Dopravci mají na ETCS dostat až 9 miliard korun, ministerstvo obhajuje dotace na 70 let stará vozidla

Bardotka "šestka" společnosti KŽC Doprava. Pramen: KŽC DopravaBardotka "šestka" společnosti KŽC Doprava. Pramen: KŽC Doprava

Většinu nákladů si musí i přes dotace zaplatit dopravci sami. Šéf ŽESNAD.cz kritizuje rozdělování peněz na příliš stará vozidla.

190 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ryk Mat

Já Mohuče jen dodat, že ta zrůdnost je zvrácená odporná a neobhajitelná.

zdenek

Soudruzi v Bruselu by se měli už před rokem chytit za nos. A začít normálně fungovat a dělat funkční věci.
Ne vše všem pouze komplikovat. Zhoršovat konkurenceschopnost. Likvidovat. Atd.
Může to být s válkou, průmyslem, erergiemi.
Ale ti d. v kombinaci s naší vládou a úředníky nedělají v podstatě nic. Nechápou realitu. A stále tlačí svoje greendealy. Pi.oviny. A jsou ve své eurobublině. A firmy chcípají.
V drážním prostředí je to TSI. U zabezpečovače ETCS.
Proč to nefunguje v nějaké levné národní verzi pouze pro CZ. Pro vozidla po ČŘ. Bez certifikací. Jako jiné zabezpečovače. Za milony. ne za desítky.

Leinad

V Bruseli nařídili průser na rok 2030, takže by se mezi tím rozpadlo víc mašin vyrobených před specifikací.
Ale Spržel a ANOFert se rozhodly to urychlit, aby bastlíři měly víc zakázek.

zdenek

Cpát peníze do starých krátkých verglů jen aby dojely do stanice je byrokratácký nesmysl nechápající ekonomickou realitu peněz.
ETCS by mělo být funkční v nových vlacích. Vlacích jezdících opravdu na koridoru. Kde to na sedačku dává nějaký smysl. Primárně.. Prostě to ETCS se neuvěřitelně předražilo.. Bohužel.

Savik

Zrůdnost je především etcs. Jestli se tohle KŽC podaří překonat, pak bravo! Dvaašedesátky přežijou… a to bude supr. Zrůdnost je skutečnost, že se nějaká banda nahoře domluvila na jednotném, novém, bezvadném a povinném zabezpečení, které stojí zcela nepochopitelné peníze úplně mimo realitu, což zakládá zcela očekávatelnou reakci států na vypsání dotací, tj. nový zajištěný penězovod pro ty, co tomu vládnou, případně vlastní. Jako grýndýl jim nestačí?! Strašná společnost dneška! Kapitalismus, demokracie, další a další označení… to je fuk. Ale je to hnus. Držím v této záležitosti KŽC a dalším muzejníkům palce!

SYN

Ano výborně, chybu samozřejmě udělal někdo jiný, a „vyřešíme“ ji tím že budeme cpát desítky milionů do starých křápů… bravo!

Romanero

Pan Sůra a pak Sládek by měli oddělit svou zášť vůči tomu, jak se KŽC dostala do veřejného závazku (nejsem s tím v pohodě ani já), od práva na provozování vlaků pod ETCS.
Dle mého názoru má na dotaci právo každý, kdo plánuje jezdit na trati, na které stát vyžaduje ETCS, ať už je to cokoliv. Může to být klidně parní lokomotiva a někomu to může dávat stejnou hlavu a patu, o které mluví tady v diskuzi pan Sládek. Zvlášť, když má objednané výkony (od zákazníka) na ETCS trati.

rušňovodič Peter

Kľúčové slovo v predchádzajúcom príspevku je ODDELIŤ.

Otto

A jak se k němu dostalo?

SYN

Tak když nic míň, tak by mělo být jasně stanoveno že se dotace bude vracet pokud dotované vozidlo nebude 10 let jezdit…

Lxxxx

V článku je zmíněna cena za mobilní jednotku přes 15 milionů. Když vezmeme do úvahy, že ta mobilní jednotka je vlastně počítač s displeji na stanovištích, snímače dole, antény nahoře, plus kabeláž, tak by se to i s náklady na montáž a s tučným ziskem pro dodavatele muselo vejít s velkou rezervou do půl milionu!!! Celé je to mnohonásobně předražené jako všechno do čeho se sypou ve velkém státní peníze. Kdyby tu nebyla nesmyslně nastavená kritéria a tučné státní dotace tak by si dodavatelé nemohli diktovat ceny jak to dělají teď. Podobnou situaci lze očekávat až nějaká chytrá hlava vymyslí… Číst vice »

ZdendaP

A nezapomněl jste takhle náhodou na nějakou drobnost v tom Vašem výčtu? Jak se jí to říká? Software? Ale na to si nemůžete sáhnout, tak je to asi zadarmo. Že mám pravdu?

Ono to totiž musí umět hlídat rychlost, zastavit ten vlak atd. To ten počítač jaksi sám od sebe neumí. Mám takové neblahé tušení, že si to představujete jak Hurvínek válku.

Lxxxx

Ne, nezapomněl, vzhledem k počtu vozidel do kterých se to montuje se do toho musí vejít i ten. Nebo si myslíte, že pro každou mašinu zvlášť dodavatel vyvíjí extra program i s operačním systémem? Nebo si myslíte, že program, který porovnává údaje z několika snímačů, čidel, ovladačů……,zda jsou v dovoleném rozsahu je nějak mimořádně složitý a tudíž mimořádně drahý? Ono to „umět hlídat rychlost“ znamená umět hlídat jednu veličinu a „zastavit ten vlak“ znamená vydat jeden impulz………. S jistou nadsázkou se dá říci, že takové schopnosti má i automatická pračka když vypne ohřev protože teploměr signalizuje, že voda má navolených… Číst vice »

ZdendaP

Základ možná uděláte jednou, ale na každou řadu mašin to musíte přizpůsobit. Už ten základ bude sám o sobě mimořádně složitý, ale především budou opravdu velké nároky na testování toho SW. Máte vůbec nějakou představu kolik stotí vývoj SW? Kolik stojí jeden zkušenější programátor? Kolik stojí jeden tester? Kolik stojí analytik, architekt? Na takový SW potřebujete poměrně velký tým lidí a rozhodně to nebudou mít za tři týdny hotové. Jen tak mimochodem, žádný SW vlastně není nikdy „hotový“. Při ceně 500 000 na lokomotivu IMO ani náhodou nemáte šanci vývoj toho SW zaplatit. Natož se tam „vejít s velkou rezervou“.… Číst vice »

Petr Herbrik

Ano, vývoj samozřejmě něco stojí, ale jde o to, že tohle povede k likvidaci konkurenceschopnosti železniční dopravy a to jen proto, aby se zvýšila bezpečnost o řádově desetiny procent. Železnice už tak je výrazněji bezpečnější, než silnice. Proč něco takovýho nevymyslí pro kamiony, kde by se bezpečnost mohla zvýšit až o desítky procent? Až přijde to spřáhlo, bude to znamenat definitivní konec železniční nákladní dopravy (maximálně přežijou ucelené na pevno spřažené soupravy). Absolutně největší segment nákladní dopravy je však v jednotlivých vozových zásilkách a to spřáhlo navždy tento segment dopravy zakonzervuje na silnicích, protože zatímco na lokomotivy se ETCS dá… Číst vice »

JKan

Už sa Vám niekedy pračka pokazila? Nevyplavili ste ňou náhodou susedov? Prípadne nestalo sa niečo podobné niekomu vo Vašom okolí? A teraz si predstavte, že by sa takto pri poruche chovalo to ETCS 🙂

Petr Tříska

Kdyby to bylo tak jednoduché, tak už tu máme stovky mobilek od AZD, ale i tahle “monopolní” firma zatím nic takového nemá a svoje síly namířila k samořiditelným vlakům.

dolf

15 mil. na vozidlo je nejnižší cena i na MUV (drezínu) se pohxbuje cena 12 mil. a výše, záleží jak je stará, čím starší tím dražší. Na Pendolino to vychází 56 mil. V Evropě jsou pouze 4 dodavatelé mobilek. ETCS musí být bezpečné, spolehlivost nestačí. Je pravdou, že „železo není tak drahé, ale cenu výrazně zvedá SW a rozpuštěné náklady na vývoj, zkoušky a certifikaci. Nemám přesnou informaci, ale hodina úředníka EU se pohybuje někde okolo 700 EURO.

Dušan

Je taky otázka, jestli to nemohlo být mnohem méně než 15 mega v průměru, pokud by se nastavil už dopředu u mobilek formát soutěžení: a) jako v Norsku u Bane Nor, kde to vysoutěžil jako jeden obrovský balík národní infra manažer – celkem 467 vozidel a 55 různých řad a údržba na 25 let – vyhrál ALSTOM za 1,8 mld. NOK, což je cirka 4 mld. Kč dle aktuálního kurzu, čili cca. 8,67 mld. Kč na vozidlo včetně údržby na dalších 25 let a následně jednotliví dopravci uzavírají smlouvy už pouze s manažerem infra, nebo b) systém a lá bývalý… Číst vice »

zdenek

Je to jen o byro nesmyslech. certifikacích a euronesmyslech. Jako vždy v EUro světě.

Jouda

Určitě si to pán jak Hurvínek válku nepředstavuje. Nicméně s přihlédnutím k faktu, v jak obrovském globálním měřítku se dnes elektronika vyrábí, kdy barevná televize dnes stojí to samé co v roce 1989, tak prostě bedna plná čipů nemůže stát 15, 20 mega. Prostě nemůže. Tady je marže asi tak 1000 %….. Že by stát vrazil v nouzi největší pár peněz soukromníkům a oborům, které v současnosti bojují o přežití, to ne. Ale zde nekontrolovatelně vyhazuje o stošest ! Ono je to u zadnice vlastně všem v Bruselu, protože jinak by už dávno musel někdo z této instituce požádat výrobce… Číst vice »

ZdendaP

Srovnávat to s televizí, které se výrábějí v řádově větších sériích a především, které když špatně funugují tak se vlastně vůbec nic nestane. Jo přesně takhle nějak si představuje hurvínek válku. Jasně ceny jsou vysoké, ale to je i tím, že to málokdo umí dělat. Protože to je skutečně složité, ale opravdu to není jen o krabici s čipama a o pár kabelech. Chápu, že vzhledem k tomu, že o vývoji SW nevíte ani fň, tak Vám připadá, že se to udělá samo prakticky zadarmo. Ale vězte, že to tak rozhodně není. Vývoj SW, o to víc kritického SW, je… Číst vice »

zdenek

Jako ten, který je, nebo by měl být vlastně v celé eu v podstatě stejný? A to že tam někdo něco zparametrizuje? A upraví parametry nějaké brzdné křivky?

SYN

A co to „zadrátování“ neboli instalace do různých vozidel, to se jako udělá samo? Kam dát snímače, kudy tahat kabely (aby se to s ničím nerušilo!) a kde se připojit k „akčním členům“ (brzdy atd.)…

ZdendaP

Říkám. Jak Hurvínek válku. Když je to teda taková sranda, tak proč to v celé evropě dělají jenom 4 firmy? Je po tom obrovská poptávka, dá pohodlně dělat asi třicetkrát levněji se ziskem, proč to teda nedělá někdo další?

SYN

Pane, jako co myslíte že je například zabezpečovačka?? Pár drátů, snímačů, několik krabiček do stanic… hanba jaké za to chcou peníze! A překvápko – nejdražší na těchhle věcech je „certifikace“, neboli že VĚROHODNĚ prokážete že to bude fungovat jak má.
Pokud „natuty“ víte že je to předražené (evidentně tomu tedy rozumíte) tak je správné řešení vzhůru do toho a začněte to dělat za tolik kolik říkáte že to má hodnotu (zlomek současné)… dopravci vám ruce utrhají a budete slavnej a bohatej!!

ros

Vzhledem k cenám tak bude dotace vycházet na cca 40 procent ceny?

Pavel

Musíte jít si stěžovat na samý začátek do Bruselu. Kdo nařizuje ten ať platí(základní heslo v podnikání). Když padlo rozhodnutí o zavedení ETCS mělo samozřejmě dojít k vyčíslení nákladů a je li je možné zaplatit tím kdo je nařídil a z čeho. Zvážit jestli ten přínos je adekvátní k ceně(tu tehdy neřekli) Ta dotace na jednu jednotku 6,7 miliónu, máte všichni diskutující pojem kolik je to? Je to cena nového rodinného domu u nás. Tak dle toho lidi rozhodující o zavedení tohoto a v této ceně do jakéhokoliv vozidla, jsou patrně finančně neschopni jakékoliv soudnosti a měli by s takovými… Číst vice »

CP1

Ale na druhou stranu, jako vždy, jsme zas papežtější jak papež, protože výhradní provoz od 2025 snad jinde není, všude okolo se mluví o 2030 a dál.

182-097

Všude jinde totiž nejsou šílenci, aby podřezali větev železniční dopravě v době kdy se mluví o její podpoře a přesunu přeprav ze silnice na železnici.

