Dílenský motorák bude opět vozit lidi. Šatava vzkřísil kachnu, nasadí ji v Jemnici
Společnost Railway Capital Jana Šatavy po více než roční renovaci převzala v krnovských dílnách motorový vůz M 240.028, zvaný někdy
Společnost Railway Capital Jana Šatavy po více než roční renovaci převzala v krnovských dílnách motorový vůz M 240.028, zvaný někdy kachna. Vůz z počátku 60. let nasadí od pátku na sezonní linku z Moravských Budějovic do Jemnice.
Motorák má přitom za sebou pohnutou historii. V roce 1986 byl odprodán tehdejšími ČSD do Chemopetrolu Litvínov, když předtím byl v ŽOS Šumperk přestavěn na dílenský vůz pro potřeby zásahů na rozsáhlém vlečkovém kolejišti nového provozovatele.
Byla zaplechována některá okna a dveře, odstraněny vnitřní příčky a interiér včetně WC. Vůz dostal nové číselné označení už v novém schématu: 820.528, kde číslice 5 vyjadřovala provozovatele mimo ČSD. V této podobě přežil až do roku 2016, kdy jej koupil Šatava (rozhovor s ním přinesl deník Zdopravy.cz v únoru).
Následná úprava do původní podoby trvala déle než rok a zhostila se jí firma ZEGA v Krnově. Restaurování vozu finančně podpořilo i ministerstvem dopravy z Programu obnovy historických železničních vozidel. Vůz už se vlastní silou přesunul z Krnova do Jemnice.
„Bylo nutno nejen vyvařit zkorodovanou skříň a uvést do řádného stavu pohonnou jednotku, ale především obnovit původní okna a dveře, a hlavně dodat komplet interiér. Tato vagonářská práce se ukázala být nejnáročnější,“ říká Šatava. Sedadla včetně rámů dodala společnost MSV Interiér ze Studénky podle původních výkresů.
Motorový vůz M 240.028 vyrobila Tatra Studénka v roce 1963. Je poháněn přeplňovaným vzduchem chlazeným dvanáctiválcem Tatra s hydrodynamickou převodovkou. Na první pohled zaujme efektní design 60. let, uvnitř je velmi pohodlný interiér. Vůz má maximální rychlost 70 km/h.
V českých zemích se nachází dle dostupných údajů osm těchto vozidel, z toho čtyři jsou provozní. Dvě má českodrážní depo historických vozidel.