Dosedli při rychlosti o 50 % vyšší, než na jakou je stavěn podvozek, ukazuje předběžná vyšetřovací zpráva

Foto z nehody letu Delta Connection DL4819. Zdroj: X.comFoto z nehody letu Delta Connection DL4819. Zdroj: X.com

Kombinace vysoké vertikální rychlosti a náklonu při dosednutí letounu způsobila kolaps jedné hlavní podvozkové nohy, což mohlo zapříčinit následné odlomení křídla a převrácení letadla.

Kanadský úřad pro bezpečnost v dopravě (TSB) zveřejnil předběžnou vyšetřovací zprávu k incidentu z poloviny února, při kterém v Torontu havarovalo letadlo Delta Connection. Stroj Bombardier CRJ-900 se tehdy při přistání převrátil a začal hořet. Nikdo z 80 lidí na palubě naštěstí nepřišel o život, zranilo se však 21 osob, z toho dvě vážně.

Z předběžné zprávy vyplývá, že kombinace vysoké vertikální rychlosti a náklonu při dosednutí letounu způsobila kolaps jedné hlavní podvozkové nohy, což mohlo zapříčinit následné odlomení křídla a převrácení letadla. Krátce před přistáním byli piloti zvukovou výstrahou varování o rychlém klesání. Letadlo dosedlo pod úhlem náklonu 7,5 stupně doprava s rychlostí klesání přes 18 stop za sekundu. Podvozek je podle zprávy navržen pro klesání rychlostí 12 stop za sekundu.

Některá zranění byla způsobena pádem cestujících, kteří si rozepli bezpečnostní pásy, když po přistání viseli v sedadlech hlavou dolů. K selhání pásů ani sedadel dojít nemělo. Dopravce krátce po nehodě nabídl pasažérům, kteří byli v letadle, odškodné ve výši 30 000 dolarů (720 000 Kč).

Delta předběžnou zprávu odmítla komentovat. Závěrečná zpráva s více podrobnostmi by měla být k dispozici zhruba rok po incidentu.

Havarovaný letoun byl stroj s imatrikulací N932XJ. Letěl na letu Delta Connection DL4819 z Minneapolisu do Toronta provozovaného společností Endeavour Air.

Tagy CRJ CRJ900 delta Delta Air Lines DL4819 Kanada Toronto
23 komentářů