuální článek výše je zavádějící, zkreslující až bulvarizující; snižující úroveň jinak vynikajícího webu. Názor p. Plommera z předchozí jízdy vlakem je citově zabarvené nepodložené sdělení: Jak mohl p. Plommer určit rychlost vlaku s přesností na 5 km/h? Jak mohl p. Plommer vnímat nahnutí lokomotivy doleva a téměř nadzvednutí kol na pravé straně, když se díval z okýnka ve vozech? V čem je p. Plommer „železniční konstruktér“, obor kolejová vozidla nebo dopravní cesta, pracuje snad na VÚŽ? Jedná se o tuto osobu? https://www.fd.cvut.cz/o-fakulte/osoba-detail/id-300794 Jak může pan konstruktér tvrdit, že by tam Panter vypadnul? Také mohu říci, že jsem expert a tvrdím,… Číst vice »

F. K.
Host
F. K.

Tak vlítnutí někam nad stanovenou rychlost jsme tady asi zažili leckdo i opakovaně, ale raději to nerozmazáváme.

Honza Plomer
Host
Honza Plomer

Já jsem onen citovaný, ale nikoliv ten Vámi odkazovaný. Pan Sůra se dozvěděl, že jsem to zažil, tak mě požádal o svědectví, tak jsem mu to subjektivně popsal. To tvrzení o Panteru bylo takové spíš pro něj, protože mi bylo jasné, že když se to zveřejní, tak se toho leckdo chytne… K Vašim dotazům: Nedokážu určit rychlost dokonale, ale za ta léta v oboru bych řekl, že popsaný odhad bude velice blízký skutečnosti. Koukal jsem ze stahovacího okénka podél soupravy. Náklon lokomotivy byl opravdu výrazný. Pokud by se kola zvedla, myslím, že už by se do toho S-oblouku nevrátila. Z… Číst vice »

Hans
Host
Hans

Mohu mít tedy jako pouceny laik na fyzku dotaz? Pokud pojedu a na poslední chvíli si vsimnu ze je postaveno do odbočky, je rozumné nasypat tam rychlobrzdu a tím sice minimálně snížit rychlost, ale riskovat zablokování kol a zvýšit šanci na vykolejeni? Nebo to nechat jet s tim ze adhezi nechám na odvalovani kol a je lepší šance že to projedu? Díky za odpověď.

Karel
Host
Karel

Jednoznačně nebrzdit tak, aby byla brzda činná v kritickém místě.
Tedy zjistím-li v předstihu, brzdím na maximum tak, abych brzdu povolil před kritickým místem. Jestli to nemohu stihnout povolit, raději vůbec nebrzdit. Ono se to lehce řekne, ale většina fírů logicky sáhne natvrdo po brzdě.

Je to dokázáno mnoha případy, kdy dálkové mezinárodní vlaky proletí nevědomky odbočkou na 50 km/h klidně rychlostí blížící se 90 km/h a nic nevykolejí, jen spadne pár kufrů a lidé jsou potlučení a stěžují si. A pak jsou stejné případy, kdy fíra brzdí a v následující spojce zpět vyletí ven a je hromada…

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

S tím skvělým a odborným webem zde vždy někdo pobaví. Vznikl druhý K-report, jen trochu jinak. Se zbylým z Vašeho komentáře musím bezvýhradně souhlasit.

Honza
Host
Honza

Uplne nejednodussi a nejlevnejsi reseni je v pripadech, kdy se snizuje tratova rychlost o napr. vice jak 30 Km/h toto snizeni predvesti dvakrat. Vzdyt kolik by stalo vytvoreni nove graficke podoby navesti predvest „rapidni“ predvesti a zakomponovani do D1 ? Umistovala by se 400m pred predvest puvodni. Kolik by stala vyroba navestidel a jejich umisteni ?

Karel
Host
Karel

Jel jste někdy na lokomotivě v čele?
Jestli ano, nechápu, jak můžete napsat tento návrh řešení.

Hans
Host
Hans

Jel no a? V čem je problém dát tam těch cedulí víc?

Karel
Host
Karel

Takže snížení z 90ky na 30ku je o 2/3 rychlosti.
Jak to chcete provést u vjezdového návěstidla při následné jízdě odbočkou 50 km/h, když se budete blížit k vjezdovému návěstidlu plnou traťovou rychlostí 160 km/h? Vložíme další tři světelná návěstidla mezi předvěst a vjezdové návěstidlo?
A co když bude vjezdové návěstidlo na stůj z traťové rychlosti 160 km/h? To pak vložíme tři světelná návěstidla mezi předvěst a vjezdové návěstidlo a další tři světelná návěstidla před předvěst?

