Brno objednalo dalších patnáct tramvají od Škody, zaplatí za ně o čtvrtinu více než za prvních pět

Tramvaj Škoda 45T. Pramen: DPMBTramvaj Škoda 45T. Pramen: DPMB

Pět tramvají dodá Škoda příští rok, deset v roce 2025.

V ulicích Brna se příští a přespříští rok objeví další nové tramvaje. Po více než sedmi měsících od oznámení plánu na pořízení dalších patnácti tramvají Škoda ForCity Smart 45T pro Dopravní podnik města Brna (DPMB) došlo k jejich závazné objednávce. Prvních pět dorazí příští rok, dalších deset v roce 2025.

Jde o využití opce z rámcové smlouvy na celkem 40 tramvají. Zatímco prvních pět koupil dopravce za 59 milionů korun za kus, nově zaplatí podle dohody 75 milionů korun. Důvodem je navýšení cen vstupů u výrobce.

Nové tramvaje pro Brno zdraží o čtvrtinu, Škoda obhájila nárůst nákladů

Nové tramvaje nahradí vozidla KT8 z přelomu 80. a 90. let „Cestující se mohou těšit na zvýšení kvality cestování i bezpečnosti. Stále více měst volí právě kolejová vozidla jako páteř sítě MHD díky vyšší přepravní kapacitě, rychlosti dopravy i efektivity,“ říká Tomáš Ignačák, President Region CZ/SK and Central East Škoda Group.

V Brně zatím jezdí pět tramvají ForCity Smart 45T. „Jsou vítanou posilou našeho vozového parku. Splňují všechny naše nároky na moderní vozy 21. století a spokojeni jsou i naši cestující. První pětice tramvají v Brně téměř výhradně obsluhuje linku číslo 8 z Líšně k Univerzitnímu Kampusu. Obě tyto zastávky jsou ukončeny úvratí, takže denně využíváme obousměrnost těchto vozidel. Pro provoz na této lince budou určeny i další objednané tramvaje,“ vysvětluje Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.

Ovládání tramvaje v sedačce řidiče

Tramvaj ForCity Smart 45T je obousměrné plně nízkopodlažní tříčlánkové vozidlo s otočnými podvozky. Spolehlivé jízdní vlastnosti i při nepříznivém počasí zajišťuje plná adheze vozidel. Tato 31metrová tramvaj pohodlně pojme až 233 cestujících, z toho 64 sedících. Maximální provozní rychlost je 70 km/h. Samozřejmostí je klimatizace a dva velké multifunkční prostory pro invalidní vozíky, dětské kočárky nebo jízdní kola. Nová tramvaj nabízí i moderní přehledný informační systém s obrazovkami a panely. K zajištění bezpečnosti je vozidlo opatřeno kamerovým systémem.

Tramvaj Škoda ForCity Smart 45T. Foto: Škoda GroupTramvaj Škoda ForCity Smart 45T. Foto: Škoda GroupTramvaj Škoda ForCity Smart 45T. Foto: Škoda GroupTramvaj Škoda ForCity Smart 45T. Foto: Škoda GroupTramvaj Škoda 45T. Pramen: DPMBPrvní den provozu nové tramvaje Škoda ForCity Smart 45T v Brně a nového tramvajového tunelu. Foto: Adam ZemekPrvní den provozu nové tramvaje Škoda ForCity Smart 45T v Brně a nového tramvajového tunelu. Foto: Adam ZemekPrvní den provozu nové tramvaje Škoda ForCity Smart 45T v Brně a nového tramvajového tunelu. Foto: Adam ZemekPrvní den provozu nové tramvaje Škoda ForCity Smart 45T v Brně a nového tramvajového tunelu. Foto: Adam ZemekPředstavení nové tramvaje Škoda ForCity Smart 45T v Brně (říjen 2022). Autor: Škoda GroupPředstavení nové tramvaje Škoda ForCity Smart 45T v Brně (říjen 2022). Autor: Škoda GroupPředstavení nové tramvaje Škoda ForCity Smart 45T v Brně (říjen 2022). Autor: Škoda GroupPředstavení nové tramvaje Škoda ForCity Smart 45T v Brně (říjen 2022). Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraPředstavení nové tramvaje Škoda ForCity Smart 45T v Brně (říjen 2022). Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraPředstavení nové tramvaje Škoda ForCity Smart 45T v Brně (říjen 2022). Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraPředstavení nové tramvaje Škoda ForCity Smart 45T v Brně (říjen 2022). Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraPrvní tramvaj ForCity Smart 45T dorazila do Brna. Foto: DPMBPrvní tramvaj ForCity Smart 45T dorazila do Brna. Foto: DPMB

Nová tramvaj má prostorný klimatizovaný interiér vybavený nerezovými madly, širokoúhlými informačními LCD monitory a USB nabíječkami. Ve výbavě nechybí ani Řídící a informační systém RIS2 nebo třeba validátory systému EOC2. Pro přepravu více vozíčkářů má tramvaj celkem čtyři výklopné plošiny. Vůz je také vybaven vnějším i vnitřním kamerovým systémem a částečně ztmavenými bočními okny.

Kabina řidiče je nově koncipována. Vedle přehledného pultu, kdy je kladen důraz na jednoduchost a dobrý výhled, je ovládání částečně implementováno přímo do sedadla řidiče. Čelní skla jsou vybavena vyhříváním, přední čelo navíc designovým denním svícením. Elektrická výzbroj umožňuje rekuperaci, tzn. navracení elektřiny při brždění zpět do sítě, což snižuje celkovou spotřebu vozidla a tím i náklady na provoz.

Nepůjde o jediné nové tramvaje, které se v Brně příští rok objeví. DPMB nedávno objednalo čtyři další stavebnice tramvají EVO2 přezdívaných Drak. Vyjet by měly příští rok.

Brno objednalo další Draky. Čtyři tramvaje vyjedou příští rok, dopravce za ně zaplatí více než dosud

Tagy 45T brno Dopravní podnik města Brna DPMB ForCity Smart 45T Škoda ForCity Smart 45T Škoda Group
69 komentářů