Do pěti let odejde třetina řidičů autobusů do důchodu, nemá je kdo nahradit
Problém nedostatku řidičů je pro autobusové dopravce čím dál palčivější. Do pěti let má odejít do penze 2500 řidičů, což
Problém nedostatku řidičů je pro autobusové dopravce čím dál palčivější. Do pěti let má odejít do penze 2500 řidičů, což je třetina celkového počtu. Na úvod úterní brněnské konference Budoucnost autobusové dopravy v ČR to uvedl šéf tuzemské Arrivy a prezident Asociace dopravních, spedičních a servisních společností středních Čech Daniel Adamka. Podle průzkumu sdružení dopravců Česmad Bohemia je průměrný věk řidičů 52 let, přes 12 procent z nich přitom už nyní jezdí v důchodovém věku.
Dopravcům se přitom nedaří odchozí řidiče nahrazovat. Podle šéfa Odborového svazu dopravy Luboše Pomajbíka je to dáno především nízkým ohodnocením. „Řidiči berou zaručenou mzdu 104 korun na hodinu hrubého, stále jsou přitom jednou nohou v kriminále a druhou v nemocnici,“ uvedl Pomajbík. Podle něj by měl řidič brát alespoň 250 korun na hodinu.
„Já bych rád tu budoucnost viděl růžově, ale pokud nezlepšíme především mzdové, ale i pracovní podmínky, bude to těžké. Jde i rodinný život a volný čas zaměstnanců,“ řekl Pomajbík. Připomněl, že ještě v roce 2015 činila hrubá hodinová mzda řidiče 80 korun, vláda ale následně přišla s nařízením, které odměnu zvýšilo. „Stále je to ale méně, než má brigádník v Lidlu,“ dodal odborář.
Náměstek jihomoravského hejtmana Roman Hanák potvrdil už dříve zveřejněné stanovisko, že kraj, který jako první zadal obslužnost v soutěžích, má jen omezenou zákonnou možnost, jak naplnit nařízení vlády a poslat dopravcům více peněz na mzdy řidičů. Dopravci tak navýšení hradí z části ze svého, někteří proto využili možnost smlouvu s kraje vypovědět.
Situaci v autobusové dopravě zhoršuje situace na trhu práce, kdy je rekordně nízká nezaměstnanost. Podle ředitele ČSAD MHD Kladno Lubomíra Landy už na úřadech práce zbyli z velké části jen lidé, kteří pracovat nechtějí. Podle Landy by zčásti pomohlo například zjednodušení najímání cizinců, snížení věku pro získání řidičského průkazu nebo navýšení limitů práce přesčas. Zejména nad posledním bodem kroutil Pomajbík hlavou.
Adamka uvedl i další ne příliš optimistická čísla z oboru. Podle statistik loni dopravci prodělali jako celek 200 milionů, z toho 160 milionů v oblastech, které získali v soutěžích. Tržby klesly o tři procenta na 3,7 miliardy, mzdy řidičů přitom vzrostly meziročně o 21 procent.
Letos podle Adamky vzrostou mzdy o dalších 11 procent, což bude firmy stát 400 milionů korun. Zdražení nafty pak znamená dodatečné náklady 200 milionů korun. „Nejsem si jistý, že o těchto 600 milionů byo zvýšeno jízdné nebo platby krajů,“ uvedl Adamka. Celkový výsledek oboru tak bude podle něj letos ještě o 200 milionů horší než loni.
Dopravci proto mimo jiné na konferenci volali po memorandu mezi kraji a státem, na základě kterého by stát na autobusovou dopravu krajům přispíval. Podobné memorandum zajišťuje státní finance pro krajskou železnici. Podle náměstka ministra dopravy Ladislava Němce šlo ale především o podporu nákladově náročnější železniční dopravy.
Diskuse na konferenci se vedla i o plánech některých krajů na zajištění obslužnosti vlastními dopravci. K takovému modelu směřují především Liberecký a Ústecký kraj. Podrobnosti přinese deník Zdopravy.cz v příštích dnech.