Honza
Host
Honza

Je fakt, ze jsem to napsal moc obsirne. Samozrejme Vami popsane varianty s vjezdovymi navestidly jsou pro reseni mou navrhovaneho reseni nesmysl. Myslel jsem toto reseni pouze na sire trati. Krome toho vjezdova navestidla a jejich navest je predvestena dostatecne a neni potreba cokoliv menit. To same pri jizdach na AB, vse je dostatecne predvesteno. Me se jednalo ciste o sirou trat a o snizeni tratove rychlosti dane trate.

Karel
Host
Karel

Princip je ale stejný – fíra má reagovat na výrazné snížení rychlosti vlaku. Jestli je to rychlostník, návěstidlo do odbočky, to je jedno…

Řešení je stále stejné – náš národní vlakový zabezpečovač vlastně není žádný zabezpečovač, protože umožní strojvedoucímu projet znak zakazující jízdu…
ETCS to bude hlídat vše, bude kontrolovat fíru, jestli reaguje v dostatečném předstihu na návěstidlo snižující rychlost, zakazující jízdu, jestli začne brzdit adekvátně před rychlostníkem snižující rychlost, jestli začně brzdit před dočasnou pomalou jízdou…

Mája
Host
Mája

No já nevím, ale řekl bych, že u návěstidel jde o trochu jiný proces, který je dle mě dostatečně „předvěstěn“. Neb návěstidla mají upozorňovadla, takže i když jedno přehlédnu, mám další 2-3 na to, abych zjistil, že se blíží návěstidlo. Což u snížení tratové rychlosti je jen o té jedné ceduli. Ke všemu pak přistupuje ještě jeden fakt, zatímco např na „oblíbené trati“ se za posledních 30 let měnily rychlostníky všelijak, tak návěstidla celých 30 let stále stojí na svých místech. Prostě možnost změny umístění návestidel je významně menší a i pak stále jsou zde ty upozorňovadla.

J.Mejdlo
Host
J.Mejdlo

Už to nevrátíte! A Radimovi nepomůźete a nastoupí právnící . důchodce 70 ,celý život v kabině

Zababa
Host
Zababa

A na co mají strojvedoucí odborové organizace? Aby se hádali kvůli pitomostem a podstatné věci neřeší? Bylo vše dle předpisů? Požadovali odborové organizace nějaké změny? Kdo, kdy a kde?

Gambleraalkac
Host
Gambleraalkac

Jsem zeleznicar jen pasivne (cestujici), ale jako certifikovany odbornik na ITIL, jehoz soucasti je problem management se povazuju za povolaneho k situaci vyjadrit. Ze zakona je za dodrzovani rychlosti zodpovedny strojvedouci. Okoli vsak muze pomoct eliminovat jeho selhani. Je to podobne, jako kdyz ma maly dite na kole bocni kolecka, aby mu pomahala s balancem. A ted jde o to, jak to udelat efektivne. A ranni rozkaz ani offline denik to rozhodne nejsou. V dobe GPS by stacilo aby mel fira na mobilu online mapu a mimoradnosti mu tam pipaly podobne, jako ridicum treba radary. To udelat je tak pet… Číst vice »

Zababa
Host
Zababa

Díváte se na to pohledem IT. (O best known practices ITIL rozpoutávat flame nebudu, myslím si a vím své 😉 Zařízení na vozidlech nemohou mít podobu nějakých hoby tabletů či mobilů. Zavedení tabletů na ČD byla dle mého soukromého názoru neskutečná hloupost z hlavy jednoho pána, která věc dopředu vůbec neposunula a zakonzervovala stav nestav. Takové zařízení, které máte na mysli, by mělo být integrováno nejlépe do pultu vozidla. Musí být robustní, odolné, splňovat řadu podmínek a hlavně musí být naprosto jasně stanoveno, co se může a bude dít v různých provozních stavech daného zařízení a zařízení se tak musí… Číst vice »

Gambleraalkac
Host
Gambleraalkac

Kdo chce, hleda jak, kdo nechce, hleda proc to nejde. Jezdil jsem Passatem s robustni offline navigaci, do ktery mi kamaradi museli krast aktualizace map a jezdil jsem Twingem s plivovym A3 Samsungem a Wazem. To druhy uplne staci. Nebavim se, ze se zavede 100% errror free zarizeni, ktery prebere zodpovednost firy, ale o tech „pomocnejch koleckach“, ktery mu v 90% pripadu pomuzou eliminovat chybu.

