Infrastruktura Stavebnictví Železnice

Dlouho očekávaná rekonstrukce budějovického nádraží je tu, bude o 150 milionů dražší

Nádraží České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Nádraží České Budějovice. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Správa železnic vybrala firmy, které opraví zchátralou nádražní budovu v Českých Budějovicích. Vítězi tendru jsou společnosti Metrostav, Edikt a Avers, cena činí 689,5 milionu bez DPH. To je o 27 procent více než cena předpokládaná investorem při vypisování tendru (542 milionů bez DPH). Podrobnosti k tendru zatím nejsou známy, písemná zpráva ještě nebyla zveřejněna. Samotná stavba má začít na přelomu května a června, oznámila Správa železnic.

Železničáři přitom opravu zchátralé budovy neustále odkládali. Po převodu všech nádražních budov od Českých drah na SŽ(DC) v roce 2016 jmenoval tehdejší šéf správy železnic Pavel Surý budějovické nádraží mezi prvními, která projdou opravou. Původně uváděný termín zahájení prací byl rok 2018, hovořilo se o částce do 200 milionů korun.

Výstavní novorenesanční budova z roku 1908 přitom kvůli dlouholeté nečinnosti Českých drah a zkrachovalému developerskému projektu CB Station Development málem padá cestujícím na hlavu. Rekonstrukce má být hotová na konci roku 2022.

Jde o jednu z nejnákladnějších rekonstrukcí nádražních budov vůbec, dražší je zatím jen Fantova budova v Praze (cca 750 milionů). Stále jde ale o láci ve srovnání s chystanou opravou hlavního nádraží v Pardubicích. Tam se chce Správa železnic ještě letos pustit do oprav v odhadované hodnotě 1,75 miliardy korun.

Rekonstrukce nádražní budovy v Českých Budějovicích podle Správy železnic

V rámci stavby se bude rekonstruovat celá výpravní budova včetně navazujících přízemních křídel pod 1. nástupištěm. Opravné práce se tak zaměří například na fasádu, střechu či interiéry. Výraznou modernizací projdou stávající nevyužité prostory a přilehlé plochy. Hlavní vstup do budovy bude nově směrem k Lannově třídě a bude navazovat na inovované zázemí pro cestující i komerční prostory. Cílem rekonstrukce je celkově pozvednout i oživit nádražní prostory a vytvořit z nich atraktivní místo nejen pro cestující, ale i pro širokou veřejnost.

Současně s rekonstrukcí výpravní budovy se předpokládá revitalizace přilehlých venkovních prostranství, kde vzniknou nová parkovací stání pro imobilní občany, na jižní ploše se vybuduje nová cyklověž a na severní ploše bude vytvořena nová klidová zóna. Ve vyšších podlažích bude objekt využíván především složkami SŽ, v severním křídle budovy bude nově dislokováno místní oddělení Policie ČR.

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lektor

Těch dražších staveb je víc ne jen Praha a Pardubice. Taky třeba Plzeň nebo Cheb.

Gejza

Asi mě ukamenujete (jako Pavla níže), ale opravdu má smysl rekonstruovat každou historickou sice pěknou, ale dispozičně zastaralou nádražní budovu? Proč nezachovat jen prostřední trakt a na zbytek parcely nesituovat třeba nějakou kvalitní moderní architekturu s násobně větší podlahovou plochou (která by náležitě zhodnotila komerční potenciál lokality) a výrazně lepší energetickou bilancí? V architektonické soutěži by se jistě našlo řešení, které by to místo povzneslo. Takto budou mít v Budějkách za 3/4 miliardy výpravní budovu jako v každém druhém ruském městě, jejíž využití už asi nikdy nebude úplně efektivní. A za 40 let se do toho budou cpát podobné prachy… Číst vice »

Luděk Štěkala

Já souhlasím, že cena vypadá diplomaticky řečeno velmi zajímavě… Přesto si myslím, že bychom si měli uchovat kvalitní stavby z každé historické epochy. Kdyby nádraží bylo nekvalitní stavbou – ať jej strhnou. Myslím, že úplně každý, kdo se projde českobudějovickým nádražím, musí dokonce i pod rouškou zchátralosti poznat, že ta stavba je cenná. Zajímavou otázkou by třeba bylo, kolik by stálo vybudovat toto nádraží v naprosto stejné podobě znovu. Samozřejmě to nevím, ale myslím, že by cena byla nedozírně vyšší. Ekonomicky vzato je tak oprava stále dobrou investicí, protože si díky ní zachováme budovu, za kterou, kdybychom ji chtěli postavit… Číst vice »

Gejza

Z epochy vzniku budějovického nádraží máme dochovány min. tisíce nádražních budov. Jistě by se našlo pár desítek srovnatelných (byť třeba s mírně odlišným pojetím fasády). Zajímavé je, že povedených exemplářů např. socialistické brutalistní architektury je v ČR pár a přesto se bourají. Každý tu subjektivní hodnotu vidí jinak, ale když jsme u té epochální mnohovrstevnatosti, tak vrstvou, která v městech ČR chybí nejvíce je kvalitní moderní architektura. Třeba i kvůli tomu, že má velká část lidí potřebu chránit téměř vše, co u nás bylo před obdobím komunismu postaveno. Neříkám celé strhnout. Ale nákladně rekonstruovat všech 5 traktů, pro které se… Číst vice »

