Die Länderbahn chystá start na další lince, převezme vlaky z Rumburku do Mladé Boleslavi
První jednotka Siemens Desiro po modernizaci pro provoz v síti Trilex. Foto: Die Länderbahn
Dopravce nasadí na linku L4 jednotky Siemens Desiro, čeká je modernizace.
KŽC se těší, že bude více práce pro jeho Šukafony. Téměř po dvou letech si aspoň jednou týdně Dý Lendrbán na trati 124 je půjčuje.
No co na skoro vedlejší trati 161 jezdí šukafony denně a na všem. A podle některých to je v pořádku.
Na 161 se „nesoutěžilo“, takže tam nejezdí úžasný soukromník.
Nevíte někdo, na kolik let je smlouva? Nikde to nemůžu najít.
Myslím na 10 let
Netuší někdo, jestli se bude soutěžit i linka U8?
Soutěžit nevim, ale dopravce se bude hledat zrčitě. Ještě tři roky má smlouvu ČD.
Je to zkratka poslední hřebíček do rakve (843) Českých drah v českolipském okrese. 🙂
Jedna ještě rok zůstane na Os Děčín – Liberec 🙂
ČD mají prostě z minula příliš velký objem zastaralé vozby. Mohou vylepšit velkou část, ale všechno během nějakých dvou desetiletí nejde, na to peníze a schopnosti nikdy mít nebudou. Přebírání části výkonů jinými dopravci je nevyhnutelné.
Anebo bus. Či automobilová spolujízda. PlusUber či maršutky.
ČD nemají nízkopdlažní ojetiny, tedy nemají šanci v pseudosoutěži, kde jediným podstatným kritériem je cena. Mohou nabídnou nové DMU 120, ale ty objednatelé nechtějí, protože těm jde jen o cenu a nový vlak rozpočítaný do 10 let smlouvy nemá šanci proti dopravci s ojetinou, která má pro něj téměř nulovou pořizovací hodnotou… ČD nasadit nová vozidla umí (nebo snad jezdí málo Panterů atd…)…ale taky si to umí nacenit, protože si to nemohou dovolit dotovat. Nadávat na ČD, že „na to peníze a schopnosti nikdy mít nebudou“ by se dalo pouze v případě, že by měli jistý monopol na dalších 20… Číst vice »
ČD si ty nízkopodlažní ojetiny mohou nakoupit taky. Stejně to udělali s RS-1. Jenže i tak jsou dražší než soukromník.
Osobně si nejsem zcela jist, že vydrží Die LändernBahn na této lince dlouhodobě. Tj. jestli nebude tato firma v „pokušení“ vypovědět smlouvu kvůli jiné zakázce.
Neboť v oblasti Saska, Saska-Anhaltska a Durynska od 2023 skončí nynější provozovatel některých linek (od fy „Abellio Rail Mitteldeutschland“ to nyní bylo převzato na dočasné období do konce 2023).
Mluvím např. o lince z Eisenach do Lipska
https://www.mdr.de/nachrichten/sachsen-anhalt/abellio-insolvenz-zuege-fahren-doch-weiter-100.html
Insolvence se týká divize v Baden – Würtenberk.
Do Eisenachu se jezdí elektricky. Abellio tam má přes Holandskou leasingovku pronajaté vlaky Bombardier Talent 2.
Doporučuji přečíst odkazovaný článek. Nebo googlit nynější aktivity „Nahverkehrsservice Sachsen-Anhalt“ …. webovka nasa (tecka) de
O situaci v B-W není sporu, nicméně já upozornil na tu možnou (ne)perspektivu linky z/do Ml. Boleslavi v budoucím rozhodování italského koncernu NETINERA (a to zejména u fy Die LändernBahn).
viz jednotlivé dceřinky NETINERA https://bahnreise-wiki.de/wiki/Bahngesellschaften_/_Anbieter_in_Deutschland
Nevím jakou má souvislost Die Länderbahn (FI) a Abellio (NS) v Sasku Anhaltsku vs. Desira Trilexu (FI).
Abellio má Sasku Anhaltsku elektrickou i motorovou trakci. Kontrakty byly soutěženy nezávisle na sobě. Jedná se o dvě rozdílné zakázky.
Objednavatel v soutěži na motorovou trakci požadoval novou techniku. Abellio tam jezdí s Alstom Lint. Druhý v soutěži byl dopravce DB Regio.
Desira tam již byla. Trilex s Desiry v Magdeburgu. Vtip.
Jsem tam každý týden 2 – 3x.
Šlo o reakci na novou linku Die LB směr Mladá Boleslav, že možná se možná nechají nalákat , až ve 2023 skončí nynější linky, které dříve provozoval Abelio R.MD.
Některé tyto linky, v budoucnu uvolněné, leží relativně blízko nynějších linek koncernu NETINERA, zejm. poblíž Die LB.
Toť vše k mé spekulaci, že možná Die LB frnkne na jinou linku (v Německu) ještě před koncem smlouvy na linku do M.Boleslavi.
S Desirem určitě do Německa nefrnkne.
Desiro Classic (DB 640) je používáno na některých německých regionálních linkách – odhaduji, že celkově jde o desítky kusů. Nejen v Sasku (či v S.-Anhaltsku či Durynsku), ale taky např. v Hessensku, což je bohatší spolková země.
https://de.wikipedia.org/wiki/Siemens_Desiro_Classic#Deutschland
není to tak, že Desira už svoje působení v Německu nenávratně vyjíždí a pro ČR pořád dobré?
jo ale pak si pujčí šukafony od KŽC
Lze jen doufat, že na takové jednání smlouva pamatuje přiměřenými sankcemi.
Opět se leze dop*rdele soukromníkům….
Když ČD neumí ani vlak Česká Lípa – Rumburk – Ebersbach tak všichni budou blahořečit soukromníkům. k čemu je mi dopravce který jezdí dop*rdele.
