Do Česka přiletělo i přes sankce ruské letadlo. S palivem pro Dukovany
Iljušin Il-76 společnosti Volga Dnepr Airlines. Foto: bomberpilot / Wikimedia Commons
Let má výjimku ze sankcí, stejný letoun přepravil v úterý palivo na Slovensko.
Bývaly doby (a tím nemyslím minulý režim), kdy se doprava jaderného paliva do našich jaderných elektráren úzkostlivě tajila, a informovalo se o ní, až když bylo palivo v bezpečí v areálu jaderné elektrárny. Ale kdo by teď, v době války na Ukrajině, chtěl útočit na transport jaderného paliva, že?
Jenže to bylo v době, kdy byl on-line flight radar jen snem leteckých fanoušků a kdy si nikdo nedokázal představit, že bude existovat twitterový účet, kde budeme mít v přímém přenosu aktuální trasy bizjetů ruských oligarchů.
V tomhle případě nemělo smysl něco tajit. Jedno jediné letadlo, které letí z Ruska na území EU, se fakt utajit nedá.
Ono to není jednoduché. Kdyby bychom chtěli změnit dodavatele pro paliva jaderné elektrárny, museli vyměnit celý z reaktoru paliva. To musela udělat dlouhodobou odstávku. Česko muselo doplnit zásoby pro další roky. Můžou Rusové zastavit dodávky pro Evropu.
Česky by to bylo lepší 😉
A hele, nějaká trollí farma? Google translator? Ale ji jde to, dokonce se už dodává i částečně z Westinghousu a nemluvili o výměně všech tyčí.
Westinghouse dodával pro Temelín do roku 2010
https://www.sujb.cz/jaderna-bezpecnost/jaderna-zarizeni/jaderna-elektrarna-temelin/sledovani-stavu-paliva
Ano, a málem to tenkrát skončilo nebetyčným průserem.
Byly doby, kdy byl Temelín kompletně zavezen palivem od WH. Nedopadlo to tenkrát nejlépe. Proto se po 10 letech přešlo na palivo od TVEL, které prostě ve VVeR funguje nejlépe.
Při změně dodavatele není nutné měnit celou zónu. Prostě vyměníte část jako vždycky.
Jsou s tím problémy, ale jde.
Každopádně by to bylo nezbytně dlouho. Nejdříve by se muselo to nové palivo vyzkoušet.
EU uvalila sankce na Rusko a naše vláda se přidala a …….. ejhle…….palivo do jaderné elektrárny – na to se sankce nevztahuje (protože rovnocená náhrada není) ! Rusové mohli poslat zpět peníze a koukat, jak nemáme elektriku. Neudělali to, nechtějí příjít o zákazníka. No budeme pěkně cálovat za chyby druhých ! Připadá mi to šachovou partii, kde druhá strana nechce hrát podle pravidel a podvádět.
Máte pravdu. Je to těžký, když Rusko nechce hrát podle pravidel a podvádí.
Pravda, Rusové prostě podvádí a nectí pravidla, ale prachy potřebují ber kde ber.
Júúúú to by bylo super, nemít elektřinu. Co tak se u toho ještě střelit do nohy?
Zamyslete se. Koho mají sankce trestat – Rusko nebo EU (ČR)? Peníze byly dávno zaplaceny. Jde jen o to, jestli ho sem dovézt nebo ne. Pokud ne, ČR má problém a Rusko je v pohodě. Žádné vracení peněz nepřichází v úvahu, byly utraceny na výrobu toho paliva. I kdyby ještě byly, není síla, která by Rusy přinutila je vrátit v blízké době, natož po případném ekonomickém krachu. Kromě toho by Rusové řekli, že oni svou část smlouvy splnili a byli jsme to my, kdo na poslední chvíli odmítl připravené a zaplacené zboží dovézt.
Jistě chceme Rusko vysílit a ukázat mu, že se bez něj klidně obejdeme, přestože to pro nás bude drahé, na druhou stranu ale nechceme Rusko dotlačit až do tak hlubokého kolapsu, jako Německo po 1. světové válce. Každý ví, jaké bylo pokračování… Takže podle toho je také potřeba posuzovat eventuální snížený dovoz ruského plynu a ropy po ukončení války.
Co sem tahas politiku, “hnupe”… tady to je o letadlech, ne o politice. Spletl sis stranky 😊
Ano ale bohužel že zatlaceneho Německa pak vznikla ještě horší 2 světová. Historie se většinou opakuje.
