Dopravní podniky volají po zvýšení stropu na pokuty za cesty bez platné jízdenky

Kontrola jízdních dokladů v Brně. Foto: DPMBKontrola jízdních dokladů v Brně. Foto: DPMB

Horní hranice pokuty 1500 Kč se neměnila 14 let.

195 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Honza Ajznboňák

Já bych to řešil jinak. Např. V Praze pokuta při první černé jízdě 6000 Kč s tím že by černý pasažér do 24 hodin od vydání pokuty by si musel zakoupit na rok kupón litačku za 3650 Kč a pokuta by se snížila na 500 Kč ve výsledku by platil 3650 + 500 Kč. Pokud by si černý pasažér koupil po 24 hodinách od udělení pokuty roční kupón litačku za 3650 Kč a nejpozději do 10 pracovních dnů od udělení pokuty by si zakoupil roční kupón litačku pokuta by se snížila jízdenky na 1500 Kč. Pokud by si černý pasažér… Číst vice »

medvěd

Někdo si chce namastit a nedobytné pohledávky rostou. Pokutu 1500 Kč bych nechal , ale další prohřešek už by byl za 2500 Kč (motivace). To samý bych udělal pro dopravce – špatný autobus 1500 Kč, opakovaně + 1000 Kč za další stejný prohřešek ! Průser jsou tzv socky – těm je to šumák – nic nemají, na ně je zákon krátký, když na vše mají nárok !!!!!! Na povinnosti prděj, jen mlaskaj ! Bohužel to pak odnášej lidi na sociálce. Jejich práci bych nedělal.

Lukáš Kníže

Navýšení maximální pokuty o jednu nulu by bylo tak akorát.

Jan

Pokud někdo jezdí na černo úmyslně z finančních důvodů je pro něj pokuta 1500 Kč stejně vzdálená jako třeba 2500. Takže případnou změnu ocení především právní kanceláře a exekutoři, kteří budou mít víc co vymáhat…

Marek

Pokud mají DP ztráty ať používají lepší palivo nebo ať si ho sami aditivují ve svých podnikových tankovacích výčepnách. Sníží emise a zlepší kondici svých motorů. Ať používají kvalitnější pneumatiky s nižším valivým odporem při zachování přilnavosti. Nikdo nebrání dopravním podnikům provozujícím podobné typy autobusů nakupovat centrálně zřídit si organizaci ro centrální nákupy a dosahovat úspor z rozsahu. Ať si vyjednaní lepší ceny energií surovin a paliva. Že to nejde? Ale JDE. Stačí NEBÝL LÍNÝ A POHODLNÝ a nesnažit se vše přenášet na cestující. Pořád trvdí jak lidé jezdí na černo. Hodněkrát jsem viděl že revizor prošel celý vůz a… Číst vice »

Marek

V případě hrozby pokuty 2500,- Kč doporučuji TAKOVOU PŘEPRAVNÍ SMLOUVU v žádném případě NEUZAVÍRAT nástupem do vozidla.

Marek

Toto varování v žádném případě nepodceňujte nebo bez přehánění „spláčete nad výdělkem“.

Marek

Řeší se nová konstrukce podvozku pro železnici a tramvaje. Je to součást širšího ekonomického plánu pro oživení ekonomiky v ČR který již existuje. V případě navýšení pokuty na 2500,- Kč budou veškeré plány ZNIČENY anebo to bude prodáno do ciziny s tím, že v ČR bude vysloveně ZÁKAZ toto používat. Moje rada je: NE, NENAVYŠUJTE NEBO NA TO VELMI DOPLATÍTE. To myslím naprosto vážně a nedělá si legraci.

PvvS

A prášky už jste dneska měl?

Marek

Ne, ještě ne, není třeba

Pepa

zatímco v prostředcích VHD platí nulová tolerance a revizoři (alespoň pražští) s nikým nesmlouvají a všem sypou pokuty, pak u parkování je divoký západ, nevymahatelné dluhy a úplná anarchie. když může být přísnost na cestující, kteří za to navíc platí víc, tak proč není i u řidičů?

Trumway

To by mě zajímalo proč jste si vybral zrovna parkování a proč to není třeba překročení rychlosti. Už víte o tom, že některé z nových radarů rozdávaqjí pokuty za překročení o 3km/h? A víte o tom, že police může za dluhy zabavit RZ vozidla ? Tak o jaké nevymahatelnosti se tady v případě řidičů bavíme?

Leinad

Mě málokdy vadí překračovač rychlosti. Abych si ho všiml, páchá ještě něco jiného, než že na tachometru má 50,01 (91, 131). Třeba nepřiměřená rychlost, nesprávné předjíždění, nedání přednosti, bezdůvodná jízda vlevo, vynucování si přednosti,….
Nesprávné parkování může omezit výhled na křižovatce či přechodu, ztížit průjezd/vyhýbání větších vozů či napáchat jiné škody.
A málokdy se reálně vymáhá – občas pražskými ulicemi projede kamerové auto, které vyfotí auta bez řidičů(kdo parkoval?) a rozešle provozovatelům odpustky.

Pavouk

Obecně jsou u nás za cokoli udělovány naprosto směšné a bezvýznamné pokuty. Ať už za to parkování, za vážné přestupky v dopravě, za vstup nebo vjezd tam, kde je to zakázané (třeba v přírodní rezervaci).
Myslím, že výše pokut by obecně neměla nikdy klesnout pod 2 nebo 3 tisíce. V těchto hodnotách samozřejmě jen u těch malých přestupků. Vše vážnější už by se mělo pohybovat od desetisíců výš.

Michal Bartoníček

Já jsem pro. Sám jsem pokutu už jednou dostal, ale to prostě byla moje blbost. Přepravní podmínky hovoří jasně a neznalost neomlouvá. Nevím, jaké starosti lidi mají, když nemyslí při nástupu do vozu v první řadě na to, jestli mají nebo nemají jízdenku. To je stejné, jako kdybych šel k holiči a teprve po ostříhání bych zjistil, že nemám peníze.

off

No to je hodně panská ráda… opravdu hodně lidí má podstatně důležitější starosti, než je jízdenka…. Představte si, že zrovna jdete od doktora, kde vám řekli, že máte hodně blbou diagnózu, nebo od šéfa, že jste od zítra bez práce.

