Data ukazují, proč se v lednu čeká na tramvaj déle než jindy. Šetříme lidi, říká ROPID
Celoroční čísla ukázala u pražské MHD výrazný postcovidový propad. O důvodech se spekuluje.
Organizátor pražské dopravy ROPID letos na začátku roku opět zavedl poloprázdninový provoz. Měl by trvat až do 18. února a pro cestující to znamená zejména delší intervaly mezi odjezdy linek metra, tramvají i autobusů.
ROPID zároveň ukázal data, která ho k omezování dopravy v lednu a v únoru v posledních letech vedou. Jde o křivky celkového počtu přepravovaných osob v jednotlivých měsících roku. Poptávka po městské dopravě se totiž během roku liší a pravidelné výkyvy potvrzuje i druhý graf. Ten porovnává celé jednotlivé roky.
Nejcitelnější propad je logicky o letních prázdninách a v samotném závěru roku mezi vánočními a novoročními svátky. „Nicméně je vidět i rozdíl v poptávce mezi prvními a posledními měsíci roku. Například v loňském lednu cestovalo metrem o cca 14 % lidí méně než za listopad,“ vysvětlují plánovači dopravy, proč vozidel MHD v lednu v provozu ubývá.
„Zkrátka není nutné jezdit tak často jako na podzim, a je lepší si cenné personální kapacity šetřit právě na nejpoptávanější měsíce v roce,“ uvádí ROPID.
Delší čekání
Konkrétní letošní omezení dopravy organizace nespecifikuje, pouze odkazuje k minulým letům, kdy byly škrty v jízdních řádech obdobné.
V roce 2022 tak poloprázdninový režim například vypadal tak, že se nabídka spojů během dne snížila v průměru o devět procent.
Ve špičce se prodloužily intervaly o jednu až dvě minuty. Linky metra měly ve špičkách prodloužený interval o cca osm procent. O sobotách a nedělích byl sjednocený interval 7,5 minuty po celý den, u linky C to bylo šest minut.
Tramvajové linky jezdily v intervalu 10 minut, kromě těch páteřních 9, 17 a 22, kde byl 5 minut. Na linkách městských autobusů došlo k prodloužení intervalů mezi spoji na páteřních linkách ráno z šesti na 7,5 minuty a odpoledne ze 7,5 na 10 minut. Na doplňkových linkách ráno z 12 na 15 minut a odpoledne z 15 na 20 minut.
Postcovidový propad trvá, neví se proč
Srovnání celoročního vývoje počtu cestujících za uplynulý rok s rokem 2019 také ukázalo, že v MHD jezdí stále o 14 procent méně lidí než před pandemií covidu.
„Čím přesně je to dáno, můžeme spekulovat, nicméně faktem je, že od doby pandemie se určitě proměnil způsob života,“ uvádí ROPID. Jeho analytici se domnívají, že mnoho lidí víc kombinuje klasické chození do zaměstnání s prací z domova. Předcovidových hodnot také stále nedosahuje objem zahraničních návštěvníků Prahy.
Některé autobusy budou od ledna v Praze jezdit jinak. Mění se i zastávky
Pražská doprava nasadila do nového roku také některé trvalé změny linek a zastávek, oproti jiným letům jsou však relativně drobné.