Vtvt

jj, Faltýnek/Havlíček/Schillerová/Kolovratník. Plus páně Foldyna z SPD jak nejdéle sloužící dozorčí v SŽDC.

nowas

Všude jinde totiž mají zabezpečovač.

dolf

To máte plnou pravdu. Zařídil to zpracovatel-teoretik plánu implementace ETCS asi na MD nebo SŽDC, který jsme si jako ČR, dali do EU před pár lety schválit a teď se s tím horko těžko pereme. Na druhou stranu vlakový zabezpečovač potřebujeme. Ono by to vydalo na velký komentář.

182-097

To jen ukazuje na to, jak systém dotací ničí trh a funguje jen pro svou podstatu, aby se rozfrcaly erární peníze. Dopravci kteří vydělávají z toho co skutečně odvezou, přemýšlí kde vzít horentní sumy na nové mašiny, zástavby do starých, a čekají kdy nějaký blázen nařídí výměnu na automatické spřahla u nákladních vozů, zatímco na druhé straně se tady rozdávají miliony do něčeho jako ty 830 s ETCS…

Vladki

Hlavně by se měli všichni dopravci spojit a pokud mají stejné řady vozidel tak to etcs poptavat společně. Ne jak ČD a cargo řešili persingy a esa každý zvlášť. Bardotky bude jeste mít kde kdo…

Co se tyka retro vlaků, nešlo by dát mobilku do prvního vagónu a ten si půjčovat? Vypustit vzduch z brzd to přece může kdekoliv.

David Votroubek

A na ten nesmysl, že ČD a Cargo dělá stejné mašiny zvlášť jste přišel jak?
Naopak vybavení do všech es bylo první uzavřenou zakázkou. Těžko lze k zakázce na klasická esa přidat peršingy a nebo varianty obou mašin s WTB, protože z pohledu projektu zástavby se jedná o jiné vozidlo.

Petr Šťástka

Co je to za výkřik? Ti píchá babu ( pokud teda vůbec nějaká je, že..) nebo proč by tu nemohl napsat faktickou a správnou poznámku?

Mikádo

Mohl bych se vás zeptat, co vás vedlo k tomu, abyste se zachoval jako obvykle, tzn. jako hulvát?

Prostě klasický federant – sprostý jak kanál, silné výkřiky, všechno ví, všechno zná, ale slušné vychování je pojem, který nikdy neslyšel.

Mikádo

Přesně tak, souhlasím, že by se měl pan Šťástka uklidnit.

Mikádo

Nerozumím. Já jsem zde nic sprostého nenapsal. Jestli vám ovšem přijde slušné, když sem někdo píše, že tady někdo někomu píchá babu, tak OK.

Bohumil

Se ptám znovu, a to když někdo na veřejné fórum napíše, že píchá někomu babu, vám přijde jako naprosto v pořádku??? Jste normální???

Bohumil

Jako vám přijde normální, když někdo na veřejné fórum napíše, že píchá někomu babu???

vbb

Ne-wtb esa/peršinky Carga a Matky se prosím liší v čem? (odhlédneme-li od jiné Vmax)

David Votroubek

V maličkostech a proto byl projekt spojen a vybavování lokomotiv matky a Carga proběhlo v jednom projektu.
Naopak WTB je úplně jiný systém řízení (není myšleno ovládání strojvedoucím, ale řízení pohonů atd.) kdy lokomotivy WTB mají rekonstruovaný právě řídící systém tak, aby šly ovládat z řídícího vozu, umí ovládat dveře atd.

vbb

Že WTB a neWTB jsou odlišné vím (ale řízení pohonu je naopak stejné, co vím, tak EDYNy tam zůstaly, zato ovládání strojvedoucím je trochu jiné). Šlo mi o odlišnosti neWTB mašin Carga a Matky, které mají vliv na ETCS (že je tam třeba jiná vysílačka není pro instalaci ETCS důležité)

Petr Šťástka

David byl rychlejší…Ono mistře není eso jako eso. A představte si že takové „5eso“ je na montáž ETCS zas úplněe jiný level než starý „včelí úl“ 363 bez jakékoliv rekonstrukce.

hank

😀
Typický šotonázor: Když to má stejnou kastli, tak to přece musí být stejná mašina…

Vladki

Myslím ze skuteční šotouši budou ty rozdíly znát mnohem lépe než já. (Já vím akorat ze bastard je o hodně jiny než ty ostatní ve stejné kastli.) Každopádně pokud je to jak píše pan Votroubek, tak fajn. Já měl z těch utrzkovitych informací co se ke mně dostaly dojem, ze si každý hraje na svém pisecku. A těch řad které jsou u více dopravců je spousta, ale nevidim do takových detailů, jestli tak jako není eso jako eso, to nebude i u těch bardotek, nebo cojavim brejlovcu, kocouru, laminatek, …

Tomáš Záruba

To mi připomíná… Jak to vlastně bude v tomto ohledu s ř. 263?

Vladki

Pokud vim tak v čr jsou snad jen 2 ks, všechny ostatní sou na slovensku. Takže prodat slovakum nebo pockat az budou řešit etcs slováci a pridat se k nim. Jenže tam taky budou nějaký rozdily. Pokud se nepletu tak nektere jezdi s pushully 951, tak tam může být stejný rozdíl jako u wtb nebo bez

Tonda Sehnal

Aktuální oběhy jsou na tratích kde se s ETCS do konce jejich životnosti nepočítá.

Krachbumente

To je docela vtipné! Peníze na ECTS pro BR 380 neseženete, ale starobylá železniční technika je financována.

Kubrt

Ony ČD žádaly o dotaci na ETCS do 380?

Krachbumente

Uvedli, že modernizace je příliš nákladná. Lokomotivy jsou proto na prodej.

Joe

Was ist das BR 380? Tady nejsou v rajchu, vědí?

Krachbumente

Elektrická lokomotiva.

Profesor

Krásně se ukazuje jaké je to celé uchylne zvrácená záležitost. Z železnice se nám stává nebo už stala taková dojna krava na prachy. Zájem něco vozit nahradil zájem pustit žilou eráru. Nebo snad někdo má pocit že tohle je ok?
Viděli jste jak to ten Filxbus bus rozsvihal na namrzlý dálnici? Proč to nikoho netrápí, s mávnutím ruky to se prostě stává, holt řidič je lempl a jedem dál. Proč se neřve že bez povinného zařízení za 8-12 milionů nesmí do roku 2027 na silnici žádný autobus? A tady se tomu ještě tleská

ABC

protože autobusáci tady neřvou, že když někde nějakej udělá botu, tak je to chyba systému 🙂

Karel

Ale řvou. Viz připomínky k pracovní době (hlasité)

Stráťa

Znáte technické řešení které popisované situaci spolehlivě zabrání?
Pokud ne tak je ten dotaz zbytečný ale stejně napíšu že nemám pocit že by se na silnici neinovovalo. Naopak jsou nové technologie zvyšující bezpečnost po pár letech obvykle povinné pro nová vozidla a nikdo neprovozuje v běžném provozu několik desítek let staré vraky jako železnici.

