Data ukazují, proč se v lednu čeká na tramvaj déle než jindy. Šetříme lidi, říká ROPID
Nový buspruh a společná zastávka v Biskupcově ulici. Foto: Ropid
Celoroční čísla ukázala u pražské MHD výrazný postcovidový propad. O důvodech se spekuluje.
Celý rok se vyhazuje za nesmysly typu tramvaj 23, tak se v lednu musí šetřit.
Původně to bylo hlavně jako legalizace jízdy toho, co překračuje standard kvality „maximální stáří“ (T3SUCS, T3M, co při koroně jezdilo i pravidla a nešotouš to nerozezná od T3R, T3M2,…)
Jenže je fakt, ze se toho muzeáči chytli a jezdí i to, co v Praze nikdy nebylo pravidelný (K2,…) a i do toho se bastlí jízdenkové automaty a dalsi antiretro.
A v té trase IPPavlova – Karlák – Malostranská – Hrad by něco jezdilo stejně, buď vložáky do 22 nebo by 23 byla bez kravin jako K2, T1.
T1 na 23 určitě neuvidíte. K2 se slibovala, výsledek je že už rok jezdí na 42, pouze jeden den se vyzkoušela na 23.
Když je to nesmysl, tak proč jezdí pořád plná turistů? A dokonce ranní výjezdy nebo zátahy přes Vinohrady bývají slušně obsazené.
No kdykoli jí vidím, bývá o poznání volnější, než 22.
To je u vložených spojů normální na všech linkách.
Hej řidičbijci!
https://www.lidovky.cz/byznys/doprava-v-praze-auta-za-den-objedou-550x-zemekouli.A140515_162956_ln_domov_spa
Bude stačit 240 kč/km, tedy 1927 miliard Kč ročně, což je asi 40 % celorepublikového HDP a celorepublikově ta daň 10násobně překočí HDP celé ČR? 😀
Obecně to asi nelze zpochybnit, ale bylo by možná dobré řešit každé období (pracovní dny, so, ne, resp. špička / sedlo / večer apod) zvlášť.
Protože mám takový dojem, že minimálně céčko se o víkendu dostává leda tak ze stavu „občas nepobírá“ do „natřískaný víc než ve špičce“, a není asi úplně vhodné tohle uměle udržovat poměrným snižováním obsluhy.
To je zajímavý paradox. Praha se chlubí jedním z nejlepších systémů MHD na světě, ale ulice jsou plné kolon. Čekal bych, že jeden z nejlepších systémů bude mít vyšší využití. Ledaže…….
V čem je to paradoxní? Ty věci se přeci nevylučují.
Praha má problém v tom, že pořád ještě je k individuální dopravě zbytečně velkorysá, na úkor vlastních rezidentů a často i na úkor cestujících v MHD, kteří ale jsou výrazně prostorově efektivnější.
Tady evidentně máme jiný pohled na věc. Paradoxem je to, že nejlepší systémy nejsou tak využívané. Přitom svojí kvalitou mohly oslovit daleko více lidí, tudíž přitáhnout svým věhlasem i ty, kteří jej dosud nevyužívali.
Sám MHD používám, takže její přednosti si uvědomuju. A proto mi to nedává smysl.
Já neví, co je na tom paradoxní. Praha má kvalitní MHD. Jenže zároveň obrovsky podporuje auta. Takže pro spoustu lidí je MHD výhodná, ale IAD ještě výhodnější. Proto také není řešením jenom vylepšovat MHD. Protože Praha na jednu stranu investuje do MHD, aby do ní přetáhla lidi z aut. A druhou rukou výrazně podporuje ty auta, čímž marní tu první snahu. To by také Praha nakonec mohla vydávat veškerý svůj rozpočet na dopravu a závodit sama se sebou, jestli podpoří ještě víc MHD nebo ještě víc auta. Mimochodem, to hodnocení pražské MHD jako jedné z nejlepších je hodnocení cestujících. Je… Číst vice »
Vždyť jsem vám to, co na tom považuju za paradoxní, popsal. Nechápu, co je na tom k nepochopení. 😀 Líp už to prostě napsat neumím.
Takže vám prostě připadá paradoxní, že lidé využívají to, co je pro ně nejvýhodnější. No, já na tom nic paradoxního nevidím.
Paradoxní mi přijde, že ten systém nevyužívají lidé více.
Používají jiné způsoby dopravy, které jsou pro ně výhodnější.
Naprostá většina měst s dobře hodnocenou MHD má v ulicích šílené kolony aut – Paříž, Londýn, Barcelona, Moskva, nemluvě o Asii… Samozřejmě se to místy liší podle městské části.
Kolony aut budou asi v každém městě, vyjma Severní Koreje. Jakmile někde žijí statisíce lidí a z nich nějaké desítky procent v bohatnoucí společnosti jedou autem, tak to žádné silnice ve špičce nemohou pojmout. Důležité je jen, aby ta auta nebrzdila MHD, cestou je budování nezávislé kolejové dopravy, buspruhů a podobně.
I v Praze jsou ty „desítky procent“ tři. Ve městech, která nepodporují automobilovou dopravu tak, jako Praha, to bude ještě méně. Takže to, aby ve městě bylo tolik aut, opravdu není nutné – záleží na tom, zda je automobilová doprava ve veřejném prostoru preferována.
Ve mestech, kde na rozdil od Prahy neni automobilova doprava naprosto ignorovana, ale vytvareji se pro ni aspon zakladni predpoklady, nemuze 30% objemu dopravy v IAD zpusobovat problemy, ktere vidime v Praze. Jenze to by se nesmelo jen buzerovat a okradat, ale aspon obcas postavit nejake to P+R apod.
PS: O kvalite MHD pritom nikdo nepochybuje. Jen se viditelne lisime v tom, co si myslime o pristupu magistratu a radnic k IAD. Vy v tom iracionalne vidite preferenci, pritom jde o neustale potirani, v lepsim pripade ignorovani potreby.
Parkování prakticky zdarma, silnice zdarma, preference IAD na úkor chodců, cyklistů, obvykle MHD i jakéhokoli jiného užití veřejného prostoru – to nevypadá jako „naprostá ignorance“.
