Děsivá série: tři projetí Stůj na české železnici během 13 hodin, vykolejení i spadlá trolej
Praha hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra
Tuzemská železnice zažívá nezvykle velkou sérii mimořádných událostí. Kromě včerejší tragické nehody u Českého Brodu došlo k dalším dvěma projetím
Pane Sůro, vím, že se o tom tak mluví. Ale že to převezmete i Vy , který o dráze už něco ví. Příčinou přece nebylo projetí návěsti Stůj, to se na autobloku může(po zastavení, což strojvedoucí učinil). Hlavní příčinou bylo následné nedodržení jízdy podle rozhledových poměrů!!!!
Promiňte pane Sůra, neuvědomil sem si, že v době, kdy byl napsán tento článek nebyla ještě známa přesná příčina MU.
Už aby někdo udělal „audit“ u tvůrců směn a turnusů a jejich nadřízených a podíval se jim pod ruce, co jsou schopni vymyslet. Obzvláště v oddělení výluk čekají pikantní vytvory. Nebudou se muset ani hluboce zamýšlet a ihned uvidí ten humus a pochopí… Peníze až na prvním místě!
A aby bylo bezpečnosti dokonáno, OŘ Brno rozhodlo, že v Brně na hlaváku budou provoz od srpna řídit pouze 3 výpravčí… V provozu se šetří všude, jen v kancelářích lidé ne a ne se rušit :-/
Včera také byl střet osobního vlaku s automobilem na přejezdu trať Kralupy nad Vltavou – Louny
To je „normálka“.
Pokud je projetí stůj v průměru každého 2.5 dne, tak několik událostí během dne je normální kolísání náhodné veličiny.
Ale dobře to samozřejmě není.
„Jedná se tak o nepříznivou sérii posledních dní: zatímco za celé první pololetí Drážní inspekce evidovala 76 případů projetí návěstí Stůj, tedy chyba strojvedoucího jednou za 2,5 dne, v posledních dnech je četnost výrazně vyšší.“
Jaká je střední kvadratická odchylka (resp. směrodatná odchylka) toho průměru 76 případů? Je dnešní situace mimo normál, tedy nad průměrem zvýšeným o dvě směrodatné odchylky?
Jedno projetí návěsti stůj za 2,5 dne mi přijde také hodně. Vím, že většinou nikdo ení zraněn, či usmrcen, ale stejně mě i toto číslo děsí.
Nekomplikuj to jakousi směrodatnou odchylkou, beztak nikdo neeviduje data tak, aby ji šlo v nějaké rozumné periodicitě počítat. Pro porovnání stačí souhrná data, delšího časového období než měsíce, nejlépe roku. Počty v jednotlivých měsících v posledních 3 letech lítají od 2 (12.18) do 23 (09.18). Za pololetí (I;II) jsou počty projetí tyto: 2017: 54; 72 2018: 71; 71 2019. 84; 61 2020: 76; ? Takže ani těch několik projetí nejspíše nic závažného neznamená. jak píšu – čert dělá na jednu hromadu a v dopravě je mnoho jevů dobře popsatelných poisonovým rozdělením četnosti. Řekl bych i rozložení nehod v čase. Co… Číst vice »
Já to nemám komplikovat, ale zároveň mám udělat detailnější a netriviální analýzu? 🙂 🙂 Jasně že je potřeba pořádná analýza. O tom není sporu.
Kde vidíš mírný nárůst? Podle mě jsou počty projetí pořád zhruba stejné. Jak jsi to počítal?
Nikdo neříká, že tu analýzu máš dělat ty a nikdo neříká, že má být vůbec udělaná. To „by“ je podmiňovací způsob a znamená, že pokud bychom něco chtěli tvrdit, tak by to muselo být podmíněno tou analýzou. Komplikování je to v tom, že pro výpočet směrodatné odchylky nejsou v potřebné formě dostupná data.
Nárůst vidím v tom, že 126 je méně než 142, což je méně než 145 což je zase méně než 76×2.
Pokud nemáš data, tak nemůžeš vidět nárůst.
Mám a uvádím data podle pololetí, vidím i měsíce ale nemám data na dny a ty chceš hodnotit „sérii posledních dní“.
Uniká mi, proč se mnou polemizuješ, když se mnou zároveň souhlasíš.
Aha, ty nevidíš rozdíl mezi denně, měsíčně a ročně. To je pak těžké…
S tebou nemám v čem souhlasit, protože máš jen otázky a nelogické otázky.
