Do Liberce míří na modernizaci z Německa tramvaje GT6M
Cegelec si vybral libereckou vozovnu kvůli metrovému rozchodu kolejí.
V liberecké tramvajové vozovně budou od zítřka nízkopodlažní tramvaje, které v Česku nikdy nejezdily. Místní cestující se v nich ale nesvezou. Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (DPMLJ) se dohodl se společností Cegelec a poskytl prostory pro modernizaci nízkopodlažních tramvají typu GT6M pro německé Zwickau (česky též Cvikov). V Liberci proběhnou dokončovací práce na celkem devíti tramvajích.
Cegelec se pro Liberec rozhodl i díky nepříliš standardnímu rozměru 1000 mm, který je v liberecké vozovně. Stejný rozchod kolejí totiž používají také ve Zwickau.
Tramvaje typové řady GTxN, GTxM, GTxS a GTxK (místo písmene x figurovaly číslice 4, 6 a 8, které uváděly počet náprav, koncové písmeno poté specifikovalo rozchod kolejí) byly první moderní 100% nízkopodlažní tramvaje na světě. Jejich vývoj zahájila vagónka MAN v Norimberku již v polovině 80. let a první prototyp dokončila v roce 1989. Celkem vyrobila 473 vozů pro 15 různých měst.
Následně se tramvaje v různých úpravách dodaly do celkem 15 měst a vzniklo v součtu 473 vozů. Kromě Německa byla vozidla dodávána také do Japonska. Jedním z provozovatelů se stalo také saské město Zwickau, které si objednalo celkem 12 vozů, které byly dodány v letech 1993 a 1994. Zwickau se tak stalo prvním z měst někdejšího východního Německa, které moderní nízkopodlažní tramvaje obdrželo.
Tamější dopravní podnik se rozhodl pro celkovou modernizaci, aby prodloužil jejich životnost o dalších 16 let. Zakázku získal Cegelec, zahrnuje jak opravu mechanické části vozidla, tak elektrické části, kde bylo vzhledem k zastaralosti elektrické části a špatné dostupnosti náhradních dílů zvoleno použití zcela nové elektrické výzbroje.
Modernizační program tramvají byl zahájen již v roce 2018, přičemž 3 z 12 tramvají byly již předány zpět do provozu do Zwickau . K urychlení našel Cegelec ještě prostory v Liberci.
Každá tramvaj bude v Liberci měsíc
První vůz se vydal na cestu z Německa do Liberce dnes večer. Náklad bude pokračovat po dálnici D8 směrem na Prahu, načež se silniční trajler s tramvají stočí na dálnici D10 směrem na Mladou Boleslav a Liberec. Příjezd do liberecké tramvajové vozovny je očekáván v brzkých ranních hodinách ve čtvrtek. Každá z tramvají bude v Liberci trávit zhruba měsíc. Přepravu pro Cegelec zajišťuje společnost Universal Transport, která se specializuje na dopravu nadrozměrných nákladů.
Výhodou liberecké 🚋vozovny je existence potřebného zázemí pro úzkorozchodné tramvaje (1 000 mm), i tato skutečnost zřejmě přispěla k tomu, že se právě v dopravním podniku Liberci budou modernizovat tramvaje GT6M pro Zwickau 👍. První je tady! pic.twitter.com/70mTQX4ZTf
— Dopravní podnik měst Liberce a Jablonce nad Nisou (@dopravnipodnik) December 10, 2020
„Věříme, že se nám podaří během realizace prací v Liberci domluvit, aby si mohli fanoušci dopravy netradiční tramvaje po dokončení prací na liberecké půdě vyfotit. Liberec je mezinárodně známý pro svou širokou základnu fanoušků veřejné dopravy, z nichž nemalá část vyvíjí obdivuhodnou práci na poli péče o historická vozidla v rámci místního Boveraclubu. Také v naší společnosti vnímáme práci na projektech veřejné dopravy jako poslání a podobným aktivitám fandíme, takže bychom chtěli dát i do budoucna fanouškům v rámci přeprav vozidel vždy echo předem,“ řekl Libor Hinčica, ředitel obchodu a marketingu Cegelecu.
Tramvaje budou v Liberci také tzv. oživovány, vždy ale pouze na půdě areálu vozovny. Se zkušebním provozem v ulicích či na meziměstské trati do Jablonce se ale nepočítá.
Zdroj: TZ Cegelec