O tom právě píšu.
To je dost důležitá poznámka. Pokud vytvoříme národ chudých lidí bez perspektivy zlepšení, budou mít tendenci zvolit toho, kdo jim nabídne vizi bohatství. A nebudou se ptát, jak toho chce dosáhnout, respektive komu ty peníze chce sebrat.
Dle mého názoru nejkrásnější letadlo na světě. V Brně jsem ho viděl 5x.
Tak treba ted Boeing posle letadlo s nahradnimi dily do Ruska. Kdyz je jedna vyjimka tak muze byt dalsi.
A vy myslíte, že o těch výjimkách rozhoduje nějaký Ferda Vonásek podle toho jak mu zrovna vystydlo kafe?
Jenže tu výjimku musí chtít obě strany a na obou stranách to musí někdo povolit. V tomhle případě zcela jistě obě strany dohodu chtěly – Rusové nechtějí přijít o spolehlivé a solventní zákazníky, my a Slováci nechceme komplikace s provozem elektráren. .
To je takový příspěvek k „energetické soběstačnosti“, jaderné energii a nezávislosti na Rusku.
Přesně tak – léta se budovala závislost na sousedovi co vám nemá problém přijít vybombardovat sídliště, teď už je to snad jasné úplně každému.
To chce změnu od podlahy, určitě neponechat „vendor-lock“ v energetice…
Což o to, do Temelína umí dodat palivo nejen Tvel, ale i Westinghouse. Jenže Dukovany… potřebují tak jako tak náhradu. Napojit se po vzoru Německa přes Nordstream na ruský zemní plyn není řešení.
I do Dukovan umí vyrobit palivo třeba Westinghouse, ale je třeba na to počítat s dlouhou přípravou. Třeba další dodávka bude už od nich.
Říkám to nerad , ale to se to už zkoušelo palivové články z USA se kroutily a ještě že nedošlo k havárii
To Ruské má trošku jiné složení.
V té době, kdy to zkoušeli, jsme byli první JE z východu, kde se zkoušelo americké palivo. Od té doby uplynulo 15 let.
Poslední várka paliva pro reaktory ETE už vykazovala podstatně menší problémy. Složení mají Rusové šité na míru a Westinghouse jen použil svou „recepturu“, funguje oboje ale pořád to bude do jisté míry experiment.
Palivo pro EDU je jiné konstrukce takže stejný problém nehrozí. Jen budeme muset počítat s vyšší cenou.
Rozhodně bych nechtěl, aby se v Dukovanech experimentovalo s palivem. Na experimenty jsou laboratoře, ne elektrárna v běžném provozu.
Když máte tak podrobné informace, tak proč nenapíšete ten příběh celý?
…Westinghouse ty problémy vyřešil.
Aby se nám tady nešířily bludy…
„Na 1. bloku bylo v roce 2010 dosaženo nulového počtu netěsných proutků.“
https://www.sujb.cz/jaderna-bezpecnost/jaderna-zarizeni/jaderna-elektrarna-temelin/sledovani-stavu-paliva
Změnu už není potřeba „od podlahy“. Už před časem bylo přeci rozhodnuto, že Rusy do soutěže o stavbu další JE už z bezpečnostních důvodů nikdo nepustí.
Od podlahy myslel J.K. předpokládám celkovou závislot. Z Ruska bereme většinu ropy, většinu zemního plynu i jaderné palivo. Jediné vlastní zdroje jsou uhlí a pak OZE. Uhlí končí nejen kvůli klimatu, ale hlavě kvůli dalším dopadům na ŽP a také proto, že současné doly jsou pomalu vytěžené, pokud tedy nechceme zbořit Chomutov nebo Litvínov.
Zbývají OZE a jádro odjinud než z Ruska.
Plynu a ropy bereme z Ruska proto, že je to levnější, není to žádný fyzikální zákon. Když budeme ochotni připlatit, dá se část brát odjinud a část nahradit – třeba tím zlým uhlím z Polska, pokud budou chtít být levnější než Australani a Američani. Bořit Litvínovy je zbytečné.
*bereme tolik
Mimochodem, jak by vypadalo srovnání emisí skleníkových plynů u zemního plynu a uhlí, pokud by se braly v úvahu i úniky plynu při jeho těžbě, popř. u zkapalněného plynu i spotřeba plynu potřebná pro pohon zkapalňovací linky? Je pravda, že pak by byl plyn jen nepatrně lepší?
