Informační technologie Železnice

Národní tarif do vlaků má začít fungovat za rok a půl, poběží ve Státní pokladně

Automat na jízdenky ve vlaku GW Train Regio. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Automat na jízdenky ve vlaku GW Train Regio. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ministerstvo dopravy pokročilo s přípravami jednotného tarifu, který by měl umožnit cestujícím jízdu s více dopravci na české železnici na jediný lístek. Odstartovat by měl s nástupem jízdního řádu 2019/2020 v prosinci příštího roku.

Takzvaný národní tarif je předpokladem chystané liberalizace dotované železnice, aby nedošlo k rozložení sítě podle toho, jak si tratě v soutěžích rozdělí jednotliví dopravci. Bude jednotný pro všechny vlaky v závazku veřejné služby, dopravcům ale zároveň bude ponechána volnost nabízet i vlastní ceny.

„Dopravci budou muset uznávat cenu danou národním tarifem, zároveň budou moci nabízet i cenu tržní. Komerční ceny nebudou omezeny nad rámec cenové regulace, tržby budou u takzvaných netto smluv rizikem dopravce,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler. Ministerstvo přitom předpokládá, že dopravci v honbě za cestujícími budou na uzavřených relacích nabízet spíše nižší ceny, než určí národní tarif.

Konkrétnější podobu dostává i zajištění celého systému. Ministerstvo dopravy již odeslalo do meziresortního připomínkového řízení materiál o postupu přípravy. Po vládě teď chce souhlas, aby mohly začít spolupracovat dva státní podniky: Cendis patřící pod ministerstvo dopravy a Státní pokladna spadající pod ministerstvo financí.

Podle návrhu by měl Cendis vytvořit kompletní systém pro národní tarif a následně ho pak provozovat, systém by běžel na hardwaru Státní pokladny. Ministerstvo podle zprávy počítá s tím, že tvorba systému a jeho provoz do roku 2025 bude stát 210 milionů korun. Samotný systém vyjde na 90 milionů korun.

Spuštění národního tarifu je sladěno s vládním harmonogramem soutěží o dotované vlakové linky. V prvním balíku jsou rychlíky na tratích Pardubice – Liberec, Praha – Ústí nad Labem – Chomutov – Cheb a Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc. Vítězové soutěží by zde měli vyjet koncem roku 2020. Národní tarif bude závazný i pro regionální železnici.

Jan Sůra, Jan Šindelář

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
petr.r
Host
petr.r

tak vlastně pro nás cesta vlakem končí, když to udělají pražáci, tak to nebude národní tarif, ale na sto% moraváci tomu budou říkat pražský tarif a nikdo si neuvědomuje, že za ty pražský ceny se nedá ani najíst natož někde jet vlakem.
Ještě, že tady máme soukromníky(oni nás naučili jezdit vlakem) a budou mět aji svoje ceny.

Filip Chocholatý
Host
Filip Chocholatý

Co to s prominutím melete petře? Jaký zase pražský ceny. MHD stojí v Praze a v Brně podle mě velmi podobně, jinak porovnejme si taky tu velikost že? A můžu vás uklidnit, že rozhodně ne všichni moravácí z toho budou takhle rozhorčeni jak vy. Některým to zjednodušší cestování, jiní zůstanou u cen jednotlivých dopravců.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Především by principem mělo být, že „dotace“ budou poskytovány pouze na jízdné za „národní tarif“ a nikoli na jízdenky dle tarifů jednotlivých dopravců – když dopravci budou chtít poskytovat nějaké výhody, ať si je klidně poskytují, ale na vlastní komerční bázi a ne za peníze z daní!

Filip Chocholatý
Host
Filip Chocholatý

Ten názor se mi velmi líbí. Naprosto souhlasím.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Filip Chocholatý:
Bohužel ovšem budeme určitě v menšině – a naopak se divím, že to, co jsem napsal, tady dosud nerozpoutalo divokou „bouři mozků“ …

babilon
Host
babilon

To jsou věci, z železničáře v důchodu se nám stal lobbista za silniční dopravu!
Kolik lidí asi tak pojede vlakem např. z Prahy do Hradce za národní kilometrický tarif ve výši cca 160 Kč, když to mají autobusem za polovic? ČD nezavádí včasné a akční jízdenky jako charitu, ale jako nutnost být konkurenceschopný. Kdyby to měl dopravce platit ze svého, tak to taky znamená konec různých In25, In50, In100, síťových jízdenek, atd. To opravdu chcete?

