Doprava v Suezském průplavu se vrací k normálu, fronta skončí do deseti dní
Loď Ever Given čeká zatím ve Velkém hořkém jezeře, zkoumají ji technici.
Doprava v Suezském průplavu, který skoro týden blokovala velká kontejnerová loď Ever Given, se postupně vrací k normálu. Šéf správy průplavu Usáma Rabía očekává, že dnes propluje touto vodní cestou až 140 lodí, uvedla agentura Reuters. Ráno jich před průplavem čekalo přes 300. Odtaženou loď nyní zkoumají odborníci a vyhodnocují, zda je schopna další plavby.
Rabía uvedl, že provoz by se mohl vrátit na průměrnou úroveň asi do čtyř dnů. Podle odborníků na lodní dopravu může trvat až deset dnů, než proplují všechny lodě, které čekaly na uvolnění této dopravní tepny. Za normálního provozu cestu využívá zhruba 50 nákladních lodí denně.
Podle egyptského prezidenta Abdala Fattáha Sísího nehoda ukázala na význam průplavu ve světové dopravě. Suezským průplavem prochází přes deset procent světového obchodu, včetně sedmi procent globálních dodávek ropy. V loňském roce tímto kanálem proplulo více než 19 000 lodí. Každý den prodlevy znamenal ve světovém obchodě ztrátu přes devět miliard dolarů (asi 200 miliard Kč).
Technici prověřují uvízlou loď
Po vyproštění byla Ever Given odtažena do Velkého hořkého jezera, které leží mezi severní a jižní částí průplavu. Na lodi jsou nyní odborníci, kteří zkoumají, zda plavidlo zaznamenalo nějaké škody. Technici prověřují i funkčnost motorů.
Podle japonského vlastníka, společnosti Shoei Kisen Kaisha, není ještě jasné, zda Ever Given bude pokračovat v plavbě do Rotterdamu, kam měla původně namířeno, či zda bude nutné ji na místě opravit. Toto rozhodnutí vlastník ponechá na tchajwanském provozovateli plavidla.
K příčinám, které nehodu způsobily, se japonský vlastník lodě nechtěl vyjadřovat. Okolnosti stále vyšetřují egyptské úřady. Na určení příčin havárie bude zřejmě záležet, komu budou zainteresované podniky adresovat žádosti na odškodnění za skoro týdenní čekání na průjezdnost průplavu.
Přes 400 metrů dlouhá a 220 000 tun vážící kontejnerová loď Ever Given zablokovala Suezský průplav v úterý 23. března. Plavidlo se zhruba po týdnu podařilo vyprostit za pomocí deseti remorkérů a bagrů, které odstranily písek pod zádí lodi.
Problém se živými zvířaty na lodích
Karavana lodí před průplavem připomněla i jiné problémy: převoz zvířat z Evropy na Blízký východ, který každoročně absolvují miliony kusů dobytka. Neziskové organizace dlouhodobě upozorňují na špatné podmínky zvířat na lodích. Kvůli průplavu ucpanému lodí Ever Given se nejméně o týden prodloužila cesta také pro 130 000 rumunských ovcí, kterým na lodích již dochází krmení, napsala agentura AFP.
„Každá hodina se počítá a úmrtnost ovcí bude už jen stoupat. Jedenáct rumunských lodí nabralo velké zpoždění a jsme si jisti, že krmení pro zvířata už došlo,“ uvedl šéf evropské pobočky nevládní organizace Animals International Gabriel Paun.
Od začátku února Rumunsko po moři vyváželo na 50 000 ovcí týdně, zájem o ně roste kvůli blížícímu se muslimskému svátku ramadán. Většina ovcí plula do Saudské Arábie a Jordánska, vyplývá z údajů rumunské asociace chovatelů a exportérů dobytka (Acebop).
ČTK