Hasler

To Vás furt neopravňuje k jízdě zadarmo… Blbejch zpráv je jako blbejch lidí.

off

Nikdo nemluví o oprávněné jízdě zadarmo. Jen reaguji na poněkud nabubřelou větu „Nevím, jaké starosti lidi mají, když nemyslí při nástupu do vozu v první řadě na to, jestli mají nebo nemají jízdenku.“ Tak jen že i takové starosti lidi mají, víte?

PvvS

Takholt budou mít o starost víc… Nic není zadarmo.

Michal Bartoníček

To není nabubřelost, ale plnění přepravních podmínek. Proč by mě jako revizora mělo zajímat, kdo komu zemřel nebo kdo koho vyhodil z práce? Empatie je sice na místě, ale jako revizor musím dělat svou práci.

off

Tak znova: reaguji na větu „Nevím, jaké starosti lidi mají, když nemyslí při nástupu do vozu v první řadě na to, jestli mají nebo nemají jízdenku.“ Nemluvím o vaší záslužné práci ani o tom, že by na to konto měli jezdit načerno. Jen píšu, že jsou lisi, co V PRVNÍ ŘADĚ rozhodně nemyslí na nějakou pitomou jízdenku.

Pavouk

To jako ve chvíli, kdy jste se dozvěděl o své špatné diagnóze nebo kdy vás vyhodili z práce, máte mít vše zdarma?
Tak to je dobré, to už si žádnou práci ani hledat nemusíte, když už nebudete potřebovat peníze.

Michal Bartoníček

To ale revizory vůbec nezajímá. Takhle vymlouvat se může každý. A když pojedu autem, tak se mi může stát zase jiná nehoda – pojedu v obci rychle, nedám někomu přednost apod. A to jen kvůli tomu, že jsem měl jiné starosti, protože mám blbou diagnózu nebo mě vyhodí z práce. To ale toho nabouraného zajímat nebude. A ani policii.
Pokud nemáte jízdenku a nemáte nárok na bezplatnou přepravu, nemáte ve veřejné dopravě co dělat. Bez debat.

Daniel

Taky jsem dostal pokutu když mi ještě kupón hlídali rodiče. Od té doby jsem si to prostě hodil do telefonu a žádný problém, vždycky když si vyhledám spoj tak můžu překliknout o záložku vedle a vidět na jak dlouho mám ještě kupón a když mi začíná docházet tak mi apka pošle oznámení. Ještě k tomu jsou všude nálepky „nejezdíte načerno?“ a automaty na jízdenky. Až se divím že ještě jde zapomenout.

Martin

Zasnu co vsechno je u nas regulovano,…
Celkem chapu, ze by mela byt stanovena nejaka vyse pokut,… nicmene proc to neni v rukou dopravnich podniku, ktere vetsinove stejne vlastni mesto ci jiny verejny subjekt..

Herold

Vzpomínáte si, jak se před několika lety diskutovalo o tom, že některé děti vstupují do dospělosti s desetitisicovymi dluhy a že je to velký problém? Tak to byly z 95% dluhy vůči veřejným subjektům, buď za pokuty za jízdu načerno anebo za poplatky za odpad. Takže asi tolik ke společenské odpovědnosti veřejných subjektů..

Trumway

To sice ano, ale ty částky nebyly za pokutu. Byly to částky navýšené za mnoho let díky tomu, že tu prvotní pokutu někdo/nikdo nezaplatil. A kdo má za dítě odpovědnost? No rodič. Kdo by měl za dítě uhradit pokutu za jízdu bez platného jízdního dokladu? No rodič.

Martin

Dnes je v zakone, ze dluhy deti ruci pouze svym majetkem, ktery vlastnili v dobe nezletilosti.
A take musim podotknout, ze i mala pokuta v radu stokorun bude v dospelosti v radu desetitisicu. Mj., dite ktere dostane pokutu se prokazuje prukazkou nebo dokladem a DP maji povinost informovat skolu nebo rodice o teto udalosti.

Honza V.

Spíše by mě zajímaly pokuty pro dopravce za neplnění jejich povinností. A pokud dopravce nezajímají důvody, proč cestující nemá jízdenku, tak cestující zase nemusejí zajímat důvody, proč dopravce vynechal spoj, jel pozdě, něco mu nefungovalo, nepobral cestující nebo nezajistil prodej jízdenek za platné peníze v každé zastávce.

Michal Bartoníček

Na tom něco bude.

Jelen

Ideální by bylo, kdyby to napoprvé bylo třeba 1000 Kč, ale každý černý pasažér by byl evidován (číslem OP) a s každou další černou jízdou by se to neustále navyšovalo. Jednou se to může stát každému, že např. zapomene na konec platnosti kupónu, ale někteří jezdí načerno pravidelně a z pokut si nic nedělají.

Desura

když jede načerno dítě bez op, nebo když černý pasažér jede bez op, tak co?

Frantík

Dítě má slevu, tedy i na pokutě. Černý pasažér nemá OP, maximální výše.

Jelen

Dítě do šesti let neplatí. Nad 6 let jezdí za polovinu, ale když jede načerno, tak se přeci nějak legitimovat musí a popravdě, nevím jak. Nebo se snad místo něj legitimuje jeho dospělý doprovod?

Martin

Pokud chcete na dite slevu na jizdnem, pripadne aby mohlo cestovat zdarma, musite prokazat jeho vek, a to jde nekolika zpusoby.
Napr.: Prukazka vydana skolou, dopravcem, statni spravou, ci jinou pravnickou osobou.
Pokud dite neprokaze totoznost, plati plnocene jizdne.

Obdobne je to s kontrolou, i dite musi prokazat se platnou jizdenkou nebo prukazkou, ze maji narok cestovat zdarma nebo se slevou.

off

Se zvyšováním pokut bych byl opatrný, 90% lidí, co pokutu doopravdy uhradí (ale to je tak 10% polapených) nemá lístek nějakým omylem. Bylo by dobře, aby s recidivou pokuty stoupaly, ale recidivista je stejně nezaplatí. Nopak zaplatí nešťastník , který, jakmile spatří blížící se tramvaj, si sice aktivuje jízdenku v app. Lítačka, ale místo aktivace nejprve minutu kouká na točící se kolečko a pak aplikace spadne. A když ji spustí a zkusí to znova, přiskočí bdělý revizior a jízdenku, která je v dvouminutové ochranné lhůteě, neuzná, a není odvolání. Jasně, máte si aktivovat jízdenui před nástupem do vozidla, akorát že… Číst vice »

Herold

Všem těm nástrahám moderní doby se ale přece dá snadno předejít nákupem papírových jízdenek předem. V čem je problém?

off

Třeba v tom, že jezdíte jen někdy a nevíte, jakou jízdenku v rámci PID budete potřebovat? A nebo v tom, že využijete zcela legální systém a on nefunguje?