Podle mého soudu zbytečně vyostřuješ debatu a vůbec nechápu, proč se snažíš „vyhrát“ v diskusi zrovna nade mnou. To tě tak vytočila ta směrodatná odchylka? 🙂 Máme přece úplně stejný názor: nejde posoudit, jestli to opravdu je tak „děsivé“. Nejsou data, která by to mohla potvrdit. Muselo by se to pořádně analyzovat. V tom se snad shodneme, nebo ne?
76 projetí „stůj“ za půl roku značí, že jde o velmi výjimečný (řídký) jev. Nejsem statistik, takže nevím, zda jsou moje úvahy správné. Ale předpokládám, že statistika kolem toho se bude patrně řídit Poissonovým rozdělení (pro řídké jevy). Takže střední hodnota 76, rozptyl je u Poissonova rozdělení stejný jako střední hodnota, tedy 76, směrodatná odchylka je odmocnina z rozptylu, tedy 8,72. Z toho mi plyne, co cokoliv v intervalu 76 +- 17 je „běžný stav“. Takže horní mez, kdy jde o statisticky nevýznamný nárůst, mi tak vychází na 93 takových incidentů za půl roku. Tedy podle toho by běžným stavem… Číst vice »
Pokud by počet projetí v některý den byl mínus 0,8, tak bych to za „běžný stav“ zrovna nepovažoval, naopak bych zbystřil ještě víc, než kdyby někdo vykazoval volební účast 120 %.
Poissonovo rozdělení je na přirozených číslech (plus nula).
No protože nejste statistik 🙂 Metoda „plusmínus 1,96 směrodatné odchylky“ platí pro normální rozdělení, kterým se Poissonovo dá aproximovat u vysokých hodnot parametru jako těch 74, ale nízko fakt ne. Krom toho máte drobet metodologický problém, že berete obousměrný interval, i když testovat hypotézu „neklesl počet nehod podezřele nízko?“ asi nebudeme. Správnější by byl jednostranný, kde je hranice (na téže 95 % úrovni) +1,64 * odchylka, tedy už 88 za půl roku. U Poiss(0,4) jsem si to radši vyjel numericky: pravděpodobnost 0 projetí za den je 67 % skoro přesně, jednoho 26,8 %, dvou 5,4 %; všechno nad to se… Číst vice »
Tak důležité je, že se soudruzi odboráři na teplých místečkách starají o režijky (byla poslední roky rudá bouře na železnici kvůli něčemu jinému?) a zabránění rušení kdejakého hrubě neefektivního metru kolejí místo rešení dodržování pracovní doby a přetěžování řadových členů (kdy postupně na jednoho zaměstnance padají povinnosti dříve více lidí)…
Tak buď záměrně lžete nebo o tom nic nevíte, protože právě odboráři spolu s ČD a ČD Cargo prosazovali, aby se strojvedoucí povinně prihlasovali do, systému cislem licence a bylo tak jasně vidět, kolik toho ten který strojvedoucí skutečně najezdil a bylo možno tímto hlídat jeho skutečně opracované hodiny, jenže právě toto odmítla většina soukromých dopravců, kterým současný stav vyhovuje
Vážený pane , pokusím se trošku zareagovat na váš názor ,na který máte samozřejmě právo , ale je z větší části hodně zjednodušený . Předně z vás čiší pravicová orientace ,viz . soudruzi odboráři .To samo o sobě není zavádějící ,ale horší je to když to vede k zjednodušeným úsudkům . Bohužel váš případ. Oni totiž ti odboráři občas i na to poukazují ,ale situace v této zemi je taková , že určité chaotické jevy , viz . málo lidí a více práce je pořád neřešeno . A za tzv . pravicových vlád se to dokonce mnohdy dokládalo jako produktivita… Číst vice »
Nicméně kvá má v jednom pravdu, když vám kraje ze svého nechtěli platit zaměstnanecký benefit, tak se schylovalo ke stávce, když kvůli možná ne úplně dobře nastavenému systému umírají lidé, tak odboráři poukazují.
pardon, jva. má pravdu, automatické opravy
Pane , já tu režijku ani k ničemu v podstatě nepotřebuji a v roce 2019 jsem ji chtěl odevzdat . Protože tu částku ani neprojedu .A mnohých stávek jsem se ani nezúčastníl . A pro pořádek . Určitou zkušenost mám i se skandalnim chováním lékaře , učitele a myslíte si , že kvůli tomu mám řvát v davu , že odmítám dotovat že svých daní jejich zvýšení platů ? Nebo výstavbu dálnic a silnic kde umírají stovky lidí ročně , že to taky nechci protože já auto třeba nemám ? Asi tak , víte ?