Mimochodem, účelem P+R je snížit podíl IAD ve městě.
Kdyby Praha nepodporovala IAD dotováním parkování, ta P+R by postavili soukromníci, protože by se jim to vyplatilo.
silnice nejsou zdarma neb platim vysoke daně
Daně platí všichni. Ale autem všichni nejezdí.
To je pravda, ale taky třeba nevyužívají všichni divadla, sportoviště, letiště… a přesto se na ně z daní přispívá. Samo o sobě tento fakt (nevyužívám to = nechci na to platit) není dostačující, musí být další důvod. Negativní je vliv (zejména nevhodně organizované) dopravy na okolí, pozitivní je vliv na ekonomiku. Je to do značné míry otázka kriteriií…
Ne, je to opačně – musí být důvod, aby něco bylo placeno z daní. Pro auta už ten důvod dávno není.
Naštěstí nemáte ultimátní právo přehlasovat 6 milionů řidičů.
„silnice zdarma“
Spotřební daň z paliva je zdarma?
Nobo zase budete lhát, že spotřebvní daň z paliva není určená do silnici, takže ani ona, ani DPH není příjem státu?
Jen se podívejte do diskuzí tady a jindy, co si lidi o tom, že ten systém je nejlepší myslí. Bohužel, pro některé je podmínkou nutnou to, aby byli zavření ve vlastní ocelové krabici a ostatní lidi viděli tak akorát na přechodu pro chodce, pokud vůbec.
Myslím, že většina lidí zhruba souhlasí s tím, že pražská MHD patří ke špičce, ale bojí se toho, že lidé na zodpovědných místech se tím nechají ukolíbat, namísto řešení slabin, které ten systém jednoznačně má.
Reaguju právě na to všeobecné povědomí, že je pražská MHD 5. nejlepší. Ale já sám tomu prostě nevěřím. Vidím tam dost rezerv.
zrovna tahle studie zohledňuje i ceny a Praha překonala prakticky všechna ostatní města právě tady (nejvíce dotovaná veřejná doprava, nejnižší ceny předplatného v poměru k příjmům), i když nestačila v jiných kategoriích. Tedy „nejlepší“ neznamená jenom kvalitu. citace z článku: „Poslední část studie se zaměřila na ekonomické aspekty. Například na průměrnou dobu, kterou lidé stráví v MHD, či na to kolik ze svého rozpočtu město investuje do kvalitnější dopravy. Odborníci také zkoumali, jak je cestování MHD pro cestující nákladné v porovnání s jejich měsíčními příjmy. V tomto ohledu například zcela propadla evropská města, jako jsou Atény, Berlín, Amsterdam, Stockholm či… Číst vice »
Ulice jsou plné kolon aut hlavně kvůli nesmyslnému omezování dopravy, kterou se minulé a současné vedení Prahy tolik vyznamenalo.
A pak taky kvůli celkově automobilně nevhodné historické podobě Prahy. To město zoufale potřebuje dokončit okruh, aby část dopravy zmizela pryč.
Ažbudeokruh, bude aut v Praze ještě víc. Protože jich přibývá tempem asi 20 tisíc ročně… Té tranzitní není moc, většina dopravy po Praze má start nebo cíl ve městě. Nebo obojí.
Nejzábavnější je, když se okruhu dožadují lidé v asi polovině Prahy, kde už oba okruhy jsou…
Ne, nebude. Ta oslavovaná „indukce“, coby hlavní zbraň hnutí odporu proti okruhu, je dávno vyvrácený nesmysl.
Ten okruh v místech, kde je, pořád neřeší to, že auta musí jezdit skrz Prahu v místech, kde okruh není. Východozápadní směr nemá vůbec kudy jet, a severojižní taky moc ne. Bohužel mám tu smůlu, že jezdím oba směry dost často, a kupodivu ty skupiny aut jen projíždějí, pouze vzácně se z nich nějaké odpojí a zmizí ve městě.
Dopravní indukce je mnohokrát potvrzená věc. Aby také ne, když je to přímý důsledek fungování nabídky a poptávky, na kterém je založen celý trh.
Tranzit přes Prahu je minimální.
Tranzit přes Prahu je mimální a
ti všichni na D0 jedou do Prahy, stejně tak všichni na Jižní spojce?
Tranzitní kamiony z Německa do Polska a Rumunska taky končí v Praze?
Jistě, tranzitních kamionů z Německa do Polska je plná magistrála, na jiné auto tam pomalu ani nenarazíte.
Já o žádné indukci nemluvím. Já mluvím o tom, že aut přibývá a za těch 10, 20, nebo 30 let, až budete mít další části okruhů, bude aut ještě víc.
Tak nejlepší doprava by byla žádná doprava (tedy by zůstala jenom pěší nebo cyklo, v rámci města) jenže to je taky ideál. Možná je MHD využívaná tolik, že lidi jsou honěni k dlouhým cestám, na které také hodně lidi používá auto.
Co vodovod, to je taky doprava. Podobně kanalizace a ten radiátor v místnosi se ohřívá sám. Jídlo je v restauraci a televize se dá sledovat i při svíčkách. Vyřežete si ji z prken rostoucích na dvorku.
Víte, Praha není potravinově sobestačná už několik století. A už několik století se tam musí dovážet nejen jídlo, ale i další věci. Například ty tramvaje, ložistko železné a mědné rudy tam není. Totéž sůl.
Když už jsem u té soli, tak nedostatek jódu ve stravě matky vede k trvalému poškození mozku u nenarozených dětí. Doprava v Rusku stojí všeobecně za… starou bačkoru, ať jsem slušný. Náslekdy jsou znát: https://cs.wikipedia.org/wiki/Endemick%C3%BD_kretenismus
Sůl nad zlato. Tak zaveďte mýto, aby doprava byla ultradrahá a zjistíte, že se to promítlo do cen v obchodech.