Profesor

Takhle, samozřejmě že technické řešení není problém vymyslet. I na ten autobus. Dokonce i na to aby silniční vozidla respektovala rychlost, zákazy vjezdu, semafory atd a není to vesmírná věda. Jenže nic z toho se neděje a dít nebude.
Nové technologie jsou i aut povinné to jo. Ale žádné z nich nestojí cca milión korun na jedno vozidlo. A žádné z nich už vůbec nezamezi provozu starších vozidel. A to jde, už je to jasnější?

hank

Úlohu dojné krávy na prachy v tomto smyslu plní celý státní a veřejný sektor, od armády až po zdravotnictví…

Granja

Však ta kráva má ty struky pěkně vytahané.

Rudolf Tuček

Jenže u silničních vozidel se náklady na nové technologie rozpustí v počtu kusu.
Které drážní vozidlo je vyrobené v počtu řádově 100 tisíc kusů?

xyz

Jak to bude u vozidel Zubrnické museální železnice (vlaky provozované také bez soutěže, tzn. totéž co vlaky KŽC)? Bude se mobilní část ETCS instalovat i do „hurvínků“?

Dle mapy https://www.mdcr.cz/getattachment/Media/Media-a-tiskove-zpravy/Bezpecnostni-komise-MD-Dalsi-zabezpecovani-trati/Vyhled-implementace-ETCS-A-B-C-D-VP-2021-07-21.png.aspx má být výhradní provoz ETCS na pravobřežce mj. mezi Ústím-Střekovem a Velkým Březnem zaveden od roku 2026.

Bram

Výhradní provoz na trati Ústí nad Labem-Střekov – Děčín-východ naštěstí v roce 2026 zaveden nebude. Bude tam zaveden tak odhadem v roce 2035 až poté, co bude celá trať zrekonstruována včetně všech stanic, tj. Střekov, Velké Březno, Boletice a Děčín-východ. Tam je tolik práce na dlouhá léta, že to dříve nebude. Ty termíny vychází z Národního implementačního plánu a tam jsou poznámky, které odkazují na termíny až po modernizacích a ty jsou v těchto případech velkou neznámou. Nezapomeňte, že je rok 2023 a za necelé tři roky se modernizace trati Střekov – Děčín-východ nedá zvládnout ani omylem (není ani vydáno… Číst vice »

55p

Tak jen aby někoho nenapadlo instalovat ETCS stůj co stůj před reko trati.

Bram

Takovou výhodnou investici by jistě někdo na Ministerstvu dopravy schválil. Ach jo, to je fakt síla, co zase někteří jedinci nevymyslí…

Tomáš Záruba

Proč si myslíte, že nějaké to L1 jako provizorium nehrozí? Zrovna v úseku silně pojížděném ND, kde dosud není ani to LVZ…

Bram

Protože do provizorií se nikomu nechce před pár let před modernizací dávat peníze. Plně tento postup chápu. A ve zdejším úseku, který je pojížděn zhruba polovičním počtem vlaků oproti úseku Střekov – Mělník, přičemž pro nákladní vlaky je využitelný rychlostí pouze 70 km/h, je přehledný a mimořádné události se mu vyhýbají, je problém jaký?!? Vlaky si tu jezdí svým relativně volným tempem vyjma výluk vždy ve správném směru, přičemž jich tu není většinou zdaleka tolik, aby jely hned za sebou ve dvou oddílech. Dokonce na OŘ Ústí nad Labem padaly nápady, že by tu vlastně stačila jen jedna kolej a… Číst vice »

Granja

Škoda, že nevíme jmenovitě kdo tyhle debilní názory měl.

Rudolf Tuček

Až to nastane tak budou jezdit jen na své trati.

Jarda

měli dát na vozidla max 20let stáří. A bylo by to, alespoň by zmizeli ty vraky. Přispívat mohli také na obnovu vozového parku.

xyz

Nebo by ty vlaky přestaly jezdit úplně.

Do 20letého stáří by se nevešly ani některé RS1 odkoupené z Německa.

vbb

Do 20 let by se nevešly ani esa a peršinky.

Bram

Natož řada 854. Ještě budeme koukat, do čeho všeho bude ETCS nainstalováno :-).

MHD

Když bude mít ETCS, tak to by si mohla občas zajet do Berlína jako retro Vindobona 🙂

vbb

854 není plánovaná pro ETCS.

Bram

Plánovaná není, to je pravda. Ovšem co není, může být, proto jsem ve svém předchozím příspěvku měl smajlík.

Vtvt

Myslíte, že v ČD nově objevili fungujícího „Oslíčku, otřes se“?

Nebo, kde na to vezmou? Na takový ekonomický nesmysl by, předpokládám, nikdo soudný nedal peníze.

I když u ČD člověk nikdy neví. Viz cca 10 mega (v diskuzi kdosi tvrdil 25 = to je bez záruky) za pošolíchání parní loko. Čili nějaký „duševní gigant“ v ČD byl schopen schválit takovou naprostou 3,14vinu
https://zdopravy.cz/z-hromady-srotu-opet-stroj-stoleta-parni-lokomotiva-365-0-se-po-ctyrech-letech-vraci-z-nemecka-129187/

MHD

Když už jsme u toho duševního gigantismu: Ty jsi dnes tvrdil, že by se na investice mohli složit zamestnanci ze svých výplat. A že ČD by mohly být družstevní společností. Být tebou, bych teď raději mlčel a čekal, až se na to zapomene.

Vtvt

Dopravce Fofr funguje jako družstvo https://www.fofrcz.cz/historie-fofru

Proč by nemohla ČD fungovat jako družstvo?

MHD

Protože financování. Ty furt nechápeš, jak jsi mimo.

Tonda Sehnal

Budu s hlasitým smíchem sledovat, na kolik vyjde projekt a zástavba do pár kusů zamračených a dvou kusů kredenců 😃 S ještě větším smíchem, kdo jim to v naprosto šibeničním termínu na těch pár atypů dodá 😃 LE to extrémně těsně stihl pro pět velmi vytížených jednotek. Máme před sebou instalace přes 140 mobilek pro 471 (nejsem si jistý, jestli bude mít každá strana svoji OBU nebo bude jedna pro obě – prosím znalé o doplnění 🙏), je v plném proudu dovybavení hranatých elektrik… Při těchto podmínkách si to zájemci těchto smělých ideí nakonec sami rozmyslí a nechají prehystroii samu… Číst vice »

CP1

Nevidím důvod, proč by se měly v případě dotací zvýhodňovat nová vozidla před starými. Stát chce ETCS povinně, tak by měl ke všem přistoupit stejně.
Kdyby to bylo v nějakém módu dobrovolnosti, tak fajn, můžou říct, vždyť bez toho můžou jezdit, ale takto není důvod zvýhodňovat.

