Dozvuky vykolejení: problémy měly i další vlaky, SŽDC odmítá pochybení
Vykolejený nákladní vlak u Mariánských Lázní. Foto: HZS Karlovarského kraje
(Aktualizováno 12:19) Vykolejení nákladního vlaku u Mariánských Lázní předcházelo několik případů, kdy strojvedoucí úsekem s omezenou rychlostí na 30 km/h
Kdyby to snížení rychlosti bylo na rozkaze,máme jej před sebou a průběžně se do něj za jízdy díváme.Já si takto důležité věci označuji vykřičníkem.Představte si,že po těchto tratích jezdíte 20,30 let a máte ji zažitou s obloukem 90km/hod .Je to rutina,které se neubráníte.Navíc platí poznání jeden rok a vy se tam klidně 11 měsíců nesvezete.Spoléhat se na studium TTP je opravdu loterie se životy zůčastněných.Nehledě,že při nástupu víte,že pojedete někam,kde vystřídáte několik jízdních řádů-a tím pádem i TTP.SŽDC by mělo okamžitě změnit přístup,je tma,mlha,volá vás někdo vysílačkou,lokomotiva zlobí,tento průšvih se bude opakovat….
To vam rozumim, ale v tomhle nemuzu souhlasit, nemuzu si dovolit na zeleznici jezdit podle zazite rutiny, a zvlast, kdyz trat mate jet po dlouhe dobe… To proste nejde…
Nerozporuji, ze informovanost by mela byt lepsi, jasnejsi a prehlednejsi… a za me, nejlepe jiz s patricnym zabraz, ktery by to hlidal…
Máte svým způsobem pravdu, ale srovnejte si, kdy dáváte v autě větší pozor,jedete li po padesáté ke tchyni, nebo když jedete jednou za rok například k moři?Pocitu větší jistoty, se při cestě, kterou dokonale znáte neubráníte.A najednou je tam past …
Neridim tak, ze jedu po pameti, opravdu ne, na jistotu, ze cestu znam, opravdu nesazim,… jedine v cem je rozdil, je planovani, cestu kam jedu poprve si prochazim predem (to asi dnes nikdo nedela, ale jsem v tomto staromodni), v mapach na googlu, … Jinak cesty, ktere znam, tak na tech si take davam bacha, vetsinou je to mimo mesto a mimo dalnici, takze nikdy nevim, zda me neco neprekvapi,… Jenze u prace, a zvlast u verejne dopravy s cestujicimi nebo s nakladem, bych si nemohl dovolit jet s jistotou, ze to znam… I kdyz u zeleznice to muze hodne… Číst vice »
Chtě nechtě musím s Jiříkem souhlasit. 15 let u tramvají udělá své. Také se těžko bráním rutině. Proto mimochodem dělám zácviky! Ti nově příchozí nabušení nováčci člověka kolikrát parádně zkázní! :+D
Ja tomu rozumim, a chapu to, proto bych byl rad, aby na zeleznici fungoval moderni zabezpecovaci system a kvalitni informacni system…
A s rutinou je to problem, jak clovek zacne delat neco automaticky u takovychto profesi, je to problem… A nedovedu si to predstavit treba u chirurga,… 🙂
Me to rutina na silnici jednou vytrestala, kdyz zmenili na krizovatce v obci hlavni a vedlejsi silnici, nastesti to clovek dokazal „zadupnout“ a nic se nestalo, u vlaku to neudelate… 🙂
Piloti chodi na trenazer a pravidelne, je neco takoveho u zeleznice?
Přátelé, kamarádi. Stále více oborů lidské činnosti se tak strašně specializuje, až je to nebezpečné! Přitom v jednoduchosti je krása. A takovéhle diskuse jsou fajn už proto, že se tu mohou setkat naprostí odborníci se svými protějšky. Pojďme z toho vytěžit maximum a ne si navzájem říkat „vy nejste odborník, vy do toho nekecejte“! I nadšený laik může vymyslet spoustu dobrého a jen zaslepený odborník ho nechce, ať už z pohodlnosti či arogance, vnímat. Jako fandové železnice určitě znáte pohádky o mašinkách. A chlapečka, který pomohl nejvyššímu panu železničáři s dlouhou mašinkou se kterou si nikdo z jeho „odborníků“ nevěděl… Číst vice »
Souhlasim…
Jenze nejjednodussi bude zavest lepsi zabezpecovaci zarizeni a vetsi informovanost… To ale neni problem jen SZDC, ale i samotnych dopravcu a i samotnych lidi…
Lepší by bylo odstranit SŽDC z povrchu zemského a místo ní založit novou firmu, ve které by byli lidi, kteří tomu opravdu rozumí (a nejsou to jenom nějaký lidi, co mají vystudovanou ekonomku nebo jiné obory, které nesouvisí s dopravou).
Jak může důchodkyně pracovat ještě na dráze , když dovolí takovou blbost na kolejích , a hlavní jsou peníze za zrušení pomalé jízdy .Nejhezčí je umístění předvěstníků a rychlostníku. Škoda mluvit.Viník se našel .Držím palce Růžo !
. …… …………..Jarda Šklebeďour.
Rok 2018 a my si neustále dáváme nějaké papírky viz rozkazy a komanda směn… hlavně že je to v TTP tvl který ani největší poctivák nečte
Možná by to chtělo vyměnit kalendář Jaryne
:/ nj 2019 letí to
😀👍
Teď teda sorry, ale co vlastně chcete? Papírky jsou špatně, TTP je špatně. Neříkám, že s řešením omezení souhlasím, ale tak se jako fírové starejte, abyste dostávali informace ve formě, kterou strávíte.
V dnešni době chytrých telefonů a všech vymoženosti by to třeba mělo upozorňovat na vysílačkách, tabletech nebo na čemkoli. Dyť je to směšný. Spíš to myslím obecně. Doba pokročila ale na dráze máme papírky. Je to těžký když každý druhý je důchodce a to nemyslím zle. Máme tablet… k čemu. Dyť na to ani dispečer nemůže nic poslat.
Ne uplne souhlasim, mnohem lespi by bylo dostavat informace systemove na nejaky palubni system, idealne spjaty se zabezpecovacim zarizenim…
Podobne je to u VRT, pri 350km/h nemuzete sledovat zadne informace a jeste na ne reagovat, dela to zabzar a ten jeste kontroluje vas, zda reagujete… Nevidim problem, proc toto nemuze byt na hlavnich tratich a vlacich,… Snad pomuze ETCS…
Já myslím, že zrovna u nás, kde ETCS zprovozní sotva na hlavních tratích (když Alláh a AŽD dá), by kvalitní informační support pro strojvedoucího tabletem (tedy nezávisle na zabezpečovači) byl ideální. Ale fakt ne jen papíry hozené do kompu, ale interaktivní systém využívající GPS a všechny informace jak běžné tak mimořádné v přehledné formě. Kurnik už i pitomé navigace v autech ukazují značky a konfiguraci komunikace, případně i uzavírky a tam je to mnohem hustší a nepřehlednější infrastruktura.
Jiste, to souhlasim, klidne at jsou i zdvojene… a proc tim nevybavit i vlaky? Pouze jsem skepticky k verejnym systemum, radeji pokud mozno presny a nezavisly system… spise bych byl pro zabezpecovacku,… Dnes muze byt provoz vlaku i plne automatizovany, dokonce i autonomni… A dokonce bych byl rad, abychom byly na spici v technologiich… Nemam nic proti tabletum a supportu strojvedoucimu, vlastne mluvime o tomtez, jen ja bych to videl rad jako soucast vlaku, lokomotivy,… a jeste lepe, kdyz by strojvedouci udelal chybu, nereagoval, tak by zasahl system tak, ze zastavi vlak a da signal operatorovi…. Nedavno jsme tu diskutovali… Číst vice »
Strávíte? Co třeba na obrazovce zabezpečovacího zařízení?
A když teda zrušili pomalou, a zavedli to přechodně/trvale, tak to nemohli tuto skutečnost implementovat do VZZ?
Dá se u nákladních vlaků jezdit v režimu AVV?
Ano.Nehoda by se v ržimu jízdy se zapnutým AVV nestala.
Jistě by pomohlo dávat tam těch cedulí s predvesti pomale jízdy více. Při snižování o treba 30 a víc. A na poslední dát blikací žluté světlo jako se dává na silnice. Nic složitého ani drahého. Jen chtít, ale to by SZDC nesměla být jen alibisticka organizace. Jako příklad me napadá úsek Hluboká nad Vltavou – Zliv. Tratova 100 a v ni dvě pomalé na 20. Tuším lom kolejnice. A teď je soutěž kdo to prehlidne, zapomene, nevšimne si…. A vleti tam kilo a ona milá kolejnice praskne a kus se vylomi. No ale co, urednicky to bylo správně a nemuze… Číst vice »
A jak vyřešíte světelné návěstidlo na stůj? Další tři vložená návěstidla předem, aby se fírovi opakovaně řeklo, že by fakt měl zpomalit a zastavit?