Martin

ja s sebou vzdy nosil jizdenku (1-2ks), v te vyssi kategorii – v Praze to byla 32,- na 60min., kolikrat jsem ji nekomu prodal, kdyz nebyl pobliz automat. Dnes je snadne zakoupit jizdenku i uvnitr vozu, sms jizdenku, atp., takze dnes uz je nemam.
Proste pro pripad zapomenuti legitky (prukazky), to bylo jednodussi a levnejsi, nez se kodrcat nekam na DPP a platit 50,- za zapomenuti…
Zatim jsem ji neztratil, ale dnes lze kupon ze ztracene ci odcizene prehrat i na kreditku, in-kartu, ci jinou kartu nebo aplikaci nez prijde nove vydana…

praktik

A neprošlo už někde médii, že třeba v Brně chtějí v MHD papírové jízdenky nějak výrazně omezit?

Frantík

Jo a třeba v Polsku jsme kvůli tomu byli dost vystresovaní před příjezdem tramvaje… v dalším městě jsem se už zeptal předem, jestli se dá lístek zakoupit v tramvaji.

PetrH

Nikdo dnes nebude nosit zásobu papírových jízdenek. Lepší je koupit jízdenku až ve voze a platit kartou.

Herold

Já vím, tak to tak dělám, ale jak se zdá, kolega off v tom vidí velký problém, tak jsem mu nabídnul řešení.

Honza V.

Pokud máte ve vašem městě jen tři zastávky a u každé máte předprodejní okénko, které je otevřené po celou provozní dobu všech linek, tak by to podle vašich představ mohlo fungovat. V normálních sítích veřejné dopravy ovšem u většiny zastávek žádné takové prodejní místo není.

Jan

Daleko radši bych viděl, kdyby dluhy jimž věřitel nemohl svou aktivitou zabránit (pokuty, škody na majetku, první neuhrazená pravidelná faktura apod.) byla exekuovatelná i ze sociálních dávek (včetně nárokových a účelových) a to až do limitu životního minima.

omar

Je otázkou, komu to prospěje. DP patrně chtějí, aby slušní lidé, kteří si opravdu zapomněli koupit jízdenku jednou v životě a měli tu smůlu, že byli přistiženi, přispívali DP na ztráty, které mají z přepravy notorických neplatičů. A z těch stejně nikdy NIC nedostanou. Spíše bych viděl cestu v prosazení nějakého zákona, na jehož základě by bylo možno postihnout exekucí i část sociálních dávek, jinak se tihle nepřizpůsobiví budou smát i kdyby ta maximální hranice byla třeba 10 000,- , protože co si na nich vezmou.

Leinad

Já bych byl radši, kdyby úmyslné nezaplacení byl sprdel se všemi následky, kromě škody způsobené dopravci by se platila i pokuta veřejnosti.

Jiří Kocurek

Máte v tom jeden problém: Prokázat úmysl nezaplatit.
Samotné tvrzení příjemce pokuty nemůže být důkazem z jednoho prostého důvodu: Dopravci by to zneužili.

Leinad

Není (prokázáný) úmysl = je to jenom občanskoprávní věc mezi dopravcem a cestujícím, jako dneska.
Samozřejmě že vymyslím hromadu scénářů kdy to prokázat nepůjde. Stejně jako u loupež/krádež/zatajení nálezu/čistě občanského „bezduvodného obohacení.“

digi

Ja bych naopak v ramci snizeni adminstrativy pokuty snizil na polovinu a daval je do spravniho rizeni ( u pretizenejch kamionu to funguje proc ne u lidí) …

Trumway

Dobrý nápad. Jen s tou výší bych nehábal. Ta už je i tak v dnešní době směšná.

Herold

Ve správním řízení se ale nemůže vymáhat soukromoprávní nárok, od toho jsou soudy.

Samo

Nebolo by namiesto fixnej sumy v zákone (ktorú bude o pár rokov potrebné opäť meniť) lepšie výšku pokuty naviazať na cestovné (napr. ako na Slovensku kde to môže byť najviac 100-násobok základného cestovného), prípadne nejaký iný parameter ako napr. priemernú mzdu a podobne?

Vít Jůza

Je nemravné, aby malé opomenutí nebo neznalost cestujícího nebo leckdy i nemožnost koupit si jízdenku spolu s neochotou dopravce vybírat jízdné od cestujících normálně stálo cestujícího takové peníze, případně s dalšími násobnými přídavky, jak se to děje. Pokud dopravce neskásne cestujícího normálně o normální jízdné, mělo by to být prostě jeho riziko.

Trumway

Tak samozřejmě by mělo být zohledněno jestli je někde možnost si jízdenku koupit či nikoliv. Tak jako na železnici při jízdě z místa kde není pokladna logicky nikdo nemůže cestujícímu říci, že je černý pasažér. Jo, pokud ale za celou cestu průvodčí nepřijde holt je vina za nezaplacení někde jinde a ne na straně cestujícícho.

roman

všichni železnoční dopravci v ČR umožnuji nakup jízdniho dokladu přes internet

digi

Ne všude je internet, a jeste stabilní… na druhou stranu, automat ve vlaku by to resil…

Trumway

Ideálně automat přijímající hotovost.

Antonín Žák

Už vidím osmdesátiletou bábinu, jak jak zápasí s internetem, když pojede k lékaři.

Herold

Vy znáte nějakou osmdesátiletou bábinu, která jezdí vlakem k lékaři?

Herold

Vážně někdo zná osmdesátiletou bábinu jezdící vlakem k doktorovi?

Jiří Kocurek

A v čem je problém, když to průvodčí prodá ve vlaku bez přirážky?
Internet je placená služba a xslužba bez záruky. Nedávno tu byl článek, že se tepr mají pokrýt signálem koridory na 98 %. Co pak lokálky mimo něj, jsou místa, kde není ani ten EDGE na celostátní trati.