Ne, sůl na kole do Prahy nikdo vozit nebude, bylo by to asi 7 gramů na osobu a den, což dává 7 tun denně. Jídla celkově je to asi 1000 tun a jíst jen holou rýži tam nikdo nebude. Je na přepravu lehčí než brambory, ale nejblíž z Itále.
Z mého pohledu ROPID obhajuje neobhajitelné. Kromě toho, že omezováním spojů opravdu ty chybějící cestující do MHD nepřitáhnou, tak o tomhle omezení nikoho nikde veřejně neinformovali. A ne, opravdu článek na webu „Vánoční a novoroční provoz PID“ za informování nepovažuji, tam lidé hledají omezení o Vánocích a na Silvestra, a ne ve třech větách na konci omezení na celý leden a půlku února. V minulém týdnu jsem několikrát jel v ranní špičce tramvají a to prodloužení intervalu „jen“ o dvě minuty (z osmi, takže o 25 %), opravdu znát je. Takže za mě palec dolů a chápu, že tohle z… Číst vice »
V posledních letech se to opakuje každý rok, je to uvedeno na stránkách ROPIDu, informují o tom média. Jak byste si to veřejné informování ještě představoval? Že vám to má přijít ohlásit ředitel ROPIDu osobně domů?
Když se šetří lidmi, asi by bylo dobré přemýšlet o větší automatizaci tam, kde to jde.
Já jsem pro automatizaci všemi deseti, ale zde se šetří primárně řidiči a mít soupravy bez řidičů se zatím nikde neosvědčilo – i ve Vídni od autonomních mikrobusů upustili, bohužel..
(to platí pro povrchovou dopravu, u metra by autonomní soupravy na linkách A-C pomohly ušetřit personál – ale zase za ohromné náklady které se zatím asi nevyplatí..?)
Metro D se staví jako autonomní, tak uvidíme. Ale při pražském provozu si autonomní povrchovou dopravu, zejména v centru, dost dobře neumím představit. Možná tak lanovka na Petřín, ale to nás asi nevytrhne.
Autonomní bude s Déčkem i Céčko. U tramvají i autobusů půjde za automatizace asi těžko, mělo by se Terry co nejvíce přepravního výkonu ve městě přenést do metra výstavbou nových linek a za městem do vlaku výstavbou a zkapacitněním železnic. Jedině to je cesta.
Ono i nahrazovani vytizenych bus koridoru tramvajemi (zejmena kdyby Praha dokazala nakupovat jeste kapacitnejsi) by pomohlo. Preci jen kapacita tramvaje a busu je nekde jinde a ridice ma oboji jednoho.
Praha a kapacitní tramvaje… jo tam vidím jisté rezervy 🙂
Provozovat krátké vozy (T3PLF) místy i přes den sólo je solidní úlet… ostatně ani kapacita běžné „dvojičky“ či 14T/15T není nic moc… samozřejmě, jde říct že se to raději „dohoní“ vyšší frekvencí, ale při hodně krátkých časech už to moc nefunguje (spoje se sjždějí a blokují navzájem mezi linkami) a je to právě náročnější na personál řidičů…
Víte, ono zase ušetřit sto milionů ročně (na řidičích, odhad) tím že vydáte sto miliard za novou linku metra… to samo o sobě je mizerná návratnost. Toto nemůže být HLAVNÍ kriterium.
Tak hlavně se asi nedá úplně automaticky čekat, že uvolnění strojvedoucí z metra půjdou místo toho řídit bus.
Znám několik strojvedoucích metra co si občas jdou zajezdit s autobusem. Vědí co je čeká za několik let u metra.
Tak „ohromné náklady“ – železnice je sice jednodušší, ale má zároveň větší kapacitu, takže máte pravdu že tolik storjvedoucích by se neušetřilo jako autobusáků.
Hm, místo toho by se ROPID mohl zabývat tím, jak těch 14% cestujících do MHD vrátit (část přesedlala do aut).
Pokud těch 14 % se auty přepraví efektivněji, tak je to win-win.
To bohuzel neplati. Uz jsou spis normou dny, kdy premnozena auta blokuji v pofstate vsechny linky MHD v sirsim centru, takze o efektivite se mluvit neda.
Na některých místech to není překvapení… v posledních letech je to jak experiment sjednocovat dopravu do jednoho pruhu (nebo do takového jeden a půl pruhu) aspoň v prostoru zastávky. V lepším případě se pruh pro auta zúží natolik, že se s tramvají protahuju pomalu kolem každého zrcátka. Sice je to pěkné, že se dá nastoupit přímo z chodníku roztaženého až ke koleji, ale tramvaj musí ve špičkách často čekat, až se do té zastávky dostane, protože ten prostor blokuje tak 10 aut, která musí před zastávkou na koleje a za zastávkou zase zpět do svého pruhu, samozřejmě, že auta najíždí… Číst vice »
Pokud je to efektivnější pro ty v autě, ale překáží a vadí všem okolo, tak je to win-lose.
Auto je nejméně efektivní forma dopravy lidí, ať už prostorově anebo energeticky.
A taky část přesedlala na kolo nebo víc chodí pěšky.
Zakázat! Čísla v MHD jsou nadevše 😀
Heleď, a víš o tom, že to není ani tak problém ROPIDu, ale objednatele, tj. penězodárce a penězodárce do infrastruktury? Mládenci z ROPIDu rozpouští co jen lze do provozu, aby ideálně vše co má ruce, nohy a umí řídit bylo maximálně zužitkované. Ale pokud není zajištěné dostatečné ohodnocení pro provozní personál (a teď se zdaleka nebavíme jen o DPP, kde je situace myslím slušná), tak není prostě jak to odvozit, protože ten provozní personál navíc prostě není. A peníze navíc se do systému od penězodárce nelejou. No a pak místo nějakých koncepčnějších věcí apod. se musí dělat takovéhle poloprázdninové redukce,… Číst vice »
A četl jste ty udávané důvody? Méně turistů v zimě, studenti mají jarní prázdniny a daleko víc lidí už nechodí do kanceláří každý pracovní den.
Pokud jde o uvíznutí MHD v zácpách, tak tím se ROPID poslední roky intenzivně zabývá.
