Do Brna dorazila první z letošní várky tramvají 45T, zakázku provázelo velké zdražení

Tramvaj Škoda 45T. Zdroj: DPMBTramvaj Škoda 45T. Zdroj: DPMB

Tramvaje ze současné várky vyjdou na 1,129 miliardy korun.

Brněnský dopravní podnik převzal v medlánecké vozovně první z dodávky patnácti tramvají Škoda ForCity Smart 45T. V tuto chvíli jich jezdí po městě pět, letos dorazí dalších patnáct. V příštím roce pak bude dodáno zbývajících dvacet tramvají.

Podle Dopravního podniku města Brna (DPMB) se tramvaje jak provozně, tak z pohledu komfortu cestujících velmi osvědčily. Nejčastěji obsluhují linku číslo 8.

„Můžeme je nasadit na jakoukoli tramvajovou linku, navíc jsou velmi efektivní při zajištění dopravy v případě výluk nebo omezení, kde využíváme jejich obousměrnost. Příkladem může být současná výluka související s rekonstrukcí viaduktu u brněnského hlavního nádraží,“ uvedl šéf DPMB Miloš Havránek.

DPMB vysoutěžil rámcovou smlouvu na dodávku až 40 tramvají na počátku roku 2021. Protože mu ale město neposkytlo dostatek peněz, objednal pouze pět tramvají. Další tramvaje pak dopravce v průběhu posledních tří let nadvakrát přiobjednával.

Tramvaj Škoda ForCity Smart 45T. Foto: Škoda Group

Tramvaj Škoda ForCity Smart 45T. Foto: Škoda Group

Otálení vyšlo Brno draho. Kvůli nárůstu cen surovin přistoupil DPMB na požadavek Škody a za jednu tramvaj namísto vysoutěžených 59 milionů korun zaplatí 75 milionů korun. V praxi tak nové tramvaje budou Brno stát o 560 milionů korun více, než za kolik je dopravce vysoutěžil.

Tramvaje ze současné várky vyjdou na 1,129 miliardy korun. Na deset z nich získal podnik dotaci 420 milionů korun z fondů EU, o dotaci na dalších pět bude žádat.

Tramvaje ForCity 45T jsou 31 metrů dlouhé, klimatizované a mají kapacitu 233 cestujících. Výrobce Škoda Transportation je zkonstruoval speciálně pro Brno. V provozu nahradí tramvaje typu KT8D5 z 80. a 90. let minulého století a typu T6A5.

Tagy 45T brno Dopravní podnik města Brna DPMB ForCity Smart 45T Škoda ForCity Smart 45T Škoda Group
34 komentářů