Do olomouckých stadlerů ČD musejí cestující šplhat, Správa železnic upraví perony
Správa železnic chystá úpravu nástupišť ve vybraných stanicích Olomouckého kraje. Důvodem je skutečnost, že v kombinaci s nově nasazovanými vlaky
Správa železnic chystá úpravu nástupišť ve vybraných stanicích Olomouckého kraje. Důvodem je skutečnost, že v kombinaci s nově nasazovanými vlaky
MD mělo dát přechodné období 10 let, než by se infrastruktura dala dopořádku a potom by se to nemohlo stát! Místo plateb za jakési …………… OZE ………….se ty peníze měly dát do obnovy infrastruktury ! Za těch 25 mld. ročně mohlo být cca 50 km opravených tratí včetně nástupišť.
V analogii k nákladním dopravcům očekávám, kdy to SŽ(DC) hodí na ČD s tím, že si měl nejdřív dopravce zjistit, jaká vozidla si může na infrastrukturu pořídit… Pro méně znalé…nákladní dopravci jsou omezeni v používání moderních lokomotiv jako je Vectron v dvojité trakci nebo v kombinaci s jinou el.loko, protože tratě na to nejsou připravené. A to i takové, které se rekonstruují tzv.podle pravidel TSI. SŽ(DC) se nechala slyšet, že je to problém dopravců, že si nejdřív měli zjistit, jaké lokomotivy mohou používat…..
Úplná pritomnost!
Takže šaškárna jako obvykle. A kdy už se začnou řešit peróny jinde? Nasypaný štěrk frakce 4/8 10 cm nad TK a v něm půlmetrový plevel není u nás stále nic nenormálního.
Nebylo by levnější řešení tyto Stadlery nasadit na jiné tratě, kde problém není ? jinak, zkušenost ze zastávky Olomouc – město , žádné šplhání nezaznamenáno
Už i toto bylo navrženo, ale úředníci od ČD chtějí, aby se soupravy proháněli Hanou a byly vidět. Taková trať do Hanušovic a Jeseníku by snad parametry i splňovala, ale to by jste chtěl po odbornících z managmentu moc. Tak ať se teď lidi trápí. Doporučuji a někde jsem to zaznamenal nosit sebou kýbl a přes něj nastupovat.
A proč tam ČD nepošlou něco s menší nástupní výškou? ˇUprava nástupišť v celém kraji i v jeho okolí bude velkou investicí.
Nechapu bezbarierovej fanatismus. U nas urady zaviraj hospody, kdyz se neda vject na WC na vozejcku. V Turecku jsem zazil, jak pani na vozejcku potrebovala na zachod, kterej byl v patre. Prijela pod schody, personal ji presadil na zidli, vynes nahoru a za 5 minut prines zparky. Vse s usmevem a tvari a bez vyhazovani milionu.
Tak myslím, že to snížení dotace je dost drsné, v porovnání s tím jaké pokutky dostala Arriva.
Drsné to není. Kraj si objednal něco, za co si připlatil. Nedostal to a evidentně v dohledné době ani nedostane, tak zaplatí pouze to, co tam skutečně je a platí i jinde.
Co by tam šplhaly ve stanicích kde SŽ chtěla účtovat ošlapné. Na nějaké takové stanici nebo zastávce je nástupiště níž než 550mm nad TK?
Před nějakou dobou jsem e-mailem reagoval na plány jednoho kraje, vybrat soukromé dopravce na dopravní obslužnost. Překvapivě reagoval náměstek hejtmana pro dopravu ( za ODS ) a pozval mne na osobní schůzku. Tam mně, krom jiného, povídal, že mu jeden dopravce nabízí na konkrétní trať vozidla s rychlostí až 120 km/h. Když jsem mu oponoval, že na té trati je max rychlost na délce cca 15 km jen 100 km/h a zbytek trati cca 75 km je max 80 km/h, tak se tomu strašně divil, že to prý neví.
Pokud jde o Jakuba Unucku tak že neví se nedivím…
Ale snad se budou modernizovat další úseky a tak nic proti tomu nebrání, aby tam byl vybrán nový dopravce…
Nebo jste byl orodovat za dopravce ČD a jeho modernizaci 810…?