Zababa
Host
Zababa

Ne, fakt ne, o systému typu Waze do HDV se bavit nebudeme ani jako o pomocných kolečkách. Abyste mohl pronášet nějaké myšlenky, které mají mít hodnotu, musel byste nejdříve celý systém trochu poznat a svézt se pár šichet se strojvedoucím event. zkusit si i týden na správkárně.

Gambleraalkac
Host
Gambleraalkac

Obavam se, ze takovou prilezitost nemam a mit nebudu, ale osobne si myslim, ze i SMS od kamose bacha u Marianek muze riziko snizit, ale pochopitelne to nikdy nebude garantovana pojistka.

AAA
Host
AAA

Já třeba vidím u čím dál tím více tramvajáků že maj na skle zarízení – běžnou hobby autokameru. Neměla by taky nejlépe být integrovaná nejlépe do pultu vozidla a hlavně naprosto jasně stanoveno, co se může a bude dít v různých provozních stavech daného zařízení a zařízení se tak musí i chovat?

Zdenda
Host
Zdenda

Je mi že všeho na dráze blbě, kam se to posunulo od roku 1983 kdy jsem k ČD přišel. Dráhu vedou diletanti a lidé kteří nikdy nebyli v provozu a za tichého přihlížení odborů pak dělají takovéhle stupidní věci ( dělené směny, přerušení , které sedí jen na papíře ale praxe je zcela jiná, snižování zdravotní způsobilosti i technické znalosti nových kolegů a pod.) Spolupráce ČD, ČD Cargo, SŽDC vůbec neexistuje a připadá mi to jako záměr. Prostě jak už jsem tady napsal dráha jde, jestli se něco zásadního nezmění do kytek. A se spoustou kolegů strojvedoucích si přejeme co… Číst vice »

Chorobný prokrastinátor
Host
Chorobný prokrastinátor

Myslím, že by pomohlo zrušit nějakou trať. To jde lépe, nežli logické uvažování ohledně torů. Viďte pane N.

rony
Host
rony

Proč se tu naráží neustále na to, kdyby tam ta pomalá jízda zůstala nemuselo by dojít k nehodě? Ano, strojvedoucí by byl zpraven písemným rozkazem o pomalé jízdě, ale jinak princip návěstí je skoro téměř stejný. Očekávej pomalou jízdu/očekávej traťovou rychlost, začátek pomalé jízdy/ traťová rychlost. Jediné + je, že by měl v ruce písemný rozkaz. Ale stále není zaručeno, že by se nic nestalo, protože strojvedoucí je jenom člověk, může se zamyslet, mít nějaký osobní problém, hovor s dispečerem….a těch faktorů je tolik…a je jenom na něm jestli pojede rychlostí kterou má jet…a je úplně jedno jestli je to… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jedna základní otázka: Kolik bylo problémů za celý měsíc pomalé jízdy a kolik po jejím převedení na traťovou.
Počet 2 měsíce před:
Počet 14 dnů potom:
Horní číslo by mělo být cca 4násobné, není-li mezi tím žádný rozdíl.

marty
Host
marty

Pánové, jednoznačně. Současný systém zpravování o PJ a TOR je špatný. Je jasné, že tuto hloupost mohl vymyslet hlupák od psacího stolu. Konkrétně tato PJ měla zůstat až do ukončení prací pomalou jízdou. Riziko přehlédnutí je velké, dokud nebudou předpisy a úpravy tvořeny s připomínkami z provozu bude to pořád stejné.

Karel
Host
Karel

Připomínkování provozními pracovníky se děje. Možná jen Vy osobně nejste zahrnut do připomínkového řízení. Doporučuji kontaktovat nadřízeného a aktivně se zasadit o to, aby jste mohl být osobně součástí připomínkování.
Jestli nejste ochoten toto udělat, je Vaše sdělení jen plácnutí do vody.

Petr72
Host
Petr72

Ten předvěstník se velmi snadno přehlédne, nechápu proč se SŽDC nemůže inspirovat například v Itálii kde mají rychlostníky se vzdálenostními upozorňovadly, tudíž v podstatě 3 předvěstníky před rychlostníkem…

Xaver
Host
Xaver

Může, ale nechce, jelikož český šlendrián.