Lukáš F.

Stáří možná není dobrý parametr, ale co třeba zohlednit objem výkonů? Dát ETCS do lokomotivy, která jezdí na pravidelné lince každý den, je efektivnější, než dát ETCS do stroje, který jezdí jen o víkendu a jen polovinu roku.

ksz

Prostě si to mezi sebou rozeberou hoši, co spolu chodí (znalí vědí kam) a osaděj to do vozidel, co ujedou naprosté nic, zatímco dopravci, co honěj tunokilometry budou mít problém sehnat schopná hnací vozidla.

xyz

A ty spoje jezdící „o víkendu a jen polovinu roku“ by pak byly vedeny jakým hnacím vozidlem?

P. S. Řeč mimochodem je i o lokomotivách ČD pro Cyklo Brdy + 3 ze 4 „pacifických“ oběhů, kterých se přesně toto vymezení provozu také týká. že. 🙂

Lukáš F.

Jezdí tam ty lokomotivy proto, že jiné nejsou k dispozici, nebo aby to bylo zajímavé pro šotouše?

xyz

Jedno s druhým se vzájemně nevylučuje.

Mimochodem není to odpovědí na moji otázku.

Lukáš F.

Ale je to podstatné k tomu, abych tu odpověď mohl poskytnout. Pochopitelně potřeba vozidel během týdne kolísá a jsou nějaké špičky a sedla, takže část vozidel bude část týdne stát. Ale je rozdíl, mít flotilu jedné řady navzájem zaměnitelných lokomotiv, během sedel dělat údržbu a ve špičkách nasadit všechny – nebo mít jedno vozidlo, které přes týden stojí a pak vyjede o víkendech. Instalace ETCS bude logicky výhodnější do celé řady než do jednoho dožívajícího kusu. Pokud se ta 749 dá snadno nahradit něčím jiným, třeba 750.7 z linky S3, tak není opodstatněné do ní montovat ETCS. Alespoň ne v… Číst vice »

xyz

Turnusová potřeba řady 750.7 na lince S3 je shodná v pracovních dnech i o víkendu – shodně 3 lokomotivy v oběhu.

Mirek

“ než dát ETCS do stroje, který jezdí jen o víkendu a jen polovinu roku“.

Zajímalo by mě, čím chcete v létě pokrýt Pacifik, když nebude velká mašina k patrám? RegioNovama? To vám jistě vodáci a chataři, kteří tím jezdí, poděkují.

Lukáš F.

Vzít brejlovce z linky S3, tu o víkendech pokrýt 854, regionovami z pacifiku, eventuelně si půjčit 813 od KŽC, které o víkendech nemají práci. Hotovka.

xyz

813 a 814 by pravděpodobně nestíhaly jízdní doby S3, vzhledem ke své max. rychlosti a horší akceleraci.

xyz

… a navíc, dle stejné teze by ty dvě 813 KŽC měly o víkendech nově mít výkony na dvou vybraných turistických linkách tak, aby pro ně nebyly potřeba ty 830/831/810, že. 🙂

Lukáš F.

Ne, neměly. Pokud smysl té historické linky je, že se lidi mohou svézt historickým vozidlem, tak nemá smysl na ni nasazovat moderní vozidlo, ale zrušit ji.

xyz

Píšu TURISTICKÉ linky – Podřipský motoráček (dosud s 810), eventuálně Kozí dráha (dtto) + kažopádně (ale O. K., tam zatím „bez ohrožení ETCS) Kamenický Šenov.

Tzn. dvě zmíněné linky dosud s 810 (tzn. vozy u KŽC víceméně „jen víkendové/sezónní“, tzn. dle vaší teze „nevhodné pro ETCS“), poté právě s 813, dovezenou na víkend z Prahy.

Lukáš F.

Z toho, co ČD nasazují na linku S3, nestíhá jízdní doby prakticky nic. 750.7 se třemi vozy občas. 854 se dvěma vozy nikdy. Nějaké okrajové sedlové spoje vede 854 s jedním vozem, to je tak jediné, co je fyzicky schopné jezdit včas. Co se týče dodržování jízdních dob, byla by regionova zlepšení.

xyz

Na většině úseku Praha – Všetaty je v(max) 90 – 100 km/h. Za Všetaty směr MB většinou 90 km/h.

Tzn. Regionovy by tam ani nedosáhly traťové rychlosti = už z toho principu by byly pomalejší než 854 + 1 vůz či 750.7 + 2 – 3 vozy.

Lukáš F.

Jenže reálně tam jezdí většinou buď 750 + 3, nebo 854 + 2 a to se na plnou traťovou rychlost taky nerozjede.

Lomb

To si bude dopravce muset pořídit moderní motorovou lokomotivu, jednoduché.

Mirek

A vyjde to dopravce ekonomicky lépe, či levněji, než dosazení ETCS na ty škopky 754/ 749?
Respektive, kde ji za tak krátkou dobu sehnat?

xyz

A pokud by soutěž proběhla a vítězný dopravce (ať už KŽC nebo jiný) by tam jezdil se svými 749/830/831, tak by to bylo – z pohledu vynakládání veřejných prostředků co do provozu těchto vlaků + instalace ETCS do nich – již v pořádku)?

Totéž viz Sp Cyklo Brdy či přímé vlaky Praha – Zruč n. S., bez soutěže provozované Českými dráhami.

Zbyněk

A proč by stát měl omezovat soukromé vlastnictví tím, že nedovolí majiteli využívat majetek. Je to stejné jako kdyby se řeklo, že ve starých domech se nesmí bydlet, protože nejsou úsporné. Je to jako s automobilem, pokud někdo koupil vůz, o kterém stát řekl, že může být použit pro provoz na silnici nemůže pak říci, že si to rozmyslel (jeli vůz stále v odpovídajícím technickém stavu k datu, kdy byl označen jako způsobilý). Tím by poškodil vlastníka.

Bram

V případě starých vozidel by to tak mělo zcela určitě být. Nová lokomotiva/jednotka je již něco jiného, ta se kupuje s ETCS rovnou.

Zbyněk

Tady přece nikdo nemluví o právním výkladu. Právní výklad rovněž nezakazuje dotovat stará vozidla.

SYN

Nemáte pravdu, vzpomeňte si na dodatečnou instalace zadní mlhovky do aut, to bylo taky nařízení a nikomu se na to nic nedotovalo, zařiď si jak chceš nebo nepojedeš…

Mirek

Naprosto přesně řečeno.
Pokud by ty mašiny – 740/749/751 – měly jezdit ještě někde na stavbách a bylo to k užitku, dokážu přivřít oči.

