Do pěti let odejde třetina řidičů autobusů do důchodu, nemá je kdo nahradit
Největším autobusovým dopravcem v závazku Moravskoslezského kraje je Arriva Morava. Autor: Arriva
Problém nedostatku řidičů je pro autobusové dopravce čím dál palčivější. Do pěti let má odejít do penze 2500 řidičů, což
Kdyby se nekdo zamyslel nad systemem ROPidu tak mame ridicu celkem dost .Myslim tim ze ROPID nasmlouvava nesmyslne mnozstvi spoju . Priklad Nymbursko jezdi tady spousta autobusu prazdnych nebo poloprazdnych z bodu A do bodu B jedou dva autobusy ve stejny cas jenom s jinym cislem.Hlavne cekat na vlaky 15 a vice min kdyz dalsi spoj jede za 30 min.. Krajsti radni by si meli obcas sednout do autobusu ktery defacto plati. Zjisteni by bylo ze soudruzi z ROPidu hladove vytvareji kilometry ktere jim uctuji.
Řidičů autobusů si velmi vážím, za ně nedělá půl práce automatika jako u konkurenční dopravy, přál bych jim, aby konečně dostávali pořádný plat, jaký si za svou pro společnost velmi užitečnou práci zaslouží. Jinak se jim nelze divit a čekají nás krušné časy, kam nevedou koleje, budou na tom lidé bez auta zle. 🙁 Takhle to dopadá, když se několik desetiletí tlačí a vidí jen železnice, bohužel. 🙁
„Takhle to dopadá, když se několik desetiletí tlačí a vidí jen železnice, bohužel.“
—
Cože? Železnice u u nás mnohem více pozadu za Západem než silniční doprava. Komunisté i polistopadové vlády ji prakticky nerozvíjeli. Ani jedna nová trať, jen pár přeložek a elektrifikací.
Pracoval jsem jako řidič autobusu. Střídal jsem 6 různých turnusů. Nejčastěji jsem měl 15 hodinové, druhé nejčastější 16 a 14 hodinové.
Z těch hodin asi 60% řídíte, zbytek máte přestávky mezi jízdami.
Je to život oničem, být od rána do večera v práci pět dní v týdnu. Domů chodíte jen přespat.
Dost kolegů to dává. Pro mě to nebylo.
Naprosto souhlasím se stejnými zážitky, cca 4 roky za volantem busu, s rozdílem asi 30 různých turnusů a 6 dní v týdnu +-16-ti hodinové návštěvy zaměstnání . Téměř každý den jiný stroj různého typu a zabarvení (busy se nestíhaly stříkat rychlostí změny majitelů) od Karosy, Iveca, pomsty od SOR a odměnou byly zájezdy s BOVA VDL nebo cyklobus v jednom řidiči . Vše na bio naftu, která motorům opravdu nešmakovala, vozy se sníženým výkonem, opravy vstřiků, ucpané filtry a tak v celém systému byla nejvíce prosperující privátní opravna busů . Takže všichni perspektivní zaměstnanci v několika vlnách přešli za volanty… Číst vice »
Neméně důležitý problém je i cena za ř.p. D což je cca 20000 kč a hlavně nesmyslné a zbytečné profesní školení které stojí dalších cca. 30000 kč. Kde na to mají dnešní mladí kluci vzít?
ŘP D není problém – většina dopravců bere lidi i jen s C nebo dokonce B, a vyškolení zaplatí. Navíc mnoho dopravních podniků má školící licenci, takže je to vyjde velmi levně. Řidič ale musí podepsat, že nějakou minimální dobu zůstane zaměstnancem, v opačném případě školení a vše ostatní doplatí.
On ten problém je tak trochu celkově napříč obory. Chybí řidiči MHD, strojvedoucí (zpráva DÚ https://www.ducr.cz/cs/aktuality/700-pocet-strojvedoucich-se-opet-navysil-profese-vsak-nadale-starne), pediatři, zubaři, zdravotní sestry… Prostě profese stárnou a mladí se chtějí věnovat jiným činnostem.
Tak ono u těch pediatrů, zubařů ale čím dál více i u mladé generace obecně – napříč obory a sociálními vrstvami – to začíná být i geografický problém… čím dál lidí chce žít ve velkých městech (Praha, Brno, Plzeň…), nebo na venkově ale v dojezdové blízkosti velkého města. To je dlouhodobý trend, který není závislý ani tak na financích, ale na dostupnosti služeb (které na periferii nikdy takové prostě nebudou) a na zvětšující se kulturní rozdílnosti. Já osobně bych mimo velké město nebo jeho bezprostřední okolí nešel ani za trojnásobný plat. Lidé na malém městě kdesi např. na Vysočině uvažují… Číst vice »
Do první krize… Pak bude více nezaměstnaných, méně objednávaných výkonů… Však jsme to již viděli před 10 lety…
Pokud budeme chtít, aby bylo dost řidičů(znám plno lidí do 45let, mající „D“, ale jezdí jen občas((hlavně výluky, zájezdy)), nebo vůbec, protože pracují mimo obor), bude se muset tato profese opravdu líp zaplatit.