“ Nebo jste byl orodovat za dopravce ČD a jeho modernizaci 810…?“
Mám-li si tipnout, šlo o Os vlaky Opava – Bruntál (- Rýmařov). Pokud je můj tip správný, pak to dopadlo tak, že tam zůstal národní dopravce (jakýkoliv soukromník s jednotkami pro v(max) 120 km/h utřel nos) s šukafony pro max. rychlost 80 km/h, takže nevyužije ani těch 100 km/h vzniklých v úseku Krnov – Skrochovice po modernizaci provedené v roce 2016.
Já oroduju za čd. Ale záleží o jaké trati se bavíme. Jsem spokojen. Ale záleží asi trať od trati..
A měl důvod to vědět, měla maximální rychlost význam ve výběrku a vyhrál by to někdo s vysokorychlostní jednotkou?
„Tam mně, krom jiného, povídal, že mu jeden dopravce nabízí na konkrétní trať vozidla s rychlostí až 120 km/h.“ Což není na škodu – taková vozidla umějí jet těmi 100 km/h velmi svižně. Zatímco pro vozidla s v(max) 100 km/h už jde o „maximum dosažitelného“. Dalším aspektem jsou rozvojové plány na téže trati (těch 75 – 80 km/h nemusí být navěky). Např. i ČD, a. s., mají v Kraji Vysočina (tedy v kraji, který na rozdíl od toho vámi zmiňovaného nikdy neplánoval vybrat na běžnou dopravní obslužnost na normálněrozchodných tratích žádného soukromého dopravce) Regiospidery s v(max) 120 km/h, i když… Číst vice »
A o Sněhurce znáte?
Copak u klasického vagonu jsou schůdky níže? Dříve se běžně nastupovalo do klasikých vagonu z „nástupišť“ nasypaných do výšky kolejnice, dneska jsou lidi líní zvednout nohu a mají problém všude kde není výtah nebo pojízné schody.
Ano, a dříve tím pádem byly vlaky pro některé lidi s pohybovým omezením zcela nedostupným dopravním prostředkem (moje zkušenost i z vlastní rodiny).
Nedivím se těm, pro které je to zhoršením oproti nízkopodlažnímu vstupu do Regionovy.
(+ Šlo by vymyslet tucet dalších „Dříve se běžně“… pralo na valše, namísto ledničky skladovalo ve studeném sklepě, chodilo na suché WC na dvůr atd. atd.)
Máte úplnou pravdu: „chodilo na suché WC na dvůr“, kdežto dneska se chodí na gravitační WC ve vlaku a použité papíry a hovna se pak válejí v kolejišti. Prostě pokrok nezastavíš! A mimochodem, slovní spojení „suché WC“ je protimluv, protože to W je ze slova water.
Dneska se chodí na vakuové WC ve vlaku
Asi by se to mělo značit WC/DC, D jako Dry 🙂
Zajimalo by mě co bude SŽ dělat na valašsku, kde se neinvestovaly penize skoro vůbec a Aariva chce nasadit tyto vlaky na zdejši tratě. Tak snad se to konecně pohne a i malé zastavky se dočkají vysšich perónů a informačniho systému na nádraží. Vsetín se má rekonstruovat uz několik let a stále se nic neděje a zase se jeho rekonstrukce odkladá. Tak snad si to spravci tratě uvědomí, že je nutna rekonstrukce i tady!
jste si jist, ze Arriva nasadi presne tento typ?
Bylo to v minulých článcich z dopravy a i na jiných webech, které to potvrzují.
Opravdu potvrzují nasazení Stadlerů s touto výškou podlahy? Nebo bylo napsáno jen Stadlery 😟 ?
Podle tohoto článku https://zdopravy.cz/arriva-si-pronajala-do-roku-2029-desira-po-regiojetu-kupuje-12-jednotek-stadler-gtw-41321/#comments to bude ten samý typ.
Já sem Stadler vyzkoušel celou sobotu a nikam sem nesplhal.clanek o ničem.
Výška vstupů je o 21 cm výše než bývala u Regionov (donedávna na této trati nasazovaných) = článek o NĚČEM.
P. S. Výrok „já jsem ne….. = nikdo jiný ne….“ je argumentačním klamem „svůj úsudek zevšeobecňovat na všechny ostatní“.
Je vcelku dobře, že Olomouckému kraji došla trpělivost. Sám do cizího investovat nemůže. Logicky tak musí za majitelem. A jestliže Správa Železnic provozuje peróny, jaké svět neviděl, a žádá za tohle standardní taxu za nástup cestujících a jízdu vlaku, tak dost. Buď teda bude cena odpovídat skutečnosti, nebo skutečnost ceně. Jinak nezbyde než obušek, jako v tom filmu s jitrnicí, jakou svět neviděl.