Tomáš Záruba

No ale jakmile úspěšná montáž ETCS do první 749ky vyjde ve známost, vsadím se, že mnoho dopravců co mají někde 2-3 ks této řady požádá o sériové provedení a tím se zbaví problému, kde honem vzít na novou loko…

Mirek

Jistě, to už by ale bylo za své a ne tahání peněz daňových poplatníků, aby se 749 projela o víkendu od jara do podzimu.

Tomáš Záruba

No ale nebýt toho prototypu, tak by to měli dražší. Takže ty „vytahané peníze daňových poplatníků“ lze vnímat i jako zasponzorování té sériové zástavby nákladce.

Vojtech

Tak hlavně už bude neco jako homologace rady a pak je jednodušší tyto historie dat do stejně figury,, jak schváleny prototyp, než mít každý pes jiná ves

xyz

KŽC Doprava dle svých stránek nabízí tyto lok. k pronájmu na pracovní vlaky.

Nevím, do jaké míry je toho reálně využíváno (i když byli by sami proti sobě, kdyby je nevyužili i mimo sezónu či v pracovní týden.)

Petr Šťástka

Výborné a naprostý souhlas..
Ovšem teď to jen začít více medializovat a trochu tomuhle “ projektu nostalgie“ ty dotace ( opravdu naprosto zrůdné a nesmyslné) zkrouhnout.
Pan Sládek se ozval, teď vy , no snad se toho chytí ve vší úctě k Vám, i „větší kalibr“ médií.

xyz

Vzhledem k tomu, že smlouva s KŽC běží do podzimu 2027, bude eventuální novou smlouvu na ty „motoráčky“ a „rychlíky“ (ať už s kterýmkoliv dopravcem) stejně sjednávat ta středočeská „vláda“, která tam bude ve volebním období 2024 – 2028. Což může, ale také nemusí, být ta současná.

(Toť jen technická poznámka; jinak nemám důvod se zastávat jakéhokoliv „bagrování“ ve prospěch KŽC či ČD; nejen ve Středočeském kraji se mi nelíbí ani jedno z toho.)

Bram

Vzhledem k tomu, že lze do podmínek soutěže na Pražský motoráček se dá dát třeba požadavek na vozidla vyrobená do roku 1960, tak vzhledem k nutnosti mít na taková vozidla instalované ETCS, bude jistě hodně zájemců, kteří se do takové soutěže přihlásí…

xyz

Ohledně ČD na Šumavě (2014, brejlovec hořící na pravidel) či směr Harrachov (2006, hořící záložní singrovka) byste uvedl totéž?

xyz

** Pardon, nedopsal jsem větu: 2014 – brejlovec ČD (754.078) hořící na pravidelném spoji; o několik týdnů později jiný brejlovec ČD (754.020) hořící u nástupišť žst. České Budějovice.

Vojtech

V tu dobu bude v reko most na Smichov a snad i samotný Smichov takže polovina linek ztratí smysl, anebo budou nahrazeny metrem k nelibosti cestujících, jenž nechtějí jezdit po Praze autem, ale rychle vlakem ( a třeba z Jinonic do Cakovic je ten motoracek rychlejší i přes 10 minit stani na hl.n

Vojtech

Paradoxně v rozumný čas. Naposled jsme tím cestovali z cirkusu a kamarádi totálně antisoto byli nadšeni. A kamoska tím takto jezdí k nám pravidelně. Jen by to chtělo každou hodinu a ne 2x za vikend

Petr Šťástka

Vím že to medializované z vaší strany bylo a je poměrně dost, ovšem tahle “ chobotnice “ tzv.“ retro provozu“ má snad tisíc chapadel…Ono třeba při nouzovém stavu a zákazu vycházení dál provozovat tzv. “ motoráčky“ po Praze, to už byla věc , která měla někoho trknout..
Ale ač s vámi v lecčems člověk nemusí souhlasit, tady v tomto případě přesně plníte roli novináře , upozorňujícího na plýtvaní veřejnými prostředky a za to Vám patří dík !

Vojtech

KZC rychlik pravé podporuje turistiku v sta a Ústeckém kraji. Z Prahy v něm jezdí turisti pravé proto, ze je to přímý spoj, naloží kola a zastavuje pod nosem. Jinak by buď nejeli nebo jeli autem. Nejsem jakkoliv propojen s KZC ani nemám potřebu schvalovat jejich lobby, ale je to Holý fakt. Výzkum jsem si udělal za posledních několik let sám a taktéž vidím nastupovat ty lidi z Přezletice, Vinore, Cakovic, často i s koly a ptam se kam jedou. Hláska o tom, ze je to přímý spoj, takže nikde nezůstanou, je zásadní motivace a dost lidi zde je nasr…… Číst vice »

Vojtech

A to jsem podporovatel tohoto webu

xyz

Vysokopodlažní vozy (nevhodné tím víc pro přepravu kol co do trvání nakládky a vykládky) nevhodně jezdí i na Sp Cyklo Brdy, jakož i na horním Pacifiku – tedy i na spojích ČD s obdobným/shodným vymezením provozu i účelem jako mají Kokořínský/Lužickohorský/Rakovický R KŽC.

Tzn. ani v tomto si – v rámci stejného kraje! – nemají tito dopravci co vyčítat; resp. pokud to lze brát jako chybu objednatele, že nic takového nepožadoval, tak je to chyba od něj vůči oběma dopravcům.

Vojtech

Jenže řešíme nevhodné anebo nic. Každý cestující vlakem místo autem je pozitivní věc a na tomto webu to musí být jednoznačně ( a bez ironie )

SYN

A ti lidé by tam jako nejezdili kdyby to nebyl historický křáp, nebo by tam (nedej bože?) jezdilo těch lidí ještě víc??

ros

Muzea se také dotují,mělo by to tedy jít na učet ministerstva kultury.

SYN

Muzea se nedotují neomezeně…

CP1

Takže článek vznikl na základě vaší antipatie k panu Augustovi? Ať si o něm můžu myslet cokoliv.
Co potom s pracovními vlaky, které často bývají přepravovány pomocí právě Bardotek, apod…?
Není četnost, jako četnost. A šotojízdy často objednává i sám kraj.

XXXD

Řekl bych, že ať už přeprava nákladu nebo cestujících (ve smyslu dopravní obslužnosti) má daleko větší prioritu než nějaké šotojízdy, zvlášť když ještě značnou dobu bude otázka ETCS spíše zaležitostí hlavních tratí, kde tyhle šroty nemají, co dělat.

xyz

Tyhle spoje jezdí prakticky výhradně v nepracovních dnech, kdy naopak jezdí o něco méně nákladních vlaků.