Návěstidlo je přenášeno na vozidlo. Holt není ETCS a trať se modernizovala v době, kdy si AŽD ani netroufla tvrdi, že ETCS umí
Ja řeším pomalé jízdy, nikoliv navestidla. A když už tak ty se řeší opakovanou navesti.
No je zajímavé, že jsou i země, kde opakovačkami nešetří, zejména na nepřehledných úsecích, kde je návěstidlo „za rohem“ a to tam mají vlakové zabezpečovače nedovolující projetí. Holt jiné myšlení.
Poloha návěstidel se nemění,tedy vím,kde jsou a návěsti si ohlídám.Pomalé jízdy a traťové rychlosti se občas mění a pokud na trati nepojedu delší dobu a jako bývalý leťák vím,o čem mluvím,snadno dojde k maléru.Dnešní moderní mašiny hlásí kdejaký prd a člověk přemýšlí,co se zase s tou potvorou stalo.Odvede to pozornost a je možné v tomto případě návěst přehlédnout.Ozve se mobil,vysílačka a zase to odvádí pozornost
Spis je otazka, proc tu rychlost zavadet trvale, kdyz jde o provizorni prelozku… Za par mesicu to zase zmeni, az se trat vrati do puvodni stopy?
Na zrychlení trati prý lze pak čerpat dotace z EU…
Tento alibismus SŽDC mě nadzvedl ze židle. Jak tato organizace dostatečně informuje vám ukážu na reálném příkladu z rekonstrukce trati Dětmarovice – Karviná. V 1TK sundali most a jezdilo se po obousměrně po 2TK. Během této výluky v 1TK zavedli trvalou stahovačku.
Když na této koleji cca po dvou měsících obnovili provoz, jel jsem jako jeden z prvních po ní. Volal jsem výpravčímu, proč mi nedal rozkaz a neinformoval mě o této důležité změně. A víte co mi odpověděl ? Stahovačka je tam instalována více než 21 dní a byla zanesena v ten den vydaných TTP.
Z Vašeho příspěvku lze usuzovat, že jste strojvedoucí u železničního dopravce. SŽDC je organizace, která nabízí kapacitu dopravní cesty dopravcům, kteří splní kritéria a přistoupí na nějaké smluvní podmínky. V návaznosti na tyto smluvní podmínky má dopravce přístup k informacím o železniční síti. Tyto informace jsou k dispozici v různých předem daných zdrojích, například na portále a například provozně zásadní informace se dávají vědět přímo strojvedoucím pomocí telegramů, depeší a dalšími informačními kanály, i třeba že Vám zavolá dispečer SŽDC z CDP přímo na lokomotivu. Dopravce souhlasí se způsobem poskytování těchto informací. Avšak je nutné rozlišit, co je nutné dát… Číst vice »
Na co komu, kdy byla dobrá informace o poloze návěstidla. To je vidět a máte na to i předvěsti, opakovaně! Kde jsou reflexní prvky na stahovačkach, vypinackach, pomalých jízdách atd. Jedu v noci reflektor svítí, ale konkrétní znak je vidět na těch usmudlanych cedulych až když jste u nich. Teď začali všude možně dělat nové nástupiště. Ten vyleštěný beton, co skvěle odráží slunce do obličeje fakt paráda. Takže ve stanici za dne není problém něco pak přehlédnout.
Aktuální článek výše je zavádějící, zkreslující až bulvarizující; snižující úroveň jinak vynikajícího webu. Názor p. Plommera z předchozí jízdy vlakem je citově zabarvené nepodložené sdělení: Jak mohl p. Plommer určit rychlost vlaku s přesností na 5 km/h? Jak mohl p. Plommer vnímat nahnutí lokomotivy doleva a téměř nadzvednutí kol na pravé straně, když se díval z okýnka ve vozech? V čem je p. Plommer „železniční konstruktér“, obor kolejová vozidla nebo dopravní cesta, pracuje snad na VÚŽ? Jedná se o tuto osobu? https://www.fd.cvut.cz/o-fakulte/osoba-detail/id-300794 Jak může pan konstruktér tvrdit, že by tam Panter vypadnul? Také mohu říci, že jsem expert a tvrdím,… Číst vice »
Děkujeme za názor. Co v textu je konkrétně nepodložené? Životopis pana Plomera si jistě najdete, abyste poznal, zda je věrohodnou postavou. Pro nás je rozhodně výrazně věrohodnější než anonym.
Vim, ze otazka nesmeruje na me a pana Plomera neznam a nikdy jsem o nem neslysel. Pokud je vsak odbornikem na zeleznici a byl svedkem udalosti, ktera znamenala ohrozeni zivotu cestujicich, prijde mi neuveritelne, ze ji zacne resit az pote, co dojde k dalsi mimoradne udalosti a to jeste formou medializace! Co udelal mezi svoji ucasti na temer vykolejeni a nehodou pro to, aby nestesti predesel?
Nebyl důvod se domnívat, že jde o více než o jedno pochybení.
Stačilo by se pokusit odpovědět na konkrétní položené otázky namísto laciného odvádění debaty na únikové téma „anonym“.
V otázkách byl i odkaz na osobu, kterou jsem dohledal na internetu. Nevím, jestli se jedná o odkazovanou osobu, protože tady nejspíše někomu komolíte příjmení. Po mém příspěvku jste provedli úpravu článku tak nešťastně, že nyní je p. Plomer jednou uveden s jedním M a jednou se dvěma M (tak bylo původně v celém článku). Jestli se jedná o odborníka, chápal bych, že uvedete jeho odborné tituly a správně celé jméno a příjmení, aby si člověk mohl jednoduše dohledat informace.
Ano, je to on. Žádné další konkrétní dotazy jsem ve Vašem textu nezaznamenal. Jistě máte své důvody, proč se nepodepisujete. Útočit na někoho anonymně je jistě jednodušší, nicméně názoru takových lidí si pak těžko vážím.
Při citaci odborníka je právě o to vhodnější pro novináře se opřít o jeho odbornost řádným ocitováním jména a příjmení včetně titulů. Nikoliv opakovaným komolením a neúplným uvedením příjmení samotného. Působí to nevěrohodně, žurnalisticky neprofesionálně. Důležitější je obsah článku a mé otázky, namísto odvádění pozornosti jinam a posuzování mého charakteru tím, že si mne nevážíte z důvodu podpisu. Já neposuzuji Vás. Snažím se věcně argumentovat, jak jste dospěl v tomto „článku“ k pochybení SŽDC, neboť uvedené citově zabarvené argumenty mne k tomuto názoru nevedou. Spíše mi to spadá do kolonky obvyklého kopání do státní instituce bez znalosti konkrétních souvislostí v… Číst vice »
Zkuste si prosím v klidu text přečíst ještě jednou. Tituly neuvádíme, i když jistě pár pánů s tituly Bc.MBA se jimi rádo chlubí. Nejsme vědecký sborník.
Nejsem
Tak to velká omluva.
Neumíte citovat, komolíte příjmení a nakonec zjistíte, že jste si myslel, že se jednalo o Ing. Jana Plomera, Ph.D. a ono se jedná o někoho jiného.
Takže vznikne článek „SŽDC odmítá pochybení“ z části na základě citace někoho, kde ani autor novinář neví, kdo to je a na 2x opravuje jeho příjmení v článku.
Vím, kdo je pan Plomer. Jednou jsem mu omylem přidal písmenko, za to se omlouvám. Děkuji za urážky a přeji příjemnou diskuzi na jiných stránkách.
Tak vlítnutí někam nad stanovenou rychlost jsme tady asi zažili leckdo i opakovaně, ale raději to nerozmazáváme.
Já jsem onen citovaný, ale nikoliv ten Vámi odkazovaný. Pan Sůra se dozvěděl, že jsem to zažil, tak mě požádal o svědectví, tak jsem mu to subjektivně popsal. To tvrzení o Panteru bylo takové spíš pro něj, protože mi bylo jasné, že když se to zveřejní, tak se toho leckdo chytne… K Vašim dotazům: Nedokážu určit rychlost dokonale, ale za ta léta v oboru bych řekl, že popsaný odhad bude velice blízký skutečnosti. Koukal jsem ze stahovacího okénka podél soupravy. Náklon lokomotivy byl opravdu výrazný. Pokud by se kola zvedla, myslím, že už by se do toho S-oblouku nevrátila. Z… Číst vice »
Mohu mít tedy jako pouceny laik na fyzku dotaz? Pokud pojedu a na poslední chvíli si vsimnu ze je postaveno do odbočky, je rozumné nasypat tam rychlobrzdu a tím sice minimálně snížit rychlost, ale riskovat zablokování kol a zvýšit šanci na vykolejeni? Nebo to nechat jet s tim ze adhezi nechám na odvalovani kol a je lepší šance že to projedu? Díky za odpověď.
Jednoznačně nebrzdit tak, aby byla brzda činná v kritickém místě.