Ehm, ty studenti mají jarní prázdniny v lednu? Fakt? A kde, že jsem tak smělý?
Na vysokých školách.
Je zvláštní, že podle dat nedosahují počty přepravovaných osob ani předcovidových hodnot, síť MHD se od té doby rozrostla, ale vše jezdí stále totálně nacpané. Logika věci by byla opačná, že by MHD mělo jezdit příjemně poloprázdné, když se méně lidí rozprostře do většího počtu dopravních prostředků. Někdo tady asi zkouší, co všechno ještě uživatelé MHD vydrží, než jich ještě více přesedne do aut. Pokud by ta naše opěvovaná MHD byla tak kvalitní, očekával bych naopak zkracování intervalů, aby cestování bylo příjemnější. Ale jak už poznamenal někdo jiný, o cestující jde až v poslední řadě, důležitější jsou evidentně provozní záležitosti… Číst vice »
Jj, třeba taková plytká provozní záležitost jako peníze… Ale s tím si nelamte hlavu, on to někdo zaplatí.
Lidi by to klidně zaplatili, ale on po nich ty peníze nikdo nechce. A to je problém.
Někteří by to zaplatili, a někteří by jako reakci z MHD utekli. Takže opatrně…
To byl řev, když se měla roční zdražit o 2 stovky, přičemž by zůstala nejlevnější v republice, jak všichni kvůli 2 stovkám začnou jezdit autem.
Zdá se že jezdí autem jenom v lednu, pak si kupují roční.
1. rozdíl v počtu přepravených před covidem a teď není až tak obrovský, aby to viditelně bylo vidět na jednotlivých spojích 2. zkracování intervalů – jak moc bych si to přál též, ale: a) kde vzít vozy, už teď chybí třeba tramvaje, které jezdí nadoraz a i vozů metra není nazbyt, navíc v metru nelze jít pod určitý interval z důvodu bezpečnosti; b) kde vzít lidi – tam je ještě větší nedostatek a fronty na řidiče resp. strojvedoucí nejsou; c) každý vypravený spoj stojí peníze, tj. při stejném počtu platících by muselo jízdné stoupnout, a to by byl řev –… Číst vice »
Kdyby DPP netrval na krátkých tramvajích, nebylo by třeba zkracovat intervaly či shánět nové řidiče. Ale evidentně prodloužit pár ostrůvků a sehnat delší tramvaje je holt větší problém než sehnat nové řidiče a více krátkých tramvají.
Zdražení je nevyhnutelné a držení se ceny 10,- na den při současné inflaci je jen prahsprostý populismus. Za chvíli bude městská kasa dávat tolik do provozních dotací že nezbyde na nic jiného.
Navíc DPP chce za kilometr soupravy dvojnásobek toho, co za kilometr sóla. Asi je řidič zadarmo a je jich dostatek.
Ta nizka cena predplatneho ma ale nezanedbatelny prinos v tom, ze si kupon diky tomu koupime i my, kdo ji zdaleka nepouzivame denne. A kdyz uz ho mame, spis ji pouzijeme, kdyz je to bez starosti… Vyrazne zdrazeni by tohle uvazovani dost zmenilo a nevim, jestli pro mesto vyhodne…
Zkusil jste nekdy ty posledni denni / prvni nocni spoje obsluhovane solo T3? Tam casto mizi posledni zbytky dustojnosti cestovani verejnou dopravou. Zkusil jste si nejakou tu tangentu v sirsim centru? Zkusil jste se po praze pohybovat s kocarkem nebo na voziku? Prazska MHD realne zdaleka tak dobra, jak se traduje, neni. Respektive je, ale jen nekde a nekdy (a pro nekoho), jejim charakteristickym rysem je hlavne obrovska nevyrovnanost. Celkovej pomer cena/vykon ji zachranuje spis ta velmi nizka cena…
No, někdy na ty zbytky důstojnosti ani nedojde, bo se do toho noční sóla nedá vůbec narvat a dojde tak k zachování si důstojnosti … ale venku.
A mimochodem, chtěl bych vidět, kde jezdí MHD ve špičce příjemně poloprázdná. V Londýně je MHD tak drahá, že by to Čech v životě nezaplatil, žádné jízdné zdarma pro důchodce a podobný populismus, a do metra se tam štosují lidé daleko víc než tady. Nemluvě o Japonsku třeba. Hromadnou dopravu prostě nelze provozovat poloprázdnou.
Už vidím uživatele aut jak se hrnou do precpané MHD.
Mezi poloprázdnou a přecpanou je ještě mnoho dalších stupňů…
Záleží na definici. Jestli poloprázdnou definujete jako zaplnění skoro všech sedadel, ale nikdo nemusí stát, nebo zaplnění méně než poloviny sedadel. U MHD, kde je povoleno stát, a předpokládá se při špičkách přeprava většiny cestujících ve stoje, je rozumné použít tu první definici.
Taky ale porovnejte, zdali se optimalizuje na sezení nebo stání. 2xT3 má teoreticky kapacitu největší, ale v 15T si mimo špičku sednete (pokud vám nevadí že někdo vedle vás sedí)-
Mimo špičky lze.
U špičky by se dopravní podniky měly soustředit na její zmírnění, buď domluvou s největšími zaměstnavateli či školami, nebo vytvořením dvou druhou pernamentek, kdy ta levná pro důchodce a podobné nebude umožňovat jízdu v nejvytíženější hodiny.
V Curychu (ZVV) mají „9 o’clock ticket“, který platí až od 9:00 ráno. Ale pro nějaké dlouhodobé předplatné jízdenky je to nesmysl. I ti důchodci potřebují být u doktora na přesně stanovenou hodinu a často brzo ráno.
Některé spoje jezdí až nepříjemně prázdné (typicky vymetáky po půlhodině). Ve špičce chtít poloprázdný spoj je nesmysl, stačí nemuset se mačkat. Na silnicích už pro další auta ve špičkách stejně místo není, naopak. Často je přeplnění spojů způsobeno právě jejich zpožděním v kolonách aut. A pokud jde o přestupy, tam by mnohem více než další náhodné výstřely pomohlo realistické plánování návazností (v období delších intervalů snad není problém s větším než malým zpožděním, s nímž by se ale mělo počítat – a ne, že to těsně ujede a vystojíte důlek, při jednotlivém jízdném ještě za příplatek…).
