Dopravci Železnice

Firma si zvykla na ztráty, musíme změnit myšlení lidí, říká šéf financí Českých drah

Regionova s pendolinem. Foto: České dráhy
Regionova s pendolinem. Foto: České dráhy

Loňské hospodaření státního železničního dopravce skončí nejspíš černou nulou, definitivní výsledky nicméně České dráhy oznámí na konci dubna. Původně se přitom počítalo se ztrátou skoro 300 milionů korun. Potvrdil to člen představenstva Českých drah zodpovědný za ekonomiku a nově obchod Radek Dvořák. Letos má firma poprvé v podnikatelském plánu zisk.

Dvořák zároveň připustil, že roli v tom, že České dráhy mají i v podnikatelském plánu pro rok 2019 schválený zisk v řádu desítek milionů, hrají také kompenzace za státní slevy. Nejde o výsledek celé skupiny, který pravidelně například vylepšuje ČD Cargo či VÚŽ, ale samotných Českých drah.

Firma si dlouhodobě zvykla na záporné hospodaření, toto myšlení je potřeba u lidí změnit,“ řekl Dvořák, který je za finance odpovědný od loňského podzimu. V červnu by ho měl vystřídat Patrik Horný, Dvořák bude mít na starosti obchod.

Podle Dvořáka je klíčové, aby se podařilo dostat na nulu i u regionálních vlaků. Pomoci by tomu měly příští rok nové smlouvy s kraji, kde u většiny spojů budou ČD dostávat více než dosud, a skutečné náklady na vlaky tak budou pokryty.

Za zlepšením výsledků vidí Dvořák i větší kontrolu nákladů a výnosů, každý měsíc probíhá pravidelné reportování. Některé náklady ale firma neumí ovlivnit. Například jen kvůli novému systému účtování trakční elektřiny a obecně zdražení elektřiny i nafty zaplatí letos o 540 milionů korun navíc. O více než pět procent letos stoupnou výdaje na mzdy a značnou zátěž v úrovni jedné miliardy korun představuje pro firmu náhradní autobusová doprava, kterou musí objednávat při výlukách na infrastruktuře. „I když většinu peněz za autobusy dostaneme od SŽDC zpět, jde o ohromný dopad do stavu hotovosti. Navíc jsme stále za loňský rok 130 milionů korun v mínusu,“ řekl Dvořák.

Podle něj je úspěchem, pokud se podaří vysoutěžit cena pod 70 korun za kilometr. České dráhy proto křísí myšlenky na zřízení vlastního dopravce. „Jsme ve fázi analýz vlastní autobusové dopravy. Nemyslíme, že bychom pokryli všechny výluky, spíše řešíme základní flotilu autobusů na největší výluky,“ dodal Dvořák.

České dráhy potřebují vylepšit výsledky i kvůli masivním velkým investicím do nových vozidel, které firmu v příštích letech čekají.

Radek Dvořák. Foto: České dráhy
Radek Dvořák. Foto: České dráhy

Už během několika týdnů bude firma obhajovat rating. Hned potom bude následovat nová emise dluhopisů, kterou splatí dopravce emisi z roku 2014 v hodnotě 300 milionů eur. Firma bude muset detailně u ratingu vysvětlit, jaký dopad bude mít ztráta části linek. Zatím má smluvně zajištěné dvě třetiny výkonů po roce 2019, jednání s dalšími kraji finišují. Celkem odhadují ČD ztrátu trhu na maximálně 6 až 7 procent.

Jan Sůra, Jan Šindelář

45 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
AAA

dětem které zlobily rozdupeme mobily

jan

A 5% nárůst na mzdy je prostě hodně..

Martin Hanzal

A zaměstnance pak chcete hledat kde, když i v Lidlu dostane nově příchozí víc? Myslíte, že to někdo bude dělat za dvacet hrubého z lásky k železnici?

DPDP

No jasně, vy do práce nechodíte z lásky? 🙂
Pak všichni na železnici honí přesčasy a Drážní úřad nestíhá vyšetřovat MU 🙂

AAA
V.N.

Přeji hodně štěstí. Myslím , že se Vám to ale nepovede. Ve firmě , kdy takřka všichni jsou odkojeni socialismem , kde pouze minimum zaměstnanců poznala , jak to funguje mimo státní firmu to půjde hodně ale hodně ztuha…

Tronda

A to tam ještě neřekl, že firma má svému akcionáři odvádět zisk v dividendách, asi jim to dávkuje, aby je nekleplo.

Radek Janata

To samozřejmě nemusí – i na burze máte spoustu soukromých společností, co dividendy nevyplácejí. Dividendová politika je plně na rozhodnutí většinového vlastníka a tím je zde stát. Navíc z dividend se platí extra daň 15% a o tak byste musel trochu navýšit úhrady objednavatelů. Což je ovšem jiná kapitola státního rozpočtu.

Tronda

Dividendová politika státu je dostávat ze svých firem dividendy, většina státem vlastněných firem to plní, ale ze ztráty může být dividendová politika těžko.
O žádnou daň z dividend se nic navyšovat nemusí, pokud z čistého zisku 100 Kč, vyplatí nějaká firma na dividendách polovinu zisku, je to 50 Kč a až z těch 50 Kč se odečítá 15% daň (resp. 35% v případě nejasného vlastníka v zahraničí, ale to není případ ČD) – tedy nikoliv, že je třeba na daň z dividend vydělat extra.

Martin Hanzal

Dobře, ale ta dividenda se stejně o daň z příjmů sníží. Pravda, v případě státu a ČD jen de iure, protože se facto těch 15% přiteče jen do jiného chlívečku jednoho velkého kravína, ale princip zůstává.

Tronda

Čistá dividenda je samozřejmě po zdanění, ale nemusí se navyšovat žádné platby od objednatelů, aby bylo na daň z dividendy.

jan

Myslím, že čd by měly dát do vozidel, kde jsou zastávky bez obsluhy jeden automat a dát povinnost lidem mimo důchodců si okamžitě po vstupu koupit lístek. Utíkají jim tržby. Navíc mají možnost přes eshop.
Moc se mi nelíbí Kůpcův nápad investovat 40 mld z prodeje majetku bez dlouhodobých smluv na konkrétní linky s jasným ziskovým bussiness plánem. Ty pseudo railjety beru..
Třeba ty lokomotivy, zda je to nutné, když se v Česku stále nejezdí 200. A pokud někde bude, mají 20 E109. O které by měl dodavatel dát do 100% pořádku jinak blacklist.

V.N.

Ty automaty jsou bezesporu dobrým nápadem. Proč se vlastně od toho kdysi upustilo ? Pokud firma typu ČD něco získá z prodeje majetku , měla by je investovat a ne prožrat.

babilon

Protože dneska má každý svůj „automat“ s sebou, tak je neefektivní vyrábět a udržovat velké krabice.

Radek Janata

Ano, to že je na Západě tolik automatů je tím, že oni je zavedli ještě před boomem smartphonů. Udělat aplikaci je provozně levnější, protože si každý cestující svj autmat provozuje sám a pro cestujícího je to i pohodlnější, koupí si lístek doma nebo cestou, má na to více času než těsně před nástupem.

železničář v důchodu

„Protože dneska má každý svůj „automat“ s sebou“ Nesmysl: proč by tedy třeba DPP a ROPID chtěli nyní do všech vozidel pražské povrchové MHD postupně nainstalovat jednoduché automaty na (tištěné) jízdenky zakoupitelné bezhotovostně pomocí bezkontaktní platební karty? Před cca 20 roky, když ČD (pouze mincovní) automaty na jízdenky do některých „šukafonů“ instalovaly, nikdo žádný „svůj automat“ sice neměl, tehdy ovšem ty, které byly instalovány, byly značně nespolehlivé, protože nebyly konstruovány pro použití ve vozidlech, ale na statickém stanovišti (podobný problém byl tehdy například s „klasickými“ lednicemi v lehátkových a lůžkových vozech) – a ani dnes ani zdaleka všichni cestující nepoužívají… Číst vice »

Radek

ROPID současně uvedl i mobilní aplikaci pro nákup jízdného. Automaty na jízdenky budou jen v tramvajích a letištních busech. O rozšíření na všechny busy nikdo nemluví.
A hlavně, u dráhy je daleko víc typů jízdenek. Ono i ten karetní automat v tramvajích umí prodat 4 druhy a ne kompletní sortiment.

