Dodávky českých výhybek pro Melbourne komplikuje krize v Rudém moři. Musejí kolem Afriky
Kontejnery jezdí dvakrát měsíčně. Melbourne patří dlouhodobě k nejvýznamnějším odběratelům strojírny.
Pražská strojírna, která patří mezi hlavní výrobce kolejových konstrukcí a výhybkových systémů pro tramvajovou dopravu, pracuje na velké zakázce pro Austrálii.
Podnik patřící pražskému dopravnímu podniku momentálně vyrábí celkem 35 výhybek a tři čtyřsrdcovková křížení pro nově vznikající tramvajovou vozovnu v Melbourne.
Dopravu do Austrálie však komplikuje krize v Rudém moři, kvůli které je z bezpečnostních důvodů omezen průjezd Suezským průplavem. Lodě musejí volit až o čtyři týdny delší trasu kolem Afriky.
Aktuálně Pražská strojírna vypravuje z vinořské továrny velký čtyřicetistopý kontejner s výrobky dvakrát do měsíce, poslední dodávka je plánována na červen letošního roku.
Objednávka na 35 výhybek představuje korespondující počet výměn, přestavníků a srdcovek a zmíněná tři čtyřsrdcovková křížení. Kvůli dlouhým přepravním časům byl harmonogram výroby napnutý, pražský výrobce začal expedovat první kusy do Oceánie už na začátku letošního roku.
„Všechny přejímky před expedicemi probíhají bez účasti zákazníka, výrobky přejímá pouze naše oddělení technické kontroly. Pro naši továrnu je důvěra, kterou v nás náš australský partner vkládá, velkým oceněním,“ uvedl generální ředitel firmy Robert Masarovič.
Vozovna pro 100 tramvají
Nová tramvajová vozovna pro město Melbourne bude umístěna v části Maidstone mezi ulicemi Williamson Rd and Hampstead Rd a měla by sloužit k údržbě a parkování 100 tramvají nové generace třídy G.
Pražská strojírna dodá výhybky na Nový Zéland. Doporučili ji Australané
Melbourne patří dlouhodobě k nejvýznamnějším odběratelům strojírny. Není to však jedinou zakázkou, kterou nyní do Oceánie dodává. Před několika měsíci získala i první kontrakt na Novém Zélandu. Do Muzea dopravy a technologií (MOTAT) v Aucklandu bude v květnu dodávat dvě atypické tramvajové výhybky včetně přestavníků.
Budou dvojrozchodné, když vedle standardního rozchodu 1 435 milimetrů umožní jízdu i tramvajím s rozchodem 1 219 milimetrů. Namísto běžného jednojazykového řešení výměn budou výhybky obsahovat tři čepové jazyky.
Pražská strojírna se hlásí k tradici továrny britského podnikatele Josepha Rustona, která od poloviny 19. století vyráběla v Praze hlavně kotle a parní stroje. Rustonka, dnes Pražská strojírna, ale dlouho přežívala pouze jako servisní dílna mateřského dopravního podniku. V roce 2007 vyklidila tradiční areál v Karlíně a přesunula se na kraj města do Vinoře.
Výhybky dodala či dodává například do Švédska, Německa, Belgie, Alžírska, Austrálie, Estonska či Ruska. Dle výroční zprávy činil hrubý zisk v roce 2022 přes 41 milionů korun.