Problém se zkracování intervalů se jmenuje personální nouze. Ono totiž není koho do těch vložených spojů posadit.
Niekde už zahusťovať nejde. Napríklad také električky – vo veľkých uzloch a vlastne celej oblasti medzi I. P. Pavlova, Andělem, Strossmayerovym náměstím a Palmovkou sa už ďalšie linky, či hustejšie spoje prakticky nevôjdu. Z tohoto hľadiska dávajú zmysel tie plánované tangenty a linky, ktoré by jazdili len zo sídliska k metru a bez zachádzania do centra na iné sídlisko.
No a v Bohnicích dneska nechcou tramvaje (jedoucí ke Krakovu) protože by se např. 19 nebo 17 sekaly přes celéí město. Původně ale měl Ropid v plánu tu TT zkompletovat a právě zavést 1-2 tramvajové napaječe. Proč to nechtěli, nevím.
Taky by se ale měli soustředit při tom optimalizování na to, že některé linky jsou i teď extrémě přecpané, a v této době se v nich ideálně šíří kapénkové viry.
Když je DPP městský podnik, tak by město daleko lépe šetřilo a optimalizovalo městskou dopravu, kdyby se pokusili domlouvat s podniky, a u jimi zřízených úřadů a škol můžou dokonce nařizovat, jak podstatně více rozložit největší návaly v ranní špičce.
A jak si to představujete, to „domlouvání“ a „nařizování“? Školám třeba nařídí, že tahle má začínat už v sedm, a další až naopak v devět? A rodiče, kteří tam třeba vozí děti, tak co? Budou bez práce, protože zrovna jejich firma bude začínat už v sedm, a škola v devět?
Svolají jednání pražských škol a pokusí se domluvit? Kolo objevili a začátky posunuli rozvrátili už komunisti ale ti mohli nařizovat. Starší děti od 2. stupně a střední školy musí vozit rodiče? To retardové současné generace překonávají další milníky neschopnosti? Proč všichni v diskuzích obhajují jen názor proč nic nejde? I rozvrstvení začátků na 8.00, 8.30. a 9.00 pomůže. Když nikdo nechce řídit prostředky MHD, zbytečně se na hodinu až dvě musí zvyšovat nadmíru vypravení, autonomní zatím může být bezpečně jen metro, tak je i varianta se domluvit.
Začínat později znamená později končit, což vám totálně rozjebe mimoškolní aktivity. Řada zejména středoškoláků není z Prahy a dojíždí a doprava je nastavená na jednotný začátek vyučování, cokoli jiného by znamenalo slušný chaos. A v neposlední řadě je nutno vzít v úvahu, že zřizovateli ZŠ jsou jednotlivé MČ a jejich občany nějaké kejkle ROPIDu fakt nezajímají.
Prostě drtivá většina škol začíná už léta letoucí v osm a pokud se tomu není schopna MHD přizpůsobit, tak je to její chyba.
Něco na tom bude, možná je problém v tom, které linky ty žáky do škol svážejí (špatné rozložení škol).
Pro mě má největší vypovídací hodnotu to, že oproti roku 2022 (od dubna kdy odpadly roušky a všechna nařízení) to v roce 2023 vzrostlo, i když jen mírně. Zajímalo by mě jestli je nějaká korelace s počty cestujících v městských vlacích, kdy třeba někdo z okraje a vnějšku Prahy namísto protloukání se stále horší zácpou autobusem k metru přesedl na vlak. Ale velký vliv to asi mít nebude. Jinak ten covidový pokles jsem čekal i větší a samozřejmě jsou za tím hlavně home-officy, kdy místo 5 dní v týdnu se chodí třeba 2, a pak vychází draho jak kupon, tak… Číst vice »
Pak je sranda, když všichni přijedou autem do práce ve stejný den a nadávají, že není kde zaparkovat… Jeden takhle ostatní vyzýval, ať zvolí jiné druhy dopravy, aby u práce zaparkoval. Ostatní autisté jej podpořili, ale dopravu nezměnili.
Za přeplnění silnic auty totiž mohou všichni ostatní, jen ne lidé v těch autech. 🙂
Není možné, František přiznal, že v autě je člověk. Že to auto nejede bez účelu, že někoho veze.
Ano, MHD nedovede pokrýt vše. Za jak dlouho by lidi z Prahy utíkali, kdyby jim bylo znemožněno pořídit si novou pračku nebo opravit střechu?
3650 i pri dvou dnech v tydnu je ca 40 korun na ten jeden den (pokud zapocitame dovolene). To je porad smesna cena. Nehlede na to, ze i kdyz nekdo pracuje na HO, potrebuje/chce pracidelne jet nekam pred/praci.
To je pravda, ale pak na to někdo jde z opačné strany – auto má k dispozici a využívá ho i v těch dnech co je na HO, tak proč ještě platit těch 3650 Kč. Já to mám do práce 4 km, ale z 1. pásma, takže to mám výrazně dražší, a proto jezdím MHD víc v zimě, jinak na kole, pokud to jde.
V tom grafu 2019/2023 je krásně vidět, kdy svátek vycházel na vikend a kdy ne. Loni tedy 28.10. nebyl ve všední den, přesto je tam propad. Ale zase bylo téměř letní počasí
Šotouši z ROPIDu. Poslední co je zajímá jsou cestující.
Inu šotouši na ROPIDu a jejich přístup k cestujícím. Vozí substrát. Lidi si počkají, žejo. Diletantismus pracovníků této insituce je skutečnou příčinou toho, že lidi radši jedou po Praze autem.
Tak zrovna ROPID bych jako důvod proč raději pojedu autem než MHD neuváděl.
A zase naopak diletantismus lidí, co mají na starosti silniční dopravu, nahání lidi do MHD, čímž se to krásně vyrovná, nebo ne?