Tedy zjistím-li v předstihu, brzdím na maximum tak, abych brzdu povolil před kritickým místem. Jestli to nemohu stihnout povolit, raději vůbec nebrzdit. Ono se to lehce řekne, ale většina fírů logicky sáhne natvrdo po brzdě.
Je to dokázáno mnoha případy, kdy dálkové mezinárodní vlaky proletí nevědomky odbočkou na 50 km/h klidně rychlostí blížící se 90 km/h a nic nevykolejí, jen spadne pár kufrů a lidé jsou potlučení a stěžují si. A pak jsou stejné případy, kdy fíra brzdí a v následující spojce zpět vyletí ven a je hromada…
S tím skvělým a odborným webem zde vždy někdo pobaví. Vznikl druhý K-report, jen trochu jinak. Se zbylým z Vašeho komentáře musím bezvýhradně souhlasit.
Uplne nejednodussi a nejlevnejsi reseni je v pripadech, kdy se snizuje tratova rychlost o napr. vice jak 30 Km/h toto snizeni predvesti dvakrat. Vzdyt kolik by stalo vytvoreni nove graficke podoby navesti predvest „rapidni“ predvesti a zakomponovani do D1 ? Umistovala by se 400m pred predvest puvodni. Kolik by stala vyroba navestidel a jejich umisteni ?
Jel jste někdy na lokomotivě v čele?
Jestli ano, nechápu, jak můžete napsat tento návrh řešení.
Jel no a? V čem je problém dát tam těch cedulí víc?
Takže snížení z 90ky na 30ku je o 2/3 rychlosti.
Jak to chcete provést u vjezdového návěstidla při následné jízdě odbočkou 50 km/h, když se budete blížit k vjezdovému návěstidlu plnou traťovou rychlostí 160 km/h? Vložíme další tři světelná návěstidla mezi předvěst a vjezdové návěstidlo?
A co když bude vjezdové návěstidlo na stůj z traťové rychlosti 160 km/h? To pak vložíme tři světelná návěstidla mezi předvěst a vjezdové návěstidlo a další tři světelná návěstidla před předvěst?
Je fakt, ze jsem to napsal moc obsirne. Samozrejme Vami popsane varianty s vjezdovymi navestidly jsou pro reseni mou navrhovaneho reseni nesmysl. Myslel jsem toto reseni pouze na sire trati. Krome toho vjezdova navestidla a jejich navest je predvestena dostatecne a neni potreba cokoliv menit. To same pri jizdach na AB, vse je dostatecne predvesteno. Me se jednalo ciste o sirou trat a o snizeni tratove rychlosti dane trate.
Princip je ale stejný – fíra má reagovat na výrazné snížení rychlosti vlaku. Jestli je to rychlostník, návěstidlo do odbočky, to je jedno…
Řešení je stále stejné – náš národní vlakový zabezpečovač vlastně není žádný zabezpečovač, protože umožní strojvedoucímu projet znak zakazující jízdu…
ETCS to bude hlídat vše, bude kontrolovat fíru, jestli reaguje v dostatečném předstihu na návěstidlo snižující rychlost, zakazující jízdu, jestli začne brzdit adekvátně před rychlostníkem snižující rychlost, jestli začně brzdit před dočasnou pomalou jízdou…
No já nevím, ale řekl bych, že u návěstidel jde o trochu jiný proces, který je dle mě dostatečně „předvěstěn“. Neb návěstidla mají upozorňovadla, takže i když jedno přehlédnu, mám další 2-3 na to, abych zjistil, že se blíží návěstidlo. Což u snížení tratové rychlosti je jen o té jedné ceduli. Ke všemu pak přistupuje ještě jeden fakt, zatímco např na „oblíbené trati“ se za posledních 30 let měnily rychlostníky všelijak, tak návěstidla celých 30 let stále stojí na svých místech. Prostě možnost změny umístění návestidel je významně menší a i pak stále jsou zde ty upozorňovadla.
Už to nevrátíte! A Radimovi nepomůźete a nastoupí právnící . důchodce 70 ,celý život v kabině
A na co mají strojvedoucí odborové organizace? Aby se hádali kvůli pitomostem a podstatné věci neřeší? Bylo vše dle předpisů? Požadovali odborové organizace nějaké změny? Kdo, kdy a kde?
Jsem zeleznicar jen pasivne (cestujici), ale jako certifikovany odbornik na ITIL, jehoz soucasti je problem management se povazuju za povolaneho k situaci vyjadrit. Ze zakona je za dodrzovani rychlosti zodpovedny strojvedouci. Okoli vsak muze pomoct eliminovat jeho selhani. Je to podobne, jako kdyz ma maly dite na kole bocni kolecka, aby mu pomahala s balancem. A ted jde o to, jak to udelat efektivne. A ranni rozkaz ani offline denik to rozhodne nejsou. V dobe GPS by stacilo aby mel fira na mobilu online mapu a mimoradnosti mu tam pipaly podobne, jako ridicum treba radary. To udelat je tak pet… Číst vice »
Díváte se na to pohledem IT. (O best known practices ITIL rozpoutávat flame nebudu, myslím si a vím své 😉 Zařízení na vozidlech nemohou mít podobu nějakých hoby tabletů či mobilů. Zavedení tabletů na ČD byla dle mého soukromého názoru neskutečná hloupost z hlavy jednoho pána, která věc dopředu vůbec neposunula a zakonzervovala stav nestav. Takové zařízení, které máte na mysli, by mělo být integrováno nejlépe do pultu vozidla. Musí být robustní, odolné, splňovat řadu podmínek a hlavně musí být naprosto jasně stanoveno, co se může a bude dít v různých provozních stavech daného zařízení a zařízení se tak musí… Číst vice »
Kdo chce, hleda jak, kdo nechce, hleda proc to nejde. Jezdil jsem Passatem s robustni offline navigaci, do ktery mi kamaradi museli krast aktualizace map a jezdil jsem Twingem s plivovym A3 Samsungem a Wazem. To druhy uplne staci. Nebavim se, ze se zavede 100% errror free zarizeni, ktery prebere zodpovednost firy, ale o tech „pomocnejch koleckach“, ktery mu v 90% pripadu pomuzou eliminovat chybu.
Ne, fakt ne, o systému typu Waze do HDV se bavit nebudeme ani jako o pomocných kolečkách. Abyste mohl pronášet nějaké myšlenky, které mají mít hodnotu, musel byste nejdříve celý systém trochu poznat a svézt se pár šichet se strojvedoucím event. zkusit si i týden na správkárně.
Obavam se, ze takovou prilezitost nemam a mit nebudu, ale osobne si myslim, ze i SMS od kamose bacha u Marianek muze riziko snizit, ale pochopitelne to nikdy nebude garantovana pojistka.
Já třeba vidím u čím dál tím více tramvajáků že maj na skle zarízení – běžnou hobby autokameru. Neměla by taky nejlépe být integrovaná nejlépe do pultu vozidla a hlavně naprosto jasně stanoveno, co se může a bude dít v různých provozních stavech daného zařízení a zařízení se tak musí i chovat?
Je mi že všeho na dráze blbě, kam se to posunulo od roku 1983 kdy jsem k ČD přišel. Dráhu vedou diletanti a lidé kteří nikdy nebyli v provozu a za tichého přihlížení odborů pak dělají takovéhle stupidní věci ( dělené směny, přerušení , které sedí jen na papíře ale praxe je zcela jiná, snižování zdravotní způsobilosti i technické znalosti nových kolegů a pod.) Spolupráce ČD, ČD Cargo, SŽDC vůbec neexistuje a připadá mi to jako záměr. Prostě jak už jsem tady napsal dráha jde, jestli se něco zásadního nezmění do kytek. A se spoustou kolegů strojvedoucích si přejeme co… Číst vice »
Myslím, že by pomohlo zrušit nějakou trať. To jde lépe, nežli logické uvažování ohledně torů. Viďte pane N.
Proč se tu naráží neustále na to, kdyby tam ta pomalá jízda zůstala nemuselo by dojít k nehodě? Ano, strojvedoucí by byl zpraven písemným rozkazem o pomalé jízdě, ale jinak princip návěstí je skoro téměř stejný. Očekávej pomalou jízdu/očekávej traťovou rychlost, začátek pomalé jízdy/ traťová rychlost. Jediné + je, že by měl v ruce písemný rozkaz. Ale stále není zaručeno, že by se nic nestalo, protože strojvedoucí je jenom člověk, může se zamyslet, mít nějaký osobní problém, hovor s dispečerem….a těch faktorů je tolik…a je jenom na něm jestli pojede rychlostí kterou má jet…a je úplně jedno jestli je to… Číst vice »
Jedna základní otázka: Kolik bylo problémů za celý měsíc pomalé jízdy a kolik po jejím převedení na traťovou.
Počet 2 měsíce před:
Počet 14 dnů potom:
Horní číslo by mělo být cca 4násobné, není-li mezi tím žádný rozdíl.
