Logistika Železnice Zprávy

Před dvaceti lety skončila vlaková pošta. Výročí připomene jízda původního vagonu

Vlaková pošta. Pramen: Muzeum vlakové pošty (www.vlakovaposta.cz)
Vlaková pošta. Pramen: Muzeum vlakové pošty (www.vlakovaposta.cz)

V pátek a v sobotu se na tuzemských kolejích znovu objeví vlaková pošta. Zvláštní vlak s autentickým poštovním vagonem z roku 1985 pojede z Prahy přes České Budějovice do Plzně. Vlak zajistí ČD Cargo na objednávku České pošty, které vagon patří.

Jízda po trase Praha hl.n. – Beroun – Písek – České Budějovice – Strakonice – Plzeň má připomenout dvacet let od ukončení provozu vlakových pošt v České republice. Stalo se tak 29. května 1999. O expozici ve vagonu se starají nadšenci z Muzea vlakové pošty.

Návštěvníci si budou moci ve zmíněných stanicích ve vagonu prohlédnout výstavu ve stylu „poslední den“ a získat otisk razítka na příležitostné přepážce České pošty. Jízda bude rozložena do dvou dnů, z pátku na sobotu vagon přenocuje v Českých Budějovicích.

Podle Petra Študenta z Muzea vlakové pošty jde o poslední plně vybavený vůz tohoto druhu (Postmw, Vagonka Sudénka, 1985). Obvykle stává v areálu pošty v pražských Malešicích a je veřejnosti nepřístupný. Další takové vagony chátrají v různém stadiu rozkladu v Šumperku.

Vlaková pošta představovala od začátku železnice zajímavou součást poštovních služeb. Ve speciálním železničním voze se nejen přepravovaly a třídily zásilky, ale přijímaly se i dopisy, nádražní psaní a telegramy, k příjmu sloužila schránka na vagoně. Vydávaly se zde i noviny a časopisy.

Česká pošta připravila na sobotu 1. června také Den otevřených dveří ve sběrném přepravním uzlu (SPU) Plzeň. Právě před 20 lety byl spuštěn provoz tohoto SPU v nové budově v Plzni-Křimicích.

Pátek 31. 5. 2019 trasa Praha- České Budějovice

Stanicečas příj./odj.nástupištěPříležitostná přepážka ve voze
Praha hl.n.6:08 – 9:061A7:30 – 9:00
Beroun9:49 – 11:4639:50 – 11:45
Písek14:31 – 15:40kolej 314:30 – 15:40
Č. Budějovice osobní nástupiště16:53116:55 – 18:00

Sobota 1. 6. 2019 České Budějovice – Plzeň

Stanicečas příj./odj.nástupištěPříležitostná přepážka ve voze
Č. Budějovice osobní nástupiště6:50bez provozu
Strakonice8:20 – 9:3018:20 – 9:30
Plzeň hl.n.11:20311:20 – 16:00

 

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jirman
Host
Jirman

Nechcu do toho kecat, ale do Ostravy nebo Pardubic jezdí vlaky pořád, nebo mám párkrát týdně v Malešicích kolem cca 0.30 ráno halušky…

Muzeum vlakové pošty
Host
Muzeum vlakové pošty

To je pravda, ale už to nejsou vlakové pošty. Vnitřní vybavení potřebné pro zpracovávání zásilek za jízdy bylo od roku 1999 z Postmw postupně demontováno. Stěny a částečně i podlaha byly posíleny, některá okna dodatčně zamřížována. Z původního vybavení zbyl už jen ovládací panel. Původní členění prozrazují už jen zářivky na stropě. Nyní jsou to už jen nákladní vozy. Česká pošta jich má z původních 200 kusů (pro celou ČSSR) už jen 29 + 1 výstavní/ muzejní s původním interiérem.

Anonym
Host
Anonym

To je spíš smutné než věc k chlubení, ale chápu, že když SŽDC nechává na nádražích jen 2 koleje, těžko se tam odstaví.

Majkl
Host
Majkl

Nicméně Česká pošta stále provozuje ve spolupráci s ČD Cargo přepravu zásilek nočnímy vlaky z Malešic např. Do Ostravy a Pardubic. V tomto případě se jedná o balíky a vlaky jedou bez doprovodu.

Jiří 2
Host
Jiří 2

Ovšem i ty vozy jsou pro přepravu bez doprovodu již vybaveny – „vykuchány“ od všeho nepotřebného, aby se toho do nich co nejvíce vedlo. Tento je poslední původní.