Trumway

Na internet se můžu leda tak víte co. Tam kde je pokladna využiji pokladnu. Tam kde pokladna není mohu si koupit jízdenku ve vlaku. A to ponechávám zcela stranou zda to bude s přirážkou či nikoliv. Není povinností nikoho vlastnit internet nebo mít možnost jeho použití. A ještě jedna věc by tady byla. I ty pokladní za něco musejí koupit chleba a proto vždy dám přednost nákupu na pokladně před nákupem online. Ono totiž s tím online nákupem pak souvisí i možná nepotřeba oněch pokladen a pokladních.

Herold

To s těmi pokladními je samozřejmě pravda. Ulice jsou plné kočích, co umírají hlady…

Trumway

No těch asi sotva.

Trumway

A ještě jsem zapomněl. Přístup k internetu je jedna věc a možnost platby online druhá. K nákupu o jakém píšete jsou třeba obě věci a samotní přístup k internetu nestačí.

praktik

A v ČR snad platí už nějaká zákonná povinnost být připojen na internet, N.B. mobilní?

Honza V.

Neexistuje ani zákonná povinnost mít peníze, přesto bez nich některé služby nebo zboží nedostanete.

jal

Jezdí z míst kde pokladna je a spoléhají na své ochranné zbarvení.
Když jim nepomůže a jsou vyhozeni, pokračují o vlak později.

Ale možná je průvodčí vinný tím, že jim jízdenku nevydá zdarma.

Trumway

Věřím, že i takové případy jsou. Ovšem to jsou případy co zasluhují právě tu pokutu. Měl jsi možnost? Měl? Využil jsi ji? Ne? Tvoje blbost a proto
když jsi hloupej no tak plať!
„Já jsem Tom a ty jsi Bill, každej z nás má jinej styl rozum ptačí to je to tvý prokletí. Ty sis vybral špatnou trať, když jsi hloupej no tak plať, jednou , dvakrát teď jsi prohrál potřetí“
Noví zelenáči Mirka Hoffmana
https://www.youtube.com/watch?v=juAIi_TQU0E

Frantík

Nejezdí dneska vlaky s vagóny se zeleným pruhem, kde musíte nastoupit bez platné jízdenky? Naštěstí už to je jenom někde…

vladki

Ten zelený pruh je specialita ids jmk

Leinad

Ano, označené i cedulí vevnitř (nemáte-li jízdenku, kupte si ve voze vedle).
A s padesáti výjimkami (doprovod kočárku má být v místě pro kočárek a čekat na průvodčího), prakticky kdo se nepokouší úmyslně vyhnout většinou pokutu nezaplatí.

Marana_CZE

Cestující by taky chtěli jezdit v nizkopodlažní MHD vybavené WIFI a klimatizací a taky to stále není standar. Nebo si třeba koupit jakoukoliv jízdenku skrz jeden standardizovaný eshop a to taky není… No snad ani tohle neprojde, než se MHD dostane do více užitelného stavu 🙂

Trumway

Cestujíc jsou dneska rozcáplý až to hezký není.

Marana_CZE

Ty podniky dělají službu lidem, ne naopak 🙂 očividně východní mentalita je ve vás stále uvězněna…

Trumway

Však taky je jen na cestujícícm jestli službu využije či nikoliv. Klidně může jít pěšky ; – )
A ano, máte asi pravdu. Nejsem dnešní a nenarodil jsem se po roce 1989. Z toho plyne, že již něco pamatuji a možná proto jsou mé názory jaké jsou. Dneska ? 810 je špína a šrot. Dříve? Nic lepšího nebylo a člověk byl rád, že pěšky jít nemusí. Jenže to bylo taky v době kdy vlastnil osobní auto málokdo. Dnes mají cestující komfortu až jeje a stejně si pořád někdo na něco stěžuje.

Jiří Kocurek

„Jenže to bylo taky v době kdy“

… mzdy určoval úřad, auto si nemohl jen tak dovolit i na bicykl byl pořadník. Ta doba byla na*ovno právě tím, jak se lidi k sobě chovali.

Morálka opravdu nespočívá v tom, že někomu zničíte život, protože nechtěl být ve sračkách jako vy.

PetrH

No a dneska jste si zvykli chtít prostě všechno, třeba wifi ve vozech za 10 korun za den, což je reálně mnohem méně než tenkrát. Až stát zkrachuje, tak se třeba proberete do reality.

Jiný Petr

Nemůžu souhlasit – po převratu jsme právě z této služby udělali byznys – hromadné doprava už dávno není službou, ale kšeftem. Navíc z 50-100% přisátý na obecní, státní rozpočty (neboli daně), takže jim na cestujících nezáleží. A to „vaše zlepšování“ má často kontraproduktivní účinky. Reálný příklad: integrace Kladna do PID – plusem bylo to, že se celkově omladil vozový park. Neutrálně dopadla snaha o dodržování jízdného řádu – jízdní řád zůstal „jen pro informaci“ stejně jako tomu bylo předtím. Minusem – vzrostl počet černých pasažérů (v rámci MHD) a došlo k částečnému vytlačení dříve platících cestujících do indvi. dopravy (důvodem… Číst vice »

Trumway

Ano, tohle je u PID problém pokud není nástup jen přednímu dvěřmi kolem řidiče a není kontroly. Teď když jsem to takhle napsal vybavil jsem si ty dávné doby.Řidiče co vydává jízdenku a než jí vydá hezky při tom zatočí kličkou…..a dokonce se mi vybavila i ta krásná vůně po nastoupení do takové Karosy. To byly doby. A co taková MHD v praze se strojky na označení ještě těch úzkých jízdenek …..A co máme dnes? Mobilní telefony a plikace. Když si dneska člověk koupí jízdenku ve vlaku aby si jí za účelem uschování kopíroval, protože by mu časem zůstal prázdný… Číst vice »

Jiný Petr

To jste zabrousil moc do minulosti.
MHD Kladno zrušilo nástup jen předními dveřmi v sprnu 2018! – to je teprve 5 let.
A kličkou už řidič netočil – jen stiskl tlačítko na tiskárně. (po zaplacení v hotovosti)
Kdo měl předplacenku – tak ji jen přiložil k té tiskárně a ona automaticky vytiskla lístek (bez zásahu řidiče)

https://zdopravy.cz/konec-nastupu-jen-prednimi-dvermi-kladenska-mhd-zrusila-omezeni-pro-cast-cestujicich-14524/

Herold

Proč by si měl proboha člověk uschovávat projetou jízdenku?