Dopravce, který má přístup k parametrům železniční sítě, koupí v bazaru nejhorší variantu Stadleru s nejvyšší možnou výškou podlahy, která je ještě výše než nízkopodlažní část RegioNovy, a může za to správce železnice? To mi chcete říci, že dopravce ani kraj nevěděli předem, že kupují vysokopodlažní vozidlo horší než RegioNova?
To je jako Arriva, která začala jezdit a zjistila, že má dlouhé jednotky a najednou chtěla šmahem prodloužit nástupiště, kam se nevlezla, :o).
Aha aha, voda na mlýn všem staromilcům, jelikož do prostředka Regionovy se oproti tomuhle lezlo bez problémů…
Asi takto: Voni seděj na nábřeží, voni s tím nejezděj.
Přesně, u nás jezdí 810 a peróny jsou úplně stejné, takže upřímně nechápu co řeší. 😀
Samozřejmě, tento chcipak už od roku.1974 dělá ČD jako nástupci ČSD ostudu, tedy více, než 40 let! A jako další ostuda působí nátlak objednávky a soukromých firem při jejich zadávání, neboť zástupci ČD se rozhodli nám ty otřesné káry vnucovat stůj co stůj.
… a do jakékoliv plně nízkopodlažní jednotky s výškou nástupního prostoru 55 cm nad TK (= libovolné Desiro, Regioshark, Regioshuttle aneb Regiospider se nastupuje ještě lépe. Toto není o „staromilectví“.
Všechny své vraky si mělo DB rozřezat v říši a byl by pokoj.
Tady ještě nadělají parády ….. A já jsem za to rád .
Každý cestující si vezme povinně schůdky, chce-li nastoupit na takových zastávkách. Skládacích je na trhu za rozumný peníz dost, krosny na jejich přepravu se jistě na půdách najdou.
Kocourkov. Jinak se to nedá nazvat. Takže jsme členy EU, ale neexistuje jednotný parametr výšky perónu a vzdálenosti jeho hrany od koleje a tomu přizpůsobené rozměry vozidel??? Copak má každá jednotka v místě prahu dveří jinou šířku? To si objednatel nezjistil? Vždyť to je čirá kocourkovština!
Ten schůdek to nezachrání, na každém nádraží má být perón ve správné výši a pozici hrany. Mimo koridor lze vše řešit za desetinu nákladů, když vidím tu prkennou nástupní plochu na odkázaném fotu.
Přemku, do roku 2004 ČR v EU nebyla. A byly v ČR perony v jednotné výšce? Nebyly.
Ono v EU možná něco existuje, ale podpisem (vstupem do EU) se to naráz nezmění. Jinak spíš existují sjednocující pravidla UIC, ale ty než něco sjednotila, tak si to skoro každý stát udělal po svém a podle svých potřeb. Podívejte se na ten odkaz o německých nástupištích, je tam i malá mapička o normové výšce v evropských státech. To se bude obecně těžko sjednocovat, ve většině států jsou rozměry zakonzervovány i nakoupenými vozidly. Jedině snad Balkán podle té mapky nemá nic stanoveno (osobně jsem na Balkáně neviděl nějaká vysoká nástupiště – čímž netvrdím, že tam nejsou).
„Takže jsme členy EU, ale neexistuje jednotný parametr výšky perónu“
Taky neexistuje jednotný rozchod nebo napěťová soustava pro celou EU.
Nicméně „česká“ výška „normovaných“ nástupišť (550 mm nad TK) je obvyklejší, „standardnější“ ve více zemích EU než těch německých 760 mm.
Možná jste si nevšiml, ale v EU není jednotné prakticky nic. Měna, jazyk, z drážního prostředí řekněme třeba rozchod nebo napětí v troleji. Takovou snahou o sjednocení je eurozabezpečovač a jaký jsou s tím bolesti.
Vždyť s tímhle mají problém i regíny :/
ČD, SŽ (SŽDC) a Olomoucký kraj………JEDOU V TOM SPOLU 🙂 :-)) :-)))
ČD a kraj tolerují vozit lidí ve vozidle se 760 mm nástupním prostorem bez schodu? To fakt neodporuje normám? Proč kraj s tím nepošle České dráhy do anu? Protože s tímhle vozidlem nemůže mít bezbariérovou přepravu. Na kolika zastávkách nebude moci být zvýšeno nástupiště na 550 mm kvůli oblouku?