Standa

Každý?

Radek Janata

Ano, v zásadě každý. Množina lidí schopných ovládat automat a lidí vlastních smarthone je téměř totožná.

Jistě, že jsou důchodci, co nemají smartphone. Ale ti nezvládnou ani ten automat.

hank

„Jistě, že jsou důchodci, co nemají smartphone. Ale ti nezvládnou ani ten automat.“
To je samozřejmě úplná hovadina. Pobere tvoje hlava, že jsou lidi – dokonce i důchodci! – schopní obsluhovat mnohem složitější zařízení než nějakej přiblblej automat na jízdenky, kteří smartfouna nechtějí třeba z nějakých etických důvodů? Nebo už se těšíš, až ti někdo nařídí povinnost nechat tvým dětem hned po narození zašít pod kůži čip?

DOMČA

BABILON:
To je sice svata pravda – ale jak to chcete drtive vetsine zde diskutujicich „odkojenych socializmem“ – to je trefna hlaska od jineho zde diskutujiciho – vysvetlit??? Z ta pokladna nebo automat na jizdenky = mobil v kapse… a ze je to za „nulove“ (temer) naklady pro jakehokoliv – tedy i modreho- dopravce… V mysli techto lidi je stale: neni pokladna s pokladni sedici za okynkem = nemuzu jet… = zhroutil se svet…

DOMČA

Takze tu krabici na listky ( automat ) chapu jako nutne nakladove zlo (plytvani naklady) pro tuto cast lidi – jako mezikrok… i tak to vyjde nesrovnatelne levneji nez neefektivne a nadbytecne zamestnavat zbytecne lidi…
TED BUDU TROSKU VARIT Z VODY:
ZBYTECNA POKLADNI – 25-30 000
WIFINA PEVNA NA SMLOUVU 1500
Najdi rozdi…

hank

„…nutne nakladove zlo (plytvani naklady) pro tuto cast lidi …“

Dědeček, babička
ujídají z chlebíčka.

Kdy nás po dovršení nějakého věku začnete házet ze skal?

Jmfjv

Nevím čím jste odkojeni všichni vy, co tu ohrnujete nos nad důchodci bez smartphonů. Ovšem z kombinace vaší nevědomosti a agresivity plus představy, že byste někdy mohli získat vliv na skutečný svět (mimo internet) jde tichá hrůza. Moudrému napověz: Stejně jako existuje něco, čemu se říká měkké dovednosti, existuje něco čemu by se, podle stejného vzoru, dalo říkat měkké práce. Mobilní aplikace je neumí, pokladní je umí.

DOMČA

Vsicni maji smartphone. Za kazdou zrusenou pokladnu nainstaluju pevnou wifinu a pripojim se vzdycky… a usetrim cca 23-27 000 mesicne

V.N.

Blbost. Spolehlivost smartphonů není stoprocentní. Kolik z nás se dostalo někdy do situace , že potřebovala někam zavolat a zjistila , že se z nejrůznějšího důvodu nikam nedovolají. Smartphone jako doplněk ano… ale určitě ne jako hlavní prostředek , díky kterému někam pojedu nebo nepojedu…

Radek

K čemu automaty v našem státě,lidi budou ještě horší a jízdenky si nebudou kupovat,je to tak realita ,buď me rádi, že tu máme vlakvedoucí a ještě bych je posílil o jednoho člověka jak to bylo dříve ,už takhle jezdí více lidí ….

DOMČA

Jan:
Je videt ze premyslite – palec nahoru.
(Je to logika spojena s ekonimikou a dostupnymi bezne uzivanymi technologiemi)

Radka

„Hned potom bude následovat nová emise dluhopisů, kterou splatí dopravce emisi z roku 2014“

Splácení dluhu dalším dluhem? Vytloukání klínu klínem? Na to si zvykla spousta lidí.

Kubrt

Normální způsob financování firem i států. Nebo máte pro ČD nějaký lepší návrh? Třeba další oddlužení ze státního rozpočtu? Nic jiného mě teď nenapadá.

Martin

Oproti předchozí emisi to asi bude s nižším úrokem. A to se vyplatí bez diskuse. Větší klín zmenším malým klínem. 🙂

AAA

Proč by měly být s nižším úrokem? V roce 2014 byly úrokové sazby ČNB a tedy i sazby z toho se odvíjející na historickém minimu. Což dnes fakt nejsou.