Však také můj příspěvek není o Vás osobně, ale i drážních odborech, které ve své základní funkci (pracovní podmínky) zcela selhávají a místo toho řeší režijjy či vedou svatou válku s konkurencí.
https://zdopravy.cz/pred-dvaceti-lety-skoncila-vlakova-posta-vyroci-pripomene-jizda-puvodniho-vagonu-29129/
Vám fakt není divné, že je ten elefant napasovanej do „nepoužívaného vozu České pošty“?
https://www.blesk.cz/galerie/zpravy-krimi/975138/smrtici-srazka-vlaku-u-ceskeho-brodu-zemrel-strojvudce-jel-na-cervenou?foto=39
Může to někdo z redaktorů vypátrat?
Vlaková pošta není to samé, jako přeprava poštovních zásilek po železnici. To první skončilo, to druhé v malé míře trvá. Vlaková pošta spočívala v třídění zásilek během jízdy vlaku.
Dokonce do toho vozu šlo dopis i hodit a oni ho zpracovali.
to budou nejspíš ilumimáti
Hlavně by se někdo měl začít zajímat i o skladbu směn na dráze. To taky není žádný med.. Nástupy ve 2:00 nebo ve 3:00 ráno, to je masakr, pak mít přerušení přes den a jít jezdit od 19 do 23. O tohle by se mělo začít hned. Né to pořád shazovat na lidský faktor. Ať si každý vyzkouší práci strojvedoucího na té nejhorší směně. Potom pochopí, jak stačí málo k chybě.
To byl ten případ u Českého Brodu? Mám dojem, že tam strojvůdci jezdí běžnou pracovní dobu. Alespoň v jiné diskusi někdo uváděl, že se točí strojvůdci s vlakem dokola, málem se nedostanou ani na toaletu. Jsou to trochu protichůdné argumenty.
Ale článek je o děsivé sérii, nikoli o jedné věci.
Tam kde nejsou dobré pracovní podmínky, tak tam je větší pravděpodobnost, že lidský faktor selže. Ideální strojvedoucí je dobře odpočatý, vyspalý pracovník, který si během směny má kdy a kde odskočit na WC a najíst se. Není mu na pracovišti moc zima/ moc horko. A, kterému funguje stroj tak jak má, aby se nerozptyloval s tím, že mašina moc nefunguje.
To je pravda, ale to je právě role odborů, hlídat pracovní podmínky, které v tom těžce selhávají. Místo toho vedou svatou válku proti konkurenci, snaží se řídit firmu, nebo chystají stávku vůči obchodním partnerům svého zaměstnavatele (kraje), když tito odmítají ze svých rozpočtů platit režijky.
No jo, ideál, nejsem fíra, ale docela trpím na horší spánek při úplňku, v ideálním případě bych měl ráno zavolat, že se necítím plně odpočat a tudíž abych vyhověl čl. X předpisu, tak nenastoupím. Když pak slyším vzpomínky strojvůdců v důchodu, jak mezi šichtama za socialismu stavěli barák…
Poskozena trolej byla i vcera v Ceskem Brode, resp. v useku Uvaly az Poricany, vlakem R989 . Zavada byla odstranena az v pul jedenacte vecer. To je asi duvod, proc stal ten naklad u vjezdu. Osobni vlaky smer Kolin jedouci pred tim nestastnym 9359 jezdily z Uval po nulte koleji
Pokud náklad stál u vjezdu, tak musela být signalizace, že cesta není volná.
Ja doufam,že se u pana Nebeského,CEO Národního dopravce projeví pud sebereflexe a podá výpověď
Funkci absolutně nezvládá a nema na ni vzdělání ani zkušenosti
Pokud se tak nestane doufam,že tak učiní náš superministr rychlořečník
Tak vyčítat mu zrovna to, že za 130 let historie českých železnic nebyl nikdo schopen zprovoznit Indusi, je krapet nefér…
To vypadá ne nějakou sluneční bouři nebo něco takovýho, Fakt je že v poslední době máem na dráze „úrodu“, což by bylo k poklecu, ale bohužel tady se už stihlo udělat moc zraněnejch a mrtvejch. TO je pech.
Divím se, co se na projetém stůj vyšetřuje hodinu a půl.
Čeká se na úřední Orgány.
A nechcete to nějak rozvést? Drážní inspekce tam většinou nevyjíždí, aby bylo jasno…
Tady vyjela, ne?
Z mimořádných událostí v tomto textu zmíněných vyjela jen na ten vykolejený vlak na přejezdu. Na odb. Skály ani do Ostravy jsme nevyjížděli.
