Další velký růst počtu cestujících na železnici. Přepravní výkon narostl o desetinu, cargo klesá

Nádraží v Turnově. Foto: České dráhyNádraží v Turnově. Foto: České dráhy

Tuzemská železniční osobní doprava míří letos k dalšímu rekordnímu výsledku. Ve třetím čtvrtletí počet cestujících rostl v Česku dosud letos

53 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Oldřich Sládek

Doplním Petra Šimrala: Důvody poklesu jsou dva – meziroční strašlivý cenový nárůst emisních povolenek a tím pádem omezení výroby a tudíž i přeprav (umělá krize) a k tomu zoufalá propustnost klíčových tratí pro nákladní železniční dopravu. A to zároveň diskvalifikuje železnici pro jiné zboží, protože nejsme schopni dodržet transit time. Ale abych jen nenadával – vzhledem k obratu na SŽDC od dubna 2018 je to lepší, než v minulosti – ŽESNAD.CZ má úzkou spolupráci se SŽDC v oblasti plánování výluk, ve spolupráci dispečerů nebo i při plánování nových staveb. Tam i s MD ČR. Ale prostě u nás všechno dlouho… Číst vice »

K.S.

A není jedním z důvodů poklesu výroby i nějaká změna v ekonomice spojená s růstem mezd? (Přesun lidí do III. sektoru)

Už delší dobu se Vás chci zeptat proč se na na (nákladní) železnici nevyužívají lokomotivy na CNG, vím že něco snad jezdí v hutích v Ostravě, ale jinak nic.

Oldřich Sládek

Ne, není. Pokles zasáhl ty dopravce, co se specializovali zjm.na uhlí a ocel. Je to skutečně důsledek naprosto šílené zelené politiky, likvidujicí průmysl. A nás.😊 Přes lokomotivy je tady Petr Šimral 😉

K.S.

Jestli je zelená politika EU šílená nevím, rozhodně je ale reakcí na nějaký minulý/současný stav.

Tak on se třeba pan Šimral ozve, nebo mu napíšu na káčku, to je jedno asi.

PetrD

Evropa je přesycena levnou čínskou ocelí, která byla pro USA, ale USA uvalily sankce na čínskou ocel.
Takže např. TŽ vyrábí méně a zároveň méně kvalitní (levnou) ocel.

Kubrt

Lokomotivy na CNG nemají smysl. Palivo je sice levnější, ale nevýhody jsou znacne: zejmena – na jednotku uložené energie v palivu je třeba v plynu trojnásobný objem proti kapaline (tedy lokomotiva má cca třetinový dojezd proti nafte); nutná investice do plnicky; nádrže jsou tlakové nádoby- nutné revize. Vítkovice jsou výrobcem potřebného vybavení, takže se toto „řešení“ snaží propagovat, ale dle mého je to slepá ulice.

Petr Šimral

A ještě k tomu přidejme nízkou sériovost a z toho plynoucí vysokou cenu. A dále, že to stále není „bezemisní“ řešení na rozdíl od elektřiny.

K.S.

Není spíš nízká sériovost taková Hlava XXII? Nikdo je nekupuje, protože malá sériovost, malá sériovost protože je nikdo nekupuje.

Otázka je kdy se bude dát u nás vůbec čekat že dojde k nějaké elektrifikaci, řekněme na 80-90 % tratí. Nemyslím si že by to mohlo být dřív, než začnou emisní normy ohrožovat existující flotilu dieselových lokomotiv.