Trumway

Proč? Aby se na ní třeba mohl za x let podívat ? Je to stejný jako s krabičkami od zápalek, pivními etiketami a dalšími věcmi co jednou zmizí a stanou se minulostí a lidé se na ně budou chodit dívat jen do muzea. Je to jako se vším co kdy bylo naprosto všední záležitostí, protože co je všední jednou zmizí a protože to bylo všední bude to mít pro lidi co to pamatují a budou s nostalgií vzpomínat cenu.

Herold

Dobrá, položím tedy svoji otázku jinak: proč by měly dopravci zbytečně vynakládat peníze na tisk trvanlivých jízdenek, protože jeden z dvaceti tisíc cestujíích se chce za x let s nostalgií podívat na jízdenku, na kterou jel na výlet na Kokořín?

Trumway

A proč by nemohli? To je všude pořád plno řečí jako “ Chraňte naše lesy“, ale kdo si ve skutečnosti uvědomuje, že kůrovcového dřeva je spousta a na nic rozumného použít nelze? Snad jedině na otop. Obyč papír nebo termopapír je pořád jenom papír.

vladki

Kůrovci žerou kůru. Z napadeného stromu v pohodě uděláte trámy. Jen je potřeba to pokácet hned jak zjistíte ze je napadený a ne až úplně uschne.

Trumway

Omyl. Kůrovec čili Lýkožrout smrkový (existuje i lýkožrout borový) nežere kůru jak by se mohlo podle názvu
zdát. Kůrovec žere lýko co je pod kůrou. Díky tomu strom odumírá a schne a kůra díky tomu začne opadávat. ; – ) No a kdy kůra začně opadávat? Když už je strom suchý.

PetrH

Kůrovcové dřevo dávno došlo. Důkazem budiž ceny papíru za posledních pár let.

Trumway

No tak jestli došlo tak stačí jen začít těžit. Napadených stromů je všude dost.

Honza V.

Cena budiž, ceny buďtež.

PvvS

A nač zbytečně tisknout jízdenky ve specielní tiskárně na ceniny, zajišťovat distribuci.. Když jsou hromady jiných možností.

Nose Peak

Bejvali lidi, co sbírali kartonový lupeny a chtěli mít celou řadu 00001 – 99999. Ale co kdo sbírá na kostičkovanejch obrázcích na termopapíru, netuším…

Herold

No tak ti lidi holt budou sbírat něco jiného. To je život.

Trumway

Takovou jízdenku je nutno okopírovat na běžný papír. Všechno se vyvíjí a pak je docela hezké sledovat ten vývoj ve vzhledu jízdních dokladů a do značné míry úpadek kdy se od fyzického dnes přechází k virtuálnímu.

Nose Peak

Hroznej úpadek. Bojím se, že až se podaří odlepit protestanty od asfaltu, půjdou se, někteří, přivázat k drátovodu u šraňků na protest proti ETCS….

Trumway

A co je tahle nechat přilepené a postavit kolem nich plot a silnici kousek přeložit ?

PvvS

Postačí je považovat za vodorovnéznačení a je po problému..

Honza V.

Řadit si kartičkové jízdenky podle čísel bez ohledu na druh jízdenky je asi ten nejhloupější způsob sběratelství.

Leinad

PID si nástup všemi dveřmi nevynutil. Naopak jiné středočeské mhd mají běžně nástup předními dveřmi.

PetrH

Mne by zajímalo, jestli jste schopný platit západní ceny za MHD, když nemáte tu východní mentalitu. Jo a kde na západě je v MHD wifi… někde možná jo, ale zdaleka to samozřejmost není. Třeba v Londýně ne. Tam rovnou říkají, že máte pokrytí 4G signálem všude a prachy na to nemají ani při 5x-7x vyšším jízdném.

Jiný Petr

👍 Máte pravdu, bohužel.
To, co předvádí cestující v hromadné dopravě (bohužel ve většině je to generace narození po r. 2000) je často na vyhození za jízdy.

Trumway

Tak vyhození za jízdy bych neschvaloval, a vlastně ani nějakou extra neurvalou pomoc s vystoupením po zastavení. K tomu vyhození za jízdy….dnes by to už stejně tak dobře nešlo jako v dobách kdy tramvaje neměly dveře. No a jsme u toho. Proč mají dnes tramvaje dveře? No protože lidi si z nastupování a vystupovíní dělali holubník a činili tak i za jízdy a zákazy byly nanic.

Trumway

K tomu „vyhození“ za jízdy/po zastavení……nenašel by se tady někdo kdo by znal podrobnosti o nehodě, která se stala v Praze před několika desítkami let? Jednalo se o mladou dívku, která byla vystrčena z tramvaje. Bohužel po tomto pádu došlo k jejímu úmrtí. Za jakékoliv info předem moc děkuji.

Jiří Kocurek

Pohleďte: Moralista volá po vraždě! Jen za to, že byli mladší, on sobě snad určil rok narození sám!

Marana_CZE

Prosím, rád bych věděl s čím zdejší nesouhlasí. To že dopravní podniky stále provozují T3, Karosy, T6 a obdobně nepoužitelné šroty je bohužel fakt. To že každé město má svoje podmínky a způsoby pro získání jízdenky taky. To že by nebyl takový problém mít sjednocenou takovou věc jako je jízdenka, předplatní jízdenka a status studenta a mít tu něco jako OneTicket na MHD, to je realita. Dokud nebude vůle zde, doufám že nebude ani vůle jakkoliv dopravním podnikům vyjít vstříc.

Jiný Petr

Jestli to nebude tím, že jste ten první příspěvek přehnal – sám jsem nevěděl, zda mám dát plus nebo minus. Příklad jak já vnímám Vaše dva příspěvky: mě T3, Karosy, T6 nevadí, pokud jsou udržované – dokonce mám klasické Karosy raději než ty novější autobusy – takže bych je rozhodně neoznačil za nepoužitelné šroty – znovu pokud je čistý a udržovaný,tak proti nim nic nemám. Já třeba WIFI v MHD vůbec nepotřebuji – a úplně nejraději bych byl, kdyby v busech, vlacích i tramvajích byl rušen signál mobilních telefonů – fakt mne dost otráví a vůbec mne nebaví, když puberťáci… Číst vice »

Herold

„Nízkopodlažní bus, tramvaj zatím nepotřebuji – nejsem invalida a ani nevozím kočárek“

Esence krátkozrakého sobectví v jedné větě o deseti slovech…

PetrH

A to, že cestující platí skoro nic a chtějí za to luxus, to je taky fakt.

