Dodávka nových trolejbusů pro Zlín nabrala zpoždění
Nové trolejbusy mají jezdit hlavně v Otrokovicích na lince 55.
Dopravní společnost Zlín-Otrokovice (DSZO) je třetím dopravcem, který se potýká se zpožděním dodávek nových trolejbusů od SOR Libchavy s elektrovýzbrojí Cegelec.
Jde konkrétně o dodávku čtyř nových parciálních trolejbusů, které měly být dodány do 1. března letošního roku. O zpoždění informovala společnost na svých stránkách. Dodavatel musí platit za každý den zpoždění 0,05 procenta z celkové kupní ceny vč. DPH. Maximální výše pokuty je pět procent z celkové kupní ceny. Jde o 24 530 Kč denně.
SOR vyhrál zakázku na dodávku čtyř trolejbusů loni v březnu. Vysoutěžená cena je 40,5 milionu korun, což bylo o 22 % méně oproti odhadu.
Alternativní bateriový pohon má umožnit dopravci částečně jízdu mimo troleje, vozidla mají takto zvládnout 15 kilometrů. „To je klíčová podmínka pro vozidla plánovaná v Otrokovicích. Trolejbusy budou jezdit v části linky 55 pod trolejovým vedením a v části – od nadjezdu po Štěrkoviště – v nezatrolejovaném úseku při odebírání energie z baterií,“ uvedl ředitel DSZO Josef Kocháň. Nákup má zaplatit dotace z fondů EU v rámci Integrovaného regionálního operačního programu a jeho Integrovaného plánu rozvoje území Zlín.
Zpoždění v Jihlavě a Praze
Stejný problém se zpožděním dodávek trolejbusů s výzbrojí Cegelec mají v Praze a Jihlavě. Zpoždění vzniklo u dodavatele, společnosti Cegelec.
Společnost Cegelec potvrdila zpoždění. „Výroba elektrických výzbrojí pro trolejbusové projekty se dostala do značného skluzu vinou absence součástek a nutností redesignu některých bloků statického měniče. Byť práce výrazným způsobem pokročily a na trolejbuse pro Jihlavu například probíhají zkoušky elektromagnetické kompatibility, ladění sběračů a další činnosti, problémem se stalo po dodání chybějících komponent či jejich náhrad zahlcení výroby i vývoje, především softwarové části,“ uvedl Cegelec v prohlášení.
„Celá situace je pro naši společnost velice nepříjemná, nemá smysl zastírat, že se jedná o výrazné poškození jména naší firmy, které podlamuje důvěru zákazníků. Jsme si pochopitelně vědomi toho, že zpoždění s sebou přináší i další nepříjemnosti ve formě finančních sankcí, o jejichž výši a způsobu úhrady s našimi partnery jednáme. Rozhodně nejsme společností, která by se chtěla zříkat své míry zodpovědnosti. Po dohodě již došlo k částečné úhradě penále vystaveného společnosti TRAM FOR ENVI za nedodání trolejbusů DP města Jihlavy,“ uvedl k současnému stavu Miroslav Opa, výkonný ředitel Cegelecu.