Petr Šimral

Nákladní doprava v ČR má 90% výkonů v hrtkm v elektrické trakci již nyní.
Není zrovna dnes žádný spěch v hledání zoufalých řešeních jak ušetřit (nezoufalá nejsou zatím k dispozici).
Dle mého názoru je rozumné nyní vyčkat na vývoj techniky a sledovat vývoj akumulace již existující energie.

beran

Ten nárůst bude asi díky novému dopravci v Libereckém kraji, ne? Ten luxus, ty klimatizované nízkopodlažní jednotky, …. Když to všude prezentoval sám pan hejtman, …

pozorovatel

A nezapomeňte také na Pardubický kraj …

Tronda

Nebo to bude díky novému atraktivnímu spojení stávajícího dopravce do Horní Vilímeče a přilehlých zast.

kix

data jsou za öbdobí 07-09/2019.. možná by to chtělo číst článek a nejen nadpis:)

Romanero

Teoreticky: Celorepublikově se osobní doprava rozdrobila, jednotný tarif není. Kraje naopak odkazují na svoje neodolatelné IDS a úspěšně vysoutěžené výkony. Jestli je to všechno pravda, tak by od tohoto okamžiku měla růst regionální doprava (a klesat dálkový) a zároveň by měl začít klesat přepravní výkon. Tak uvidíme.. 😉

Radek

Nákladní doprava je hodně cyklická, že by náznak ekonomického ochlazení?

jal

Např. další pokles bude pro ČD cargo bude od nového roku, Hyundai nebude vyrábět pondělí a pátek. Což se zároveň odrazí i na poklesu přepravy do hutí.

Kubrt

Nějaké hutě to asi ovlivní, ale ty české ne – plechy z nichž se lisuji Hyundaye se vozí odněkud ze zámoří přes Koper.

J.K.

No kdyby cargo zákazník dostal 75% slevu od státu tak objemy taky porostou.:-D

svojsin

Rád bych viděl čísla za jednotlivé tratě.
Např. na 300 a 340 trval pokles(zejména díky Židenicím), hlavně pak posledních 14 výluky .
Docela by mě zajímalo, jak je to zohledněno např. v případě používání předplatních ídées jízdenek apd. a jestli je to vůbec zohledněno….

jiný Petr

Proč u u nákladní dopravy neuvádíte přepravní výkon? Přepravené tuny jsou dost nevypovídající údaj.

Petr Šimral

2018 1-11: Celkem ND: 33,4 mld. hrtkm
Z toho:
ČDC: 21,9
PKP CI: 2,6
MTR: 2,5

2019 1-11: Celkem ND: 32,3 mld. hrtkm (-3,7%)
ČDC: 20 (-8,7%)
MTR: 2,8 (+12%)
PKP CI: 2,4 (-4%)

jiný Petr

Ale tyto informace bych čekal spíš v článku než v komentářích. Kdyby se trh porovnával podle přepravených tun, tak mi stačí jedna lokomotiva a pár vozů a stanu se největšim dopravcem v ČR. 🙂

Petr Šimral

To těžko Anežko…

Tomáš Hradecký

No, to byl asi vtípek, spočívající v tom, že by ty tuny vezl ze stanice do sousední stanice, pak zas o stanici dál jako další přepravu, a takhle by nasčítal spoustu tun, akorát by to byly pořád ty samé tuny 🙂 Proto je zajímavější sledovat hrtkm, jak jste správně uvedl 🙂

Martin Hanzal

Nechci se přít, ale zde jsou tyto informace dostupné na tři kliknutí:

https://www.szdc.cz/dodavatele-odberatele/zajisteni-provozuschopnosti-drahy/dopravci-pusobici-na-siti-szdc

M H

No…uvidíme, co bude dál. Náklady asi budou dál padat kvůli špatné průjezdnosti pro zboží přes osobní dopravu a uhlí se dřevem to úplně nevytrhne. A vývoj osobní dopravy s roztrhanou síťovostí může být taky dost zajímavý… Vývoj celku je těžko předvídatelný, ale čekal bych, že část lidí přesedne do aut: – na celou trasu (příležitostní cestující, kteří nebudou chtít řešit složité přestupy na x jízdenek; v určitých případech také pravidelně dojíždějící ve specifických relacích, kde se zhoršilo spojení/návaznosti či se zdražilo) – či část trasy (typicky dojezd k rychlíkové stanici, čímž odpadne přestup mezi vlaky jiných dopravců a nutnost pořizování… Číst vice »

M H

A k bordelu v jízdenkách stačí připomenout tento slib…škoda, že podobné sliby nejsou nijak vymahatelné.
https://zdopravy.cz/narodni-tarif-do-vlaku-ma-zacit-fungovat-za-rok-a-pul-pobezi-ve-statni-pokladne-10739/

Petr

U ČD jsi měl nějakou jistotu ??? Jistotu přípoje ??? Možná ty . Já jako obyčejný cestující jezdící již několik let na tři lístky a x let poslouchám u ČD co všechno nejde. Jančura Ti prodá cokoli až po letenky , ČD zatím nikoho nepřipouští . Uražené modré dítě. Po hlavní trati jezdím nejraději RJ a ČD se snažím vyhnout .Ani děti mi tím nechtějí jezdit a to již nejezdíme dětským kupé . Líbí se mi tady ty žvásty o národní kvalitě a spolehlivosti. To jsme jako prasata? Copak nechápete , proč , kromě vlastních či spřízněných osob , jezdí… Číst vice »

BR193EEL

Trošku ubohý komentář, nevím jestli si v Rail Jetu, Pendolino nebo Stadlerech připadám jako prase. Ano stále ještě v provozu je starý hnus, kde smrdí hajzl stejně jako v Regiu ex SBB voze na rychlíku do Brna.

Petr

V čem ubohý . Vlakem jezdím od mala . Rj a pendolino u ČD je celkově jen mizivé procento jízd . Pendolino zrovna využívám když má RJ plno . Týden tu čteme co dělá Arriva . Copak si nepamatujete co jezdilo místo nich před týdnem ? A vážně si myslíte , že je to horší ? A na záchod v běžném voze RegioJetu mohu jít i s dítětem . Na běžný záchod v ČD si netroufnu jít ani já . Navíc mám pocit , že „soukromníky“ zde nejvíc pomlouvají ti , co tím nikdy nejeli .

M H

Viz tyto dva body: „Jestliže jste nemohli pokračovat do své cílové stanice téhož dne kvůli zpoždění, odřeknutí nebo zmeškání přípojného vlaku máte nárok na návrat do vaší výchozí stanice nebo na alternativní přepravu do místa, ve kterém leží cílová stanice. Tou může být operativní náhradní přeprava ČD (např. autobus nebo jiný dopravní prostředek) nebo veřejná doprava či taxislužba, ke které vydá povolení pověřený zaměstnanec ČD. Není-li možné dokončit přepravu pomocí alternativní přepravy, a je-li to za daných okolností uskutečnitelné, poskytne vám pověřený zaměstnanec ČD bezplatně ubytovací voucher na smluvní ubytovací zařízení, případně máte nárok na přiměřenou náhradu za ubytování a… Číst vice »

M H

Jezdíval jsem docela dlouho trasu Brno-Vídeň a zpět. Moje zážitky jsou tyto: 1) autobus Regiojet – ranní spoj na příjezdu do Vídně vždy opožděn, někdy i o 1 hodinu 2) vlak Regiojet (cesta standardem) – 3x, přičemž ve všech případech nabídka služeb až 10 minut před cílovou stanicí 3) vlak Regiojet (cesta lowcostem) – asi 7x, v létě pravidelně vedro a špatný vzduch = slabá/nefunkční klimatizace, gravitační wc na mezinárodním vlaku, v polovině případů si někdo chtěl měnit místo protože chtěl sedět s kamarádem, který měl místenku jinde (detail, ale otravné) 4) vlak ČD (Railjet) – asi 10x, pokud se… Číst vice »

Nekdo

Uz jsem to psal, ale pro nase cesty na Sumavu jsme zpet do auta presedli uz pred nekolika lety…

Michal

Já se obávám že díky až neuvěřitelně nezodpovědnému chování společnosti Arriva jich zase brzy hodně ubude. Mám opak. osobní zkušenosti z trati Praha – Tanvald, kde zpoždění kolem 40 minut je snad už samozřejmostí a to že občas vlak nepřijede vůbec se stává také pravidlem. ČD jezdily starým rekonstruovaným motorákem, ale bylo tam teplo, přijel relativně v čas, záchody byly funkční a hlavně přijel vždy.