A teď tu o tom, že se v Praze omezí auta a bude se jezdit MHD. Za to by měl někdo nést politickou odpovědnost, jenom proto, že jezdí méně lidí mám čekat déle. Dokud nebude po celé Praze interval zajišťující flexibilitu cesty autem, minimálně na úrovni 5 minut špička/10 minut sedlo je taková diskuzr zbytečná, zvlásť když jsou ve městě místa s jednou linkou a nehorázným intervalem 30 minut.
K čemu by byl nejen v Nedvězí, na Zmrzlíku či v Lysolajích interval 5 minut? A z čeho by se takový provoz zaplatil?
Míra omezenosti provozu není velká, spousta lidí ji ani nezaznamená.
No tak půlhodinový interval má třeba linka 181 v Hostivaři a v sedle nebo o víkendu z některých zastávek jiná linka nejede. Kdo to bude platit? To musí říct ti, kteří chtějí v Praze zakazovat a omezovat auta. Konečně jinak lidem dopravu bez aut nezajistíte…
Proč by měl někdo řešit vaši rozežranost? Cožpak je takový problém jít na konkrétní spoj? Jediné, co bych systému vytkl, je dlabání na přípoje, respektive jejich přílišné škrcení tak, že si pravidelně ujíždějí. Ovšem, pokud rozežraní ucpou cesty a ujíždí to kvůli většímu zpoždění, je vina zase jen na nich. Auta jsou ostatně omezována právě proto, zatím tedy ne příliš úspěšně.
Jo a ted si predstavte, ze na ten konkretni spoj jdete s kocarkem (a jedete treba na planovanou a objednanou pravidelnou prohlidku k lekari) a v tom konkretnim spoji uz kocarek je, takze pul hodiny cekani na dalsi. Popojedete 2 zastavky nekam uplne doprostred niceho a ejhle clovek na voziku, ktery ma podle prepravniho radu prednost. Ridic je neoblomny, trva na tom, ze oba vas nevezme, i kdyz se fyzicky vejdete, takze vystoupit a dalsi pulhodina a doufat, ze bude misto… Pulhodina nezni jako takovej prusvih, nez si uvedomite, ze v nekterych, nijak vzacnych situach, zejmena na cestach s vice… Číst vice »
Dalsi mozne reseni by byla zmena standardu k vetsi flexibilite usporadani vozidel, protoze ta kapacita napr. Pro ty kocarky, ktera je v tech dnesnich, je smesna a v podstate vylucuje moznost se na takovou dopravu spolehnout…
A tak to děcko dovezete k lékaři autem. Zas tak často do roka to není a volat kvůli tomu sanitku je nesmysl.
PS: Pak jsou takoví, kteří tvrdí, že všechno a všichni můžou jezdit na kole. I ten vozíčkář a slepeckého psa nechte doma.
Na víkendovém B jsem si toho hned všimnul, že něco není v pořádku 🙂 Na linkách 9 nebo 10 v pracovní dny ve špičkách je v některých relacích cestování nyní za trest. Cestující si bezpečně všimnou i v řadě páteřních autobusových linek (příklad 177), na omezení 181 se nadává vyloženě hodně. Linky s int. 30/60 z okrajoprahy zůstávají celoročně na svém, ale věřte, že bus k metru s takovým intervalem za atraktivní MHD mnozí nepovažují a volí auto, tága atp. Nic proti poloprázdninám, nebo jak tomu říkají, a reagování na sníženou poptávku (což je fakt), ale omezení některých linek o… Číst vice »
Je fakt, že některé dny bývaly poloprázniny jen na vybraných linkách (snad jen metro) ale vymetáky po dvaceti minutách zůstaly bez prodloužení na 30.
Jenom otázka, můžou při tom být zachovány návaznosti mezi linkami? Nepojedu paradoxně déle, kvůli delším přestupům.
Souhlas, zkrátka je to omezování nekoncepční?
Ale na vetsine site v centru a sirsim centru interval 5/10 minut je. Souhlasim, ze interval 30 minut nikoho k pouziti MHD nenalaka, ale je otazka, jestli by jeho zkraceni napr. na 10 minut vyrazne zmenilo modal split a jestli by bylo personalne, vozidlove a financne zvladnutelne. Jestli neni lepsi v techto castech mesta akceptovat, ze lide holt vice pouziji auto, nez s vysokymi naklady pochytat 10 lidi.
Podle grafu je propad počtu cestujících i v roce 2019 v lednu a polovině února, tzn. před koronou. V lednu je v Praze méně turistů a někteří lidé na leden a únor jezdí na celý týden do zahraničí na lyže nebo do exotiky.
Nesouhlasím, jsou tam vidět jarní prázdniny, kdy v roce 2020 je v půlce února nárůst oproti roku 2019. Ano, bylo to před uzávěrou, ale turisti z Asie už v lednu 2020 přestávají létat, možná nejen z Asie.
Tak hlavně tady chybí desetitisíce mimopražských studentů, kteří sem v lednu a v únoru jezdí akorát na otočku na zkoušky. Proto je relativně volnější třeba notoricky přetížená tramvaj devítka a noční 98 mezi kolejemi na Jarově a centrem, zatímco v jiných lokalitách teď MHD přetéká, protože tam žádní studenti neubyli, ale intervaly se prodloužily.
To je ten každoroční propad v lednu a první polovině února, kvůli kterému se zavádí poloprázdninový provoz. Asi je to kombinace více věcí – zkouškové/prázdniny na vysokých školách, zimní dovolené, méně turistů.
A zamysleli se pánové (asi i dámy, ale nepředpokládám, že jich v této organizaci bude nějak mnoho), jestli to není tak trochu sebenaplňující se proroctví? Tedy že když vypraví méně spojů, bude pro lidi méně lákavé jet MHD, zejména pokud jsou ve hře přestupy. Co se týče toho propadu po Covidu, kromě snížené poptávky po cestách celkem (dané rozšířením práce z domova), bych za tím viděl větší příklon k individuální dopravě. Bohužel Praha narozdíl od spousty (nejen) Evropských měst nedokázala covidová omezení využít k opatřením podporujícím pro město šetrné druhy individuální dopravy, takže to je zejména přesun do IAD, který… Číst vice »
Tohle je naprostá pravda. Sám jsem si na auto dost zvykl, když šlo ty 2 roky jezdit bez kolon, a využívám ho teď častěji, i když už ty kolony opět jsou. V kontextu inflace posledních let je benzín extrémně levný, stejně tak parkování. Právě během covidu jsem objevil, na kolika místech včetně Prahy 1 se dá zaparkovat za dvacku na hodinu, nebo o víkendech dokonce zadarmo. Dřív jsem měl zafixované širší centrum = modré zóny = nezaparkuješ. Proto mi přijde absurdní, jak často se mluví o nutnosti zdražit MHD, když už nám z ní i při současných cenách uteklo přes… Číst vice »
A vás by zpět do MHD nalákalo ještě levnější jízdné, nebo to je jen laciný argument, proč nezdražovat? Vy jste snad do auta utekl kvůli ceně MHD?
Jinak zdražení cest autem je vždy smeteno se stolu právě těmi, již si na autech vytvořili závislost…
To ani nemusí být závislost. Ale kdyby vám léta někdo něco dával zadarmo nebo velice levně, a teď by se začalo mluvit o tom, že se cena bude postupně zvyšovat, cílově třeba až na tržní cenu, samozřejmě se budete bránit. A do té obrany budete investovat až do výše té tržní ceny – protože i tak se vám to pořád vyplatí.
Takže to, že si své výhody ta menšina automobilistů velmi hlasitě brání, to je logické. Špatné je, že té automobilové lobby, kterou si vlastně všichni platíme, podléhají politici.
Je to 6.000.000 oprávněných voličů. Chcete jim snad sebrat volební právo?
No diky te nizke cene mame s zenou oba rocni kupon, prestoze na rade cest by jeden nebo druhy mohl jet zdarma jako doprovod ditete do 3 let a ani jeden z nas nejezdi denne. Dost mozna by se nam financne vyplatilo jednotlive jizdne, ale tohle je jednodussi.
No a kdyz ho mame, je to u kazde cesty vetsi motivace tu MHD pouzit a nebrat auto…
Jenže proti vám mluví data z doby, kdy tu cenu ročního kuponu snížili na 3650. Reálně příjem z předplatného klesl (o výnos z té většiny, která měla roční kupon před i po). Část lidí se přesunula z měsíčních kuponů na roční a u ní zůstal výnos víceméně stejný.
Jenže celkově se to zlevnění prostě nevyplatilo. Nemluvě o inflaci od té doby a zdražení jednorázových jízdenek = kupon by měl být každým rokem výhodnější a přesto víc lidí jej nekupuje.
MHD je veřejná služba. Pokud poklesly výnosy z jízdného, neznamená to automaticky, že se to nevyplatilo.
No, když to zaplatíte jinak, tak cajk… aha, tak nic.
Zdražit parkování na ulicích, zavést mýto – a peněz na MHD bude spousta.
Jo, mestskou kasu to urcite neco stalo. Jenze pokud by bez toho jeste vic lidi preslo do aut, snadno by to mestskou kasu mohlo stat jeste vyrazne vic…
Hloupost Prahy je prave to v podstate ignorovani (respektive odsouvani az na konec priorit, jen kdyz uplnou nahodou zbyde prostor) bezmotorove dopravy, protoze ta vychazi mesta zdaleka nejlevneji…
Přesně. Pro město je nejlevnější pěší chůze, pak cyklistika, mopedy, MHD a nejdražší jsou auta. A Praha podporuje nejvíc IAD, pak trochu MHD, malinko mopedy; u kol je to už pomalu jen aby se neřeklo, že nedělá nic; a u pěších je to bezbřehá tolerance čehokoli, co chodce jakkoli poškodí, až to hraničí s naschvály – a aby se neřeklo, že je to tak zlé, vybudují se za patnáct let tři přechody.
Bezmotorová doprava je reálně využitelná asi tak pro jedno procento lidí a ještě v omezeném čase.
Chůze má smysl na krátké vzdálenosti, do patnácti, dvaceti minut.
Kolo, koloběžky a podobně sice na větší, ale jsou mnohem více omezeny počasím a také možnostmi uložení těch přepravních prostředků v místě začátku a cíle cesty. A samozřejmě, také třeba dostupností takové drobnosti, jako prostor pro uložení oblečení, sprchy (třeba v práci poté, co si na kole vyšlápnu nějaký delší kopec)…
Ve skutečnosti má už teď pěší doprava v Praze 23 % a cyklisté 1 %. Jinde je podíl cyklistické dopravy vyšší – a Praha opravdu není nijak specifická ani počasím ani terénem. Specifická je jenom nekvalitní infrastrukturou pro cyklisty.
Jenže i ta chůze na kratší vzdálenosti, pokud je infrastrukturou podporovaná a ne všemožně znepříjemňovaná, může uvolnit v MHD místo pro ty, kdo jedou dál. Dnes je v Praze řada míst v pohodě v docházkové vzdálenosti, mezi kterými se jezdí MHD, protože pěší cesta je zbytečnej opruz. Kola jsou v Praze zdaleka nejvíc omezena téměř úplnou absencí infrastruktury použitelné i pro někoho jiného než skalní cyklisty. Pravda, bezpečné parkování k takové infrastruktuře neoodělitelně patří a taky v Praze chybí. V místech, kde mají infrastrukturu dobrou,s e jezdí násobně víc i za povětrnostních podmínek o dost nepříznivějších než v Praze. A… Číst vice »
Nenalákalo. Ale dražší by mě rozhodně odradilo. Nedávno tu někdo psal, že při zohlednění inflace a rostoucího počtu spojů by teď měl roční kupon stát asi 10 tisíc. Pokud by se takto zdražilo a přitom by zůstaly tak nízké náklady na řízení, tak bych si kupon prostě nekoupil. Pokryl bych radši ještě víc jízd autem, a zbylé cesty MHD bych řešil jednorázovými jízdenkami. Popravdě netuším, jestli se mi vůbec v současnosti vyplatí ten kupon za 3650. Ale jak tady píše Jakub P, při téhle ceně si ho člověk prostě koupí bez ohledu na reálné využití.