Když něčemu nerozumím, radši mlčím. Ale tady to platí naopak, co pane…
Tak radši mlčte. Není to tak dlouho co jezdila osobní doprava Rumburk – Ebersbach. Nebo Grossschönau – Varnsdorf – Ebersbach. Jenom pár bláznů může zlikvidovat mezinárodní regionální dopravu. A bohužel se to všechno bude těžko znovu obnovovat.
Oni budou jezdit do Ebersbachu? Tak to je ideální na přestup do Budyšína?
Z Ebersbachu vlakem do Budyšína? Nic moc. Obvykle je k tomu půl hodina čekání v Bishofswerdě, kde chcípnul pes.
ULK spoje do Ebersbachu neobjednal … Kdysi – v době, kdy se jen teoretizovalo o obnovení přechodu Sebnintz – Dolní Poustevna, byly úvahy o jízdě z Děčína přes Bad Schandau do Ebersbachu ….
Co to breptáte? Länderbahn vlatní Italské státní dráhy. Vy soukromníku..
Landerbahn, tedy Italské státní dráhy jsou soukromník? Odkdy prosím pěkně.
Proti soukromému dopravci nic, do Žatce ho mám celkem rád. Jen musím říct, že konkrétně Rakve mě tedy mrzí, to byl můj oblíbený motorák – a když jel sólo, měl podle mě taky akceleraci skvělou. Ještě se tam s ním musím jet svézt.
Tak super, kohokoliv desira jsou vítána…
Jinak čekám komentáře o pronikání Německa do českého pohraničí.
Protáhneme mi to z Rumburka do Ebersbachu, později do Loebau a budu Vás všude chválit.
Mělo by se zakázat vysílání něměcky mluvících televizních i rádiových vln přes hranici ČR. Ničí to češtinu. A Brněnské nantec. A ponašimu. Jedině hlemýždí dopravník, šneky nechceme.
Mladá Boleslav už pohraničí není (budeme-li pohraničí chápat jako Sudety), to už je vnitrozemí. Anebo taky vnitřní pohraničí ;)))) záleží na vymezení
Na 80% si myslím že ČD celou oblast od Děčína přes Mladou Boleslav a Liberec po Starou Paku pustili dobrovolně. V celé této oblasti hraje prim silnice se stává se z ni železniční periferie, kde má železnice spíše turistický ráz. Na denní dojíždění maximálně pro středoškolské studenty. Landerbahn a Ariva jsou zřejmě přesvědčení že nabídnou lepší služby a natáhnou nové cestující, ale pochybuji.
V závazku jsou snad prázdné vlaky primárně problémem objednatele, nikoliv dopravce.
To záleží na typu smlouvy. Pokud je brutto pak ano, pokud je netto tak ne, jelikož u netto smluv nese riziko tržeb dopravce.
Záleží jak si to nacení. Pokud počítají reálně , třebas s maximálně 1/4 obsaditelností a podle toho si dají do výběrka ceny, tak není problém i u netto.
Zrovna v Libereckém kraji je brutto.
Kžc u nás jezdil do Mochova prázdný a rozhodně je to netrápilo a ekonomicky neruinovalo…
Jestli se dá na ČD pozorovat nějaký trend, tak je to preference vlaků v elektrické trakci. O motorové zas takový zájem nemají a jejich podíl na výkonech ČD postupně klesá.
O vedlejší ramena mají ČD zájem v případě, že objednateli stačí reginy a šukafony, jinak ne.
A proto objednali CD u Pesy další motorové jednotky
Lepší pozdě, než později?
Ty jednotky objednaly primárně pro trať Kladno – Praha. Až bude ta trať elektrifikovaná, pak teprve je chtějí přesunout na jiné výkony v okolí Prahy místo regin.
Jak vidět, v letech 2022 a dál už nestačí.
Mě spíš přijde, že o ta vedlejší ramena mají zájem pokud dělají rozumné přípoje na dálkové vlaky v elektrické trakci, nebo pokud mají k dispozici opravárenské zázemí pro E trakci, kde údržba trakce M je spíše doplňkovou činností.
A teď si přestanem vyprávět pohádky a začneme mluvit o konkrtních číslech o těch napevno objednaných dieslových vagoncích. Aktuálně je objednáno v nových 33x PESA Link II (RegioShark2) zhruba 4 tisíce sedaček… Firma ČD má ve starých/postarších dieslových vagoncích přes 65 tisíc sedaček … Mluvím o typech RegioNova/810/854/842/843 plus související vagonky bez motoru jako např. 010. Pro úplnost v zánovních dieslových vagoncích typu RegioShark1/RS1/GTW má firma ČD dalších 8 tisíc sedaček. Plus cca 4 tisíce sedaček ve vagoncích s maximálkou 100 kmh, které musí táhnout lokotka Pokud jde o menší dopravce jako GWTR, tak mají v postarších/zánovních dieslových vagoncích přes… Číst vice »
Do toho počítáte i sedačky s desir, které jezdili s R do Rakovníka a po Protivínce, nebo žraloků, které již tři roky jezdí do Kladna? Mmch. kde teď ty desira z protivínky jezdí?
AtlasVozu ( tecka ) cz
a VagonWeb ( tecka ) cz
IMHO to bohatě stačí pro ukázku, že je „pivnutím do moře“ těch 33x objednaných PESA Link II (RegioShark2)
A to jsem zvědav, kdy OeBB se vytasí se svými ojetými dieslovými vagonky typu 5047 např. na linku Břeclav-Znojmo, aby odtud vytlačil ČD
Ale jo, mě spíš zajímali počty sedadel z těh desir a žraloků do Kladna, které nám tu již léta jezdí a protože nevím přesný počet vozidel, tak si to neumím sám spočítat. Ve to evidentně máte v malíčku.