Michy

Většina cestující fakt po WiFi v MHD netouží.
V dnešní době je to – zvlášť u povrchové dopravy ve městech – naprostý nesmysl.

Admirál Patočka

Většina lidí používá data a nestojí jim za to se překlikávat v nastavení kvůli 10 minutám.

Gajda

Tak dostali jsme se přeci jen neskutečnej kus vpředu. Vem si jak by taková cesta vypadala v roce 1993 – nenašel jsi co ti kam jede v městě, který neznáš, odkud to pojede, kolik to bude stát, kdo tě poveze. Dnes možná přijede 15 let starej autobus bez wifi a klimy. Zbytek už si najdeš. V menších městech stejně nastupuješ předem a kupuješ lístek u řidiče, takže tam by ti takovej standardizovanej eshop stejně nepomohl a velká část DP v městech, kde jde jet na černo má SMS jízdenku, kterou si najdeš předem a koupíš.

Daniel

Tak to asi jezdím MHD z jiného důvodu než „průměrný cestující“. Nasednu do tramvaje a očekávám že tak za 20 minut se ocitnu někde jinde, fakt se nebudu patlat s tím abych se připojil na WiFi, přijmul podmínky, požadovat veřejnou WiFi je přežitek z dob kdy 1MB dat stál 25Kč a akorát to saje peníze které byse mohli dát někam jinam, místo klimatizace si mnohem raději otevřu okno a jsem spokojen, nemám potřebu nastoupti do tramvaje a hodit si kostkou jestli v ní bude 19°C nebo nefunguje a z té rakve skoro bez oken které se říká 15T se stane… Číst vice »

Frantisek

Jako – pro ty, co skutecne zapomenou je to zbytecne tvrdy trest, stejne tak i pro turisty.

Pro notiricke neplatice je to jedno, maji beztak exekuce a nebo do jejich gheta jim posta nechodi.

Leinad

Pro ty kdo zapomenou mají být podmínky mírnější. V Praze byla „pokuta za půlku “ při nákupu ročního kupónu a stále je kupón na jméno(při zapomenutí kuponu doma přirážka jen za administrativu)

Véčko

Vsadím se, že na tohle je nejvíc nadržené DPO. Tak už by mohlo začít vybírat pokuty i na lince číslo 33, což je vlastně takový taxík pro nepřizpůbivé občany, kteří platí všichni, jež si platí ODISku.

jenki

A co tam jako chcete vybírat? Nedávno jsem to viděl živě. Hej, revizor, vem si občanku, napiš si co chceš, já mám 15 exekucí, je mi to jedno. Takových lidí už jsem potkal víc, a zdaleka nešlo jen o „socky“. Asi nejšílenější případ byl borec, co se pohádal s manželkou, ta ho vykopla z baráku, tak se sebral a šel za lepším někam hodně daleko. Tam solidně zbohatl, ale doma zapomněl zrušit živnost a odhlásit sociální a zdravotní. Pak se vrátil, zjistil, že je v legislativním průšvihu, s odpuštěním úroků ho poslali někam, takže žije v „šedé zóně“ a má… Číst vice »

Jan

Strhávat to z dávek a příspšvků na bydlení.

David

Ve Švýcarsku je pokuta obvykle něco okolo padesátinásobku jednotlivého jízdného (s half-fare). V Praze je to momentálně velmi podobné v plném tarifu. Padesátinásobek mi už tak přijde jako dostatečný rozdíl. Osmdesátinásobek mi přijde pak jako dost přestřelená pokuta na to, že si člověk třeba jen někdy zapomene koupit jízdenku.

Kebab

To je u nás typické. Běžně máme v poměru ke kupní síle vyšší pokuty než na západě, často i absolutně. Přesto je to některým pořád málo a dál by zvyšovali.

Pezos

Země závistivých udavačů, no (Covid ukázal jasně).

PeDazOl

Nikoliv, země vyčůraných individuí, co se chtějí mít dobře na účet jiných.

Jiří Kocurek

Ale běda těm, co by se o sebe postarali, aby se měli dobře. Já nechci kozu, já chci aby sousedovi chcípla.
Takoví jsou ale i v jiných národech.

Pavel B.

Stačí když při změně zákona bude do něj mimo vyšší hranice pokuty včleněno také ustanovení, že maximální výši lze udělit pouze při recidivě.

Fsp

a promlčecí doba bude jaká?

Honza V.

Nemyslíte spíš zahlazovací dobu?

Tuaer

Konkrétně v tom Švýcarsku je to ještě komplikovanější. Ta pokuta roste velmi významně pokud vás chytí opakovaně. To je velmi dobrý systém. Zajistí, že člověk, co si třeba jen nevšiml, že už mu neplatí kupón není trestán drakonicky, zatímco člověk, co jezdí na černo záměrně, se nedoplatí.
Problém pak je vždycky s takovými individui, ze kterých prostě nedostanete ani frank (či korunu). Sám jsem byl ve Švýcarsku svědkem toho, jak revizoři nechávají bezdomovce jet i bez jízdenky. Zřejmě tak činí, protože tuší že na něj pokuta stejně fungovat nebude.

PLN

dopravní podniky by v prvé řadě měly poskytovat služby na úrovni a býti prozákkaznické a to se v našich koninách vůbec neděje….

PetrH

Za to, co platíte, máte služeb až dost.

Kebab

Nejdřív ať jde platit kartou přímo ve vozidlech nebo před nástupem, bez zdržování řidiče, ale i bez různých aplikací nebo DMS, prostě jako v obchodě. Naštěstí už se to pomalu rozšiřuje. Pak ať strop klidně zvednou.

Ares

Pěkná blbost, tak radši pojedete načerno?

Trumway

A proč? Pokud jde o MHD stačí si zajít koupit jízdenku do každé trafiky.

roman

hodně zastaralé řešení

Trumway

Zastaralé ,ale snadno použitelné. V takovém případě se nelze na nic vymlouvat když trafika na keždém rohu.