Petr.R
Host
Petr.R

filipe, tady není o státním tarifu pro mhd, prosím přečtěte si článek a chvilku dumejte na můj příspěvek nebo vy si jako myslíte, že bude tarif i stejný na mhd? Nevím jak jste starý a jestli pamatujete komunistický plánování nebo pragocentralismus, já třeba ano.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

babilon: Na to snad ani nemá smysl reagovat, ale budiž – předpokládám, že tak jako jsou některé slevy nařízené už nyní, budou fungovat i v „národním tarifu“. A pak by samozřejmě mělo logicky dojít k tomu, že „státem dotovány“ budou jen slevy poskytnuté na jízdné podle „národního tarifu“ a dopravci si budou muset spočítat, zda se jim vyplatí nabízet i „levnější“ jízdenky podle svého vlastního tarifu za ceny, které budou muset pokrývat jen vlastními zdroji a ne (mnohdy pochybně získanými) „státními dotacemi“ – což samozřejmě bude platit i pro ČD a jejich „In-Karty“. Ale tohle mělo nastat už někdy od… Číst vice »

MB
Host
MB

Je to úsměvné. Napřed železnici rozdrobíme soukromníkům a pak vymýšlíme něco co tady už nějaké ty desítky let fungovalo v době kdy byl jeden dopravce. Ono je to totiž ve své podstatě úplně jedno co je to za dopravce. Jen, jak někdo dobře poznamenal, šlo o to si rozdělit koláč mezi známé podnikatele a mít z toho asi taky něco pro sebe. O tom to celé je. Češi se holt nechají opít rohlíkem a i kdyby jel soukromý dopravce s horší soupravou tak mu budou tleskat jen proto, že to není ten zlý státní moloch. Vždycky je všechno o lidech… Číst vice »

železničář
Host
železničář

Plný souhlas.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Už v 90. letech minulého století. když se rozdělilo Československo, vznikly ČD a ti „liberalizační“ zoufalci, kteří se nakonec dostali k moci, začali likvidovat jeden z do té doby v Evropě nejdokonalejších systémů VHD, jsme (bohužel marně) říkali, že je blbost „stavět dům od střechy“ tím, že budu zkoušet funkční systém nahradit Klausovsky trhoveckou „neviditelnou rukou trhu“, místo abych se jej snažil zdokonalit odbouráním jeho chyb (které samozřejmě také měl) – tehdy na to nikdo neslyšel a důsledky musíme řešit nyní, kdy se ty chyby ještě rozmnožily a všechny už zapustily hluboké kořeny. Kdyby tehdy MD ČR udrželo jednotný systém… Číst vice »

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

ŽvD: Jakkoli jsem na „tarifní drobení“ velmi alegrický, hlavně kvůli síťovým jízdenkám, tohle není nejlepší argument. Přiznejme si, žen dokonalý systém byl vlastně asi tak 5 minut před totálním krachem a měl na svědomí absolutně děsivou (oprávněně, bohužel) pověst železnice napříč společností.

AAA
Host
AAA

Jo rozpadající se Karosy a usmolené koženky, nejdokonalejší VHD v Evropě. Tak dokonalé že když se na IC/EC (za tučný příplatek) objevil německý vagón nebo vyjel Jančura se žlutým autobusem, tak na to všichni čuměli jak tele na nový vrata.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Tomáš Záruba + AAA: Tehdy byla samozřejmě jiná ekonomická situace (žili jsme pouze „za svoje“ a ještě jsme dotovali „rozvojový svět“) – souhlasím, že tehdy používané dopravní prostředky často nebyly „nic moc“, ale bylo možné se veřejnou dopravou dostat i o volných dnech i tam (a odtud), kam už to teď a třeba už 20 roků nelze. Teď sice máme „luxusnější“ dopravní prostředky, ale k čemu nám jsou, když nás nedovezou tam a tehdy, kam a kdy bychom chtěli, takže mnoha lidem nezbývá než využívat IAD, i když by se bez ní jinak obešli. A hlavně nezapomínejte na to, že… Číst vice »