Jednotky mají výsuvný schodek, viz mj. https://olomoucky.denik.cz/galerie/do-stadleru-se-spatne-nastupuje.html?photo=1&back=1070492398-1929-43
Tak v tom případě není problém. A nemůže být řeč o šplhání. Bezbariérové to u nás nikdy nebude, ale jinak jde o velblouda z komára.
Ach jo.
říkám…hromada navezené hlíny a je to 😀
No, jo motorový Bymáky. Věděli do čeho jsou, opakovaně jim to dráhy říkaly, ale na Hané trpěly utkvělou představou (politika, který ani skoro neví co je vlak), že se to nějak vyřeší…
Do prvního deště. Pak by vás do toho nejradši zašlapali.
Schod tam samozřejmě je, a pořád je to níž než do 810 nebo do 814 v nesnížené části. Rekonstrukce zastávek nemá se stadlerama nic společného, to je jen novinářská zkrátka aby byla čitelnost.
V Rusku to mají horší: https://www.facebook.com/adagamov/videos/685178338265761/
Nechci být rejpal, ale jste si jist, že Záporoží je v Rusku? Není to náhodou na Ukrajině (https://cs.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A1poro%C5%BE%C3%AD)? Překvapuje mě, že tolik lidí vám dá palec nahoru, aniž by si to ověřila. Tím nechci říct, že tomu tak v Rusku někde být nemůže, ale zde se píše o Záporoží (Запорожье. Электричка пришла.). A není v dnešní době nic jednoduššího, než použít překladač a wikipedii, když už se nevyznáte v zeměpisu a neumíte azbuku.
V tom příspěvku jde hlavně o ten způsob nastupování a je celkem jedno, jestli je to v Rusku nebo na Ukrajině.
Není, v RF je to mnohem lepší s nástupišti. Jinak ale šikovná bábuška, kdyby si každý člověk dokázal poradit sám, když vrchnost na něj kašle.
Tak v RF je to lepší okolo větších měst, kde je příměstská doprava. Jinak je to s Ukrajinou podobné. Nevím, jestli si pamatujete jízdu dlabaných ingotů u nás? Takový ten kryt nad schůdkama, co se u nás automaticky zvedá v prolamovacích dveřích, mohli ruské vozy nechat dole, aby se dalo rovnou vstoupit na vysoké (1000mm?) nástupiště.
To rozhodně není jedno. Je to to samé, jako když si někdo v zahraničí poplete Česko a Čečnu. Přesně takhle vznikají fake news – leností přitakávačů, kteří buď nejsou schopni si věc ověřit nebo na to jsou moc líní. A divím se vám, že jste schopen ještě něčí neznalost omlouvat. Ano, kdyby dotyčný napsal třeba něco v tom smyslu, že někde to mají ještě horší, tak by proti tomu nikdo nic nenamítal. Ale zde se evidentně mísí neznalost se záměrným uvedením nepravdivého konstatování, že je to v Rusku.
Milý Edo Rusofile . V komentáři vůbec nejde o to , zda je to v RF nebo na Ukrajině . Jde o nastupování . Jinak i Ukrajina , stejně tak Litva , Arménie , Gruzie , Kazachstán …atd sklízí co svazový komár zasel . Jako SSSR . A buď rád , že to u nás jde takto , relativně , rychle dopředu s tou veřejnou dopravou . Jinak bych řekl , že jsi lezozadkový vysírák . A že si někdo plete Česko a Čečnu? Neno Slovensko a Slovinsko ? To je mi jedno . Když je někdo hlupák a neví… Číst vice »
Sakra, vy jste ale hlava pomazaná (nebo namazaná)! Z pár příspěvků zjistit, že jsem rusofil, lezozadkový vysírák (kam se na vás hrabou obrozenci s „klapkobřinkostrojem“), hlupák…, to chce opravdu fištróna. A věta: „Když je někdo hlupák a neví a přesto používá tak ani po vysvětlení a případné nepochopení z něho ani z tebe lepšího člověka neudělá.“ – to je skutečně perla. No, jestli považujete za hloupost ověřování si nesmyslů (a to bez ohledu na to, jaké „strany“ se týkají, ale chápu, že u primitivů je cokoliv ruského tak zaslepující, jak tomu je v případě rudého hadru pro býka), co tu… Číst vice »
Eda. Typický prznič diskusí hovadinama .Ještě tu ti s chybí jazykomachři z jiných fór . Konec
Díky za „podnětný“ příspěvek, co jiného se dalo čekat, že? Jen jste tím potvrdil, co jsem psal výše. Zahazovat se s vámi dále je opravdu ztráta času. Naštěstí jste ten poslední, kdo by měl rozhodovat o tom, kdo je či není prznič diskuzí. Ostatně nejdříve byste měl vyhodnotit své příspěvky a poté začít kritizovat ostatní.