Dušan
Host
Dušan

Nelžete, 3 předvěstníky tam nejsou..jsou tam 2 bílé pruhy, pak 1 pruh a pak je rychlostník – viz níže na straně 60 obrázek:
http://site.rfi.it/quadroriferimento/files/RS_01.pdf

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Mě by spíše zajímalo, jak je v současnosti řešena „dohlednost“ pro traťové značky a podobná návěstidla: u hlavních návěstidel a jejich předvěstí to je jednoznačné a jejich situování se děje podle předepsaného postupu, pro ostatní návěstidla bylo sice vždy v předpisech uvedeno, kam se umísťují, ale jaká má (= musí) být jejich dohlednost, to asi nikdy úplně podrobně popsáno nebylo – minimálně náprava tohoto nedostatku by měla být jednoznačným povinným a nepominutelným výstupem ze šetření této nehody. A zavést postupné „stupňovité“ omezování TR při jejím výrazném lokálním snížení (třeba o více než polovinu NTR) na adkvátně krátkém úseku před tím… Číst vice »

Dalibor
Host
Dalibor

souhlasim s vami. pri umistovani jakuchkoliv navestidel by se melo zohlednit to, aby je zretelne a z dostatecne vzdalenosti bylo dobre videt. dale by bylo velmi prinosne snizovat pred podobnymi useky s nizkou TR tuto v nekolika stupnich.

Karel
Host
Karel

Takže snížení z 90ky na 30ku je o 2/3 rychlosti.
Jak to chcete provést u vjezdového návěstidla při následné jízdě odbočkou 50 km/h, když se budete blížit k vjezdovému návěstidlu plnou traťovou rychlostí 160 km/h? Vložíme další tři světelná návěstidla mezi předvěst a vjezdové návěstidlo?
A co když bude vjezdové návěstidlo na stůj z traťové rychlosti 160 km/h? To pak vložíme tři světelná návěstidla mezi předvěst a vjezdové návěstidlo a další tři světelná návěstidla před předvěst?

Sacrebleu
Host
Sacrebleu

Proč? Protože SŽDC! Hlavním viníkem je strojvedoucí dotyčného vlaku. Tím vedlejším neméně vinným je ten co nejvíc řval, že za to může jen a jen fíra, protože trojnásobně překročil rychlost. Jeho jméno si dosaďte sami. Jistě se trefíte.

Dalibor
Host
Dalibor

rval a ma v tom pravdu. To ze by se dalo pro bzpecnost udelat vice je zrejme. ale kde a jak zacit?

nowas
Host
nowas

„Dopravce musí zajistit, aby byli strojvedoucí a členové obsluhy vlaků o těchto změnách TTP zpraveni způsobem, stanoveným jejich vnitřním předpisem, a to nejpozději před první jízdou v dotčeném úseku dráhy,“ SŽDC možná má kýbl másla na hlavě, ale jak je to u dopravců?

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Alibismus SZDC. Aby si manazeri v kanclu v Praze dosahli na premie, tak papirove zrusi pomale jizdy a zaroven usetri „clovekosekundy“ u vypravcich behajicich s papirama k masine.
Gratuluji, do sve excelovske tabulky jste vykazali skvelou praci! No a co, ze to odsere fira a treba i par nevinnejch lidi. Risk management 0. Pripomina mi to dalny vychod – „Nas mnogo! Vsak jste byli upozorneni“

Ostravák
Host
Ostravák

To je ale šlendrián. Hrůza.

Gambleraalkac
Host
Gambleraalkac

Tvrzeni prehlednout jendu navest, to se muze stat je pro me srovnatelny s tvrzenim prehlednout jednu cervenou na prejezdu, to se muze stat.

Miloslav
Host
Miloslav

tak to úplně není, před přejezdem máš ještě 3 značky

Panda
Host
Panda

Přesně a taky trochu jiná brzdná vzdálenost…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A ve většině případů jízdy přes přejezd je tam ještě světelná „návěst“.

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Nastesti tvuj nazor je dulezity asi jako…. zasumeni listi.
Zeleznice a silnice jsou jine svety, vime? Zatimco na silnici je ridic odpovedny za VSECHNO a musi byt neustale pripraven na fleku zastavit, tak fira s vlakem, co rozjety zastavi na vzdalenost 1000 metru, je pouze soucasti celeho provozniho systemu. Na omezeni rychlosti musi byt upozornen takovym zpusobem, aby to v zadnem pripade neslo prejet, prehlednout, nebo opomenout a aby na to mohl dostatecne rychle zareagovat.

AAA
Host
AAA

Tak to nebude velký problém s automatickým řízením i bez drahého ETCS, ne? Ostatně ve světě aut už automatické rozpoznávání značek funguje a už je schváleno že takový asistent bude brzo povinnou výbavou, dokonce byly i návrhy aby byl v podobě že přes povolenou rychlost řidiče prostě nepustí (což zatím neprošlo)

Panda
Host
Panda

To může být potenciálně nebezpečné, třeba při předjíždění, ne?

AAA
Host
AAA

ano, i proto se tak daleko zatím EK neodvážila a bude to jen formou „přepratelného“ asistenta. No ale na železnici se nepředjíždí, ne 🙂

K.S.
Host
K.S.