Nemám… Jediné co mě zajímalo, je smysl proč ČD investovalo/plánuje investovat přes 45 miliard do nových vagonků (plus další kačky do lokotek)…. jak se tahle obrovská investice odrazí ve zdražení jízdného?
Nijak
Není čemu se divit. Pokud se bude i nadále uplatňovat politika typu Grýndýl, motoráky v EU v dohledné době zaniknou stejně jako auta na naftu a benzín. Proto Praha třeba plánuje elektrizovat úplně všechny lokálky, které do ní vedou.
Investovat do nových motoráků s životností 40 let se ve stávající situaci podobá finanční sebevraždě.
Souhlas. Pod cenu se jít nedá, SŽ si řekne za poplatek DC, věčné výluky, nehody na přejezdech, padlé stromy. Jednokolejky a k tomu přenášení zpoždění, nereálné časy jízd , a k tomu chytroliny na kraji a u koordinátorů. Ať si užijí.
To je normální, že ztrátové činnosti se utlumují. Akorát musí následovat i odpovídající snížení nákladů, když klesnou výnosy. Jsem zvědav jak se s tím ČD poperou, zvlášť když realizují/plánují masivní investice, na které si téměř nevydělají a asi nikdo už jim nepůjčí, neboť jsou silně zadlužení. Ze svých současných necelých 300 tisíc sedaček firma ČD utržila od cestujících v průměru 200 Kč denně / 1 sedačku (když počítáme pouze pracovní dny a nepočítáme svátky, víkendy a letní školní prázdniny). Plus další víc než 250 Kč denně/ 1 sedačku provozní dotace. Náklady na techniku (odpisy) tvoří cca 1/5 nákladů firmy ČD.… Číst vice »
Vy jste nenapravitelny mimoň.
1) vetsinu prijmu ma CD od kraju a MD tak proc porad dokola operujete jen s temi prijmy od cestujících?
Predstavte si ze mame kraje kde CD z osobaku neutrzi od cestujících ani korunu. To by podle vasi teorie vlastně vubec nefungovalo.
2) tvrzeni ze jsou CD silne zadluzene a nikdo jim uz nepujci mate i nejak podloženo nebo jde o dalsi dojmy?
ad 1) Přehlédnul jste se: „…Plus další víc než 250 Kč denně/ 1 sedačku provozní dotace…. “ Ale máte-li jiné údaje, tak se s nimi. Výroční zpráva firmy ČD, a.s. za rok 2019 (před čínským virem) je veřejně dostupná ad 2) Jo, fakt, tak kde sežene firma ČD cca víc než 45 miliard na pasažérské vagonky plus další miliardy na nové lokotky a servisní zázemí? Když jsem předčasem napsal, že ideální formou je, aby zaměstnanci ve firmě ČD získali podíl (výměnou za část mzdy), tak nikdo neřekl ANO. Přitom je zřejmé, že největším problémem ČD je to, že nedokážou prodat… Číst vice »
To je jak pohadky z mechu a kapradi : – ) To je skoro Škoda cist natoz odepisovat. Vsechny ty proc nejezdi nejake vlak jakymisi smery ma jednoduchou odpověď. Nikdo si takove spojeni neobjednal a jako komercni linky by sento zrejme vubec neuzivilo. Ten prepocet na sedacky nemuze byt spravny kdyz CD meli v roce 2019 asi 25 miliard vynosu a z toho 9 od cestujících. Takze pomerove to nesedí ale takovou ptakovinu opravdu pociatat nebudu. Co je ale nejdůležitější, neodpověděl jste mi na otazku proc jsou CD predluzene a jak vite ze jim nikdo nepujci? Kde jste to slysel… Číst vice »
Bingo. O tom mluvím, že se nerentuje ani provozu nynější, z většiny staré, tj. odepsané techniky…Tak proto dává „perfektivní smys“ investovat peníze, které nemám, do zbrusu nové, ukrutně drahé techniky… a to se vyplatí !!!! ( ironie ) Nějak takhle se rozhodovala firma SAZKA, když investovala do sportovní haly SAZKA Arena ve Vysočanech… Následný osud firmy SAZKA je znám, těm lidem, kteří přemýšlí, aspoň trochu. P.S. Pokud Vám nesedí údaje kteér uvádím, tak jaké údaje jsou správně, dle Vás? Já tvrdím, že za rok 2019: „Ze svých současných necelých 300 tisíc sedaček firma ČD utržila od cestujících v průměru 200… Číst vice »
Tohle je fakt ztrata času. Zamyslete se nad tim kdo tu novou techniku pozaduje a tudíž platí. A taky doporucuji si jen tak orientacne propocitat kolik skutecne na 1km to nove vozidlo stoji pri 10-15 lete smlouve pri ktere se ani cele nemusi zaplatit. Zacnete tim kolik napriklad kdejaky regioshark nahrka denne km, vynasobte tak 300dny a 15 lety a pak tim podelte cenu a zjistite ze opravdu jizdne nemusi byt 5x drazsi jak jste mi tady minule tvrdil …
tak si to shrňme: nerozumíte psanému textu, nemáte ponětí o hospodaření konkrétní firmy (ve které údajně pracujete), vymýšlíte si a máte nějakou vadnou kalkulačku (anebo neumíte počítat z hlavy).
A zejména Vám uniklo to hlavní, že problémem je nepříliš fungující prodej cestujícím viz ten příklad, kdy ČD v Jihomoravském kraji nabízí jedinou aktualitu cestujícím, víc než 2 roky starou.
Ztráta času s nějakým šéfodborářským žvanilem, jak jste Vy.
Nikdy jsem nikde nenapsal ze u CD pracuji natoz v nejakych odborech. Ale to je celkem typicke pro lidi bez znalosti a argumentů ze zacnou s takovymi nenapadnymi urážkami.
Kdybyste radeji vzal do ruky kalkulacku a propocital si ten priklad …
Opakovaně jste psal nepravdu. Holý fakt.
