Dalších 15 pražských zastávek získalo odjezdový panel. Následovat jich bude až 150

Digitální odjezdový panel na autobusové zastávce v Praze. Foto: ROPIDDigitální odjezdový panel na autobusové zastávce v Praze. Foto: ROPID

Digitální panely umějí podávat informace také o mimořádnostech v provozu.

Během listopadu dokončil ROPID osazování digitálních odjezdových panelů na 15 větších autobusových zastávkách v Praze. Zároveň vysoutěžil zakázku na dodání až 150 dalších panelů v designu Olgoj Chorchoj na důležité tramvajové a autobusové zastávky.

Aktuální informace o příjezdech spojů se zároveň objeví na dalších zastávkách v rámci nových „černých“ přístřešků. Ty městská firma Technologie hl. m. Prahy instaluje na místo původních zlatých, které spravovala reklamní firma JCDecaux. Celkem už jich vzniklo 737, město do nich investuje 700 milionů korun.

V posledních týdnech přibyly nové informační panely například na autobusových zastávkách Budějovická, Anděl, Spojovací nebo Brumlovka. Již delší dobu je cestující najdou také například na Dejvické, Želivského, Bohdalci, Nádraží Radotín, Kolejích Strahov nebo v rámci terminálu Černý Most.

Digitální panely umějí podávat informace také o případných mimořádnostech v provozu. ROPID zatím zavádí panely na nejvytíženější zastávky nebo tam, kde dochází k častým nepravidelnostem. Informace o příjezdech jsou totiž v reálném čase, nikoliv podle jízdních řádů.

Skutečné polohy vozidel zachycuje městská datová platforma Golemio, která je zdrojem těchto informací také pro aplikaci PID Lítačka nebo vyhledávače spojení. Poskytuje je i do aplikací třetích stran jako například Mapy.cz nebo mapy Google.

„I když mají Pražané už delší dobu informace o reálné poloze vozidel MHD ve svých mobilech díky aplikaci PID Lítačka, běžným standardem všech vyspělých měst je zobrazovat tyto informace všem cestujícím přímo tam, kde čekají na tramvaj nebo autobus,“ uvedl náměstek primátora Zdeněk Hřib.

S připojením bývá problém

Panely jsou v designu nového pražského zastávkového mobiliáře. Vzhledově tak podle ředitele ROPIDu Petra Tomčíka zapadají do jednotné rodiny přístřešků, laviček, košů nebo zábradlí.

Prototyp panelu je k vidění už od roku 2022 v zastávce Nádraží Klánovice-sever. Nové panely budou umístěny na samostatné konstrukci nebo zavěšené na stávajících sloupech veřejného osvětlení tak, aby byly dobře viditelné z celého prostoru nástupiště.

Základy a elektrické přípojky na osazení digitálních panelů vznikají už v rámci zmíněné výměny zastávkových přístřešků.

Bývalý náměstek pro dopravu Adam Scheinherr v rozhovoru pro Zdopravy.cz v minulosti poukázal na to, že digitalizování stávajících zastávek je pro město relativně náročné. „Na kabely potřebujete územní rozhodnutí. V Praze máme 2 700 zastávek, 400 z nich tramvajových. Když to nějaké město buduje na zelené louce, je to mnohem jednodušší,“ uvedl Scheinherr.

Scheinherr: Pražská doprava díky mně zažívá stavební boom, který tu nebyl desítky let

Odjezdové panely mají už od začátku také zastávky na nových tramvajových tratích do Libuše, Slivence a na Dědinu nebo v rámci nového terminálu Depo Hostivař. Od konce roku 2022 je jimi osazen terminál Černý Most a ještě do konce letošního roku přibude velkoplošný panel také na autobusovém nádraží Roztyly.

Digitální odjezdový panel na autobusové zastávce v Praze. Foto: ROPIDDigitální odjezdový panel na autobusové zastávce v Praze. Foto: ROPIDDigitální odjezdový panel na autobusové zastávce v Praze. Foto: ROPIDDigitální odjezdový panel na autobusové zastávce v Praze. Foto: ROPIDDigitální odjezdový panel na autobusové zastávce v Praze. Foto: ROPID
Tagy chytré zastávky odjezdový panel ropid Technologie hlavního města Prahy
41 komentářů