Do flotily ČSA míří téměř čtrnáct let starý A320 po filipínském dopravci
Airbus A320 v barvách společnosti Cebu Pacific. Foto: M Radzi Desa (GFDL 1.2 or GFDL 1.2 ), via Wikimedia Commons
Letoun na pronájem ponese registraci OK-IOO.
Vysloveně laická úvaha, dalo by s zjistit jaké trasy to litalo? Jestli to skákalo krátké trasy s x vzlety a přistání denně nebo to létalo delší trasy?
Na FR24 se dá zjistit maximálně 365dni zpět veškeré let, když máte ten GOLD účet. Tohle stojí od 2020, takže to asi nebude možné dohledat.
V zásadě nedá, počet cyklů draku, motorů, podvozku a všechny detaily, co se týče údržby se poskytují jen vážnému zájemci, který prokáže mandát k jednání o pronájmu/koupi letadla.
Flotilu v Praze nerozšíří, letadlo půjdu na Acmi na 2 roky do Izraele. Takže bude generovat zisky v cizině
A peníze které firma za pronájem zkasíruje v cizině tam snad zůstanou? V době, kdy jsou ceny paliva a výhledy na jejich fluktuaci takové, jaké jsou, je toto celkem solidní možnost zajištěného příjmu. To je tu ale evidentně dost nepopulární názor…
penize ktere Smartwings Group zkasiruje v cizine jsou fajn, ale tvarit se ze to ma nejaky realny smysl v ramci toho ze CSA se dozije 100…
no, je to asi jako drzet babicku par let v umelem spanku v nemocnici, aby ste mohli rici ze se dozila sto.
ale která babička udržováním v umělém spánku generuje volné emisní povolenky v řádu stovek milionů korun ročně?
Vsak ta renta je asi jediny duvod proc jeste babicka nebyla odpojena.
to zda tech 100 dozije nebo ne muze byt jinak rodine putna.
Mám čím dál větší pocit, že si zdejší letecká komunita představuje jako cíl podnikání dožití nějakých kulatých výročí. Ani pro výročí, ani pro značku se letecký byznys dělat nedá. Je to jen a jen o penězích, podle čehož se konečně ČSA pod současnými majiteli chovají. Ono to není zdaleka není jen o tom mít vlastní letadla a rozlétávání jedné linky za druhou. Pro ČSA byl vždy velký trh na východě. Teď, když se Rusko, ani Ukrajina nelétají, ceny paliva jsou jaké jsou, peněz na účtě lidé, ani firma nemají nazbyt atd atd, je holt nejlepší řešení létat jen to, co… Číst vice »
Tsk ja doufam ze zadna statni aerolinka uz v cesku nebude. To je dira na penize a politicke funkce. Stejne jako Ceske drahy
Ale na státní LOT nebo Air Blatic se tady většinou pějí oslavné ódy… Takže ve formě vlastnictvi to asi nebude a černá díra na peníze by to také být nemusela. Bohužel, to, jak ČSA dopadlo, je výsledkem amatérismu našich politiků z prava do leva, ani jedni si nemají co vyčítat.
Statni LOT je obdobna dira na penize jako CSA, jen ma v polsku preci jen o neco lepsi podminky.
baltici se udelali dobre, byla chvile kdy to mohli CSA tlacit do podobne pozice, ale nevypalilo to. Pokus s bazi v BTS byl.
Zadna objednavka A220 pro CSA v poradi neni. Jestli maj nejake 220ky CSA domluvene, tak jen pres lizingovku a ta je v pripade potreby uda hned.
Doufam, ze to tak pujde dale a bude to postupna obnova od nuly…
Tak snad to nepůjde formou obnovy za již skoro vyřazená letadla. Sice to není o věku, ale o cyklu, ale 14 let je fakt dost.
14 let je uplne normalni vek, letadla bezne slouzi 20-25 let.
Jasně, tak mi sešrotujeme letadlo z roku 2011 ,a pujcime si letadlo z roku 2009? Kde je ta logika?
Letadlo z roku 2011 ma pred sebou velky servisni ukon ktery si firma nemuze financne dovolit
Přesně tak. Psal jsem to někde níže. budoucí servisní náklady na tuto mašinu převyšuji to co by vydělala. to si fakt myslíte, že tam ve firmě sedějí úplný troubové?
