Dozvuky požárů jednotek Arrivy. Úřad zveřejnil příčiny, na problémy si stěžoval i šéf SŽ

Jednotka 845 společnosti Arriva vlaky v plamenech. Zdroj: HZS Libereckého krajeJednotka 845 společnosti Arriva vlaky v plamenech. Zdroj: HZS Libereckého kraje

Všechny jednotky 845 budou do konce června vybaveny požární signalizací.

Společnost Arriva vlaky začala vybavovat všechny své jednotky řady 845 požární signalizací. Jde o jedno z opatření, kterým firma reagovala na požáry a zadýmení v provozu s cestujícími. Poprvé byly zveřejněny i bližší důvody některých požárů těchto jednotek.

Informace o příčinách požárů a provedených opatření se objevily v závěrečné zprávě Drážní inspekce o vykolejení jednotky 845 loni v květnu v Rychnově u Jablonce nad Nisou. Inspektoři ve zprávě publikovali na několika stránkách informace od Drážního úřadu o provedeném mimořádném státním dozoru u dopravce.

Vlaky mezi Libercem a Turnovem nejezdily, v Rychnově vykolejila jednotka Arrivy

K němu došlo loni v létě právě po několika případech zadýmení a požárů. Zpráva řeší i některé starší události včetně největšího požáru v lednu 2021 v Chřibské, kdy oheň jednotku prakticky zničil.

„Příčinou požáru vozu 845.314 v Chřibské bylo poškození elektroinstalace při montáži informačního systému pro cestující. Záležitost byla řešena zákaznickým auditem u zhotovitele, avšak zpětná kontrola vozidel, na kterých již byla úprava realizována, nebyla provedena,“ napsal Drážní úřad.

Arrivě shořel v Chřibské rychlík, požár se obešel bez zranění

Arriva už v reakci na případy požárů v roce 2022 zjistila, že jedním z důvodů byly nekvalitní vstřikovací trubky od jednoho dodavatele, ty už v roce 2023 ve všech jednotkách vyměnila. Přesto loni došlo k dalšímu požáru.

Nedostatečné utažení

„Příčinou požáru bylo nedostatečné utažení šroubu příruby olejové hadice. Následkem bylo uvolnění spoje hydrostatického okruhu a vystříknutí a rozprášení hydraulického oleje, který vzplál po kontaktu s rozpáleným výfukovým potrubím,“ uvedl Drážní úřad.

Z dokumentů současně vyplývá, že loni napsal Arrivě i šéf Správy železnic Jiří Svoboda. V dopise měl upozornit na časté incidenty, mimořádné události a nízkou spolehlivost u motorových jednotek 845.

Policie začala řešit požár jednotky Arrivy jako obecné ohrožení

Drážní úřad současně nařídil Arrivě instalaci požární signalizace. K ní dochází postupně. „Vybavujeme 2 až 3 jednotky týdně. Do konce června budou všechny,“ řekl deníku Zdopravy.cz šéf Arrivy Daniel Adamka.

Samotná mimořádná událost v Rychnově u Jablonce nad Nisou neukázala pochybení dopravce. Za vykolejením byla prasklá obruč dvoukolí. Zhruba tři měsíce před vykolejením prošla kola reprofilací. Při nehodě nebyl nikdo zraněn.

Tagy 845 Arriva vlaky drážní inspekce Drážní úřad
47 komentářů