Co dodat?
Když jste nebyl dostatečně obdařen inteligencí, tak třebas jste aspoň šikovný v nádražáckém povolání
Wer nix ist und wer nix kann geht zu Post oder Eisenbahn
Vy sice nemáte žádný argument jen domnenky ale samozřejmě uznavam ze mate pravdu protože to pro vas bude to nejlepší 🙂
Mimochodem nedávno tu nekdo psal ze ucim na DVI, predtim nekdo ze jsem strojvedouci a podle vas jsem sefodborar. No kez bych to vsechno stihal : – D
Používáte totiž stejnou logiku, jako když nádražáčtí odboráři plánovali stávkovat proti cestujícím = proti zákazníkům svého zaměstnavatele. Nikoliv proti zaměstnavateli.
IMHO jde o horké kandidáty na Darwinovu cenu, neboť žádná firma ještě nepřežila, když odhání své zákazníky.
A ta stejna logika je v čem? V tom ze sem se vas ptal kde jste prisel na to ze cd jsou tak predluzene ze uz jim nikdo nepujci na coz jste nikdy neodpovedel. Nebo v tom ze umim vynasobit km za den dny v roce a delkou smlouvy a pak zjistim kolik kc ten novy vlak stoji na 1km. Coz treba u R linky Kolín UnL se ukazalo ze zadny balik skutečně neni … To vy tady pisete bludy o petinasobnem zdrazovani jizdneho a nemate pro to zadnou oporu. Takze já teď koncim na DVi sedam za knipl a… Číst vice »
V tom, že Vás nezajímá to klíčové – zákazníky = cestující. To o čem mluvím (ranní rychlík do Břeclavi) – už jezdilo a bývalo to slušně zaplněno. Jenže pak RGJ své vagonky přesunul do Vídně.
Podobně o tom mluvil i Váš ředitel Bednárik ve zdejším podcastu- rozhovoru.
A zhruba v tomto smyslu mluvil i šéf obchodu ČD – základní problém je slabý prodej… https://zdopravy.cz/firma-si-zvykla-na-ztraty-musime-zmenit-mysleni-lidi-rika-sef-financi-ceskych-drah-24818/
A už mi odpovíte na to proč nikdo ČD nepůjčí nebo pořád dokola budete točit to samé bez odpovědi? Prostě jste zase něco neobhajitelného plácnul a teď nevíte jak z toho ven. Mě nezajímá zákazník? Jak to jako myslíte? Co tak ze své pozice lektora na DVI strojvedoucího a šéfodboráře mám pro přilákání zákazníků udělat? Pokud o tom mluví ten“váš“ ředitel Bednárik tak zřejmě vidí kde je chyba a chce to změnit, tudíž je to na dobré cestě nebo chcete abykaždý posunovač chodil po dědině a přemlouval sousedy ať jedou vlakem? : – D A ať se Vám to líbí… Číst vice »
Takže nic k věci… jo, jo. Odborář.
Proč nikdo nebude chtít půjčovat 45 miliard firmě ČD?
Například proto, že ani samotní zaměstnanci nevěří v perspektivu téhle firmy.
Jinak by se těšili na početn ý příliv nových SOLVETNÍCH zákazníků, až lidi budou hledat jak se dopravovat, když auta zdražují a když aglomerace omezují parking uvnitř města.
Díky. To jsem chtěl slyšet. Takže žádná ekonomická analýza, žádné vyjádření ekonoma, žádný příspěvek někoho znalého z vedení ČD nebo MD. Jen nějaká fráze že ani zaměstnanci firmě nevěří. Takže blábol.
A kdy jsem kde napsal něco co by svědčilo o tom, že mě nezajímají zákazníci? Vy si tu jen vymýšlíte, nemáte v ruce nic odborného jen domněnky ale ostatní jsou ti co dělají vše špatně … : – D
Co je urážlivé na tom, když konstatuji pravdu.
Obchoďáci firmy ČD v Jihomoravském kraji mají opravdu jako nejnovější aktualitu to z léta 2019 „Z Hodonína na Holíč jezdí místo aut a autobusů vlaky“ … což je škoda pro ČD i pro potencionální nové cestující, vzhledemk tomu, že město Brno omezuje možnost parkování už i v některých částech v předměstích Brna. https://www.cd.cz/jihomoravsky-kraj/aktuality/default.htm
zopakuji to hlavní, na co zapoměl pan „Kosmik“. Myslet na potřeby SOLVENTNÍCH cestující, je jedinou šancí, aby nádražáci obstáli na trhu i za 5 až 7 let…. Anebo značná část nádražáků by měla rovnou měla hledat jinou obživu, aby za 10 roků měli živobytí.
Solventní mají auto..
Zdá se mi,že už delší dobu praktikuje ČD systém kraj nakoupí vozidla a my je budeme provozovat. Takže náklady na pořízení jdou za objednavatelem dopravy.
Jak říkám – nádražáci si dávají vlastní góly, zeména neaktivitiou a tím, že cestující nepovažují za cestující … viz to co napsal výše pan „Kosmik“ … v jeho úvaze zcela absentoval ten klíčový element dopravy = cestující. Např. aktuality ČD na jižní Moravě – v sekci aktualit je jediná = a to že v létě 2019 bude uzavírka… Máme rok 2021. ROFL Proč ČD nemá na webu v této sekci aktuality něco opravdu aktuálního/přínosného pro cestující:… “ – Brno zavadí zákaz parkování už i v části Černovic (předměstí Brna), – vlaky ČD od Slavkova zastavují i v Brno-Černovice a –… Číst vice »
oprava … nádražáci si dávají vlastní góly, zeména neaktivitiou a tím, že cestující nepovažují za DŮLEŽITÉ …
Na té trase Liberec-Děčín jezdím poměrně často a o turistickém rázu se nedá mluvit, ve špičce se stojí, ráno dojíždějí jak studenti, tak ale i dost pracujících, hlavně teda do Ústí nad Labem, osobáky Děčín-Liberec taky úplně nejsou prázdné. Ale souhlasím, že o příliv nových cestujících asi nepůjde. Spíš budou spokojení ti stávající.