Jasně že o to tady vůbec nejde. Národnostní otázky bych sem netahal a dále je nejitřil. Navíc tam není žádné nástupiště. Asi tam vlak zastavuje jenom kvůli těm ženštinám. Jen by mě zajímalo, jak bude vylézat z vlaku při cestě zpátky. Zřejmě by si měla pořídit žebřík. 🤑
Ano, souhlasím, že do toho národnostní otázky nemá smysl tahat, jenže to je přesně to, co jste udělal (ať už chtěně nebo nechtěně). Chápu, že jste chtěl ilustrovat, že je to u stadlerů malichernost oproti případům, které se vyskytují jinde. Jenže pokud záměrně nebo nezáměrně do jednoduché a krátké věty dostanete nepravdivý údaj, tak se může význam sdělení posunout trochu někam jinam.
Asi to bude nějaká neoficiální zastávka a předpokládám, že pokud jede do civilizace, tak tam už bude normální perón a nebude mít s výstupem takový problém. Ale vyřešila to opravdu famózně. Každopádně díky za reakci a pěkný večer!
Prdlajz neoficiální, prostě mimo civilizaci to v těhlech končinách (UK, RF,…) takto funguje. Někde tam bude cedule s názvem, někdy to staví jen u kilometru.
Cestou zpět provede opačný postup, možná ji někdo pomůže správně natočit ten kbelík. A hlavně dolů to jde lépe.
To jste ještě nebyl v Kladně 🙂 na těch hliněných kopkách z 21. století kdy se do vlaku leze skoro po žebříku
Vozidlo je v pořádku, ale nástupiště jsou jak za krále klacka. A na přechodnou dobu tam mohlo SŽ vypůjčit nástupní schůdky z Ruzyně.
A nechystá do toho následně Arriva v budoucnu nasadit to stejný? Nebo to se mluvilo o jinejch Stadler GTW?
To je asi jedno, tu hranu tak vysoko maj všechny stadlery. nebo ne?
Ne nemají
Přesně tak, švýcarské i rakouské Stadlery GTW (pozn. v rakousku jezdí jen u soukromých dopravců) určitě ne – u nich je výška podlahy 55 cm nad TK.
V EU musí každý banán odpovídat normě, nechápu proč tedy normativům nepodléhají (alespoň tedy do budoucna) výška hran nástupišť resp. úroveň podlah (schůdků) železničních vozidel.
Protože se to tlesknutím rukou nezmění okamžitě.
Jaká norma má teda platit? 380, 550, 760? A vozidla taky změníte tlesknutím?
Samozřejmě, že chystá… Vždyť to jsou jednotky ze stejné série a původně provozované na stejném místě.
Ten problém ale není ve starých sypaných nástupištích. Ten problém je mezi NP normou českou (55 cm) a německou (70 cm), takže i na nových nástupištích není vlak NP.
takže i v sebelepší a sebenovější české stanici furt zůstává 15 cenťáků schod do Stadleru, rozumím tomu správně?
Mělo by jít o 76 cm, ne 70 (aspoň tedy výška nástupišť v části Německa je právě 76 cm, viz např. https://de.wikipedia.org/wiki/Bahnsteigh%C3%B6he_(Deutschland)
Dobrej odkaz. Němci v tom maj taky dobrej nepořádek. 🙂
Sypaná nástupiště jsou problém sám o sobě bez ohledu na to, jestli vlak je nízkopodlažní ‚česky‘ nebo ‚německy“.
Ten problém samozřejmě JE ve starých sypaných nástupištích. Už jste někdy vysazoval z Honeckeru starou paní? Sama by to nezvládla, ani kdyby neměla tašku s nákupem. Honeckerem mám na mysli vagon Bdmtee.