Twix

Na každém rohu? Takové ty novinové stánky, kde jsem si mohl koupit jízdenku jako dítě, téměř všechny už zmizely. Trafiky prodávající jízdenky sice ještě jsou, ale zpravidla na takových místech, kde je zároveň i jízdenkový automat. Mluvím teda o PIDu, ne třeba o Rumunsku, kde se to skutečně často řeší prodejními stánky na ulici.

Trumway

Asi máte pravdu. Třeba takový Prosek se změnil k nepoznání. Co tam bylo trafik. Prakticky u každé autobusové zastávky. Jinde zase člověk co šel na autobus kolem nějaké jistě prošel. Nebyl taky žádný problém mít jízdenky nakoupené dopředu. To je taky řešení.

roman

V Ostravě máme mnohem jednoduší řešení. Nastoupím do vozidla MHD, pípnu platební kartou a jedu. Dál nic neřeším

Pavel B.

Proč by trafiky prodávaly jízdenky? Nic jim to nepřináší.

JGR

ano marže nul, nul, prd

Kebab

Jistě je trafika u každé zastávky a 24/7…

Trumway

Pak existují prodejní automaty na jízdenky

Kebab

Ty jsou jistě taky úplně všude.

Jiří Kocurek

… a nikdy se nepokazí.

Jiný Petr

Od toho se hodně ustupuje – na Kladně nekoupíte jízdenku v trafice už řadu let. Místo toho zavedli nástup předními dveřmi a platil ose u řidiče. Po integraci do PIDu se jezdí načerno (jízdenku nelze klasicky koupit a řidič vám přední dveře často ani neotevře – abyste mu zaplatil.)

Jan

Jízdenka je cenina a tak na ni nikdo nemůže dát legálně přirážku. Proč by trafiky prodávaly něco, z čeho není zisk?

JGR

U nás v Praze placení kartou funguje

Kebab

Dnes už ano, spustili to pár měsíců, možná jen týdnů po tom, co jsem podobnou situaci řešil. Neplánovaná a poměrně nevyhnutelná jízda MHD, sobota po poledni, zastávka v polích, trafika nikde, platba ve vozidle nemožná. Přitom jsem měl kartu i hotovost. Naštěstí jsem nejel sám a byla možnost koupit dvě jízdenky v aplikaci, jinak by to nemělo racionální řešení. A to byl rok 2022…

Nose Peak

Appku by to chtělo. Jednu na celou republiku. Respektive, vylepšit OneTicket, zahrnout do něj všechny dopravce…

PvvS

Lenost nebo neschopnost není omluvenka.

Honza V.

Ano, lenost nebo neschopnost dopravce není jeho omluva.

Trumway

Řada dopravních podniků sankce za takzvanou jízdu na černo nechce zvyšovat i kvůli tomu, že mají obavy, že poklesne šance na vymožení pokuty.“ Mám si to přebrat tak, že je lepší něco než nic? Problém je v tom, že když se to takhke řekne vypadá to, že pokuta je vítaný zdroj příjmu se kterým se tak nějak počítá a nikoliv výchovný prostředek co má naučit ldi, že za služby se platí. Takže podle mého názoru by měla být pokuta odstrašující bez ohledu na to jestli tuto bude možné vymoci nebo nikoliv. Rovněž se jedná o strop a ten může být… Číst vice »

Kebab

Aroganty opálkovat, s tím se dá souhlasit. S hodnocením podle majetku naopak velmi opatrně. Nikdy nemůžete vědět, co ten člověk pro vás naprosto běžného naopak nemá výměnou třeba za hi-end telefon, ani co ho k tomu vede. Třeba ho ten stroj živí.

Trumway

Byl to jen příklad, že by se mělo nějak rozlišovat a že není důvod nemít horní limit třeba i 50000Kč za cenu toho, že by měl být v 99 případech jen strašákem.

David

Aneb jak poslat do exekuce chudáka co si jen zapomněl prodloužit celoroční jízdné. Lidem co už nějakou tu exekuci mají (tedy cca 7% populace) to může být jedno, protože v Česku se z exekucí skoro nedá dostat a velikost dluhu na to už má jen minimální vliv.

Trumway

“ jak poslat do exekuce chudáka co si jen zapomněl prodloužit celoroční jízdné.“

Chudák co zapomněl? No když zapomněl je to jeho blbost. Jestli zapomněl tak si může koupit jízdenku v automatu než to vyřeší. V Praze jsem jezdil na roční lítačku dost dlouho takže vím, že zařízení nové není až takový problém. Řidič co se zapomene připoutat v autě taky zaplatí pokutu a nikdo se s ním nebude bavit a když člověk zapomene na platnost TK a nabourá….darmo mluvit.

Kuba

Obvykle firmy (mobilní operátoři, poskytovatelé internetu, Twisto apod.) u kterých lidé mají nějaký paušál / pravidelné platby nebo musí něco zaplatit, tak posílají upozornění třeba e-mailem a když už je po splatnosti, tak nenaskočí hned tak velká pokuta. Takže i DP by při koupi časové jízdenky měsíc a víc mohly nabídnout zaslání automatické upozornění na e-mail před koncem platnosti jízdenky. Nebo druhá možnost, nabídnout lidem automatické obnovování dané jízdenky strhnutím částky z bankovní karty jako to je u Spotify, Netflixu, Voyo apod, což by bylo výhodné i pro DP.

Nose Peak

Některé dopravní podniky to pochopitelně dělají…

Jiří Kocurek

Zas jeden absolutně bezchybný, co nikdy nic nezapomněl ani si nezabouchl klíče.

jal

Nastoupil jsem, bus se rozjel během přiložení karty a že prý je neplatná. Včera byla bez problémů.
Nezbylo, než po chvíli zjišťování koupit SMS lístek. Kdyby během doby, než přišel, přistoupil revizor, měl bych smůlu.

Karta skončila o půlnoci, neřešil jsem dobu expirace. Peníze na ní byly.

jva

Na jednu stranu ano – jezdit načerno se nemá. Na stranu druhou – při takovém procentu klientely s úlevou na jízném to pár pokut (zvlášť při akcích „milostivé léto“ či „jedenáctá exekuce už je mi fuk“) nevytrhne.