Aby došlo k přílivu cestujících do vlaků, muselo by se modernizovat, drátovat a hlavně nasadit opravdu moderní jednotky.
Anebo až trend zákazu parkování v aglomeracích dorazí i do Vašeho regionu. Píšu z vlastní zkušenosti venkovana ( Brno )
Na úplně jiném diskusním fóru o dodavatelich energie, čtu jak je špatně, ze v 90.letech se privatizovaly energetické společnosti a vodárny…. Jak zisky tečou do zahraničí …. Ale teď mam takový divny pocit, ze i zisky z železniční dopravy (nota bene kdy stát platí důchodcům slevy na jízdné) unikají z ČR do zahraničí…
Tak např ČEZ můžete spoluvlastnit taky a pak zisky zůstávají u nás. Já to tak mám. To samé u některých bank atd.
A co tedy udělal místní dopravce pro to, aby mu ty zisky neutíkaly ? O 50letý krámy za vyšší cenu nikdo mít zájem nebude.
Jak dopadla a jaké důsledky způsobila nekontrolovaná liberalizace trhu s energiemi, teď vidíme všichni a mnozí bohužel právě i zkoušejí bolestně na vlastní kůži. To samé pochopitelně může hrozit v budoucnu i v železniční dopravě. Strategická odvětví, jako je energetika, nebo doprava prostě dle mého mají zůstat státní. Když se stát zbaví možnosti, jak v těchto odvětvích zasahovat je to špatně. To teď na příkladu energetiky tvrdí i mnozí ekonomové.
Železnice teď pouze prožívá to, co autobusová doprava v devadesátkách. Od zkostnatělých ČSAD po soukromníky.
Ano ale to byly devadesátky. Podívejte se, co se odehrává dnes. Řada krajů si pořizuje, nebo o tom vážně uvažuje, vlastní dopravce. Takže vlastně návrat tam, kde jsme již byli.
No u železnice je náběh na vlastního dopravce akorát u JMK. U autobusů to ve větším zkouší Ústeckej kraj a moc se mu nedaří.
Prostě se ČD budou muset konečně naučit, že tu nejsou a nebudou samy, a změnit přístup. Už to nebude stylem my vám milostivě necháme jezdit to co už máme a vy budete rádi a zaplatíte co řekneme. A to že s vozidlama pro místní tratě jsou tak 30 let pozadu je jen důsledek těch jejich zrušených a nedokončených soutěží. Dneska už s 810/814/842/843 nebo nejhůř 854 nikoho neuchvátí.
No myslím, že se tak trochu pletete v tom vyjádření o chování ČD. To co jste napsal je vlastně nesmysl. Jak jistě víte, tak nejvyšším orgánem ČD je řídící výbor ve kterém mají zastoupení všechna klíčová ministerstva. Takže vlastně ti samí, kteří si dopravu objednávají, nebo do jejího objednávání mají co mluvit a oni rozhodují i o tom, jak se budou ČD chovat. Tak jste vlastně vyjádřil názor, že ti politici sami sobě říkají, to co jste uvedl. To že budete rádi za to co máme, což je vlastně jak uznáte tak trochu proti zdravému rozumu.
Dopravu si už pár let objednávají kraje. Pokud jste si tedy nevšiml. Ministerstvo objednává pouze rychlíky a vyšší .
Kraje spadají pod ministerstvo pro místní rozvoj a i to má pochopitelně v ŘV zastoupení.
A proto tedy ČD prohrají skoro vše, kromě přímých zadání ? Kraje mají poměrně velké pravomoci , do kterých ministerstvo nezasahuje.
Máte to špatně. Kraje pod žádné ministerstvo nespadají. Vaše konstrukce se hroutí.
Krajím nevelí žádné ministerstvo, mají vlastní volenou radu a zastupitelstvo.
Ano státní pošta a státní dráhy jsou prostě nej!
Železnice státní zůstává, z toho strach nemějte. Jen ti dopravci nejsou státní, ale to žádné ohrožení není. Každý z nich je v případě potíží snadno nahraditelný.
Tak úplně snadné to není, náhradní dopravce musí mít k dispozici (nemusí je vlastnit) schválená vozidla a personál.
O personál bych se nebál. Budou nezaměstnaní po zkrachovalém dopravci.
Několik vozidel může vyhořet, ale většina z nich bude mít majitele který je bude chtít dál zpeněžit (věřitelé, leasingovky).
Dodavatelé energii jsou také snadno nahraditelní. Žádný problém. Jen za kolik. Zkuste toto říci teď těm chudákům, kterým se zvedly zálohy klidně na pětinásobek i více a naprosto reálně jin hrozí, že doslova nebudou mít ani na jídlo. Víte ono to tak nějak asi ani nemá cenu se to snažit vysvětlit někomu, kdo zná jen univerzální pravidlo, státní rovná se špatné, soukromé rovná se to správné a dobré a neumí, nebo nechce se na to podívat v širších souvislostech. Třeba to, co je celkově ekonomičtější. Podívat se kupříkladu na to, o kolik víc, nebo spíše kolikrát víc dáváme prostřednictvím rozpočtu… Číst vice »
Tak ty čísla ukažte. A zároveň doplňte počty cestujících, vynucený státní slevy a jejich proplácení, počty vlaků. A na rovinu . O obchodních praktikách Bohemia energy, neboli Comfor energy se toho napsalo víc než dost. A o tom jak jejich prodejci chodili po domech taky. Několikrát jsem měl tu čest na tyhle šmejdy zavolat policajty, kór když se představili jako kontrola elektroměrů. A Vždy byli z pokuty a následných problémů velice nadšení. Firma, která hrála na to, že se jí bude vždy dařit nakoupit levnou elektřinu na aukci a pak ji přeprodat jinak dopadnout nemohla. A vlastník BE by výkyv… Číst vice »
Psal jsem to tu již několikrát. To co jsem napsal potvrdila i jedna nedělní debata na Primě, kde politik ODS, tedy strany, která jen tak mimochodem dokonce uvažuje o privatizaci České pošty i ČD, takže se nedá říci, že by byl zaujatý proti liberalizaci, otevřeně přiznal, že liberalizace železnice ani zdaleka nepřinesla takové ekonomické výhody, jaké se očekávaly. Spíše naopak. A jen na okraj. bylo to ještě před zavedením slev pro důchodce a studenty.
To už ale bude hodně let . Když to bylo před slevami. Ale evidentně to tak špatný nebude, když soukromníci jedou čím dál na více tratích.
A víte co je největší pjdel? Že jim ty zálohy na pětinásobek zvedly (polo)státní, případně státem pověřené firmy (aby zajištovaly DPI) a tyto ceny kontroluje státní ERU!
To jsou paradoxy, že.
Špatně sledujete situaci. Ty polostátní nebo pověřené firmy jim ty zálohy zvedají tak hodně proto, protože ty energie pro ně nemají předkoupené a musí je pro ně kupovat na burze za současné značně přemrštěné ceny. Před pár dny pan premiér na dotaz novináře na tiskovce, proč stát nereguluje ceny a proč třeba státem spoluvlastněný ČEZ neprodává lidem energii za ty státem určené ceny, na rovinu odpověděl, že na to stát nemá absolutně žádné právo takto zasáhnout. ČEZ je díky kuponové privatizaci akciová společnost jako kterákoli jiná a musí se chovat v zájmu všech akcionářů a elektrickou energii prodávat na burze.… Číst vice »
ČEZ není státem spoluvlastněný, ale majoritně ovládaný!
To ale nic nemění na tom, že stát nemá možnost mu diktovat ceny a komu bude prodávat.
Stát POUZE vlastní část akcií ČEZ, stát nevlastní ČEZ …
Zjistěte si, co to je akciová společnost – subjekt soukromého práva …
ERU kontroluje ceny za distribucí, ceny za silovou elektřinu řeší trh. To že, v roce 2009 kdy začal růst malých dodavatelů, byli spořivé ceny na nižší než dlouhodobé kontrakty díky hospodářské krizi a přebytku elektřiny. Pak byli dlouho ceny totožné, ale menší firmy měli menší náklady, takže zůstávali levnější. Dnes se ukázalo, jak které firmy nakupují elektřinu dlouhodobé kontrakty vs. spotová cena, která šla výrazně nahoru. Důvodem je velká poptávka, nízká produkce, zdanění (emisní povolenky, daň z elektřiny). Dodavatel poslední instance prodává s určitou marží, za kolik nakoupí na trhu. A ceny jsou nyní výrazně vyšší než je obvyklé. A… Číst vice »
Na to je jednoduché řešení. Ať tito chudáci prodají své domy a koupí si byt. Protože, pokud je zvednutí ceny energie položí, tak na takový typ bydlení neměli ani při příznivých cenách energií.
A co by jste poradil důchodkyni bydlící v malém panelákovém bytě, které teď důchod stačí tak akorát na nájem a na energie. Nic víc už nekoupí. A to se jedná o maloměsto ne o Prahu a pod. Asi jí vy chytráku pošlete adresu nějakého mostu pod kterým je ještě volno ?
Kolik v malém bytě může platit za elektřinu ? Rodina v 3+1 se vleze do 2000 ..
To co bych ji radil, kdyby před pár lety BE neexistovala, a baba by musela platit už tenkrát větší cenu. Šetřit, nepoužívat energii.
Energetika je převážně v rukou státu , CEZ i CEPS jsou převážně státní, ten problém je
-ad a v obchodníkovi, kterého si vyberu. Když koukám jen cenu tak to takto může dopadnout.
-ad b ve směřování energetiky podle povelů EU. Ty ceny jsou jen začátek, pripravme se na black outy. Jinak to skončit nemůže
Green deal nezrusime.
Možná by bylo zajímavé se podívat do minulosti, abychom zjistili, kterým politikům z kterých politických stran máme poděkovat za to, že nám zprivatizovali strategickou infrastrukturu, jako je pitná voda, energie atd.
Obce se teď leckde snaží draho koupit zpět, to co se v minulosti levně prodalo do zahraničí a v ČEZ nemá český stát 100% vlastnictví, takže s ním nemůže až tak lehce nakládat pro blaho občanů, jak bychom si možná představovali .
https://www.cez.cz/cs/pro-investory/akcie/struktura-akcionaru
Víte co jsou to akcie, kdo akciovou firmu ovládá? Většinový vlastník! Což je cokoliv nad 50 %. Kontrolní otázka soudruzi, kolik procent ČEZu vlastní stát (resp. Ministerstvo financí ČR)?
Stát má ze zisku ČEZu dividendy v řádu desítek miliard korun. Kde by vzal motivaci nějak to regulovat a výnos si omezovat? Vývoz elektrické energie je výborný byznys.
Já bych řekl, že tohle zakolísání má původ v politickém rozhodnutí, kdy stát zdražil emisní povolenky, BUM, razítko.
Težko házet existenci např. spotřební daně z benzínu na liberalizaci trhu a odstáttnění jediného správného dodavatele.