Ovšem 250,-Kč na hodinu považuji za odborářský blábol pana Pomajbíka.
Svoji roli hraje rovněž čas strávený v práci(délka turnusů), vybavení míst k odpočinku atd.
Co vím, tak u strojvůdců to s množstvím taky není zrovna veselé….
Ta cifra je fakt přestřelená, to je aby se pak mohl dohodnout nějaký kompromis. Ale ono to není jenom o penězích. Nedávno jsem měl půjčený linkový Mercedes Intouro a teda musím říct, že z pohledu řidiče fakt nic moc. O tom, že na konečných chodím na přírodní WC se ani nebavím.
Kompromis že řidiči důchodci budou fit ještě dalších 10 let. Zvýšíme o 10 let délku života.
Hlavním problémem je, že diky systememu dotací jezdi v regionální dopravě sice nové autobusy, částečně nizkopodlazni, ale bez wi-fi, či pohodlných sedadel. Další věci je neschopnost přizpůsobení organizátorů dopravy potřebám cestujících. Z toho pramení, že někteří dopravci dokáží vytvářet celoroční i sezónní spoje bez dotací se slušnou obsazenosti. Dále na to navazují různé zaměstnanecké autobusy, apod. K tomu je potřeba připočíst růst cestujících na dálkových linkách u některých dopravců. Za povšimnutí stojí také, že v nedotovaná autobusové dopravě se pohybuje hrubá mzda okolo 140-150 Kč/hod, což je na pracovním trhu přeci jen konkurenceschopné.
Mám sice „déčko“, ale dělám seřizovače za 235 na hodinu. Záchod při ruce, v poledne oběd v závodce za 36 a když náhodou potřebuji třeba k doktorovi, tak normálně můžu jít a nemusím za sebe shánět náhradu.
Pokud má nějaká práce nějaká omezení, tak to musí být finančně kompenzováno. A to tak, aby to lidi lákalo. Najímání cizinců je cesta do pekel, protože pokud chceme dohonit Němce či západ ve výši platů, nesmíme si je nechat snižovat gastarbajtry.
No zrovna Němci si gastarbajtry svého času dováželi ve velkém…
https://www.irozhlas.cz/zpravy-svet/nemecko-si-pripomina-pul-stoleti-od-prichodu-prvnich-gastarbeitru_200601111611_mtaborska
A k čemu, proboha, potřebuje řidič mít v autobusu WiFi ???
Když má přestávku například ke komunikaci, pak cestující k zabavení se při cestě ? Ale osobně jsem názorem že mnohem důležitější než Wi-Fi je klimatizace a rozumná pohodlná sedadla..
Tak 250 Kč na hodinu já beru celkem za rozumně navrženou sazbu při neustálé zodpovědnosti, rizikovosti povolání, směnování apod. Když vezmu měsíční fond pracovní doby cca 165 h * 250 Kč, tak nějakých +/- 41.000 hrubého by mohl být pro řidiče rozumný plat, v čistém cca 30.000 Kč (neberu různé slevy a odpočty) a to není přestřelená mzda na dnešní dobu.
Mzdu, kterou požadujete, má jenom něco málo přes 10 % zaměstnanců. Fakt si myslíte, že mezi ně patří řidiči autobusů?
Mzdy musejí jít nahoru všeobecně, máme nejhorší poměr mzdy/HDP v EU.
Pracovni doba.
Turnusi.
Mzda.
Nejsem si jisty zda tychle pojmy chapou lidi stejně.
Řidim autobus 12 let.
Jezdim v turnusech . Ty se upravily tak že doba jizdy se snižila tim I vykon řidiče .Ostatni nahrady se omezily .
Veskutečnosti sem v praci vice dnu v měsici než jak sem byl dřive než nařizeni vlady mi přidalo.
Myslim že pravidla ktera vlada vyhlasi.
Firmy obejdou neš vladni usneseni vejdou v platnost.
A mezi nimi je právě i mnoho řidičů VHD (především z MHD) – problém je jen v tom, za kolik hodin přesčasů takové příjmy mají …