Nemyslím že by EK byla až tak ideologicky zaslepená aby dala do aut něco co nelze odpojit, zvlášť pokud tak daleko nešlo ani letectví kde se autopilot přeprat dá. (ale z toho byla také jedna nepříjemná nehoda tuším kdesi nad Japonskem).

Dalibor
Host
Dalibor

no nebavno piloti toho !oeninga MAXe nepreprali…

Martin
Host
Martin

Pokud narazite na tu posledni nehodu, te by nezabranili ani kdyby jej preprali, nestacili by zareagovat…

Panda
Host
Panda

Souhlas, na železnici by to bylo fajn;)

K.S.
Host
K.S.

Může a dost značný. Zejména pokud vezmeme do úvahy stav silnic a řidičů a hromadu situací kdy i přes rychlost blízku povolené je asi lepší auto před Vámi předjet. Jet za někým komu rychlost kolísá od 80-90km/h není moc příjemné a asi ani bezpečné. stejně tak pokud z vozíku odletuje materiál (seno), atp. Sice něco z toho má řešit bezpečná vzdálenost, ale stejně se situace nejdou.

Dalibor
Host
Dalibor

tak tehle vasi vize se opravdu desim. Auto je stroj a ridi ho clovek. Tento clovek ma take plnou zodpovednost za vse, co s provozem vozidla souvisi, vcetne nehod a z nich plynoucich nasledku. Ddoufam, ze techto „povinnych“ a taky prdrazenych vybav se nedoziju

zyx
Host
zyx

Kdyz tramvaj LB-JN byla nezabezpecena, tak po tragickych nehodach se take (pokud se mohli) mluvilo a nasledne konalo o chybach na strane infrastruktury. Pri podobnem tramvajovem stretu mnohem pozdeji v Ostrave se vina na strane infrastruktury ukazovala temer okamzite, takze argument prehlednuti neobstoji.

Jakub Krčín
Host
Jakub Krčín

Není zodpovězena základní otázka. Proč v oblouku, kde se normálně jezdí 70 – 90 km/h (neznám přesně místní poměry) najednou vykolejí souprava při stejné rychlosti? To opravdu stavba natolik pozměnila GPK, že došlo k vykolejení? Skutečně budeme mít na „koridoru“ TOR na 30 km/h?

X Y
Host
X Y

Ano, provizorní napojení má jinou geometrii. Podívejte se na foto z dronu.

zyx
Host
zyx

Dekuji redakci za takove male analyticke shrnuti k udalosti. Znalec legislativy kolem ceske zeleznice zcela nejsem, tak bych se rad zeptal jak jsou nastavena pravidla: Tratove omezeni bylo zpusobeno stavbou, nevim kdo ji provadi, ale me by zajimalo jaky subjekt je dle legislativy specialnim stavednim uradem v tomto pripade a kdo ma tedy odpovednost za rozmisteni navesti. Pokud je vetsina koncentrovana pod SZDC, tak je to dle meho nepripustna koncentrace pravomoci, protoze SZDC je casto take stavebnikem a casto take tim kdo stavbu provadi (podle me by se tam nechaji zaradit drobnejsi opravy a udrzby). Tedy dle meho je nemyslitelne… Číst vice »

Martin
Host
Martin

Domnívám se, že: Speciálním stavebním úřadem je Drážní úřad, zde se sídlem v Plzni, projektant přeložky by měl být autorizován pro dopravní stavby, specializace kolejová doprava, podle stavebního zákona § 159 odst. 2 projektant odpovídá mj. za bezpečnost stavby provedené podle jím zpracované dokumentace, způsob užívání stavby má stanovit v kolaudačním rozhodnutí Drážní úřad.

zyx
Host
zyx

Dekuji, tedy v analogii se silnicnimi stavbami predpokladam, ze v kolaudacnim rozhodnuti k prelozce bude nutnost omezeni rychlosti a divil bych se ze by tam bylo jako trvale omezeni rychlosti. Tedy nekdo pozmenil podklady stavby. Nebo snad je prace jina?

Všudebyl
Host
Všudebyl

Zákon o drahách 266 zní jasně. Všechny vlaky jedoucí úsekem tratě, musí být o jakékoli změně traťových poměru, které ohrožují bezpečnost v provozování drážní dopravě, zpravováný po dobu nejméně 21 dní rozkazem….to je ku..a tak těžké. Vždycky to fungovalo a najednou se zjeví u SŽDC nějaký TOR o kterém nemá nikdo ani ponětí???

Partneři



CSCARGO
RSD