Ve kterém roce začala platit norma určující výšku nástupišť 350 mm nad kolejnicí? Kdosi tady zmínil, že 500 mm nad t.k. se zavedlo v roce 1957. Vyhláška z roku 1995 (jo, je to 25 roků) není nic moderního, co by lezlo do brusele, rozdíl mezi 500 a 550 zas tak zásadní není. Za 60 roků Dráha nedokázala postavit alespoň poloperony.
A nejedná se zdaleka jen o nějaké zastrčené lokálky zastavující na mezi. Můj oblíbený příklad je Praha-Masarykovo nádraží, kde byly doma staré nízkopodlažní žabí tlamy. No a myslíte, že tam mají nástupiště ve výšce 550 mm nad TK, aby se do žabáka dalo nastoupit bezbariérově? Přeci ČSD nebudou lidi rozmazlovat…
Ano a taky třeba část nástupišť v Liberci , kde to tedy u nastupisť celkově vypadá jako když válka skončila včera. No ale hlavně , že budou nové peromy v Pačejově.
V Německu není sjednocená výška nástupiště. Některé spolkové země mají výšku 550 mm a jiné 760 mm. Sjednocení je vzhledem k nákladům nereálné…
Na té fotografii vidím, kde je problém a taky uplně vidím jeho řešení. Je to jeden dělník s řidičákem na Tatru, Tatra plná hlíny a jedna lopata. Hlínou trochu nastavíš perón, uděláš tam takovou plošinku, flákneš nahoru nějaký panely, nebo velký dlažky, aby to mělo štábní kulturu 😀 a máš vymalováno. Přestavba 7 stanic v součtu za 200 litrů a z toho 100 litrů budou ty dlažky.
inb4 „provoz zastaven z důvodu sesuvu peronu na trať“
Já bych se ale strašně řehtal, kdyby tu mou radu fakt někdo vzal vážně a tu hlínu k nějaké zastávce navezl a uplácl ju do tvaru nástupní plošiny. To by byl fór.
Ty peníze jste skoro trefil, ale chybí tam už jen tři nuly…
Dělník s řidičákem na Tatru. Šofér Tatry vám to nebdue tahat z přednádraží mezi koleje. A nechápu, proč hnát kvalifikovaného řidiče k lopatě a nechat Tatru týden zahálet zatímco řidič v kolečkách vozí hlínu… pron na hliněném základu.
Inu expert na řízení stavby se pozná.
Tatra by hlínu sklopila do kolejiště a 810 by následně prohrnula kolej. A bylo by hotovo, minimálně do 1 deště.
Jo, takže máme hlínu ve štěrkovém loži, na místě peronu vrak Tatry … a vrak motoráku 810, Tatra se nedala zadarmo. Zprohýbané koleje, popraskané pražce (ty už popraskané byly!), nafta vytečená do země. Sražený sloup osvětlení ještě chvíli v leže blikal, pak zhasnul. Do hukotu větru je slyšet sténání zraněných. Nokia 3310 leží na podlaze toho, co bývalo motrovým vozem, a marně zvoní. Není nikdo, kdo by zvednul hovor.
Tak trochu jste „stavební mimoň“ nebo troll?
Odhadujete náklady na dolní hranici, ale v podstatě s Vámi souhlasím. Staničky typu Nová Ulice nebo Město jdou za 200 mega postavit znova včetně staniční budovy. Pokud je řeč o úpravě perónů, tak si z nás evidentně dělají srandu. Pokud tam ovšem neplánují ostrovní nástupiště s podchodem.
Jde o to jakou má rekonstrukce zastávek Hejčína a smetanových sadu připravovaných od roku 2018 souvislost se stadlerama koupenymi v roce 2019.
Fakt v téhle společnosti a v téhle zemi chceme žít?
Nikdo vás tu nedrží, ale netuším kde se budete mít lépe.
Mno jestli vadí vlaky od Stadleru, tak máte problém, jezdí to všude po světe. Nevím jestli v Rusku, ale tam zase mají Siemens Velaro.
Patraky od Stadleru mají i v Rusku, byt proti siemensim Lastockam v minimalnim množství.
Kvůli všem dvěma?
Tak ono i nechytrému dojde, že z peronu se nastupuje líp i do té Regionovy.
aby se lidi nepo…. za komárů se naskakovalo na stupačku asi půl metru vysoko a občas si někdo natloukl, no ….