Pánové, jednoznačně. Současný systém zpravování o PJ a TOR je špatný. Je jasné, že tuto hloupost mohl vymyslet hlupák od psacího stolu. Konkrétně tato PJ měla zůstat až do ukončení prací pomalou jízdou. Riziko přehlédnutí je velké, dokud nebudou předpisy a úpravy tvořeny s připomínkami z provozu bude to pořád stejné.
Připomínkování provozními pracovníky se děje. Možná jen Vy osobně nejste zahrnut do připomínkového řízení. Doporučuji kontaktovat nadřízeného a aktivně se zasadit o to, aby jste mohl být osobně součástí připomínkování.
Jestli nejste ochoten toto udělat, je Vaše sdělení jen plácnutí do vody.
Ten předvěstník se velmi snadno přehlédne, nechápu proč se SŽDC nemůže inspirovat například v Itálii kde mají rychlostníky se vzdálenostními upozorňovadly, tudíž v podstatě 3 předvěstníky před rychlostníkem…
Může, ale nechce, jelikož český šlendrián.
Nelžete, 3 předvěstníky tam nejsou..jsou tam 2 bílé pruhy, pak 1 pruh a pak je rychlostník – viz níže na straně 60 obrázek:
http://site.rfi.it/quadroriferimento/files/RS_01.pdf
Mě by spíše zajímalo, jak je v současnosti řešena „dohlednost“ pro traťové značky a podobná návěstidla: u hlavních návěstidel a jejich předvěstí to je jednoznačné a jejich situování se děje podle předepsaného postupu, pro ostatní návěstidla bylo sice vždy v předpisech uvedeno, kam se umísťují, ale jaká má (= musí) být jejich dohlednost, to asi nikdy úplně podrobně popsáno nebylo – minimálně náprava tohoto nedostatku by měla být jednoznačným povinným a nepominutelným výstupem ze šetření této nehody. A zavést postupné „stupňovité“ omezování TR při jejím výrazném lokálním snížení (třeba o více než polovinu NTR) na adkvátně krátkém úseku před tím… Číst vice »
souhlasim s vami. pri umistovani jakuchkoliv navestidel by se melo zohlednit to, aby je zretelne a z dostatecne vzdalenosti bylo dobre videt. dale by bylo velmi prinosne snizovat pred podobnymi useky s nizkou TR tuto v nekolika stupnich.
Takže snížení z 90ky na 30ku je o 2/3 rychlosti.
Jak to chcete provést u vjezdového návěstidla při následné jízdě odbočkou 50 km/h, když se budete blížit k vjezdovému návěstidlu plnou traťovou rychlostí 160 km/h? Vložíme další tři světelná návěstidla mezi předvěst a vjezdové návěstidlo?
A co když bude vjezdové návěstidlo na stůj z traťové rychlosti 160 km/h? To pak vložíme tři světelná návěstidla mezi předvěst a vjezdové návěstidlo a další tři světelná návěstidla před předvěst?
Proč? Protože SŽDC! Hlavním viníkem je strojvedoucí dotyčného vlaku. Tím vedlejším neméně vinným je ten co nejvíc řval, že za to může jen a jen fíra, protože trojnásobně překročil rychlost. Jeho jméno si dosaďte sami. Jistě se trefíte.
rval a ma v tom pravdu. To ze by se dalo pro bzpecnost udelat vice je zrejme. ale kde a jak zacit?
„Dopravce musí zajistit, aby byli strojvedoucí a členové obsluhy vlaků o těchto změnách TTP zpraveni způsobem, stanoveným jejich vnitřním předpisem, a to nejpozději před první jízdou v dotčeném úseku dráhy,“ SŽDC možná má kýbl másla na hlavě, ale jak je to u dopravců?
Alibismus SZDC. Aby si manazeri v kanclu v Praze dosahli na premie, tak papirove zrusi pomale jizdy a zaroven usetri „clovekosekundy“ u vypravcich behajicich s papirama k masine.
Gratuluji, do sve excelovske tabulky jste vykazali skvelou praci! No a co, ze to odsere fira a treba i par nevinnejch lidi. Risk management 0. Pripomina mi to dalny vychod – „Nas mnogo! Vsak jste byli upozorneni“
To je ale šlendrián. Hrůza.
Tvrzeni prehlednout jendu navest, to se muze stat je pro me srovnatelny s tvrzenim prehlednout jednu cervenou na prejezdu, to se muze stat.
tak to úplně není, před přejezdem máš ještě 3 značky
Přesně a taky trochu jiná brzdná vzdálenost…
A ve většině případů jízdy přes přejezd je tam ještě světelná „návěst“.
Nastesti tvuj nazor je dulezity asi jako…. zasumeni listi.
Zeleznice a silnice jsou jine svety, vime? Zatimco na silnici je ridic odpovedny za VSECHNO a musi byt neustale pripraven na fleku zastavit, tak fira s vlakem, co rozjety zastavi na vzdalenost 1000 metru, je pouze soucasti celeho provozniho systemu. Na omezeni rychlosti musi byt upozornen takovym zpusobem, aby to v zadnem pripade neslo prejet, prehlednout, nebo opomenout a aby na to mohl dostatecne rychle zareagovat.
Tak to nebude velký problém s automatickým řízením i bez drahého ETCS, ne? Ostatně ve světě aut už automatické rozpoznávání značek funguje a už je schváleno že takový asistent bude brzo povinnou výbavou, dokonce byly i návrhy aby byl v podobě že přes povolenou rychlost řidiče prostě nepustí (což zatím neprošlo)
To může být potenciálně nebezpečné, třeba při předjíždění, ne?
ano, i proto se tak daleko zatím EK neodvážila a bude to jen formou „přepratelného“ asistenta. No ale na železnici se nepředjíždí, ne 🙂
Nemyslím že by EK byla až tak ideologicky zaslepená aby dala do aut něco co nelze odpojit, zvlášť pokud tak daleko nešlo ani letectví kde se autopilot přeprat dá. (ale z toho byla také jedna nepříjemná nehoda tuším kdesi nad Japonskem).
no nebavno piloti toho !oeninga MAXe nepreprali…
Pokud narazite na tu posledni nehodu, te by nezabranili ani kdyby jej preprali, nestacili by zareagovat…
Souhlas, na železnici by to bylo fajn;)
Může a dost značný. Zejména pokud vezmeme do úvahy stav silnic a řidičů a hromadu situací kdy i přes rychlost blízku povolené je asi lepší auto před Vámi předjet. Jet za někým komu rychlost kolísá od 80-90km/h není moc příjemné a asi ani bezpečné. stejně tak pokud z vozíku odletuje materiál (seno), atp. Sice něco z toho má řešit bezpečná vzdálenost, ale stejně se situace nejdou.
tak tehle vasi vize se opravdu desim. Auto je stroj a ridi ho clovek. Tento clovek ma take plnou zodpovednost za vse, co s provozem vozidla souvisi, vcetne nehod a z nich plynoucich nasledku. Ddoufam, ze techto „povinnych“ a taky prdrazenych vybav se nedoziju
Kdyz tramvaj LB-JN byla nezabezpecena, tak po tragickych nehodach se take (pokud se mohli) mluvilo a nasledne konalo o chybach na strane infrastruktury. Pri podobnem tramvajovem stretu mnohem pozdeji v Ostrave se vina na strane infrastruktury ukazovala temer okamzite, takze argument prehlednuti neobstoji.
Není zodpovězena základní otázka. Proč v oblouku, kde se normálně jezdí 70 – 90 km/h (neznám přesně místní poměry) najednou vykolejí souprava při stejné rychlosti? To opravdu stavba natolik pozměnila GPK, že došlo k vykolejení? Skutečně budeme mít na „koridoru“ TOR na 30 km/h?
Ano, provizorní napojení má jinou geometrii. Podívejte se na foto z dronu.
Dekuji redakci za takove male analyticke shrnuti k udalosti. Znalec legislativy kolem ceske zeleznice zcela nejsem, tak bych se rad zeptal jak jsou nastavena pravidla: Tratove omezeni bylo zpusobeno stavbou, nevim kdo ji provadi, ale me by zajimalo jaky subjekt je dle legislativy specialnim stavednim uradem v tomto pripade a kdo ma tedy odpovednost za rozmisteni navesti. Pokud je vetsina koncentrovana pod SZDC, tak je to dle meho nepripustna koncentrace pravomoci, protoze SZDC je casto take stavebnikem a casto take tim kdo stavbu provadi (podle me by se tam nechaji zaradit drobnejsi opravy a udrzby). Tedy dle meho je nemyslitelne… Číst vice »
Domnívám se, že: Speciálním stavebním úřadem je Drážní úřad, zde se sídlem v Plzni, projektant přeložky by měl být autorizován pro dopravní stavby, specializace kolejová doprava, podle stavebního zákona § 159 odst. 2 projektant odpovídá mj. za bezpečnost stavby provedené podle jím zpracované dokumentace, způsob užívání stavby má stanovit v kolaudačním rozhodnutí Drážní úřad.