Jde o mix důvodů. 1. Některé vyplývají z rozhodnutí nás v Evropě, resp. některých našich spoluobčanů, , která se nyní ukazují jako pitomá. 2. Plus náhodné vlivy s drtivým dopadem (viz příklad starý víc než 10 let = záplavy v Austrálie, které zaplavily tamní černouhelné povrchové lomy také odstartovaly obrovský nárůst cen černého uhlí). 3. A pak tu máme velmi velmi zvláštní situaci, které se čím dál víc jeví jako že jsme cílem hospodářské války (podobně jako při plynové krizi v roce 2009 nebo jak loni byly cílem běloruské rafinerie). Mluvím o podivném důvodu proč leto spřes léto (kdy o… Číst vice »
Ludvo – prosím, zamysli se než zas něco napíšeš… Dodavatelé energií měly uzavřené dlouhodobé smlouvy s koncovými odběrateli na základě dlouhodobých cen elektřiny na energetické burze… Pak cena energie skokově narostla ne dvoj- až trojnásobek – ale dlouhodobé smlouvy s koncovými odběrateli jsou pořád platné – a to je logicky položilo.. (=zbankrotovali) Co na tom nechápeš / čemu na tom nerozumíš??? To je trh, to je ta neviditelná ruka trhu… Za to si v 89 zběsile cikkal klíčema na Václaváku… Nebo votvírákem do lahváče doma u televize… je to dynamická záležitost, která se mění ze dne na den.. když se… Číst vice »
Jakože trh nebo nějaký univerzální viník může za to, že snadno vytěžitelné uhlí už dochází? Viz dosti drahé náklady na hlubinnou těžbu na Hodonínsku, na Frýdecko-Místecku, Karvinsku a pod Litvínovem. A dokonce i povrchová těžba by přinesla mnohem vyšší náklady než dřív, neboť poměr tloušťky uhlí vs. tloušťky skrývky je mnohem horší, než v minulosti. Lidově řečeno = aby mohl mostecký lom ČSA pokračovat, tak nejprve musel zbourat městečka a největší chemičku v ČR plus odtěžit kopce… Dosud tento lom ČSA měl „tenkou“ skrývku, neboť těžil v údolí, kde logicky skrývka je mnohem tenčí než skrývka nad uhlím, které leží… Číst vice »
ČD někdy svému akcionáři přinesly nějaký zisk?
Pokud jiní dopravci zvládnou generovat zisk, budiž jim, a jejich majitelům, přáno.
ČD pokud vím a psalo se to i na tomto webu byly několik let před coronavirem v zisku, takže přinesly. Co s ním bylo, je již na akcionáři, na státu.
Jako skupina ano. Ale osobka toho moc nevydělává.. https://zdopravy.cz/ceske-drahy-byly-loni-paty-rok-v-rade-v-zisku-do-plusu-se-vratila-i-osobni-doprava-47820/
Několikrát zisk vytvořily, a několikrát státu prodaly majetek, který při založení od státu dostaly do vínku. Ne, ČD nejsou slepicí zlatonosnicí českého státního rozpočtu, takže o nějaký únik zisků do zahraničí se bát netřeba.
A vy jste teď v této diskuzi někde četl, že bych se byť jen zmínil o ziscích co unikají do zahraničí? o se obraťte na někoho kdo to tu napsal.
Ovšem to je zisk se započtením miliard dotací, tudíž to není čistý zisk pro stát, pokud to někdo myslel takto, ve smyslu něco státu vydělat.
Železniční doprava v ČR krom napr.ramena Praha-Ostrava těžko muže generovat zisk. Dotují se km a ještě k tomu studentikum a důchodcům 75%nebo kolik platí stát slevy dopravci.
Němci, kteří zde provozují vlakovou dopravu, mohou generovat zisk, který mi všichni platíme. A ten zisk teče do Němec. To je v zájmu republiky?
Jo je. Aby ten zisk generovali, musí nabídnout nižší ceny za zajištění provozu, než dříve monopolní ČD. Tedy státu (u rychlíků a expresů) nebo krajům (u osobních a spěšných vlaků) ušetřit peníze. Kromě toho konkurence v průměru přinesla lepší komfort cestování pro cestující. Často i větší využití těch vlaků (další úspory pro stát/kraje). Ostatně ČD samotné konkurenci potřebovaly jak prase drbání. Od jejího příchodu se i jejich služby na řadě míst a služeb o poznání zlepšily a dále zlepšují. Bez konkurence by dost možná dřív nebo později došlo k tomu, že už by jejich služby opravdu nebyly použitelné pro nikoho… Číst vice »
No v zájmu cestujících určitě. Aspoň pomalu mizí dobytčáky a u ČD se učí prozákaznickému přístupu.
Na druhou stranu zisk ČD zmizí v ČD, stát také neuvidí ani haléř, to zaké není v zájmu republiky.
Alternativní dopravci zachránili veřejnou dopravu v Ústeckém kraji. Řada linek by se za ceny co nabízí ČD neufinancovala.
Tak jistě zlý soukromníci jezdí levněji než ČD a vyvádějí obří zisky. To jsou teda machři. Dražší ČD ještě ze zisku na dividendách do rozpočtu ČR nevyvedlo ani korunu.
Škoda, že se změnou dopravce nevyřeší to, že v ČL budou i nadále pravidelně v období květen – září ujíždět skoro všechny přípoje na Liberec.
Jinak Desira chválím. Sólo 843 je tam v současnosti kapacitně mnohdy opravdu k smíchu. Má tam také přejít dost personálu od ČD, takže tam snad nehrozí amatérismus, jako u startu Arrivy.
Přes léto tam jezdila 843+054, což většinou kapacitně stačilo.