Mimochodem na takové trase z Prahy směr Všetaty, kde jezdí 2 páry takových spojů, jezdí těch nákladních vlaků kolik? 🙂

Stejná otázka platí pro úsek Zdice – Březnice – Blatná (nebo tam je Sp „Cyklo Brdy“ tou „dopravní obslužností“ a ne „nějakou šotojízdou“?).

P. S. Co když jede po hlavní trati nákladní vlak (i kdyby soukromého dopravce) s 50letou – „šrotovou“ – lokomotivou?

CP1

A pracovní vlaky, která se musí taky nějak přepravit na místo výkonu, tak s těmi co? Protože ty často bývají přepravovány pomocí 749, apod..

CP1

Článek není jen o 830, ale o celkově starších vozidlech.
A pokud se dá dotace na 749 není důvod ji nedát i na 830. Nebo se bude hlídat i k jakému druhu přepravy se ony 749 používají, jestli se náhodou nepoužívají i na šotojízdy?

Vtvt

Fakt 300 miliard? Přece mínus 420 miliard v 2021.

„Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) ve svém stanovisku k návrhu státního závěrečného účtu ČR za rok 2021 konstatuje, že Česká republika byla loni

– nejrychleji se zadlužující zemí Evropské unie (EU),

– schodek rozpočtu překonal do té doby nejhorší výsledek z roku 2020 a

– Česko se zařadilo mezi země s nejnižší mírou ekonomického růstu v EU.“
https://www.nku.cz/cz/pro-media/tiskove-zpravy/hospodareni-cr-v-roce-2021:-rekordni-schodek-statniho-rozpoctu–nejrychleji-se-zadluzujici-zeme-v-eu-a-ekonomicky-rust-jeden-z-nejnizsich-id12710/

Jsem zvědav, jak NKÚ zhodnotí rok 2022.

Vlakem s kolem

Lidé jsou různí, já třeba si nemyslím, že dosadit etcs do určitého počtu historických vozidel má být luxus, za kterým se má jezdit výhradně do zahraničí. Památky také udržujeme a to včetně všelijakých starších domů, zřícenin. Zdaleka se nepodporuje jen Karlštejn. Vemte si, jak se Praha rozhodla zachraňovat Libeňský most a to je z hlediska životnosti rekonstrukce (50 let cca) oproti životnosti novostavby (více jak 100 let při nakladech které by nebyly dvojnásobné oproti rekonstrukci) o hodně dražší záležitost než historické vlakové linky. To co se podporuje je vážně relativní, pred časem tu např. pan Šimral volal po zrušení osobních… Číst vice »

xyz

Znovu zopakuji, že ta nabagrovaná smlouva s KŽC se mi nelíbí, ale dodám, že takový Kokořínský R právě je spojem „z Prahy na lokálku a turistické cíle okolo ní“; stejně tak Rakovnický R je jediným přímým spojem „z Prahy na lokálku v oblasti Křivoklátska“. Stahovací okna mají dnes snad i všechny modernizované 809/810, které na těch lokálkách jezdí (resp. pokud tam jezdí Regionovy, tak ty mají stahovací okna taky). A mimochodem rovněž bez soutěže, která mohla přinést úspory namísto „nabagrování“ do rukou ČD (a to ještě „netto“). A kdo ví – třeba by v takové soutěži v nějakém menším provozním… Číst vice »

xyz

… a ještě několik čísel z nejnovějších dodatků smluv nalezených v Registru smluv: – Středočeský kraj plánoval zaplatit do rukou KŽC za kalendářní rok 2022 částku 9 620 379,96 Kč. – Středočeský kraj plánoval zaplatit do rukou ČD za období platnosti JŘ 2021/22 částku 2 464 518 043,32 Kč. Částka k zaplacení do rukou KŽC tvoří jen asi 0,39 % částky k zaplacení do rukou ČD. Tzn. jakákoliv vyšší úspora výdajů za obslužnost do rukou ČD než 0,39 % objemu financí je již nad rámec „částky ušetřitelném úplným zrušením (či neexistencí) smlouvy Středočeského kraje s KŽC (a to ještě za… Číst vice »

xyz

Ten kontrakt s ČD ale byl také bez soutěže.

Navzájem si ty kontrakty nemají co vyčítat – kromě toho, že úhrada za jeden z nich tvoří jen 0,39 %% úhrady za druhý z nich (tzn. v absolutním vyjádřnení, je pro nynější středočeskou vládu daleko větším danajským darem ta nevysoutěžená „nabagrovaná“ smlouva s ČD).

xyz

… ale prodloužil nesmysly typu Lužec či Zlonice – Straškov, Rožmitál apod. – tedy právě ty lokálky (mimochodem fakt mizerně využívané; to už i přinejmenším ten Rakovnický R bývá – přinejmenším v úseku Praha – Křivoklát – využívaný větším počtem cestujících.

Provozy typu Lužec/Rožmitál apod. považuji za stejně nesmyslné jako Mochov.

Pokud je problémem jen nesoutěžení těch turistických linek, které jezdí KŽC, pak by úspora vzešlá ze soutěžení byla jen rozdílem cen KŽC vůči ceně toho nejlevnějšího nabízeného dopravce. Tzn. ještě méně než těch 0,39 %.

Granja

Že jo. Takový Komarek si ETCS určitě zaslouží. Už se těším na první slavnostní jízdu.

noerf

Vcelku by mne zajímalo pro Regiojet s jednotkamy řady 654 neuspěl, podobně jak GWTR, když se jednalo o vlaky pravidelného provozu.
A KŽC provozující turistické retrovlaky uspěla.

Bohumil

Protože byla špatně žádost.

Lomb

V čem byla špatně?

Marty

Mě by zajímalo proč neumíte psát, o pravopisu ani nemluvím

Aaabbb

Mluvilo se tady například o tom, že vozidla musí být registrovaná v ČR. Zatímco RJ má 628 registrované v Německu, tak si může zažádat tam.

Avlaky

Regiojet šle nechtel na 628 ale na 654, ty jsou registrované u nás

Vlakem s kolem

Tak je otázka, zda je někdo někdy bude chtít provozovat nostalgicky, jinak tyhle motoraky stejně budou muset za nějakých 6 let končit.