Luděk Štěkala

Pochopitelně neznám všechna nádraží v ČR, ale máte pravdu, že do jisté míry podobných exemplářů (ze stejného období) jsou v u nás jistě desítky. Taky souhlasím, že u nás chybí kvalitní moderní architektura. S trochou nadsázky je Tančící dům snad jedinou ukázkou. Brutalistní architektura je podle mě u nás nedoceněná, ale velmi mně třeba mrzí záměry o stržení nádraží v Ostravě-Vítkovicích (nebo svého času v Havířově), kde podobných nádraží Bruselského stylu napočítáte v Česku – hádám – tak pět, pokud vůbec. Ať se ale vrátím k Budějicím… Vidím to spíš tak, že u nás existuje celá řada nekvalitních staveb ve… Číst vice »

Pavel

Za ty peníze to měli zbourat a postavit novou budovu, tak jak to dělají v Rakousku. Nemusíme chodit daleko, Linz může jít příkladem.

Marek

tak, tak, ono to budějovické nádraží není žádná hitparáda. Z venku sice hezký, ale jinak je to dispozičně velký špatný. Tam toho tou rekonstrukcí moc nevymyslí, a nějaké zásadně lepší komerční využití to určitě nepřinese

ušatá

Já se opravdu nestačím divit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Radim

Čemu?

Štěpán

Zcela jistě tomu nápadu – bourat kulturní památku, která je vstupní bránou do ČB. Až se opraví a bude vypadat hezky, už by nikoho bourání snad ani nenapadlo.

noerf

Pokud se pamatuji tak památkově chráněné je (bylo) sousoší nad vstupem do odjezdové haly. Budova nebyla památkově chráněná, pokud se to poslední dobou (cca 3 roky) nezměnilo

Přemek

Díky za dobrou zprávu. Rozhodně si to budějické nádraží zaslouží a ta čtvrtmiliarda by mohla být i pro eurorozpočet, pokud se stihne současný rok pro podání žádosti.

Démon

ve frontě jsou projekty za 10 mld., tedy eurofondy ani omylem.

Martin S.

Byla na to vypsána nějaká architektonická soutěž? I rekonstrukce potřebují svou koncepci a i do historických budov se dají vkládat nové prvky či orientační systémy. Kromě toho by to chtělo tam nějak proměnit i okolní prostranství, zlepšit propustnost území pro pěší a cyklisty, elegantně navázat na Lannovu třídu atd…

David

Troufám si tvrdit, že po otevření D1 a zanádražního obchvatu se dá provoz na silnici před nádražím utlumit natolik, že žádný tunel, ani pro pěší ani pro auta nebude potřeba. Doufám jen, že pro to bude politická vůle.

dopravák

Jan Šindelář má naprostou pravdu – odpadne tam sice tranzit, ale lokální doprava tam bude stejně hodně silná: optimální by byla pěší zóna jen s MHD + nezbytnou obsluhou, ale všechno ostatní pod zem nebo úplně z té oblasti pryč – dost na tom, že je tam t debilně na střeše situované autobusové nádraží, z něhož není v jedné úrovni přístupný ani 1. perón nádraží vlakového …

Lemmy

Budějovický autobusák je opravdu majstrštyk. Nevím, jestli by se nedalo vybudovat někde u nádraží pár stání (kolik autobusů z Budějovic odjíždí najednou?) a šaškárnu na střeše zrušit…

Jindra

Právě nádráží na střeše je skvělý nápad, jak udělat autobusové nádraží v centru města, všechny velký český města to mají na dvě věci.

ušatá

Ideální pro cestující je mít nástupiště do busů přímo před budovou nádraží. Velké množství jich není potřeba a cestující má přehled a minimální docházku-.

Kajman

Jo, to je fakt bomba. Přestup mezi autobusem a vlakem zhruba na čtvrt hodiny, pokud nejsem špatně chodící. V takovém případě to půlhodinka jistí.

Lemmy

Ne, byl to nápad z devadesátek jak z města vytáhnout lukrativní pozemek a zároveň „zachovat“ autobusové nádraží.

noerf

V severním křídle kdysi oddělení Policie bylo, pak se tam nastěhovali bezdomovci. Nyní tam mají vlakové čety nocležny.
Osobně si myslím, že by nádraží prospěla revitalizace okolí (oprava železniční polikliniky, prostor SNV a na druhé straně objekty v ulici Dobrovodská, z nichž některé jsou řádu let prázdné.

Přemek

Divím se, že to místní tak nechají. To jsou místní bossové takové držgrešle???

noerf

Přemek: Co jsem měl možnost nahlédnout do plánované situace CB Station development, tak se řešil například parkoviště u ulice Dobrovodská a podchod pod nákladovým nádražím s výstupem v podchodu osobního nádraží. A právě vyše zméněné úpravy okolí.
ČD jako majitel do toho nechtělo dávat peníze a po převodu nádraží SŽ (dříve SŽDC) si to stanovilo jako svou prioritu. A se stavbou podléhajícímu drážnímu úřadu, nikoliv klasickému stavebnímu úřadu, nechtělo moc lidí mít s tím co dočinění. A již někdy v roce 2008 byl odhad ceny rekonstrukce okolo 0,5 miliardy.