Radka

To určitě nebude. Zvlášť když třeba ČD neobhájí ratingovou úroveň, protože se i v ČR pomalu otevírá trh a končí záruka monopolního postavení.

Jan Sova

No tak jeden námět na úsporu by se našel. Co kdyby ČD do všech dieselových lokomotiv instalovaly nezávislé topení, aby se nemuselo ve velkém spalovat motorem….

Ondra

Pro začátek by mohli začít aspoň vypínat motor při čekání na obrat a nenechat chrochtat motor a zbůhdarma plýtvat naftou. Totéž se týká nesmyslného celodenního svícení ve vlacích ČD a přetápění souprav.

Jiří

Tak předtápění souprav smysl určitě má. Do dnešních vozů se musí dodávat elektrika ale i v létě, protože třeba klimatizace nebo zásuvky pro cestující. Některé věci fungují sice na vzduch, ale nepřetržitý přísun energie je též nutností.

jerry

Odborník to se hned pozná..

Iva D.

70 korun za kilometr u výluky, panečku to je ranec, to ani nechtějte vědět kolik si účtují ty dražší. Tady je krásně vidět že co kraj ušetří na soutěžích a píše se jak šetří státu peníze, tak ti hodní soukromníci ty peníze vytáhnou ze státního jinde. Takže vlastně ústecká varianta vlastního DÚK, pokud bude jezdit výluky nebude muset být vůbec špatná.

asdfrb

Co tak si pozriet cenniky zajazdovej dopravy. Napr. tu http://www.dpmz.sk/zajazdova-preprava/ Cena za km 30 Kc/km. No len potom tu mame cakanie a to je u toho cennika za 15 min 37 Kc. Takze za hodinu si uctuju 150 Kc. To je relativne malo, ked si zoberiem ze napr. za 1 hodiny jazdy autobusu, ktory ide priemerkou 60km/h sa zaplati 1800 Kc Co som si vsimal NAD, tak tie autobusy cakavaju na vlak. Pride vlak, ludia prestupia na autobus. Ten ich odvezia na druhu stanicu kde prestupia do dalsieho vlaku a potom autobus stoji a caka na dalsi vlak. Kilometre nerobi… Číst vice »

železničář v důchodu

“ ked si zoberiem ze napr. za 1 hodiny jazdy autobusu, ktory ide priemerkou 60km/h sa zaplati 1800 Kc“
A kde si, prosím, tu „priemerku 60km/h“ zoberiete? Podle mě u NAD asi ani na dálnici (a že těch NAD po dálnicích mnoho nebývá) – takže o to víc je pak těch autobusů potřeba, aby NAD pokryly …

Romanero

Tu flotilu autobusů na výluky má vlastnit SŽDC, ne dopravce.

železničář v důchodu

Nemyslím: SŽDC by ji sice měla vlastnit a provozovat v tom (základním) rozsahu tak, jak je popsán v textu, ale to vůbec neznamená, že (jiné další) vlastní autobusy by neměly mít a provozovat i ČD !!!
A na „malé“ výluky nemá smysl pořizovat „flotilu autobusů“ vůbec: to v pohodě zvládnou najatí malí místní dopravci, kteří si tak aspoň trochu „štěknou“.

Romanero

Vy neumíte číst? Píšu, že flotilu
autobusů na výluky má pořídit SŽDC. Že ČD nemají mít nějaké svoje busy na vykrytí čehokoliv, co uznají za vhodné, jsem nepsal.
Jo, soukromníci, to určitě. Ty jsou celí žhaví jezdit výluky, což je dobře vidět na tom, jak se výluky odkládají pro nemožnost zajištění NAD. Dopravce taky jásá – 70 Kč/km to je jistě přátelská cena. A cestující se už nemůžou dočkat – sám jsem viděl na různých výlukách, co tam jezdilo za močky, řidiči jedoucí jak prasata a navíc bloudící po okolí, neznaje trasu. Nejednou jsem byl toho svědkem.

Tomas

To snad děláte tomu pánovi naschvál, že všude dáváte jeho fotku, kde vypadá jako „podnikatel“ na začástku 90. let, který si právě pořídil první mobil ve městě…