Dekuji, tedy v analogii se silnicnimi stavbami predpokladam, ze v kolaudacnim rozhodnuti k prelozce bude nutnost omezeni rychlosti a divil bych se ze by tam bylo jako trvale omezeni rychlosti. Tedy nekdo pozmenil podklady stavby. Nebo snad je prace jina?
Zákon o drahách 266 zní jasně. Všechny vlaky jedoucí úsekem tratě, musí být o jakékoli změně traťových poměru, které ohrožují bezpečnost v provozování drážní dopravě, zpravováný po dobu nejméně 21 dní rozkazem….to je ku..a tak těžké. Vždycky to fungovalo a najednou se zjeví u SŽDC nějaký TOR o kterém nemá nikdo ani ponětí???
Dozvuky=veřejné přiznání strojvedoucích jak nesledují trať a návěsti kolem ní… Snížení rychlosti je označeno předvěstníkem N „Očekávejte traťovou rychlost“ a pak následuje rychlostník N „Traťová rychlost“ 30 km/h.
Takže až bude mlha, tak strojvedoucí pojede krokem jenom proto, aby někde nějakou tuhle vaši tabulku nepřehlídl. Vám prostě pořád vůbec nedochází, že příště se tam místo Rajek můžou kutálet osobní vozy! A když ten předvěstník zmizí (jakože i tohle se občas stane), tak bude viník kdo? Vyšší moc asi? Hlavně že bezpečnost na prvním místě.
Může si strojvedoucí u TTP nějak jednoduše zobrazit rozdíly mezi verzemi? Zadám datum kdy jsem to četl naposledy a všechny změny od toho data budou zvýrazněné.
Pokud ne, tak snad by to měli číst vždycky celé, vyrábět i zpoždění.
Leda by si je archivival. V tabletech je vždy stažena poslední verze.
Když vyjde nová verze TTP, tak je označena datem platnosti a veškeré změny jsou po straně tabulky označeny svislou čarou.
Poslední změny jsou vždy označeny po straně tabulky. Nově se pod tabulkou objevuje slovní popis těchto změn, ale zatím ne všude.
Kontrolní otázka na znalé: jelikož tam několikrát denně jezdil některý ze sedmi trpaslíků, kteří jsou vybaveni kamerami, ukládá to někde ten záznam? Samozřejmě mi nejde o to poměřovat, jak to kdo projel, ale kde a jaká tam byla návěst.
Pokud jste pozorně četl e-mail strojvedoucího zveřejněný Českou televizí, je tam zmíněno, že 30 km/h je předvěstěna. Tedy spekulace, že předvěstěna nebyla, se nezakládají na pravdě – existuje fotografický záznam strojvedoucího.
PS: pokud vím, jedná se pouze o online přenos bez jeho archivace. Ale v souvislosti s výše uvedeným je to již bezpředmětné.
Jsme se tu nedávno bavili o risk managementu a je to tu. „My nic, ‚tabulka‘ tam byla, takže je vše v nejlepším pořádku, systémové hledání bezpečnějšího provozu po nás nechtějte“.
Jsem hodně zvědavý na zprávu DI, i když to bude nejdříve za rok.
Jsem to říkal, jsou to diletanti. Dle čt stačilo přehlédnout jeden předzvěst. Ještě někde utopenou dole nenápadně. A pokud byla oprava v oblouku, na jakou vzdálenost asi strojvůdce viděl.. Vůbec se nepoučili ze Santiaga de Compostela.. To nemělo mozek…
Taky si říkám že to muselo být ne zrovna ideálně udělané, dávat jakoukoliv návěst do oblouku, navíc která není trvalá a je skutečně životně důležitá, je myslím hazard. Nechci spekulovat dále, ale pokud nebyla předvěst dobře uchycená, tak ji klidně mohl shodit vítr. Čekal bych že na železnici bude možné udělat něco jako se dělá na silnici – zpomalovací kaskádu (nebo jak tomu říkají) kdy se nedá na Dálnici hned 50, ale jde se postupně 100, 80, 70, 50 (nebo nějak tak), čekal bych že něco podobného se bude dělat i na dráze, pokud je tam něco takto nebezpečného.
Není to předzvěst, ale předvěst, kdyžtak 😉 Návěstidlo předvěstí a ne předzvěstí. Máme předvěstníky a předvěstní štíty.
No jsem zvědavý, jestli z toho alespoň vzejde něco dobrého. Ale asi je trochu naivní myslet si, že by se například mohla upravit pravidla, aby se platby dopravcům počítaly jen z pomalých jízd, které jsou způsobené špatným stavem a podobně. To samé u odměn zaměstnanců SŽDC. Kdyby se do toho zkrátka pomalé jízdy, které jsou způsobené jen stavební činností a jinak tam běžně žádné omezení není, do plateb dopravcům a vypočítávání odměn nepočítaly, tak by pak nikdo neměl důvod převádět pomalé jízdy na trvalá omezení, čímž by se určitě mírně snížili risiko nehody. Ale samozřejmě je mnohem jednodušší handrkovat se… Číst vice »
Systémová chyba, zvýšíme kontrolní činnost. Myslím, že není strojvedoucí, který by neprojel nedopatřením pomalou jízdu rychleji. Každému se to může stát, v kanceláři si vypíchneš tužkou oko a fíra může vysypat vozy. S tímto rizikem pracujeme na hrbu při každé směně. Doufám, že kolega to nějak ustojí a bude časem v pohodě.
Takze pokud lekar hrube porusi sve povinnosti a zemre mu pacient, budes ho taky obhajovat a prat si, aby to ustal a pozustali si na nem nic nevzali?
Podle soudíte, že kolegu obhajuji?
Podle čeho soudíte, že kolegu obhajuji?
Asi jste kolegu nepochopil. Bavíme se tady o tom, zda pochybí lékař, či jestli lékař udělá chybu na základě toho, že systém tomu přinejmenším výrazně napomohl.
A zase ten systém! Jsou to ty předpisově nastřažené pasti, kdy strojvedoucí zásadní věc “ přehlédne“ a je z toho hromada. V TTP to bylo, Rychlostník byl také osazen, předvěstník asi taky. Z hlediska předpisů není co řešit.
presne tak. jenze o zmenu systemu patrne nikomu nahore a ve finale ani uprostred a casto i dole, nejde. snaha zakonzervovava status quo, vse delat co nejvic alibisticky, male „prusvihy“ se snazit zametat pod koberec a pak nastane mistrovstvi sveta v diveni, kdyz nastane velky prusvih
Dobře nastavený systém dokáže zabránit katastrofálním důsledkům lidské chyby, protože je předvídá.
Pokud, jak je uvedeno z výpovědí pana Plomera, ale je dán rychlostník tak pitomě že jej není pořádně vidět, tak byť podle předpisů, tak je to špatně. A jestli šly od strojvedoucích e-maily, které na situaci upozorňovaly, tak to asi bylo hodně špatně. Ať už to v tabulkách bylo či ne, tak situace se měla řešit změnou umístění návěstí.
S dovolením bych VELMI rozlišoval mezi porušováním povinností (systematická činnost) a chybou, která se může stát i těm úplně nejpečlivějším, protože lidi prostě chybují, jinak to nejde.
Ta přezdívka k vám sedí
Mimochodem odvolání šéfa SŽDC by bylo logickým vyústěním – vyhlásil se jako bojovník proti pomalým jízdám a jako top managerovi mu mělo dojít, že jeho podřízení je budou místy rušit za „každou cenu“, aby splnili jeho sliby.
Aspoň ucidíme, jestli současná ministr dopravy je lepší než Ťok, nebo jestli je to jenonm tlučhuba.
Souhlas, osobně teda nejsem příznivec častého odvolávání, navíc je tam většinou politický a ne odborný důvod odvolání, obzvlášť u ČD že… Ale tady to je prostě nepřímý důsledek programu Svobody, který to prostě nedomyslel…
to jako ze by „novy“ ministr“ byl mimozemstan? ne neni. je to politik a timpadem si bude lestit epolety a na zmenu zasadniho typu necekejte
Při intenzitě jakou zdolává Andrejovo rektum bych se jeho odvolání nebál.
No to je podobné, jako když nějaký vychlastaný mozek vidí vinu jen na straně strojvedoucího. Těžko mohl čekat, že to způsobí katastrofu a žádné předpisy tím porušeny nebyly. Podstatné podle mě je, jak se k tomu postaví do budoucna. Člověk, který udělá chybu a poučí se, je podle mě mnohem lepší než někdo, kdo tu chybu teprve udělá.
Přímo katastrofu čekat nemusel, ale takovéto rušení pomalých jízd pro vylepšení statistik se cca rok zpátky řešilo v odborných diskuzích hodně a zmiňovalo se přitom mj. i bezpečnostní hledisko… A to, že je něco podle předpisů neznamená, že je to ideální a bezpečné řešení. Podle předpisů byl i holocaust (nadsázka).