A kdo mluví o DI? Je to myšleno obecně.
jezdi tam nehodova pohotovost, dava se dýchat, sepisuje se protokol a resi se, zda je zabzar v poradku. Kdyz se rizne vyhybka, zkouma se, zda je vyhybka v poradku.
Cas v tu chvili leti jako střeleny…
Zvlášť, jestli na to vše jezdí někdo přes půl země po ucpaných silnicích. 🙂
Ano, měl by tam jet po železnici.
Protože se tam dostaví odpovědný zaměstnanec správy infrastruktury a vesměs i pověřená osoba dopravce.Vše se sepíše a nafotí i pro případ ,že by se zjistilo nějaké poškození zařízení,udělá se předběžný protokol se zaměstnanci zůčasněnými na nehodě a dá se jim fouknout.No a jelikož ti lidé musejí od někud přijed(nebo jsou i doma na pohotovosti),tak to trvá .To není jako projet křižovatku na červenou ,kde když vás chytnou vysolíte tak litr a za deset minut valíte dál
Když už u vlaku 2852 píšete, že šlo o vlak Českých drah, tak by bylo férové dopsat dopravce i u toho včerejšího projetí odbočky Skály.
Však to tam je
Proč by to psal. ČD jsou přece ty špatné.
Jste osel. V článku to uvedené je.
Ale ještě před půl hodinou tam dopravce uveden nebyl. Viz diskuze níže.
Ale váš hejt není půl hodiny starý. Jste osel.
V diskusi níže je napsané, že tam uveden byl. Jinak většinou autor článku upozorní, že údaje doplnil.
… a taky to udělal … omlouvám se, utekl mi poslední příspěvek diskuse.
Nebyl tam asi 5 minut
Problém je v tom, že většina toho se vůbec nešetří drážní inspekcí.
Tady z toho šetříme jen to střetnutí na přejezdu. Na zbytek fakt nemáme kapacity.
Řešení převážně zpola silnice bez času na samotnou železnici je smutné.
Pokud někdo projede červenou, hned by se mělo foukat, kontrolovat doba řízení, procházet seznámení z tratí atd.
Jenže já to viděl.. Oni si ve 2 pokecají, něco někam pofoti. Když se jich zeptáte na nějakou základní blbost, typu tento vlak projel návěstidlo a které, tam to v předu?.. tak vám neodpoví a vysměje se do ksichtu, že veřejnosti se žádné zprávy NEPODÁVAJÍ.
A žádná veřejná zpráva z toho NENÍ. A bylo to ohrožení.. Nebylo. Měly se z toho dělat nějaké závěry.
A tím nemyslím drážní inspekci. Ale nějaké pracovníky sždc, kteří to jinak nějak jako řeší..
Nevím čemu se všichni diví, v ČR je folklorem zásadně nedodržovat žádná pravidla, zákony a nařízení. U nás (a to platí všude nejen na železnici) je snaha vše obcházet a toto je výsledek. Ono to vypadá, že je to otázka posledních dnů, ale ono se o těchto prohřešcích mimo okurkovou sezónu spíše neinformuje.
No já nevím. Můžete mi prosím vysvětlit, proč by si strojvedoucí řekl „hmm… mám tady stopku, ale řešit ji nebudu, protože…“?
To já nevím. To se snad dozvíme z šetření, proč se to stalo. Já jen říkám že si našinec moc s dodržováním pravidel a zákonů moc hlavu neláme a spoustu věcí již dělá automaticky aniž by nad tím přemýšlel, třeba ten fíra nedodržoval pravidla ani jako řidič auta a neuvědomil si, že teď neřídí své auto ale vlak.
to projetí na Skalách byl R 99953 soukromého dopravce – možná by nebylo od věci toto do článku napsat. Líbí se mi totiž, jak u jiných mimořádností je doslovně napsáno – osobní vlak Českých drah. A také by bylo dobré si to po sobě hlavně přečíst ! V prvním a třetím odstavci jsou přebytečná slova a písmena.
Dopravce tam je a mimochodem není soukromý
Chcete říct, že když státní DB přes britský mezičlánek, tak ta česká akciovka není v pozici soukromé?
Pokud berete v potaz jen právní formu, tak pak byste za soukromé musel považovat i České dráhy.
Kapitálově je stále 100% státní.
Fakt nezaujatý 🙂
A pasanti v následovnym osobáku ČD byli nasraní, protože skončil v Saláticích.
„Rychlík z Tanvaldu do Prahy v odbočce Skály“ byl prosím kterého dopravce? Že u ostatních případů v článku je to uvedeno a tady ne.
Je to tam doplněno, jen jsem nestíhal.