A máte pro ten „příklon k individuální dopravě“ nejaká data? Pokud se dobře pamatuji, podle nedávno zveřejněných dat TSK byl vzrůst vozokilometrů v Praze mezi roky 2010 a 2022, tedy za dlouhých 12 let pouze nízké jednotky procent. Co se týče „šetrných druhů individuální dopravy“, tak ty jsou substitutem především pro hromadnou dopravu, pro auto nikoli. Vidím to sám na sobě – za covidu jsem začal jezdit na kole (něco pod 3000 km za rok po Praze a okolí, celoročně). Jízdy, na které bych jinak použil auto jsou extrémně výjimečné, maximálně jednotky ročně, pokud vůbec nějaké. Ale jízd které bych… Číst vice »
To ale mluvíte o situaci v Praze, která neprovedla a neprovádí žádnou citelnou změnu, která by bezmotorovou dopravu podpořila (neříkám, že nic, ale jsou to vesměs nesouvislé a nenavazující drobky v minimálním množství, od toho se nedají čekat výsledky). Města, o kterých jsem mluvil, kde pro tu bezmotorovou dopravu něco udělali, jsou na tom úplně jinak. Nedávno jsem třeba viděl nové statistiky z Belgického Ghentu: – 12% reduction in rush hour cars (pokles cest autem ve špičce) – 40% fewer cars on main bike routes (méně aut na hlavních cyklotrasách) – 25% more people on bikes (více lidí na kolech)… Číst vice »
Tak ještě Prahu narovnat, aby byla placatá, jako ten Ghent. Nejvyšší kopec tam má 29 metrů nad mořem a 20 metrů nad terénem. To je jako 6podlažní dům a i v něm je často výtah.
https://en.wikipedia.org/wiki/Blandijnberg
Tak to jsem rád, že na to omezení MHD v Praze máme tvrdá data. Takže teď to přecpaný metro se mi jen zdá. Plus metro 30., 31.12. a 1.1., to bylo fakt k popukání – jsem si myslel, že hraje ve Vysočanech Madonna.
Přesně tak. Hnusně přecpaný metro i tramvaje a jízda s přestupem vyžaduje o poznání delší čas než v prosinci…
Každý spoj tramvají je narvaný, a to i 22, která i tak jezdí hned po sobě.
V týdnu jsem chtěl 9kou z Národní ke Švanďáku. No, vlezl jsem do třetí 22ky a odjel na Újezd. Bylo poledne, já vím…
To není přecpané metro, ale slovy DPP „optimálně zaplněné metro“. Interval na Béčku se vždy stanovuje tak aby nejezdilo metro příliš prázdné a prázdné u DPP znamená že mají lidé mezi sebou vzduchové mezery.
Potvrzuji, 30.12. (sobota) odpoledne B v centrální části města narvané tak, že to v jednom případě vzdali i revizoři. (A věřte, že vím, že s malým dítětem se nemám cpát do prvního/posledního vagonu, ale do těch obvykle volnějších.)
Spousta lidí během covidu přesedla do aut a už v nich zůstala. Praha je ucpanější než kdy dřív. A u benzínu kromě té dočasné anomálie při invazi na Ukrajinu inflace projevila velmi málo.
Ani ne. I automobilového provozu je v Praze méně (celopražsky asi o 3 % při porovnání roku 2019 a 2022).
Rok 22 z ročenek byl ještě stále covidový rok, resp. jeho relevantní část byla ještě dost ovlivněna a rok 19 byl brán za historické maximum. Covid byl jednorázový dočasný pokles, na trendech a trvalých stavech se to ale moc neprojevilo. Spíš se mění rozložení zatížení sítě v týdnu, kde třeba v Praze je většinou v pohodě pondělí, naopak úterý a čtvrtek se ukazují jako naprosto šílené dny, pátek už je klasické odjezdové šílenství na cestách >>Z<>PO<< Praze to celkem jde. Další jev, ke kterému došlo (a to už asi i chvíli před covidem), že se do značné míry umazalo sedlo… Číst vice »
2022 je už hodně dávno.
“Postcovidový propad trvá, neví se proč
Srovnání celoročního vývoje počtu cestujících za uplynulý rok s rokem 2019 také ukázalo, že v MHD jezdí stále o 14 procent méně lidí než před pandemií covidu.” Fakt ROPID neví proč?? Těch 14 % odpovídá počtu mrtvých co zemřeli na covid. Takže logicky jich jezdí míň
Člověče, vážně chcete tvrdit, u nás zemřelo na covid 1,4 milionu lidí?
“Odhady hovoří o zhruba 16 miliónech obětí k říjnu 2021.”
Zdroj: https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Pandemie_covidu-19
Zemřelo 16 milionů a to je 14% z původního počtu obyvatel. Z toho mi vychází, že před covidem v ČR žilo 114 milionů lidí. Dobře my!
V prazske MHD jezdi i cizinci a tech se covid dotknul taky, takze pocet mrtvych sedi, priste zapojit mozek prosim
Odpusťte si ty poznámky o zapojení mozku, když sám píšete totální nesmysly nad kterými jste se nemohl zamyslet ani malinko.
To, že MHD jezdí i cizinci, nemá na výpočet vliv, pokud budete počítat s tím, že na Covid-19 zemřelo 14 % obyvatel ČR i 14 % cizinců.
Jinak na té vámi odkazované stránce je uvedeno, že v ČR na Covid-19 zemřelo cca 40 tisíc lidí. To je 3,8 ‰. Spletl jste se„ jen“ o dva řády.
To ne tohle 🤣🤣🤣Dnes už bych věřil skoro všemu co se týče lidské hlouposti, ale tohle musí být troll 🤣
Fakt nevím, co k tomu dodat.
Jiný zdroj uvádí 6,8 milionu k březnu 2023, ale budiž. Jenže 16 z 8000 mil. osob je 0,2 %, ne čtrnáct!
Kdyby to mělo být 14 %, tak bylo mrtvých 1,12 miliardy.