Prostě výrazné a nové snížení rychlosti na koridoru by mělo být přímo na trati komunikované víc (opakované předzvěsti s metry do místa zpomalení, očekávej 40 v předchozí stanici atd.). A SŽDC by si mohla na takovém místě po takové změně udělat i kontroly rychloměrů…
Nikoli, to je odpovědnost nižších manažerů, jakými prostředky toho snížení dosáhnou, ne nejvyššího. Po dlouhé době je to někdo, komu na železnici záleží a další změna by ničemu nepomohla… SŽDC neumí provozovat ani informační systémy na nádražích, tam bych začal..
Možná jo, ale za řešení zvolené nižšími managery je spoluzodpovědný i šéf, zvlášť když to byl jím prezentovaný a prosazovaný projekt, na kterém se zviditelnil… Navíc on si do určité míry sestavuje tým pod sebou…
Jako stalo se, tak aspoň poučení do budoucna … od SŽDC bych ale čekal větší míru spolupráce, než jen „bylo to podle předpisu“ :o(
Tak to jste asi jediný, kdo by to čekal 😀
A což aby strojvedoucí jel taky podle předpisu??
Vinu strojvedouciho nepopírám, ale co SŽDC umí opravdu parádně je právě tento případ, z přechodné pomalé jízdy se udělá standardní rychlost místo toho, aby se místo opravilo…
Místo se vrátí do původního stavu po dokončení investice SÚS Karl. kraje. tzn. traťová kolej bude vrácena do pravého oblouku…. teď je tam udělaná přeložka
Jenže – co kdyby se při „větší míře spolupráce“ zjistilo, že i u SŽDC není vše „dle předpisu“? Takhle je ten alibismus mnohem výhodnější…
Taky by me zajimalo, jestli pan Plomer neprodlene oznamil mimoradnou udalost prislusnym organum, nebo cekal, az se neco stane,aby mohl v mediich exhibovat.
Cestující má ohlašovací povinnost? Zajímavé. 😀
Tak kdyz necemu rozumim a vidim riziko ohrozeni zivota, tak se ho snazim eliminovat. Kdyz treba vidim ozralyho autobusaka, taky zavolam benga, i kdyz podle vas jako cestujici povinnost nemam.
no ja bych v toto pripade v prvni rade vystoupil, nez prijedou pomahaci a chranici muze byt pozde
Může a nemusí. Ale nikde to není zakázáno. A pokud je dotyčný z oboru není co řešit. Já osobně bych v nejbližší stanici pro klid duše informoval perzonál.
tak došlo k obecnému ohrožení a to máte je dáno zákonem tohoto státu – ohlásit trestný čin
Drážní předpisy nejsou zákon, takže jejich porušení může být trestný čin. Jestli je něco obecné ohrožení kvalifikuje policie, takže můžete žalovat dopravce „že podle vašeho nicnezanamenajícího názoru to a to“ a pak čekat na vyšetřování a prokazování…
Účinnější by asi byla stížnost přímo dopravci.
Ano, každý má tu po vinnost u vyjmenovaných tr. činů, mezi něž patří právě i „obecné ohrožení“ podle paragrafu 272 tr. zákona. Sazba až tři roky 🤔
Spíš 273. Ovšem podle odst. 2 písmene b, tedy sazba půl roku až pět let.
on se styděl, protože sám ví že z okýnka se vyklánět nemá!
Přesně proto funguje v letectví určitá amnestie pro chybující zaměstnance. Nikdo se pak nebojí oznámit, když je něco špatně. Tady kdyby to Plomer oznámil, tak jediný výsledek bude trestní stíhaní toho fíry za obecné ohrožení z nedbalosti.
A zároveň by Plomera tahali po soudech za pomluvu.
Získat data z rychloměru by nebyl problém, takže nějaká pomluva nehrozí.
S temi odmenami to muze byt vymysl… Sam jsem delal v provoze a o vedeni se rikalo tolik veci… Az jsem se dostal vys, tak jsem zjistil, ze ne vse je pravda, plno veci se prekrucuje atd. Takze tady bych to videl, ze to nekdo ze srandy vymyslel a pak se toho vsichni chytlli… Jinak ze se priznali i dalsi firove, to potvrzuje muj nazor, ze plno firu nema pristup k praci uplne zodpovedny. Pro ty, kteri si mysli, ze jde o jednu navest: opravdu je tam i predvestnik, takze prehlednuti dvou navesti, ne jedne. Urcite ale souhlasim s tim,… Číst vice »
S odměnami to výmysl není. Procento pomalých jízd je součástí takzvaných KPI, podle kterých se vypočítává bonus.
Co je KPI prosim? Dekuji
Key performnace indicator, volne prelozeno Kriteria hodnoceni vykonu.
Key Performance Indicator – nastavené ukazatele, podle kterých se vypočítávají například bonusy zejména manažerům. Jinými slovy, mají základní plat a pokud splní určité cíle, dostávají bonus.
A Vy jste si pane Sůro předem zjistil, které pomalé jízdy se do KPI počítají a které nikoli?
Bere se celkový údaj.
Key Performance Indicator – je to ustálená zkratka, znamená to sledovaný ukazatel, podle kterého se většinou něco hodnotí nebo měří, v řízení čehokoli
Jestli to bylo na me, tak za jednu navest povazuju prave ten jediny predvestnik. Kdyz uvidim v plne rychlosti tu druhou pro vlastni zacatek, tak uz je to stejne jen na rychlobrzdu a modleni. A naopak si myslim, ze prave ta debata o informovani je strelbou mimo. Kdyz se ukaze, ze vsichni ti, co nezpomalili, informovani prokazatelne byli a jen si to v danem miste neuvedomili, tak co?
problem vidim v tom, ze v tomto pripade rychlobrzdeni nenastalo. o modleni nemem zpravy
Co se týká debaty o informování, není mimo. Pro faktickou bezpečnost nejde o prokazatelné informování, ale o účinné informování.
přehlédne jednu,předvěstník u té druhé už neubrzdí…….Jinak,pokud je poznání tratě od Břeclavi až po Ústí nad Labem po obou březích Labe,není v možnostech strojvedoucího při nástupu do práce sledovat věškeré změny v TTP……..Jediné co se dozvíte ze služební pošty je,že došlo ve stanici XY ke změně v TTP(v čem?nevíte,těch změn může být třeba 20 a stáhnou se do služebního tabletu-nevíte ovšem v které tabulce došlo ke změně……) Podle zákona zavřeme strojvedoucího,podle zdravého rozumu je vše velmi špatně.
Nezavislý:“ Pro ty, kteri si mysli, ze jde o jednu navest: opravdu je tam i predvestnik, takze prehlednuti dvou navesti, ne jedne.“
Jenže,když přehlédne ten předvěstník kilometr před rychlostníkem,je to už v pytli,protože když uvidí rychlostník 30 km/h a má 90 km/h už tu rychlost nestačí snížit.To je podobné,jako když navigátor v rychlostní zkoušce na raylle opomene říct řidiči,že za horizontem bude vracečka a až ji řidič uvidí,už to nedokáže ubrzdit.
ubrzdí se aspoň něco..taky tu návěst vidíš trochu dopředu, než jen co u ní už je mašinou, takže dejme tomu min. 200 metrů na snížení rychlosti tam prostor je i po přehlédnutí předzvesti, pravda je to hodně málo, ale dle toho videa to tam projel plnou
podle „neoficialnich“ informaci rzdeni az roztrzenim soupravy bylo
Pokud přehlednu předvěstník,tak u rychlostníku s takovou šikanou letíte ven z kolejí!!!Takže přehlednul jednu návěst a u druhé nebylo co zachraňovat!!!
Jenže udělat to takto je prosím prasárna, kdyby tam byl rovný úsek, třeba, ale pokud tam dají něco takového, tak by nějakého zaměstnance opravdu zabilo to posunout celé o 200m dopředu? Kolik by to udělalo minut? 20 vteřin? Nebo by byl velký problém ještě před tím mít jedno snížení rychlosti? Třeba na 60, respektive na takovou kdy by měli nějakou rezervu proti vykolejení? Sice těsnou, ale přece jenom?
Problém je většinou v tom, že vedení spoustu věcí tají, zejména před vlastními lidmi.
Když se stane nehoda, tak se zajímám jakou měla osoba praxi. Často se stává, že nehodu způsobí tzv. rychlokvašky. Stát se to může ale všem, jsme jen lidi.
Šlo o strojvedoucího s mnohaletou praxí.
Děkuji
Krom poděkování by byla na místě také omluva za nařčení „rychlokvaškou“.
Kamarád a kolega! Pečlivý a spolehlivý!
Nemusite byt lempl, abyste prehledl jeden predvestnik. Staci mit problemy s lokomotivou (u plzenskych es standard), nebo aby zazvonila radiostanice atd.
