Dozvuky vykolejení: problémy měly i další vlaky, SŽDC odmítá pochybení
(Aktualizováno 12:19) Vykolejení nákladního vlaku u Mariánských Lázní předcházelo několik případů, kdy strojvedoucí úsekem s omezenou rychlostí na 30 km/h
(Aktualizováno 12:19) Vykolejení nákladního vlaku u Mariánských Lázní předcházelo několik případů, kdy strojvedoucí úsekem s omezenou rychlostí na 30 km/h projeli podstatně rychleji. Správa železniční dopravní cesty na trati nedávno zrušila takzvanou pomalou jízdu a rychlost omezila trvale. Takové opatření snižuje informovanost strojvedoucích o nové povolené rychlosti: musejí spoléhat jen na sledování návěsti a znalost tabulky traťových poměrů, nejsou ale informováni o omezení takzvaným rozkazem.
Deník Zdopravy.cz zaznamenal výpovědi několika strojvedoucích, kteří úsekem projeli vyšší rychlostí a nepřáli si být jmenováni. Má k dispozici i svědectví jednoho z cestujících, železničního konstruktéra Jana Plomera. Ten úsekem cestoval v pátek a podle jeho slov vlak v inkriminovaném úseku málem vykolejil.
Při cestě z Chodové Plané do Mariánských Lázní se podle svých slov koukal ze staženého okénka. „Najednou jsme v mírném pravém oblouku vyjeli z lesa a tak sto metrů před mašinou rychlostník 30 a ta provizorní šikana. Rychlost jsme měli odhadem tak 70-75 km/h. Tak jsme do toho vletěli. Fíra tam nasypal brzdu, ale ta než naběhla, tak už jsme byli půlkou soupravy za tím kritickým místem. Při průjezdu se nejprve mašina nahnula doleva, div že se nezvedla kola na pravé straně. V mžiku už byla v tom protisměrném oblouku, takže se nahnula zase na druhou stranu. U vozů totéž,“ popsal svoji zkušenost Plomer.
Podle něj k převrácení chybělo málo: „Pro zajímavost jsem si to pak počítal, kolik chybělo, když jsem z oboru, a z hlediska převrácení tam chybělo tak 5 km/h do katastrofy. Jet tam panter, který má kvůli výzbroji na střeše výš těžiště, tak by se převrátil,“ dodal Plomer.
Česká televize včera rovněž upozornila na výpověď strojvedoucího a jeho e-mail nadřízeným, kterým varoval před nebezpečnou situací na místě.
I když hlavním viníkem bude podle všeho strojvedoucí, který podle amatérských záběrů vjel do místa omezení trojnásobnou rychlostí, než jaká je v úseku povolena, zůstává otázkou, zda nešlo nehodě předejít.
Od 15. července se totiž změnil způsob, jakým jsou strojvedoucí informováni o omezení. Zhruba od května byla kvůli stavbě podjezdu zavedena v úseku takzvaná pomalá jízda. Ta znamenala pro strojvedoucí, že kromě standardních návěstí jsou také informováni o omezení rozkazem. V polovině července ale došlo k zavedení trvalé třicítky. To v praxi zvyšuje riziko, že strojvedoucí návěst přehlédne, zvláště pokud po trati dlouho nejel.
https://www.facebook.com/mates81/posts/2481545555242211
SŽDC ale odmítá názory, že by byli strojvedoucí o traťové rychlosti nedostatečně informováni. „Rychlost je návěstěná rychlostníkem s Návěstí traťová rychlost a před rychlostníkem je řádně umístěná návěst Očekávejte traťovou rychlost. Uvedená rychlost je daná i v Tabulkách traťových poměrů. S Tabulkami traťových poměrů musí být seznámeni všichni strojvedoucí všech dopravců. Za seznámení strojvedoucích odpovídají dopravci,“ řekla mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová.
Podle ní byli dopravci o omezení rychlosti informováni tři týdny před jeho zavedením, tedy 24. 6. „Dopravce musí zajistit, aby byli strojvedoucí a členové obsluhy vlaků o těchto změnách TTP zpraveni způsobem, stanoveným jejich vnitřním předpisem, a to nejpozději před první jízdou v dotčeném úseku dráhy,“ upřesnila Pistoriusová. „Informování o snížené rychlosti bylo ze strany SŽDC plně v souladu s platnými předpisy,“ dodala.
SŽDC v době přípravy odpověděla na řadu otázek související s touto nehodou, chybí ale odpověď na zásadní otázku: proč byla zrušena pomalá jízda a místo ní zavedeno trvalé omezení rychlosti. Zvláště, když celá stavba je naplánována zhruba do listopadu, a rychlostní omezení má skončit. Ve středu dopoledne vydala SŽDC prohlášení, v kterém odmítla, že by šlo o trvalé omezení rychlosti.
Deník Zdopravy.cz už loni upozornil na to, že SŽDC řadu pomalých jízd formálně mění na trvalé omezení rychlosti. Důvodem může být fakt, že management SŽDC má finanční bonusy nastaveny i podle toho, na kolika procentech tratí je zavedena pomalá jízda. Pokud ji odstraní i formálně, zvyšuje se šance, že dosáhne na bonusy.
„K zavedení trvalého omezení rychlosti se přistupuje jen v případech, kdy snížení rychlosti nelze odstranit opravou a údržbou. Jedná se o investiční akce a opravné akce komplexnějšího rozsahu, kdy příprava a následná realizace trvá v řádu měsíců nebo let. A také o případy, kdy vynaložené finanční prostředky neodpovídají konečnému výsledku – nevyhovující rozhledové poměry na přejezdech zabezpečených pouze výstražnými kříži na regionálních nebo málo využívaných tratích,“ řekla před rokem k zavádění trvalého omezení rychlosti Pistoriusová. Redakce se na vhodnost tohoto systému nastavení odměn dotazovala i předsedy správní rady SŽDC Pavla Hrubeše, dosud na dotazy neodpověděl.
(Text doplněn o nové informace od SŽDC a odkaz na vyjádření SŽDC k celé problematice)
https://www.facebook.com/hzskvk/posts/2276675825785785