Jinak taková zajímavost, z poštovních vozů Postw se dělaly řídící vozy Bfbrdtn (954) ABfbrdtn (954.2). Z vozů Gbks (tzv. „Gábiny“) po Slovenské poště má zase GWTR cyklovozy.

Martin V.
Host
Martin V.

Netušíte někdo, jak logistika té „pojízdné třídírny“ vypadala? A po jakých trasách takový vlak jezdil? Zásilky do vlaku už přece musely být „předtříděné“, aby nejely vlakem na opačnou stranu než je adresát.

Ondra
Host
Ondra

Mě by taky zajímalo jaký mělo smysl tohle třídění během jízdy nebo příjem dopisů ve vlaku. Kolik lidí tuhle podivnou službu vůbec využívalo?

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Také byli borci, kteří naschvál házeli poštu do vlaku jedoucího na druhou stranu, vhození do správného vlaku mohlo doručení zase urychlit. Někdy poštovní vůz pro někoho byl byl víc při ruce nebo jistější pro včasné zpracování, než někde hledat obvyklou poštovní schránku. Při ručním třídění bylo geniální na ně využít i dobu přepravy … sám jsem u toho nebyl, ale např. ve městě mohli třídit podle toho, do jakého vlaku to dát (i o něco podrobněji), ve vlaku podle toho, kde to vyložit atd.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Kdysi jsem prostřednictvím přímého podání do vlakové pošty posílal rukopisy „diplomky“ na přepsání na stroji, které mi zajišťovala nějaká známá jednoho kamaráda, aby je dostala co nejdříve – Bože, to už je dávno … Házet dopisy do schránky v poštovním vozu nebylo často rozumné, protože tam v košíku mohly jezdit třeba i několik dnů, než jej někdo vybral – lepší bylo dát je rovnou personálu do ruky, to bylo jistější. Organizace provozu vlakové pošty byla mnohem složitější, než se z toho krátkého textu může zdát: například i sama železnice zajišťovala dopravu „poštovních pytlů“ ve služebních vozech vlaků, ke kterým se… Číst vice »

Jen tak
Host
Jen tak

Ono to je vcelku jednoduche.. do vlaku slo to, co se ho tykalo (vetisna tech vlaku jezdila osu cechy – morava atd) , a ve vlaku se dotridio podle mista doruceni.

stejne to fungovalo v letecke poste.

Martin V.
Host
Martin V.

No právě! To napřed jednou musel vzít někdo do ruky, aby to „předtřídil“ (třeba se díval jen na první cifru PSČ a podle toho to šlo do správného vlaku?), pak to ve vlaku musel vzít do ruky někdo znovu, aby to „dotřídil“. To už to rovnou mohli třídit do více přihrádek.

Bramac
Host
Bramac
železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

V minulosti neexistovaly prakticky žádné složité třídící stroje a většina prací se dělala ručně – a ostatně i PSČ se v Československu používají až od roku 1973. Problematika pošty obecně jako celku a vlakové pošty jako její speciální součásti je velice zajímavá a rozsáhlá – podobně jako třeba problematika železnice, což si dnes v „internetové době“ uvědomuje už jen málokdo: obojí jsou to rozsáhlé a dost složité síťové systémy.

Jiří 2
Host
Jiří 2

Nezapomínejte, že tehdá třídící stroje ještě neexistovaly. A i vy když třídíte nějaké velké množství věcí, také třídíte nejprve „nahrubo“ a pak dotřiďujete…

Dnes máme automatické třídičky. V Malešicích se to vytřídí, naháže do klecí dle směru, klece do vagonu a třídit už se za jízdy nemusí. V Ostravě pak opět roztřídí podle jednotlivých doručovatelů…

Martin V.
Host
Martin V.

Jo, máte pravdu. Já jsem si neuvědomil, že při ručním třídění by nebylo v lidských silách to rovnou rozházet na 3000 hromádek (nebo kolik pošt vlastně máme). A pokud většina zásilek šla do okresních (a krajských) měst, tak ta první úroveň třídění před naložením do příslušného vlaku mohla jít relativně rychle.

Jiří 2
Host
Jiří 2

Doporučuji stránky Muzea vlakové pošty: http://www.vlakovaposta.cz, najdete tam spoustu zajímavých informací, případné dotazy vám autor, který sám na palubách takovýchto vlaků jezdil, rád zodpoví. Případně je vůz každoročně vystaven na národním Dni železnice (letos v září v Lužné u Rakovníka), můžete se jej zeptat osobně i tam.

Olda
Host
Olda

Pan Student má moc hezkou výstavu ve voze. Věřím tomu, že kdo expozici navštíví, zklamán nebude.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince