Infrastruktura Silnice Stavebnictví

Další zpoždění pro silnici I/68. Firma nechce stavět, povolení napadli majitelé domu

Vizualizace silnice I/68 Třanovice - Nebory. Foto: ŘSD
Vizualizace silnice I/68 Třanovice - Nebory. Foto: ŘSD

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dostalo další ránu s plány na stavbu nové silnice I/68 mezi Třanovicemi a Nebory. Vítěz soutěže na stavbu čtyřproudé silnice s odhadovanou cenou 2,5 miliardy korun ji nechce stavět, navíc je nově napadané stavební povolení a není jasné, kdy bude pravomocné. ŘSD přesto tvrdí, že chce stavět začne ještě letos.

Na konci července dorazily na ministerstvo dopravy dva rozklady proti stavebním povolením vydaným pro stavbu. Rozklad podal Jan Vicherek z Havířova s dalšími rodinnými příslušníky. Na území, kde má silnice vzniknout, vlastní nemovitosti včetně rodinného domu. Podle jeho slov se s ním nikdo nechtěl bavit o odkupu daných nemovitostí, přestože v tom smyslu zaslal před vyvlastňováním ŘSD sedm dopisů. ŘSD ho ale začalo rovnou vyvlastňovat. Ke stavebnímu povolení se vůbec neměl možnost věcně vyjádřit.

Trasa silnice I/68 Třanovice - Nebory. Foto: ŘSD
Trasa silnice I/68 Třanovice – Nebory. Foto: ŘSD

Vicherek tvrdí, že je potřeba se dostat rozkladem přes protiprávní postupy úřadů. Popisuje, jak ŘSD poslalo do výminku pětasedmdesátileté vdovy policii a přes odpor a na místě doložené dekrety svědčící o jejich vlastnictví ji vyklidili na ulici. Připomíná, že ve vyvlastňovacím dekretu, který byl na jejich nemovitost vydán, se uvádí, že podáním žaloby se odkládá právní moc a vykonatelnost rozhodnutí o vyvlastnění. Přesto i již v průběhu probíhajícího soudního jednání s ŘSD o vlastnictví a platnosti daného vyvlastňovacího dekretu, kde dal soud za pravdu rodině, si ŘSD za pomoci policie vymohlo násilné vyklizení.

ŘSD na dotazy týkající se vyvlastnění do uzávěrky nevyjádřilo. Mluvčí Nina Ledvinová uvedla, že je možné, že se začne stavět ještě letos. Zkušenosti s jinými rozklady ale ukazují, že jde často o záležitost na jeden rok. Například rozklad kvůli povolení na D48 ve Frýdku – Místku řešilo ministerstvo dopravy 11 měsíců.

Nejde přitom o jediný problém se stavbou, která ulehčí propojení Frýdku-Místku se Slovenskem. „Zhotovitel stavby byl vybrán – firma, kterou ŘSD vybralo ve výběrovém řízení, se ale zakázky vzdala. Oslovena tedy byla druhá firma v pořadí,“ uvádí ŘSD v informačním letáku ke stavbě. „První byla společnost Silnice Group, ale oni neposkytli ve lhůtě součinnost pro uzavření smlouvy. Nyní jednáme s druhou společností Geosan Group. Jim běží lhůta pro součinnost. Čekáme, jak vše dopadne,“ řekla Ledvinová.

Šéf Silnice Group Karel Rypl uvedl, že jde o komplikovaný případ, na dotazy zaslané mailem dosud neodpověděl. Stejně tak Geosan. Od podání nabídek se situace na trhu výrazně změnila: zatímco ještě před rokem měly firmy práce málo a šly výrazně pod cenu, vývoj v poslední době ukazuje značné zvýšení cen stavebních prací.

Nová čtyřproudá silnice o délce 5,5 kilometrů odvede dopravu z obcí Hnojník a Střítež, současně výrazně zkrátí dobu jízdy.

4 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • Tenhle projekt je hrozna prasarna daym a panove….
    Tam se mela postavit klasicka ctyrlistkova dalnicni křižovatka – protože další ctyrproudovka od Havirova se bude stejne blbe – napojovat na tutež dálnici – akorát z druhé strany….
    Ale takhle se postaví dlouuuuuhé nadjezdy a spotrebuje se o mnoho víc betonu…
    Velká gratulace stavebnikum

    • Místo toho, abyste byl rád, že se tady plánuje (plánovalo) do budoucna, tak byste to zazdil nějakým čtyřlístkem, který by zde navíc byl úplně nesmyslný. Jedna z trapností české výstavby silnic/dálnic je to, že se naprosto přestalo stavět s výhledem do budoucna. Všechno se tak plánuje na hranici kapacity, bez možnosti rozšíření nebo dostavby. K tomu samotná výstavba je odkládána o roky.
      Takže teď se s velkou slávou rozšiřuje D11 na 3 pruhy, jenže až se to opravdu dostaví (včetně souvisejícího jako rozšíření D0 na ČM), tak se zjistí, že už je takhle kapacita taky vyčerpaná. Místo toho, aby se to přestavovalo aspoň s rezervou na 4+4…
      Prostě v česku si tímhle stylem budeme navždy udržovat stav, kdy jsou silnice a dálnice kontinuálně nedostačující, ucpané, rozvrtané.

      • D11 je trochu prasarna u Pocernic, byla planovana totiz az na k magistrale v centru s napojenim u Masarykova nadrazi, proto se zarizla do klidne zastavby na okraji Pocernic z jihu, coz z ni dela torzo vedouci nikam, tedy primo do sidliste a kde to vsichni z chlumecke radeji strihnou pres pocernice nachodskou po stare silnici, nebo ze severovychodu z obci strihnou rovnou do Pocernic a po stare az do Jiren na najezd…

        Nejhorsim spojenim je tak propojeni D10 a D11, ktere cele Pocernice objizdeji, ackoliv za Prahou jsou obe dalnice cca 3km od sebe, kde D10 je za prumyslovou zonou v pohode rozsiritelna na 4+4 v polich…

        D0 na CM ma uplne stejny problem, prakticky mezi zastavbou, kde pri rekonstrukci bude muset byt zrejme zakryta kvuli hluku a moc prostoru pro rozsireni tam neni, predevsim diky MUK Chlumecka/Vychodni spojka, … ale realizovatelne to je…

        Bohuzel (nebo bohudik, jak to kdo bere), okruh se posunul na jihu za mesto a na vychode u az za Vinor a tak je D0 defacto stocena smerem do Prahy, coz muze pri zacpach nebo proste z casovych duvodu kratsi po planovanych spojkach napr. treba z I/12 to strihnout k Ricanum po 101, nez jezdit az do mesta, a protoze obce si to uvedomuji, tak vznikaji mistni obchvatove komunikace, jako bude planovana spojka Rican a Uval, nebo stredoceska spojka od cca Tuchomeric po Kralupy, coz budou i po dokonceni celeho okruhu D0 mnohem zajimavejsi alternatvni trasy propojeni dalnic a hlavnich tahu nez se planuje D0…

      • Pavel:
        Tezko rict jestli je to totalni neznalost nebo natvrdlost…
        Ale je kravina stavet jednostranne ctyrpruhove napojeni na dalnici smerem na Trinec a Slovensko/Polsko z jedne strany dalnice a cca o 1 km vedle z druhé strany dalnice napojovat další plánovanou ctyrpruhocou komunikaci od Havirova – to je proste prasarna na N-tou a spoooousta NAPROSTO ZBYTECNE A NEEFEKTIVNE prostaveneho betonu…

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora