Z hromady šrotu opět stroj. Stoletá parní lokomotiva 365.0 se po čtyřech letech vrací z Německa

Parní lokomotiva 365.024 z roku 1923 v dílnách DB v Meiningenu. Autor: Kay EckardtParní lokomotiva 365.024 z roku 1923 v dílnách DB v Meiningenu. Autor: Kay Eckardt

Řada 365.0 představuje první typ parních lokomotiv zkonstruovaný ve svobodném Československu.

České dráhy a jejich muzeum v Lužné u Rakovníka se po letech přiblížily zprovoznění unikátní parní lokomotivy 365.024 z roku 1923. Lokomotiva se po čtyřech letech strávených v dílnách Deutsche Bahn v Meiningenu vrací do Lužné, kde bude její náročná renovace dokončena. Vyjet vlastní silou by měla příští rok u příležitosti svých stých narozenin. Do Lužné lokomotivu převáží dnes a zítra silniční tahač.

Lokomotiva byla do Německa odvezena v září 2018 i s kotlem, který už byl po renovaci. Tehdy se plánovalo, že se z Německa vrátí vlastní silou, a to do konce roku 2019. Ukázalo se ale, že lokomotiva je v mnohem horším stavu, než se čekalo, práce rovněž narušila covidová nákaza. V rámci úspor se České dráhy nakonec rozhodly provést dokončovací práce vlastními silami v Lužné.

„Díky desítkám let zkušeností s diagnostikou a následnou opravou komponent přesně víme, co je třeba vyměnit, co lze například pouze vyčistit a znovu použít a co je třeba vyrobit jako kompletně nové. Přesto nám tento projekt přinášel stále nové výzvy. Na skutečnost, že jsme mohli významně přispět k tomu, aby se tato jedinečná technická památka mohla příští rok opět prohánět po kolejích v naší sousední zemi, jsme mimořádně hrdí,“ uvedl šéf meiningenských dílen Stefan Ley.

Odborníci v Meiningenu obnovili například pojezd lokomotivy s kompletním vnitřním a vnějším rozvodem, samotný parní stroj (včetně výroby nového pravého parního válce), instalován byl kotel a provedena valivá zkouška.

„Jde o jedinečný typ lokomotivy. U většiny lidí možná méně známý, protože po vyřazení z provozu se nedostala mezi zachované historické stroje, nebyla ani nikde vystavovaná. Přitom je tento typ označovaný jako první samostatná konstrukce Československé republiky, takže je to památka, která má velkou technickou, společenskou a národní hodnotu,“ řekl před časem v rozhovoru pro deník Zdopravy.cz šéf muzea v Lužné Marek Plochý.

Lokomotiva byla přes 50 let odstavena na různých místech a vlivem povětrnostních podmínek chátrala. Plochý její stav před renovací popsal jako „fakticky hromadu šrotu“. Náklady na přeměnu hromady šrotu zpět v lokomotivu přesahují deset milionů korun, přesnější částku dráhy neuvádějí. Tendr se dělal v ŽOS Nymburk a je už hotový.

Parní lokomotiva řady 365.0.
Autor: Von Rainerhaufe - Reproduktion aus der Sammlung von Matthias Hengst, Bild-by, https://de.wikipedia.org/w/index.php?curid=5498717Parní lokomotiva 365.024 z roku 1923 v dílnách DB v Meiningenu. Autor: Kay EckardtLokomotiva 365.024 míří do opravy.
Autor: České dráhy

Práce techniků v Meiningenu a výzvy v souvislosti s lokomotivou 365.024

– Výroba nového popelníku s novými roštovými trámy, roštovými tyčemi a výklopnou roštovou hřídelí.
– Prasklina v rámu, která měla za následek nutnou renovaci rámu včetně výroby nových rámových pásů.
– Děravý pravý parní válec, což vedlo k nové konstrukci a výrobě kompletního pravého parního válce pomocí svařování.
– Kompletní obnova soukolí (hnací kolo o průměru 1 780 mm a pojezdové kolo o průměru 994 mm) s novými obručemi, výroba nových kulových čepů, hnacích čepů a ložisek spojnic dvojkolí.
– Oprava a vyrovnání hnacích a spojovacích tyčí včetně výroby nových ložisek.
– Výroba různých nových drobných dílů, např. krytu válce, podpěrného pouzdra pístu, celého ovládacího soustrojí, tělesa posuvníku.
– Obtížné přiřazení konstrukčních sestav, protože v Meiningenu lokomotivu sami nedemontovali, což si vyžádalo návštěvu muzejního depa v Chomutově, kde byla provedena prohlídka sesterské lokomotivy 365.020.

O závodě DB v Meiningenu

Od svého založení v roce 1914 se továrna na parní lokomotivy DB Fahrzeuginstandhaltung GmbH v Meiningenu v průběhu let vyvinula v centrum excelence pro historická kolejová vozidla a speciální vozidla. Opravují se zde standardní i úzkorozchodné lokomotivy pro Deutsche Bahn, soukromé železnice, muzejní železnice a železniční kluby z Německa i zahraničí. Provádí se zde renovace a probíhá výroba jednotlivých konstrukčních sestav a komponent historických parních lokomotiv z celé Evropy, jako jsou např. kotle parních lokomotiv. Kromě toho je závod důležitým kontaktním místem pro provozovatele stavebních, vyprošťovacích a železničních vozidel a zajišťuje mimo jiné časově omezené práce a opravy sněhových pluhů a fréz DB a otočných kolejových jeřábů. V současné době zde pracuje 120 zaměstnanců a 15 učňů.

Řada parních lokomotiv 365.0

Řada 365.0 představuje první typ parních lokomotiv zkonstruovaný ve svobodném Československu. V letech 1921 až 1924 vyrobila firma První Českomoravská továrna na stroje v Praze Libni, později lokomotivka ČKD Praha, celkem 40 strojů původně určených pro rychlíky a pro těžké dálkové osobní vlaky. Jejich maximální rychlost byla 90 km/h a výkon přibližně 1 500 koňských sil. V počátku provozu byly soustředěny např. v depech v Praze-Nuslích (dnes Vršovice), České Budějovice a Přerov, odkud vyjížděly na hlavní československé tratě. Koncem 20. let 20. století je z prestižních výkonů začaly vytlačovat modernější „mikáda“ řady 387.0. Přesto byly poslední lokomotivy vyřazeny a předány do kovošrotu až v roce 1972. Jejich provoz na přelomu 60. a 70. let ukončila intenzivní motorizace ČSD. Tendr 818.021, který bude k lokomotivě připojen, uveze jedenáct kubíků uhlí a osmnáct kubíků vody.

Tagy ČD Muzeum České dráhy Deutsche Bahn lokomotiva 365.0 parní lokomotivy
30 komentářů