Do Brna dorazila první z letošní várky tramvají 45T, zakázku provázelo velké zdražení

Tramvaj Škoda 45T. Zdroj: DPMBTramvaj Škoda 45T. Zdroj: DPMB

Tramvaje ze současné várky vyjdou na 1,129 miliardy korun.

Odebírat
Upozornit na
guest
34 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pepa

Neměli by v Brně postavit i nějaký silniční obchvat? Taková díra a jako pražský Pepík má ject někam do Vyškova a půl hodiny budu stát u Brna, protože to nejde objet shora, zdola, zprava, zleva – nikudy. Ach jo.

PepíkzDepa

co to konkrétně má společného s dodáním tramvaje 45T do Brna?

OpenTTD-master

Tohle by měla Praha kupovat.

tarten

Vždyť také ano. Teda jestli myslíte ty zbylé KT8… 😀

PepíkzDepa

to určitě nee, větší prolejzačku a stísněnou tramvaj sem neviděl

Michal Bartoníček

Tyhle tramvaje jsem si fakt oblíbil. Jsem rád, že jich bude více. Až na tu cenu.

Gregyros

ach jo, byl bych raději kdyby to přesoutěžili a vyhrálo něco jiného než tahle tramvajová obdoba honeckerů..ale co si budem, některé kačeny to už mají za pár..

Ondra K.

Výsledkem opakované soutěže by bylo dost pravděpodobně akorát to, že by stejná 45T byla dodána ještě dráž a o několik let později.

Jednosměrná 52T pro Prahu vysoutěžená loni je ještě o něco dražší než obousměrná 45T po zdražení, takže z tohoto pohledu by se opakovaná soutěž určitě nevyplatila. Podoba tramvaje je ve velké míře daná zadáním. Požadavek na osminápravovou plně NP tramvaj s otočnými podvozky a délkou 31 m je natolik konkrétní, že nedává žádný prostor k alternativnímu řešení. Výsledná tramvaj bude vypadat víceméně stejně bez ohledu na vybraného výrobce.

automatic

myslím že i po zdražení se jedná o tramvaj za tu cenu velmi dobrou. Poměr cena – výkon je stále velmi dobrý – když srovnám třeba ze zmíněnou 52T (zastaralejší konstrukce, dva podvozky pevné, jednosměrné… a za vyšší cenu. 45T jsou přesně ty tramvaje, které by Praha měla kupovat, což se mohlo krásně vyřešit společnou zakázkou jako třeba vlakotramvaje v Německu s Rakouskem nebo i na tramvaje od Škodovky v Braniborsku. Tím se mohlo docílit nižší ceny a většího objemu výroby. Za mě jsou 40T a 45T jedny z nejlepších tramvají co kdy Škoda vyrobila ( i když je to… Číst vice »

Nose Peak

Tak nějak nevidím smysl v plně otočných podvozcîch na lince 8, když poršetry na lince 9 brousej koleje v centru nejcentrovatějším…

Honza P.

V případě šalin se plánuje na 40 let dopředu. Porshe to sice nemají za pár, ale jednou taky půjdou do kopřiv a rozhodně dřív než 45T. Tak proč se kvůli tomu omezovat na pevné podvozky?

Ondra K.

Použitá koncepce 52T dává smysl s ohledem na požadavky DPP. Například délku 32 m nebo samostatné dveře na stanoviště řidiče by nešlo s 45T splnit. 45T s délkou 31 m je nejdelší tříčlánek jaký lze při splnění „našeho“ průjezdného profilu dle ČSN postavit. Koncepce 52T je o něco starší, ale pořád ma svoje výhody.

Dusmor

Opravdu je 31 metrů maximum? Pro Ostravu je v požadavcích délka max. 32,4 m. Tudíž jsem čekal, že to bude jednosměrná modifikace odvozená z 45T, s tím že se těch 1400 mm využije na protažení konců, aby se tam vešly dvoukřídlé dveře jako na 39T, případně se zbytek do limitu použije na protažení středního článku.
Nejsem si jist, jestli jim na 31 m vyjde požadovaná kapacita cestujících.

automatic

v čem je to tramvajová obdoba honeckerů? Je to velmi moderní vozidlo, design je sice konzervativní ale lehce nadčasový, nátěr na brněnské zvyklosti taky super ( nejen já ve 45T vidím Bombardier flexity Outlook v Torontu https://images.app.goo.gl/FgmVgaBBXvP5bitDA) a na rozdíl od jiných typů jako 13T nebo Evo2 se na to vozidlo fakt hodí. Navíc jak tu už bylo napsáno. Konstrukce je natolik limitující, že každý výrobce by vyrobil vlastně to stejné jen s lehce odlišným designem čel.