Pezos

Jedenáctá exekuce se řeší snadno, pro revizory takoví „neexistují“. Ti se odbavují na turistech, kterým o minutu propadla jízdenka.

JanP

Jak chcete takové osoby řešit?

Martin

To je bohužel pravda .

Jiří Kocurek

A propadla proto, že se do následující zastávky stálo nebývale dlouho, jelikož se pokazila předchozí šalina a o zastávku dřív to nikdo nevěděl.
„Vychovávači“ pak mají problém pochopit fakt, že zavinění není na straně cestujícího.

jal

Nesmysl, doby jízdy jsou uvedeny na zastávce a pokud nedojedete do zastávky z důvodu nehody atd, nikdo vám nemůže dát pokutu.

To by taky mohl řidič zastavit, pár minut počkat a poté zavolat revizory.
A měli by po šichtě na pivo. : – )

Honza V.

Nikdo nemůže dát pokutu? A to je psáno v tarifu, nebo je to vaše zbožné přání a iluzorní představa? Platnost časového tarifu se neřídí jízdním řádem. Z aplikace propadlá jízdenka zmizí do archivu a její kód pak už ani nejde zobrazit.

Daniel

Přepravní podmínky PID 3/D.21 : „Uplyne-li doba platnosti jízdního dokladu, jízdní doklad se stává jízdním dokladem spotřebovaným. Takový
jízdní doklad pozbývá platnosti jako jízdní doklad a již se u něho nezobrazují kontrolní prvky, je však
dohledatelný a může být uznán např. v případě nepředvídaných zpoždění a mimořádných situací v dopravě.“

Nose Peak

Zrovna tohle s revizorem bez problému ukecáte. Teda, pokud jste v té zpožděné šalině. Pokud jedete s přestupem a první spoj měl sekeru, v tom druhým už revizora nezlomíte….

Honza V.

Proč by měl člověk revizora poníženě ukecávat nebo lámat?

Nose Peak

Protože revizor je taky jenom člověk a když vlezl v čase 14:37 do autobusu s odjezdem ve 14:37, nevšimnul si, že je ve zpožděným autobusu s odjezdem 14:22…

Honza V.

Což je úplně jedno, protože na tom platnost jízdenky podle tarifu stejně nezávisí.

Adam Ř

Bylo by to rozumné, v současnosti se vyplatí jezdit na černo

micky

a jak? Pokud vás 3 měsíce ještě nechytli neznamená, že se to vyplatí. akorát máte štěstí.

Trumway

Nevím jak je to možné, ale tohle neznám. Nikdy jsem bez platné jízdenky nejel.

Martin

Na škole tohle někteří prováděli, ne že by na to neměli, ale byl to spíš taková zábava, hlavně v metru to dělali různé kraviny 😉

Jan

Navázat to například na 10% měsíční průměrné hrubé mzdy a je po problému.

off

Všiml jste si, že drtivá většina lidí v téhle zemi žádnou mzdu nebere :-)?

PetrH

mno tak uznávám, že děti a důchodci ne… k tomu podnikatelé, nezaměstnaní a podobná individua… ale pořád je těch zaměstnanců se mzdou docela dost, nesmíte soudit podle svého okolí.

Jiří Kocurek

Že by to šlo z 500 kč na šestinásobek a pokuta by pak byla vyšší než roční jízdné?
Úměra ke vzniklé škodě zmizela kam?

Nehledě na to, že průměrnou mzdu nebere skoro nikdo.

Vesper

Spíš nechápu proč je to vůbec regulováno a není to pouze věcí přepravních podmínek.

vladki

Nebo aby to bylo plovoucí navázané na cenu jízdného (např 100 nasobek hodinové jizdenky), nebo 10-20% minimální mzdy

Honza V.

To by dopravce mohl vyřešit tím, že by do tarifu zařadil nesmyslně drahou hodinovou jízdenku, která by byla třeba 10x dražší než dvouhodinová.

Petr

Tak nějaký zákonný rámec je asi potřeba – to by si taky mohly DP stanovit, že za jízdu na černo propadá veškerý majetek, nebo rovnou trest smrti. Ale možná je zbytečný aby to bylo na dvou místech, a to ještě tak, že změnit to by bylo příliš složité.

martin749

V zákoně by mělo být 1,5-2 násobek roční jízdenky,. Tím by se strop pro výši pokuty zvedal s cenou jízdného.

Jakub P

Takže pro vlaky nějakejch cca 60 000?

Zbyněk

Vlaky provozují dopravní podniky? Předpokládám že jste vycházel z částky za roční OneTicket 28 728 Kč nebo roční IN100 za 21 990 Kč

Honza V.

Ano, vlaky většinou provozují dopravní podniky, tedy podniky určené k provozování dopravy.

Rejpal

Naštěstí provozovatelé drah zjistili, že je mnohem jednodušší účtovat drobnou přirážku k jízdnému, než rozdávat pokuty (a pak u soudu dokazovat, že za jízdu načerno nemůže pokladní, která zrovna chytila střevní chřipku).

VTT

U vlaků je to lepší v tom, že kontrola probíhá, řekněme, v 80% jízd, takže jezdit na černo s tím, že člověka nechytí, se buď nevyplatí nebo je to spojeno s dost velkým opruzem typu ježdění na WC.
Výjimkou jsou cesty z první stanice za Prahou do Prahy, kde je ježdění bez jízdenky skoro normou.

bbb

To by si stanovit mohly (ostatně klidně formálně „můžou“ už teď), ale první soud by jim to hodil na hlavu. Centrální regulace přirážek je prostě zbytečnost a není potřeba strašit extrémními případy, které se nikdy nestanou.

bbb

Česká klasika – všechno si musíme centrálně regulovat, jinak skončí svět. Na všechno normu, zákon nebo vyhlášku, nedej bože, aby se o něčem rozhodovalo lokálně a někdo nesl zodpovědnost.

Fsp

Víte, povinnosti a sankce lze ukládat jen na základě zákona.
To je totiž první znak právního státu.

Jiří Kocurek

A zákon říká, že postih má být úměrný provinění a způsobené škodě.
Že mladý nepozdravil = kudlu do břicha – takhle uvažuje psychpat, nikoliv normální člověk.

Honza V.

Takže soukromoprávní smlouvy podle vás není možné uzavírat?