Bylo rozhodnuto o vyřazení Rosatomu (Rusko) a čínského výrobce z politických důvodů. Technicky jsme se dostali do určitých potíží, neboť americký westinghouse v podstatě zkrachoval a nic nestaví, francouzská EDF staví dva reaktory, jeden ve Francii a jeden v Británii (Hinkley Point C) a obojí je časově i ekonomicky průšvih. Takže zbývá korejská firma, která staví podle plánu, jenže staví bloky o výkonu 2000 MW a v Dukovanech, kvůli chlazení může být blok o maximálním výkonu 1200 MW, čili to bude vyžadovat další schvalovací procedury, ale z těch tří jsou Korejci momentálně nejlepší.
Ještě Olkiluoto, reaktor typu EPR 1600, uvedeno do provozu v prosinci loňského roku.
Zrada
Je to od zrada politiků, ale i normálních lidí, kteří nemají snahu odstřihnout Rusko úplně od všeho.
Prostě mávají ukr. vlajkami na Václaváku, aby si potom doma uvařili večeři na ruském plynu a inkaso za něj zaplatili z jejich účtu u Kellnerovy Air bank.
Pokrytectví na úrovni, které tento stát už dlouho neviděl.
Uvědomělý a profláknutý rusobijec Paluzga si doma vaří a topí ohništěm. Elektrický proud si vyrábí tak, že tře liščím ohonem svojí ebonitovou tyč. Prachy nepotřebuje, vše řeší směnným obchodem.
Z něj si vezměte příklad! 😀
Skoro každý ruský troll by s radostí sledoval, jak krachují firmy, protože bez elektřiny nemohou vyrábět. Jen ať sousedovi chcípne i ta slepice a na vesnici poslední králík. Protože ruský troll žije v jakémsi bludu, že domy, slepice i králící jsou pro všechny, jen je chovatelé ukradli.
Tak energetická (ne)závislost byla jednou ze součástí nenáviděného Green Dealu (možná i proto proruské „hlasy“ napomáhali vytváření nenávisti) a už nějakou dobu se o tom mluví (proto i to dilema s podpořením plynu jako ekologického zdroje). Sice Kellner rozvíjel své obchodní aktivity i v Rusku, ale ten s tím začal dávnou před okupací Ukrajiny (a pokud to je pro českou stranu výhodné, určitě nebylo potřeba vycouvávat). Hlavně co je potřeba rozlišit je hospodářskou-energetickou závislost a politiku. I sami Rusové mnohdy nesouhlasí s tím, co se děje na Ukrajině. Je správné, že naše země se zastala Ukrajiny a že je podporujeme… Číst vice »
Kellner nebyl Rus. Nemíchejte své antipatie s děním kolem Ukrajiny.
Přesně! Palivo už je zaplacené a to není tak, že si na Alze objednám jaderné palivo a druhý den ho mám v Alza boxu. Má to určité procesy a nějakou chvíli to trvá zprocesovat.
Pokiaľ prúdi do EÚ plyn, tak nikto nemá morálne právo pohoršovať sa nad podobrnými výnimkami.
Je to tak. Pokud nám dodávka paliva vydrží několik let tak je to lepší a určitě to stojí míň než kolik by byl ekvivalent tepla z plynu.
Přesně: Možnosti náhrady jsou zemní plyn, mazut a jiná ještě dražší ropná paliva. Dále také uhlí, ale uhelný zdroj se nepostaví za rok. V létě fotovltaika. Jenže v létě nepotřebujeme ani topit…
V létě potřebujem klimatizovat, ale obejdeme se bez toho.
Uhelných zdrojů je dost, pokud se mírně upraví regulace. Dovoz uhlí není prozatím problém.
Palivo – na skladě u nás a nasmlouvané – pro naše JE vydrží do r. 2025.
Podle Flightradaru letí do Bratislay a ne do Brna
Flightradar není vždy spolehlivý, letový plán má podaný do Brna.
Letí do Bratislavy, ale přistávat bude v Brně. Říká vám něco bezpečnost? Už i dle Flightradaru jde na přistání.
A je na zemi. 🙂
Letí do Brna. Zkuste důvěřovat tomu, co píšeme zde s vyjádřením ŘLP a ne tomu, co je uvedeno FR24.
Víte jak je to s uzavřením vzdušného prostoru USA vs. Rusko a provozem nás Beringovou úžinou? Díky.