Většina nehod se děje na známých místech, kde se řidič/fíra domnívá, že to má v paži. Viz nehoda Elefantu v Ústí nebo rychlík s osobákem v Poříčanech. Obě založeny na neobvyklé jízdě odbočkou.
Bezproblémový, férový, zkušený a dlouholetý strojvedoucí……
Tak to je pecka argumentace. Nemám papír, dělám že to neexistuje. Možná by bylo občas dobré čumět na koleje před sebou a ne jen do mobilů a tabletů a pořizovat fotky co kde jede za šrot ve vedlejší koleji. Srovnání se silnicí je mimo mísu. Nejezdí zde jen osobáky co stojí ,,na fleku,, při brzdění, ale i autobusy kamiony atp. které rozhodně na tom fleku nestojí a při prudkém manévru s volantem jsou na boku zrovna jako ten vlak.
Tak nevim jak casto tam strojvedouci jezdil, ale zmena na trvale omezeni rychlosti je nebezpecna v tom, ze pokud tam pred tim byla standardni pomala jizda a strojvedouci obdrzel rozkaz a pak jiz ne, tak prostou dedukci z toho plyne ze omezeni rychlosti je jiz odstraneno.
Takže není napsaný řádek v rozkaze a nemusím sledovat trať???? To nemyslíte vážně!!!!
Tohle ale prece nikdo nerika, kdyby strojvedouci peclive sledoval trat, tak se nic nestalo. Problem ale je, ze clovek neni stroj a je omylny a proto, aby se predeslo nehodam, tak predevsim mimoradnosti maji byt vicenasobne jisteny. Zde bylo jisteni jenom jedno a to cedule s 3 pred esickem na trati. V pripade prehlednuti to dopadne jak to dopadlo. Kdyby to bylo v rozkaze, tak mate jisteni 2 a s nejvetsi pravdepodobnosti by se nic nestalo. Zde jde jeste navic o to, ze z pocatku informace o pomale jizde podavana byla a posleze ne. Troufam si tvrdit, ze v 99,9%… Číst vice »
U vlakové dopravy to je trochu jinak, na silnicích je řidič povinen sledovat pouze silnici, zatímco u vlaků se musí plně věnovat řízení vč. kontroly a obsluhy lokomotivy, je k dispozici na telefonu atd., nemá technicky prostor 100 % času sledovat koleje před sebou.
Ona i povaha provozu je jiná, pokud na kolejích před sebou něco uvidí, zpravidla je již pozdě něco řešit, vlak má obrovsky dlouhou brzdnou dráhu.
Informace kolem kolejí jsou jako poslední bariéra, musí tomu ale předcházet seznámení s tratí, proto se to dělá.
To nikoliv,ale mám zato,že do rozkazu by se slušelo napsat,že pomalá rychlost se mění na trvalou,alespon tedy po těch 21 dní, uvážím li že nyní se pro úsek V.O.-Kolín uvádí na rozkaze,že zde jsou zrušeny přejezdy s PZZ.
Vážený pane.Strojvedoucí ma i jiné povonosti než jak pišete čumět na koleje.Lokomotivy ani ty nejmodernějši nejsou bezporuchové stroje.Takže když se začne mašina sypat pak je třeba věnovat se i teto věci.Tim je pozornost vuči kolejim poněkud omezena.No a pak staći malo a něco se přehledne.Kdo neseděl nikdy za kontrolerem by měl mlčet. Potom zdejši diskuze vypadá jako v hospodě 5 cenové skupiny kde jsou všichni neomylni a ředitele zeměkoule.
Ale to je problém dopravce, jaké povinnosti na vás nahrne a co si necháte líbit. Jak moc se vám serou stroje, kolik lidí a proč vám volá třeba na mobil, apod. Pokud vedete vlak, tak je hlavní se věnovat trati, nebo ať s vámi jezdí pomocníci (vlakvedoucí) a budete si hlásit návěstidla vzájemně.
Ano na jednokolejné trati bude fíra sledovat a fotit si vlaky na vedlejší koleji.
Plommer docela kecá. Panteři mají úplně jiné vedení podvozků a tím i jiné jízdní vlastnosti a jak známo, panter umí i na 50 jezdit 90. Pan Plommer jen chtěl být zajímavý, proto rozvedl svojí teorii o možném neštěstí. Možná si redakce a strůjce článku měl zjistit další fakta, než tohle vypustil.
Že Panter vydrží v ostrých obloucích na kolejích se nechtěně vyzkoušelo na trati Prunéřov-Kadaň-Želina.Tam projížděl „do odbočky“ stanici Kadaň a následný úsek s ostrými oblouky několikrát rychlostí přes 80 km/h.
Což je ale pořád překročení rychlosti o 80 %, ne o 150 %.
Za mě je v tom strojvůdce nevině. Podělala to SŽDC a ten kdo fasuje odměny za to že nejsou pomalé jízdy a zařídil tam trvalou by měl sedět
Sledování návěstí u trati vám nic neříká????
Nevinně v tom není, pochybil a následky si ponese, rizko povolání. Nicméně se nám tu vysypali nějací kostlivci ze skříně SŽDC a jsem opravdu zvědav, jestli to nějak se státním byrokratickým molochem pohne. Trochu se nám to odkopalo „virtuální“ rušení pomalých jízd, taková potěmkinova vesnice v oblasti infrastruktury.
nepohne, szdc je neprustrelne kryto…
Ten kdo vymyslel, že se v odměnách bude rozlišovat rychlostník a omezena rychlost.
Odměny by mohly být za jízdní dobu.
Není relevantní srovnání s rychlostí na silnici, protože možnosti brzdění a riziko převrácení jsou úplně jiné.
Spíš bych to z pohledu silnice přirovnal tak, že by se bez výstrahy například změnila přednost v jízdě na páteřní komunikaci. Bychom se asi divili, co by se stalo…
A zrovna na dálnicích je vidět kolik péče se věnuje nepřehlédnutelnosti omezení. Stupňovité snižování rychlosti, les začek, záblesky… Chtěl bych to vidět kdyby tam bylo km před „pozor jiné nebezpečí“ a u ostré šikany jedna značka „30“, jinak nic, díra v zemi, přemalované čáry. 😀
Poskud si autor myslí, źe TOR byla zavedena z nejasných důvodů, prosim. Policie si to jistě zjistí, zda to byly nejasné důvod, nebo podle předpisů.
Jistě. SŽDC jistě zveřejní pravidla, podle čeho se PJ přemění v TOR.
„Kdykoli, kdy to je možné, v rámci zvýšení odměn a snížení kompenzací dopravcům“? 🙂
A to je špatně? Apriori, všechno
můźe být lepší a dokonalejší. Není ale důvod ignorovat zavedená opatŕení. Věřím, že velká většina fírů tam 30 km dodržela.
Není to špatně, pokud dojde skutečně k odstranění pomalé jízdy. Pokud se formálně pomalá jízda nezmění v trvalé omezení rychlosti, je to pouhý alibismus a nenažranost.
Takže v Chuchli na mostě má být pomalá 50 a budeme běhat několik let s rozkazama, hlavně když to nebude alibismus a nenažranost…?
V Chuchli na koridoru má být především pomalá dávno odstraněna.
Podle této logiky se můžete ptát stejně, proč nebylo hned při začátku stavby zavedeno trvalé omezení rychlosti.
Viděl jsem víckrá jet vlak na plný gule přes přejezd, ačkoliv byl fíta zpraven Rozkazem o pomalé jízdě. Chybovat je bohužel lidské a tak třeba drahý zabezpečovač etcs hodně pomůže. Pro výpravčího je určitě úleva neustále psát Rozkazy. I on může zapomenout. Přeji fírovi co nejniží postih, pokavaď to byl jeho první průser.
Rozumim tomu dobre, ze ne jeden, ale mnoho strojvedoucich jezdi stylem: Kdyz to nedostanu rozkazem, tak tam nebrzdim!? No jestli tohle ma firy omluvit a svest na SZDC, u me to ma prave opacny efekt. Koneckoncu mnozstvi projetych navestidel Stuj v letosnim roce take dokazuje, ze nekteri strjvedouci zjevne delaji za jizdy vsechno mozny, jen ne sledovani trati.
Takže když bude na chodníku odkrytý výkop, do které budou padat lidi, tak řeknete, že přece měli tu díru vidět a ne koukat okolo, a dál ten výkop nezakryjete? Nebo jak to myslíte? To je velmi krátkozraké myšlení. V první řadě by měla být priorita bezpečnost a zdraví. Až potom nějaké odměny atd. Pokud vím, že předtím při pomalé jízdě to bylo v pohodě a nyní je problém, tak je zde evidentní, že odstranění pomalé jízdy byla chyba.
nesouhlasim. primarne ma kazdu koukat kam slape/jede. ve vlkau, aute, pesky. ostatni veci POMAHAJI zvysit bezpecnost. Bezhlave spolehani an technicke opatreni je poukazkou na pruser
V tom případě není nutné dělat mimoúrovňová křížení vozovky s tratí nebo zabezpečené přejezdy. Každý se přeci má primárně rozhlídnout. Stejně tak bylo zbytečné dávat na dálniční sjezd značení s varováním, že vjíždí řidič do protisměru. Měl by se přeci před tím řidič primárně dobře podívat, kam jede. Je to utopie, myslet si, že člověk funguje neomylně. Právě proto se dělají ta bezpečnostní opatření ke snížení rizika, zejména jde-li o život a to dokonce lidí, kteří nemají šanci to ovlivnit jeda ve vlaku.
prosim, prectete si vice predchozi prispevky. Primarne se vzdy musi presvedcit, predpokladat a rozhodovat se CLOVEK. to vse kolem mi k tomuto jen POMAHA. Spolehat na technicke prostredky s tim, ze cloveka zbavi odpovednosti se vzdy krute vymsti.