kakov

no jo ale ČD nejsou soukromník 😉

Pikachu

Arriva také ne 😉 😉

Dushan

Ještě většímu propadu nákladní dopravy aktuálně brání přeprava dřeva, jinak by to byl ještě větší průšvih. A bohužel ani výhled není příznivý kvůli odstavování uhelných elektráren. Za osobní dopravu mám obavu z ukončení růstu vinou ztráty integrity s příchodem soukromých dopravců.

noerf

Dishan: uvidíme, jak budou vypadat statistiky za rok 2020.
Obecně si myslím, že valná část denně dojíždějících jezdí bez přestupu (jízdenka dopravce, krajský tarif), přeprava v pátek a neděli studentů, pracujících většina řeší přes aplikace v mobilu (nákupem jízdenek dopředu). Takže hlavní dopad to má na šotouše, že je omezený rozsah pro použití jízdenek (víkendové, IN 100, IN50) na vlaky jiných dopravců.
Jinak, pokud by ČD uvažovali realisticky, tak mohli mít monopol na prodej ostatních dopravců na pokladnách, protože měli zázemí, lidi, systém.

pozorovatel

To jako každý, kdo jede občas příležitostně někam jednorázově vlakem, je podle vás „šotouš“? To je velice zvláštní způsob myšlení …

noerf

Pozorovatel: stejně jak když jedu dvěma různými autobusy, koupím si dva lístky, u vlaků v případě potřeby to dělám také. A nemám s tím problém.

Tronda

Potíž je v tom, že počet cestujících začal po letech poklesu, kdy cestující byl jen obtížný hmyz, růst s nástupem soukromníků a od té doby vytrvale roste. A samozřejmě i u ČD, protože se k cestujícím museli začít chovat jako k zákazníkům a ne, to co předváděli předtím.

BR193EEL

Trondo hlavně roste kupní síla a železnice se stala dostupnější a nezapomeň na slevy které zavedl Radimuv kamarád .

Tronda

Podívej se BR, po“et cestujících rostl neustále řadu let před zavedením slev a železnice se stala cenově dostupnější právě díky konkurenci, protože ČD už nemůžou účtovat za jeden lístek do Ostravy skoro 500 jako v roce 2010 (mmch je to více než průměrná cena lístku u LE pro kompenzaci, která je dnes skoro po deseti letech kritizována).

Elb

Zajímavé, že největší boomy v nárůstu cestujících mezi Brnem a Prahou přišly ještě před konkurencí…

Petr

Tak to je hodně zajímavé přání , sen . Jenže to tak nebylo , viď

Georg

tak to ani nahodou! viz fiasko „d1 expresu“…

Elb

To je takový slevnění po Babišovsku, když ta linky po liberalizaci stojí stát několikanásobek, než předtím.

IBM

zlevnění !!!

Karel V.

Parafrázovaný citát:Evropská unie začínala v roce 1952 jako společenství uhlí a oceli.Dnes přestáváme těžit uhlí a vyrábět ocel

Chytrý za 2

Za to se hodně těží z lidské blbosti. 🍾 😁

MildaIV

To je dúsledek ekofanatismu. V rámci boje proti CO2 se v EU zavírá „špinavý“ prúmysl a přesouvá se jinam, kde není nutné platit emisní povolenky. Tam se vyrobí s ještě vyšší produkcí CO2 a za produkce dalšího CO2 se doveze do EU. Všichni jsou pak spokojení jak je EU čistá, což dokazují i statistiky poklesu produkce.

Frantisek

Průšvih už ale začíná absencí ostatního zboží, zejména v rámci kontinentu, na železnici. A pokračuje nutností dojíždět na čím dál větší vzdálenosti… Což je zase důsledek jiných zvrácených teorií. 🙂