Nose Peak

Uspořádání sedaček pro čtverkách – tak pro 4 děti do 12 let…

Mnich

A jako bonus koukáte do sloupků jako v regionově.

Gregyros

oka, beru problém navýšení ceny, mluvím o za mě fakt těsném interieru kdy mám nohy ve sloupku, oproti draku jsem jak v ponorce.. atd..

Pavel Skládaný

Stísněné sezení, dva si vedle sebe sednou jen obtížně. Běžně v té tramvaji stojí dost lidí, kterých je ale méně, než volných sedadel. Přesto raději stojí, než by se po někom váleli. Druhou velkou nevýhodou je uspořádání sedadel vůči sloupkům oken. Široké sloupky vycházejí na střed sezení, tj. stále koukáte víc do širokého sloupku než ven. Pro ty, co mají rádi pěkný výhled, je to bída. Zlatí draci, pěkné rozložení sedadel, velká plocha oken s nízkou spodní hranou. Drak je ve srovnání s 45T vyhlídkový luxus.

Mnich

Přesně, zkušenosti z PL hovoří jasně. Poznan, Warszawa a Krakow řesili něco pdobného a přesoutěžením jim cena za vůz vzrostla nepatrně. Tady si škodovka pískne a dostane to bez keců.

Nose Peak

No jo, ale to bylo v Polsku…

Ondra K.

V Polsku je stále o něco větší konkurence než u nás. Jinak, samozřejmě v případě opakované soutěže musí dopravce zvážit i další faktory jako například dodací lhůty. U jakékoliv soutěže existuje riziko těžko předvídatelných průtahů vlivem odvolávání neúspěšných uchazečů. Není žádný tajemství, že už letošní dodávka 45T přichází později než by bylo potřeba. Nějaký další odklad by už byl velký problém.

Cuba

Opravdu nahradí KT8? Spíš bych si tipl, že se vyřadí nějaké vysokopodlažní kousky T3/T6…

Šalina na Špilas

Taky v to doufám (přiznám se, i ze šotodůvodů, jelikož mám KT8 raději), protože v provozu je KT8 platnější a alespoň minimálně nízkopodlažní.

Luděk

Vzhledem k tomu že už v současné době je 9 vozů KT8 sešrotoványch (8 už neexistuje a 1 čeká na sešrotování)
Takže vozy z aktuálně probíhající dodávky slouží jako náhrada KT8.

Jirka

Co jsem slyšel, tak Kačeny jsou v takovém stavu že potřebují kompletní rekonstrukci (nevím zda všechny). T3 budou nahrazeny až druhou várkou Draků (snad to klapne)…

Pavel Vavříček

Počítá se jen s 9 KT8. 2 po generálce a 7 těch Nkových, které jsou nízkopodlažní z výroby

Pavel Vavříček

Mají zůstat v provozu ty 2 vozy po generálce čili 1701 a 1714. A potom těch 7 vozů KT8D5N z 90.let, které mají posuvné dveře a jsou od výroby nízkopodlažní. Z jedné KT8 se stane zpětně plně vysokopodlažní vůz jako historičák. Vysokopodlažní prostřední članek se vezme z jednoho košického vozu, který teď bude na generálce v Krnově, protože tam vysokopodlažní končí

Ondra K.

Těch KT8 dlouhodobě zůstane rozhodně víc. Po GO jsou ještě 1716 a 1737, na 1723 generálka aktuálně probíhá. Několik vozů má teprve jednu VP a dalších několik vozů má nedávno po 2. VP.

Pavel Vavříček

Ale 1716 nedostala to co, 1701 a 1714 dostaly

Nose Peak

Nerezový madla?

Pavel Vavříček

Jop, světla vpředu a osvětlení jako ve Variu

Mnich

Já zaslechl že tech KT8 zůstane víc. Chtějí 60 obousměrných vozů namísto současných cca. 40 ks

Nose Peak

Můžou naklepat Draky s dveřima po obou stranách a spřahovat je PX, jak v Holomócu…

Pavel Vavříček

Teď z jedné soupravy T3P udělali PX a budou jezdit kyvadlově na severu