Jo, jenže to by všechny vlaky musely jezdit desítkou, aby to fungovalo.
To by byl krásný příběh do leteckých katastrof. Že to značení udělali tak, jak udělali, podle současných předpisů a bez myšlení, jim asi moc vyčítat nejde. Že někdo nebral vážně upozornění, už je na pováženou, ale zase nic nového pod sluncem. Dotčeným teď nepůjde o nic jiného, než si zachránit krk, a nemyslím nutně v trestní rovině, spíš židličky, což je taky normální. No a na konec očekávám, že to vyšetří Drážní inspekce a ta navrhne změnu předpisů, aby se riziko podobné nehody v budoucnu podstatně snížilo. Člověk nemusí být génius, aby chápal, že takhle nebezpečné propady rychlosti se musí… Číst vice »
To je přesně ono. Uděláme to dle předpisů, sice je to na h…., ale když se něco stane, vina je na firovi. Takže nezájem. Problém právniho státu, držíme se litery zákona, ne zdravého rozumu.
Odbočka : předpisy bozp na stavbách jsou také někdy šílené. Neříkám, že jsou vylozene špatně, ale kdyby se jich člověk držel na 100%,tak se pracuje déle. Ale člověk musí při vstupu na stavbu podepsat seznámení s bozp, což bývá i dokument na celodenní čtení… Prostě hlavně se krýt.
Tak. Podobně jako NE-E-EXISTUJE nezabezpečený přejezd….
bohuzeln je to tak.
tak tak. je treba bohuzel s timto alibistanem trvale pocitat. podobnych pripadu mam zasobu
Připadá mi to tady jak kdyby ta stavba se tam objevila v sobotu. To místo je tam cca 3 měsíce a myslím si že by každý mohl vědět, že se tam asi jen tak rychlost nezvýší. Takže určitě ti strojvedoucí tam nejeli poprvé.
Lidi jako Ty potrebuje draha jak sul.
A co když jo? Pan měl dovolenou, nemocenskou, nebo jen zaskakoval na jiné trati?
A co tím chcete říct???? Že když je po dovolené, nebo že když jak vy říkáte zaskakuje na jiné trati, že NEMUSÍ SLEDOVAT NÁVĚSTI NA TRATI????
Právě proto, že je tam ta stavba několik měsíců a původní omezení zmizelo je velmi vysoká pravděpodobnost, že si strojvůdce myslel, že je stavba již ukončena (zvlášť, jestli tam nejezdí každý den). Všude možně se v pracovních procesech přidávají bezpečnostní prvky, aby se riziko nehody minimalizovalo (př. dělník ve skladu má vestu, VZ vozík kolem sebe paprsek vyznačující, kde se nesmí stát, atd.). Ale SŽDC to dělá přesně naopak, všechny bezpečnostní pojistky zrušili a nechali tam jednu značku. Ano jednu, jak lze pochopit z výpovědi, druhá návěst je v oblouku za lesem. Ten kdo dával na fyzice ve škole pozor… Číst vice »
Poznaní plati rok a někde se fira nedostane třeba 10 měsicu.Pokud při nastupu na směnu nepotka zrovna nikoho kdo by mu řekl co noveho tam přibylo či ubylo tak mu zbyvaji jen TTP .Tam v te haldě čisel hledat co tam přibylo je šilenost kor třeba po 9 měsicich co tam nejel.Jestli si někdo mysli že firove jsou stroje co maj v hlavě kompjutr který si pamatuje milion udaju a čtenim TTP si okamžitě rozliši co je nové a co ne tak je na omylu jsme jenom lidé a Ti i když se snaži pracovat poctivě tak chubují.
pokud jedu na trati po 10ti měsících, tak o to víc musím sledovat provoz a rozhodně nejde jet po paměti, spíš mnohem pravděpodobnější je varianta, že tam jel poprvý od zavedení TOR a vydedukoval si, že když nedostal rozkaz o pomalé jízdě, již tam žádná pomalá není..protože přesně tohle zavání problémem..
Jenže ona se tam mohla „objevit“ v sobotu – mohl jet fíra, který tam jel naposled před rokem. Mohl jet fíra, který tam jel naposledy v květnu, kdy dostal rozkaz na PJ. Nyní žádný rozkaz nedostal, mohl logicky předpokládat, že žádné omezení není.
Jak psali jinde: David Votroubek z vedení odborové Federace strojvůdců tvrdí, že jsou některé předpisy napsané tak, že „nejde až tak o bezpečnost, ale o vyvinění se provozovatele dráhy z takovýchto situací“.
Věc má po tomto článku dvě roviny. 1) Jakým způsobem je strojvedoucí seznámen se změnou TTP. Je o konkrétní změně poučen prokazatelným způsobem?? 2) teď je nejvhodnější čas tento případ a jeho okolnosti co nejvíce medializovat tak, aby byl silný tlak na SŽDC k opětovnému zavedení rozkazů jako nástroje ke zvýšení bezpečnosti a snížení rizika selhání lidského faktoru.
Rozkazem ale riziko nesnížíte. Strojvedoucí na některých tratích dostane rozkaz dlouhý jak Lovosice a u vlaku, který není všude zastavujici Os musí každou chvíli v tom rozkaze hledat, kde je další omezení. U Os se podívá na zastávce, u ostatních musí hledat za jízdy. Tím pádem nemůže po dobu čtení věnovat plnou pozornost sledování tratě. A zapamatovat si kilometrické polohy omezení na několik desítek kilometrů dlouhé trase je nemožné i pro génia s fotografickou pamětí
Zkrátit rozkaz by taky šlo i tím, že vlak vedený dieselem by v rozkaze neměl omezení pro elektrickou trakci, vlak s nižší než traťovou rychlostí tam neměl omezení nad svoji rychlost podle JŘ nebo rozboru vlaku (viz. nákladní vlak se 100kmh na koridoru 160kmh a v rozkaze jsou omezení na 120kmh),….
Ještě by šlo rozkaz zkrátit tím že by se zpravovalo po kratších úsecích. Jenže to SŽDC opět nesedí s politikou CDP.
Váš nápad opět nepočítá dopředu…Nikdy nevíte, kde se vymění či přidá další mašina, která může být rychlejší či silnější.
Mašina se obvykle nepřidává za jízdy nebo mezi poli… Nová mašina, nový rozkaz
Diskuse o vhodnosti způsobu prezentace změn je rozhodně na místě. Určitě by mohly být změny lépe popsány a lépe zpětně dohledatelné (hlouběji, než jen ta poslední).
Ale je taky potřeba přihlížet k tomu, co je obvyklé či žádoucí – psát na rozkazy všechny změny rok nazpátek, protože co kdyby tam jel leťák po nemoci, lázních a dovolené dohromady, asi taky nebude to pravé ořechové…
A pak nam dojde vestnik szdc a v nem clanek. Za rok 2018 jsme meli rekordne nizky pocet pomalych jizd. Management se poklepe po ramenech jak jsou uzasni a rozda si premie….
Šak o tu hlavně v tom celém špásu jde, ne? Původně možná dobře myšlená snaha motivovat manažéry k vyšší snaze o skutečné odstraňováním PJ zvýšeným objemem oprav a rekonstrukcí se díky typické české nátuře „ojebat to, jak to jen půjde“ a „vytěžit z toho, co nejvíce“ vedlo k tomuto pouze formálnímu odstraňování PJ, s jak je vidno, i nebezpečným precedensem… A že je to na dráze jak na silnici? Ano, fíra má hledět na trať a musí umět zareagovat na jakoukoliv mimořádnost, jako motorista… Ale taky tím základem rozdílu silnice vs. železnice je to, že u železnice chceme být s… Číst vice »
„Ony se nezačaly kdysi psát jen tak samy od sebe, ono už v minulosti asi k něčemu podobnému docházelo, tak byla snaha to eliminovat… “
Na dráze totiž platí dávné pravidlo, které tady kupodivu zatím nikde nikdo přímou citací nepřipomněl (ačkoli je asi všichni zaměstnanci znají už od úvodního školení v „kabinetu bezpečnosti“): „Předpisy jsou psány krví (a grafikon alkoholem)“ …