To ano, akorát se tak nějak zapomnělo na to, že školní zájezdy jaksi jezdí třeba v květnu, červnu, září, což už Bdtn jezdí kolikrát jen o víkendu. Což ale není problém jen těchto Os, ale i rychlíků na této trati, potažmo rychlíků na 086. A další kapitolou pak je pochopitelně neschopnost učitelů zavolat pár dní napřed, že pojede skupina 40 lidí…. Když jsem na tuhle možnost upozornil jednu vedoucí školního zájezdu v solo 843, která velmi hlasitě nadávala na to, že si děti nemaj kam sednout, tak mi jednoznačně vysvětlila, že ona nikam volat nebude, že přece to není její… Číst vice »
No nekolikrat jsem takove jednani s CD o tom, ze se nekde chysta velka akce, ktera prinese oproti beznemu stavu na te trati nasobnou poptavku (spis + par stovek lidi nez +40) zazil a po tech zkusenostech bych kvuli jenom 40 lidem fakt nevolal. To bych predpokladal, ze bude totalne pod rozlisovaci schopnosti CD.
Je to taky možné. Vzpomínám si v tomto ohledu na můj dotaz pro ČD a MD, ohledně festiválů Mácháč a Bezděz, kdy vlaky doslova přetékaly ve švech (Ještě ke všemu sociálně dost řekněme slabými jedinci…) a odpověď od obou byla: „V daném období jsme nepozorovali žádný nárůst počtu cestujících“
JJ, to by odpovídalo. I pro ty stovky až nízký tisíce cestujících navíc to byl často boj, vyjednat nějaký posílení, kvůli pár desítkám bych to ani nezkoušel.
Zajímavá myšlenka, ale troufnu si tvrdit, že i kdyby úča zavolala, že veze dvě třídy na výlet, tak nevěřím tomu, že by dráhy vypravily vagon navíc.
K volání taky nevidím důvod. V e-shopu koupím skupinovku, pokud to vlak umí tak zaškrtnu místenky. Pokud jsou líní dát tam checkbox, jejich boj.
Ač příznivec ČD, musím uznat, že ty přípoje by se mohly zlepšit. Desiro má přeci jen lepší dynamiku jizdy, dost možná umožní i rychlejší výstup a nástup a vždy umožní zastávky na znamení (což u 843 jde, ale s vozem Bdtn už asi ne). Nebude se muset v sezóně vůz objíždět.
Ne možná, ale určitě přinese rychlejší výměnu cestujících. Široké a nízké dveře znamenají že z toho cyklisté vyskákají rychle, jeden pomalejší důchodce se dá taky obejít a nezdržuje zbytek – je to opravdu znát.
843+Bdtn zastávku na zmamení umí 🙂 Tak snad se ty výstupy / nástupy zlepší… Problém byl vždycky na Bezdězu, Doksech a Starých Splavech, kde se počítá s klasickým minutovým pobytem, který se ale ve zmíněném období protahuje klidně na několik minut, pač tři tábory, zájezd důchodců, 20 cyklistů…
Ono to není jenom tím, ten problém má širší perspektivu už v Mladé Boleslavi, kde jsou šílené přípoje na rychlík od Turnova, který přijede taky permanentně zpožděný, a už se to přenáší na celou větev okolo ČL.
Vaše teorie dává smysl na dvojkolejné trati, nikoli tam, kde se křižuje … zkrátíte jízdní dobu, ale budete čučet čekáním na křižování s protijedoucím vlakem …
ČD stále doplácí na to, že nemá co nabídnout. Nové vlaky kraj nezaplatí (ČD je beztak zatím nemá) a ojeté komfortní nízkopodlažní vlaky alá Desiro ČD nemá.
A jak to tedy udělal ten Leo Express ve východních Čechách?
CD může nabídnout nové motoraky od Pesy a hodně krajů si je objednalo
ČD slíbí cokoliv. Ale realita je jiná. Viz olomoucký kraj. A to ty motoráky dokonce vlastnili.
Když si to kraj nepojistí ve smlouvě, tak nic nedostane. Když to bude požadovat a ČD to podepíšou, tak buď ty vlaky dostane, nebo z ČD vytáhne hromadu peněz na pokutách. Stačí aby na kraji seděli kompetentní lidé.
Však jen loni to ČD pokud vím stálo skoro 40 milionů na pokutách a snížených platbách.
Ale jen díky tomu sliby vyhrály výběrko.
ČD se zmohly jen štěkání na staré německé šroty z roku 2000+ a vychvalovaní nových motorových vozů řady 814.
jsou-li vagonky RegioNova 814 nabízeny za nižší cenu než např. vagonky 845, tak proč ne?
Ať rozhodne poměr cena/užitná hodnota.
Ale nepochopím, jak duševní giganti z ČD dokázali být výrazně dražší s vagonky RegioNova/854/460 oproti nabídce vagonků 845/Lint/GTW… To musí být „umění“ být dražší s horší službou.
A takoví „umělci“ obvykle skončí v insolvenci resp. v likvidaci.
Připočtěte si k ceně za kilometr 50Kč/km „Nábřežného“ a pak vám to začne dávat logiku
A ti ostatní dopravci je měli odjakživa? Spadly jim z nebe?
Tak to vypadá, že ČD budou na Českolipsku minoritní podnik. Rychlíky DC-Liberec a Rumburk-Kolin ariva, osobaky LanderBahn a národnímu dopravci zbyde jen turistická lokalka do Lovosic.
No, ono to tak bohužel trochu souvisí i s tím, že stát a tím pádem i ČD na LK dost v minulosti kašlaly. 840 bylo jediné, co se jakž takž povedlo. Ty se ale na Českolipsko kvůli podmínkám dotací nedostaly.
Kolik procent spojů (linek) budou od pokrývat ČD od změny jízdního řádu? Jestli se nepletu, tak jejich jejich plán počítal s cca 90 % podílem na trhu.
Jinak Desiro oproti 843 je určitě posun v před.
IMHO dřívější strategií ČD nebylo držet tržní podíl za každou cenu. Nýbrž ziskovost
Vycházím např. z logiky toho co firma ČD napsala jako připomínky k návrhu legislativy o „testu hospodářské vyváženosti“ na jaře 2018 (tehdejší ředitelem ČD byl pan Krtek).
https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/1720-Economic-Equilibrium-Test-for-national-rail-regulatory-bodies/F11582_cs