Seděli tam dost dlouhou dobu, snad se to ale mění, kéž by.
z 2009 je A319 ktora provozne nemuze konkurovat A320 z vetsi a A220 nebo E195 z mensi strany, a ma vetsi hodnotu na dily.
Pokud budou mit vice letadel a vseho, tak by zase museli nabrat x stivek zamestnancu, coz silne pochybuji, ze udelaji
No ty kráso – 11 let starou mašinu daj do šrotu a pořídí 13 let starou filipínskou v mnohem horším stavu, než v jakým byla A319, OK-REQ (popř. stejně starý vlastní A320 z flotily ČSA, který byly v top stavu a taky poslaný do šrotu)
To prostě nepochopíš…
Trochu mě překvapuje, že vzhledem k šíři flotily udržují ČSA ještě nějaké Technics…
A víte že Czech Airlines Technics nemají s ČSA nic společného. CSAT totiž vlastní Letiště Praha. Zajišťují údržbu různých stupňů pro různé aerolinky (namátkou třeba Finnair). A navíc, ČSA svá letadla již neservusují u CSAT, ale v hangárech Smartwings.
Přesně tak. Je to úplně jiná firma nemajíce nic společného s ČSA a ani s jinejma aerolinkama co k nim lítají na servis. Na těžkej – „lehkej“.
Ne, ale vzhledem k tomu, že už od r. 2006 pracuju v leteckým průmyslu a rukama mi prošly letadla z půlky Světa, tak vim, o čem mluvim. Mi stačí zmínit např. Jumba od Thai Airways – v jednom kuse bylo něco ve špatným stavu, neustále prošlé sítě na cargo paletách (o stavu sítí ani nemluvim). A mohl bych pokračovat dále Možná je aerolinka Cebu jedna z těch lepších, ale dost o tom pochybuju, vzhledem k tomu, že je to filipínský low-cost – takže ty letadla budou lítat na dřeň a v případě revize/poruchy se to zalátá samo-domo, aby to mohlo… Číst vice »
Tak takhle fungují možná některé autobazary, ale ne letectví. Viděl jsem údržbu u low cost a klasických aerolinek, žádný rozdíl tam není. Rozdíl je možná v tom, jak efektivně která aerolinka svá letadla využívá.
Ano, taky si myslím, že jednak technici od lízinkkovky a hlavně technici naši čsa -ts, nebo ješté lépe technici a inženýří co si nahoře v Fku válej kule by to doporučili.
Tady je zase odborníků.
To vypadá na zdvojnásobení flotily, kdo to má…
Opět to budou třeba Czech Airlines, jestli tedy nebudou točit CDG 8x denně.
S tou flotilou opartně 🙂 Už to zde někdo zmiňoval.
Jak se to v takovém případě řeší s interiérem? Dají se nové sedačky v designu ČSA nebo se nechají původní, jen se třeba zvětší rozteč (když je od nízkonákladovky)?
Děkuji za objasnění 🙂
Záleží, co si nový nájemce objedná.
Dobra zprava, toto by me zajimalo tez. Teoreticky by mohli pouzit sedacky z OK-REQ ktere si jinak stejne vyhodi.
Akorát že OK-REQ je A319 a tohle je A320, tedy o +-30 sedaček více.
V letadlech se nevyznám, ale sedačky se nemusí použít všechny, ne?
No, ale ono jich je o třicet méně, ne více.
To je pravda, museli by je doplnit. Ale třeba mají nějaké z ostatních sešrotovaných 319. I když to je asi utopie… ale třeba někdo vyvrátí/potvrdí ?
Když se zbavuješ mašiny necháš si sedačky? To je v rámci ceny i za olétaný éro marginální cena. Když prodáváš někam do autobazáru tvojí ojetinu taky bez sedaček? Voni se hodějí v tom mým novým mazlčku?
Třeba OK-HEU, tam taky zůstaly sedačky po původním provozovateli (Brussels airlines), u tohoto Airbusu možná vymění jen potahy za nějaké tmavě modré, a upraví rozteč, ale měnit sedačky pravděpodobně nebudou, a už vůbec ne za ty z OK-REQ, už jen z toho důvodu, že jich je méně (logicky A319 – 144 vs. A320 – 180), pokud nebyly prodány na šroťák i s letadlem.
Pravda, nicméně mohli zachránit nějaké z dalších sešrotovaných 319 a že jich bylo. Bohužel, tam jedna ruka neví co dělá druhá tak těžko očekávat tak složité logistické výzvy.