železniční patriot
Host
železniční patriot

„začali likvidovat jeden z do té doby v Evropě nejdokonalejších systémů VHD“
Slavíku, ty „nejdokonalejší“ socialistické ČSD + ČSAD si mnozí z nás ještě moc dobře pamatují… a ti, kteří ne (např. kvůli věku – moc nízkému nebo moc vysokému 🙂 ), si můžou třeba na zelpage.cz otevřít jízdní řády jednotlivých tratí z roku 1989 a pokochat se tou dokonalostí.
Ona v národním tarifu ale nebude režijka a to je ten hlavní problém.

Jan
Host
Jan

Takže pozitivní je, že jestli to chápu dobře v závazku – bude platit i u krajů. Protože není problém rozdělení pouze mezi dopravci, ale už i samotné ministerstvo a kraje a jejich vlaky.
A jsem zvědav, na navrženou částku za km. Když studenti a důchodci dostali 75% slevu.
A další věc, co by mě zajímalo, jak se dá tato věc připomínkovat. Protože na MD za hromadu čipovek, recepcí , ochranek a spol není tak jednoduché se dostat. A stránky jsem k tomu neviděl. A dopravci to samozřejmě mohou připomínkovat jinak, než by chtěl občan.

Jarda
Host
Jarda

Dvojí ceny, tedy cena kdy jízdné z bodu A do bodu C je dražší než jízda po té samé trati tím samým vlakem jen z A do B a Z B do C funguje i dnes v rámci jednoho dopravce. Dám příklad RJ a je jedno jestli s velkým nebo malim písmenem na trase Praha-Viden je dražší než Praha-Brno-Viden. Já osobně kdyz jedu z Velešína město do Prahy Jižním expresem kupují Velesin-Ceske Budějovice a CB – Praha. Úspora v řádu desetikorun za jednu cestu.

zugbegleiter
Host
zugbegleiter

A bude i něco jeko general abonma respektive BahnCard 100 respektive Österreichcard tzn. univerzální celoroční síťovka na všecko a kolik bude stát?

Pavel
Host
Pavel

Ano, nebo třeba neomezená jízdenka na den / léto, jako mají teď ČD? Nemůže to končit zprostředkováním obyčejné jízdenky bez slevy, to fakt ne…

Jiří
Host
Jiří

Zkuste napsat na ministerstvo. Třeba to ještě zakomponují, jestli to tam ještě nemají.

petr.r
Host
petr.r

šak to máte u čd.

Pavel
Host
Pavel

No právě – máme to u ČD a v současném stavu to funguje, ale jakmile se začne síť drobit a na mnoha trasách budou ČD nahrazeny soukromníky, pak bude jejich nabídka nepoužitelná.

David
Host
David

Takže to nakonec stejně budou lidi dělit na více jízdenek, pokud tam budou moci dopravci mít i „akční ceny“. Když pojedu z Turnova do Brna tak mě státní jízdné vyjde třeba na 300. Ale protože Turnov – Boleslav a Boleslav – Kolín jezdí soukromník, co nabízí akční jízdenky, tak mě to vyjde třeba na 200 když to rozdělím po jeho akčních.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ale vždyť právě tak to přece funguje už dávno!

babilon
Host
babilon

Fascinuje mě, jak lidi čekají div ne zázraky od věcí, které z principu nic moc přinést nemohou. (Podobně jako třeba u dvojích cen potravin.)

korči
Host
korči

Rozhodně jo. Tady jde myslím o nabídku lidem, který nejsou ochotný zkoumat jednotlivý akce apod.

Ale tohle je realita už dneska. Když někam jedu přes Prahu, vyplatí se mi koupit 2 i více jízdenek, protože z kdejakýho krajskýho města do Prahy prodávaj ČD akční jízdenku.

babilon
Host
babilon

Oprava: „dvojí kvality potravin“

mirekk
Host

Podle mě to bude jednoduché. Protože jde o to, že si dopravci navzájem budou povinni uznávat jízdenky, jízdenku si koupím na celou trasu u toho dopravce, který mi na ni nabídne nejnižší cenu na ostatní to budou akceptovat. Nebo ne?