Bram

Ač s vyjádřeními ŽESNADu v naprosté většině případů souhlasím, tak tady je ŽESNAD a jmenovitě pan Sládek absolutně mimo mísu. Jednou si stát nastavil nějaká pravidla a není tedy důvod, aby se k části dopravcům choval zcela jinak než k těm ostatním. Krom toho stále mnoho vozidel řad 720, 721, 740, 742, 749, 751, 753 vozí nejen pracovní vlaky, ale také vlaky nákladní. Tyto vlaky najednou přestanou jezdit?!? Nebo jak si to ŽESNAD, jmenovitě pan Sládek, vlastně představuje? To, že se ETCS nainstaluje na řadu 830/831 také není nic špatného. Vlaky s těmito vozidly jsou dlouhodobě objednány, to mají najednou… Číst vice »

Vtvt

Ad vlaky 830 – podívejte se do registru smluv do kterého roku jsou sjednány přílušné smlouvy na dotovanou dopravu. Vyplývá z toho, že nebyl zájem je dotovat po výhradním provozu ETCS

xyz

Jsou sjednány do podzimu 2027. Tzn. téměř 3 roky nad rámec oficiálního termínu výhradního provozu ETCS.

Vlaky

Už vidím jak se montuje etcs do 720/1 nebo 740 které neopustí vlečku.. 749,751 kolik jich je v provozu ..do 15 ks nesmysl.

Karel

Je mnoho 740, které prakticky po vlečkách nejezdí. Ony totiž zajišťují práci pracovních vlaků a musí se na místo nasazení nějak dostat. Z montážní základny do poslední stanice před místem práce musí jet jako vlak.

Bram

Osobně očekávám, že instalací ETCS do řady 740 budou minimálně velké desítky a nedivil bych se, kdyby přesáhly i stovku.

Oldřich Sládek

Ja jsem komentoval na Twitteru, a pan Sůra to sem převzal, instalaci mobilek typově do motoráků řady 830 apod. O Bardotkach jsem neřekl ani slovo, navíc naši členové instalují mobilky i do dalších řad motorových lokomotiv tam, kde to má pro ně hlavu a patu a kde tyto stroje ještě nadělají spoustu práce. Nezapomínejme, že nákladní dopravci mají jediné peníze ty, které nafakturují zákazníkům za odvedenou práci. V případě kredenců mě uniká celkový smysl, vše se dotuje a peněz je málo.

Totéž vyhazování peněz kritizuji v případě infrastruktury – Kozí dráha je toho nechvalně známým případem.

BND 30

To se nám to vykřikuje (KŽC), když jezdíme nad průměrné ceny (Praha), s retrovlaky v ZDO, bez soutěží a hlavně z přewvážné většiny za dotace….
A místo aby se chovali aspoň slušně, tak…hanba mluvit.

Bram

Opravdu má smysl kvůli třiceti milionům za řadu 830/831 psát takové výpady? Vždyť nejvíc stojí prototypová instalace a očekávám, že jí pro řadu 830/831 využijí i další provozovatelé. Jinak provoz těchto vozidel bude mít konečnou. A osobně doufám, že se někdy po roce 2030 podaří nainstalovat ETCS i do řady M131.1, aby tato řada mohla fungovat i nadále například i na lince T3 mezi Ústím nad Labem a Zubrnicemi. A nejen tam, ale aby i jinde a u jiných provozovatelů mohla řada M131.1 působit i nadále. Časem přijdou na řadu i parní lokomotivy, na nich už se ve Velké Británii… Číst vice »

Bram

Jenže ony mít konečnou nebudou. Stejně tak se budou řešit i parní lokomotivy.

Romanero

Ale KŽC má taky objednané výkony od svých zákazníků, proč by nesměl žádat o dotaci. A když budu chtít jezdit čistě pro svoji vášeň po koridoru s vlastní lokomotivou, proč bych neměl mít právo na dotaci?

ondra

ano ,to jste uhodil hřebík na hlavičku-ty 2 poslední slova-právo na dotaci,nároková doba,že ano…

Bram

Provozovat retrovlaky s řadou 830/831 není žádný bizar. Mladší ročníky mají alespoň možnost každý víkend vidět, jak se jezdilo dříve. Není nutné kvůli tomu hlídat termíny zvláštních jízd, není kvůli tomu třeba jezdit do Lužné. Je to v Praze a je to z pohledu běžných cestujících fajn. Samozřejmě mne může kdokoliv vycukat na téma podjatost, protože jezdím jako strojvedoucí i na Pražském motoráčku, takže to vycukání plně pochopím :-).

Vlakem s kolem

Ale vy nejste jediný daňový poplatník a tohle by mohl říct každý. Já třeba nemám řidičák a bydlím v docela klidně části Prahy, kde mi nehrozí velký provoz (a není tu bez rozsáhlých demolic ani možné vybudovat široké silnice). Analogicky bych tak mohl protestovat proti výstavbě novych silnic, ktere nepotřebuji. Ale já tu nežiji ve státě sam, stejně tak ani vy. Žijeme v demokracii, ne v osvicene monarchii, kde panovník a jeho aparát sam usoudí, co je a není potřeba. Vlaky KŽC využívám pouze do Čakovic, ale nijak mě neuráží, že kdo chce, má možnost jezdit s jejich linkami na… Číst vice »

Vlakem s kolem

Ale ja píšu také o tech historických vozidlech. Chtěl jsem právě říct, že já sám jsem ty jejich turisticke/historické linky ještě nikdy nevyužil, ale mam pro ne pochopeni, stejně jako chapu, ze jinde zase lide chtějí obchvat, ač pro mě je jejich budování zbytečné.

xyz

Ty 830/831 ale na různých výkonech v Praze a Středočeském kraji jezdily ještě před sjednáním té 10leté smlouvy (v rámci dřívějších, kratších smluv). Stejně tak není psáno, že od sezóny 2028 zcela přestanou jezdit.

O. K., od toho roku 2018 došlo k zavedení některých dalších linek (pravidelný Kokořínský + tehdy Podtrosecký, pozdější Bezdězský, resp. Lužický, rychlík), ale na nich nejezdí 830/831.

xyz

– Za sporný považuji celý koncept s výhradním systémem ETCS. Přinejmenším ve stanovených termínech 1. etapy. Počet vozidel, které bude potřeba kvůli tomu vybavit, je i tak vysoký; a tyto staré vozy tvoří jen menší část z toho počtu vozidel.

– Nemám rád „bagrování“ kterémukoliv dopravci, tzn. ať už do rukou KŽC, ČD či kteréhokoliv jiného. Stejně tak považuji za obdobně spornou existenci např. Kokořínského motoráčku jako vlaku Cyklo Brdy.

– Ty spoje mimochodem objednává Středočeský kraj, tedy jiný subjekt než stát/MD.

hank

„…objednává Středočeský kraj, tedy jiný subjekt než stát/MD.“

Kde se berou krajské peníze?

xyz

V krajském rozpočtu.

Mimochodem psal jsem záměrně OBJEDNÁVÁ (aby bylo jasno, že vůle zavést tyto spoje vzešla od jiného subjektu než který dotuje ty jednotky ETCS), ne FINANCUJE (i když i to by byla pravda).