Foto interiéru:
https://www.airliners.net/photo/Cebu-Pacific-Air/Airbus-A320-214/1994102/L
Jelikož má konfiguraci Y180, spíš vymění hadříky u hlavy za svoje a možná vpředu vytvoří business třídu. Víc bych nečekal.
Tak to je o to šílenější. 14 let staré letadlo a ještě s roztečí sedadel pro asiaty…
Oproti A320 u Lufthansy je ta rozteč o celej jeden palec, tedy 2,54 cm, menší.
Vzhledem k tomu, jaké rozteče jsou,je i těch pouhých 2,5 centimetrů znát.
V článku je chyba, číslice v imatrikulaci letounů u nás nejsou. Poslední dvě nejsou “O” jako je OK na začárku ale je tam “nula”
Číslice u nás mají větroně a UL za písmeny, nevyskytují se u motorových letadel.
Vždyť tak je to mnou i napsané.
Ultralight není letadlo. Letadlo nemá v imatrikulaci čísla. Takže tak!
samozrjeme, ze UL je letadlo. stejne, jako napr balon nebo vzducholod , nebo napr.. vrtulnik, je letadlo
a pak jsou druhy letadel – letouny, ull, vrtulniky a pod
takze – gratuluju ke kardinalnimu blabolu
Ten titulek je takový nemastný neslaný. Mělo tam být spíš něco jako: Masivní expanze ČSA, zdvojnásobuje svoji flotilu
To by bylo pak mastnoty…. samé fleky!
A jen tak mimochodem – ta registrace OK-IOO je vzhledem k blížícímu se výročí ČSA naprosto geniální 🙂
A nebyla by vzhledem k okolnostem spíš na místě registrace OK-LOL ?
Pořídili A320, nikoliv Andulu!
Nevim co je na situaci ČSA k smíchu.. to už spíš OK-KO..
Vzhledem ke složení flotily se nabízí OK-WTF
OK-LOL i OK-WTF jsou již bohužel zabrané.
Vysmívat se je snadné, ale jestli tu covidovou krizi a restart po následném bankrotu ustojí zcela bez cizí pomoci, tak mají vyhlídky poměrně slušné. S malým cashflow dělat dynamickou expanzi moc nejde, takže buďme rádi za každý další kus ve flotile.
Smartwings Group ma kapacit na to, aby obnovili linky CSA vic nez dost a stejne leta jen parkrat tydne do CDG.
Toto letadlo nikdy nebylo urceno k pravidelnym letum pod znackou CSA. Spis to vypada ze se naskytla moznost vyhodne koupe 320ce, tak to Smarti koupili, a protoze to je playstation tak to dali pod licenci CSA a ne pod licenci TVS.
Ale oni ho nekoupili… A na leasing fakt nebudou brát ad hoc „něco“ bez cíle.
Ano, a ještě by bylo hezké něco takového, jako bylo DGL k 80 výročí…
Pánové, všichni máte a těmi zkratkami pravdu. Bohužel… 🙂
Zkracovat se to bude Oskar Oskar Oskar? 🙂
Vzhledem k tomu, že drtivá většina letů bude na linkách, se bude spíše hlásit jako CSA-xyz.
Houbeles CSA xyz, ale Israir xyz
Že mu je 14 let je nepodstatná informace, pokud má za sebou předepsanou údržbu.
Podstatná informace je, že bude. 🙂
Skvělá zpráva! Půjde to pomalu, ale věřím, že se dočkáme.
…tak zvětšení flotily o 100 % není zrovna pomalu 😉
Pokud ty další 2 A320 přijdou zároveň, tak to bude opět 100% a snad dorazí najednou u ty A220 😀 3x zvětšení flotily o 100% za dva roky .. kdo to má
Vysvětlí mi někdo laicky proč letadlo ve vlastnictví ČSA vyrobené v roce 2011 letí do šrotu a letadlo z roku 2009 tzn. starší si budou pronajímat? Nejsem kdoví jaký znalec a proto by mě tato informace zajímala. Jediné co mě napadá je, že se šrotuje A319 a pronajímat se bude A320 nebo? Díky všem odborníkům za vysvětlení
Například OK-REQ mohlo být před velkou opravou, která by znamenala velké náklady na placení v hotovosti, zatímco leasingové splátky jsou rozloženy v čase…
Prodejem OK-REQ se vygenerují peníze, zároveň se nemusí investovat do nějaké větší prohlídky, která letadlo stejně na delší dobu může vyřadit, a tudíž by stejně nebylo k dispozici.
A mám pocit že to zaznělo i v nějakém místním článku, že technici rozhodnou zda letadlo výhodně prodat nebo dále do něj investovat.
https://zdopravy.cz/csa-si-chteji-pronajmout-dalsi-a320-zvazuji-jedineho-vlastniho-letadla-128080/
Mluvčí skupiny Smartwings Vladimíra Dufková uvedla, že se o prodeji uvažuje. „Doporučení techniků je v případě dobré nabídky prodat,“ uvedla Dufková.
Dobrá nabídka nepřišla, Takže … to je ta ekonomika. Za sebe si myslím, že udělali dobře. Sypat těch pár korun co mají do alespoń repasovavývh motorů plus další. Už se těším na „nové“ 220 cítky. Fakt jim přeju ať už se vzpamatují.
Velká oprava může být i kolem 1,5 mil. dolarů. To je opravdu hodně. Záleží i kam jsou dolétané motory. S leasingem za stejnou částku budou nějaký čas létat a jak píše p. Sůra, je to více rozložené v čase, stačí si průběžně vydělávat na splátky (a něco trhli na buď odprodeji nebo dílech A319).
Tady fakt stáří není relevantní, důležité je co vás to bude stát, aby to mohlo létat. Navíc to byla A319, méně vhodný typ.
Souhasím s vámi. Vaše rozvaha je přesně taková, kterou bych čekal od managmentu aerolinky.No a nakonec, podle mne, udělali dobrý rozhodnutí Na co si škudlit mašinu do který budu akorát sypat. Na co si udržovat v chodu starou ochcávku, když mne její údržba stojí více než mi mu může vrátit Teda pokud nejsem veterán ctitel.
Ja bych to srovnal, ze mate opryskanou fabii s 1.9kou, muzete si prodat za 50 tisic protoze potrebuje repasi prevodovky, a pak prijde chlapek, ze potrebuje motor do sveho superba a da vam 70 za ten vas protoze ma malo najeto.
a tak sla fabca/319 do srotu.
Vzhledem k věku by asi musel REQ na D-check, což je kromě dlouhodobé odstávky ekonomicky velmi nákladné. Navíc, A319 je ve srovnání s A320 ekonomicky méně výhodné (prakticky stejné provozní náklady, nižší kapacita). Ve své podstatě velmi logický krok, ta 320 bude mít i velmi přijatelné leasingové splátky, takže i když je méně provozně hospodárná než Neo, tak to nemusí být zásadní problém.
V roce 2014 prodalo ČSA 7 A320 a ještě předtím 2 A321, oba typy s odůvodněním, že se je málokdy podaří naplnit, a ponechali si A319. Co se od té doby změnilo?
Vedení? Částečně i vlastníci? A těch 8 let je docela dost dlouhá doba. Spousta věcí se za tu dobu změnila… Tehdy myslím ještě velké aerolinky pořizovaly i letadla jako A380 a možná se ještě vyráběl i B747. A kde těm je dneska konec… Přímo pro ČSA se dost změnil charakter byznysu – méně letů někam do Ruska a různých postsovětských zemích. Tam letenky bývaly dost drahé a třeba zase těch cestujících tolik nebylo, ale díky té vyšší ceně to zaplatili. Také tam nebyla moc konkurence… Teď létají do míst, kde je konkurence až až. Takže ceny nemůžou být tak vysoké.… Číst vice »
Nic. Oboji muze byt pravdou, i to, ze A319 je jen o malinko lacinejsi nez A320 i to, ze CSA nedokazala tech 30 mist navic zaplnit.
A vůbec bych se nedivil, kdyby do léta ještě jeden nebo dva další kousky přišly :)))
Lepší něco než nic.
Kaluže – bláto…jo, nejste ve vodě. Jdou na to minikrůčky…A319 (2011) – A320 (2009), ✈️starší, o level vyšší kategorie Čort znájet = aby se v té flotile čert vyznal 🙂
…a to jsem to schytal 🙊
Flotilu Českých aerolinií má v příštích týdnech rozšířit druhý letoun…
Jaká je definice slova flotila?
1) skupina lodí
2) taktická jednotka válečných lodí menších než torpédoborec
Flotila mohou být i ženy ve veřejném domě
Ten letoun flotilu nerozšíří, ale díky tomu, že je druhý, ji založí 😀