To
Host
To

Ano, tak už to funguje bohužel dávno… Např. Pha – Zábřeh za 99,- (akční spoj), Pha – Šumperk stejným spojem třeba za 150 – 200

babilon
Host
babilon

mirekk:
Buďto si koupíte jízdenku za státní tarif a ta bude platit u všech dopravců anebo jízdenku za tarif dopravce a ta bude platit jen u toho dopravce.

Jiří
Host
Jiří

Ale ne každý chce trávit čas tím, že sedí u netu a zjišťuje kolik dopravců je na trati a jaké mají zrovna akční slevy. Je (asi) spoustu lidí, kteří si zjistí, že z Turnova jim to jede v 9:00. Přijdou na nádraží, koupí si lístek do Brna za 300,- a jedou. A je jim to jedno, že zaplatí o 100,- více, protože jedou třeba jen 2x za rok nebo jim to proplatí zaměstnavatel. A ten kdo jezdí častěji nebo nechce platit více si ty slevy vyhledá a bude spokojený, že ušetřil 100 Kč.

mirekk
Host

@Jiří: Ale to je úplně stejné, jako když si jdete koupit třeba mlíko. Buď jdete do obchodu a koupíte ho, anebo pročítáte akční nabídky různých obchodů a koupíte ho tam, kde je nejlevnější. Záleží jen na zákazníkovi, kterou možnost si zvolí.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

mirekk: „Podle mě to bude jednoduché. Protože jde o to, že si dopravci navzájem budou povinni uznávat jízdenky, jízdenku si koupím na celou trasu u toho dopravce, který mi na ni nabídne nejnižší cenu na ostatní to budou akceptovat. Nebo ne?“ Nejásejte předčasně – „nejhorší věc na světě je srážka s blbcem“, a na toho můžete narazit, ani nevíte, jak snadno viz třeba toto ustanovení: „S účinností od 1. 4. 2018 je jízdenka Labe – Elbe na základě požadavku Ústeckého kraje zahrnuta do regionálního tarifu DÚK (Integrovaný systém Doprava Ústeckého kraje) jako integrovaná jízdenka DÚK a VVO. ČD tuto integrovanou… Číst vice »

Petr 766
Host
Petr 766

Tak ono to bude spíš pro lidi, co jsou zvyklí přijít k pokladně a koupit si jízdenku bez přemýšlení, že je to třeba dražší nebo by to šlo řešit jinak – mnohdy to ani neví, že jezdí někde nějaký soukromý vlak. Kdo jezdí víc, trochu to sleduje, tak si samozřejmě jízdenky koupí sám a výhodněji. Už dnes běžná praxe buď s dělením jízdenek, nebo jízdné na delší trasu za akční cenu a výstup dříve, což vyjde líp než jízdenka přímo do té stanice. Myslím že je každému jasné, že cenově se to nevyplatí, ale ne vždy a ne každý chce… Číst vice »

To
Host
To

Ano ano! Otázka je, kolik ten tarif bude koštovat… obyčejné jízdné ČD? IN 25 ČD? Pokud to bude obyč. jízdné, dopravce nedá další slevu a IN 25 bude platit jen ve vlacích ČD (což je logické), tak se ceny pro velkou část lidí spíš zvýší. Resp. si myslím, že hlavně na lokálkách s jedním dopravcem asi nebude motivace dávat slevy např. pro jednotlivou jízdu. Uvidíme, něco by to ale už chtělo!

Radim Cenek
Host
Radim Cenek

Pokud na lokálkách s jedním dopravcem není motivace, proč už teď ten jeden dopravce dává na vybraných lokálkách slevu 25 %? Seznam tratí, na kterých je cena IN25 i bez karty, je docela dlouhý, právě proto, aby tím vlakem vůbec někdo jezdil.

Jan
Host
Jan

No myslím, že prostě snaha dopravců a státu to bude spíš ohulit. Prostě se specializovat na dotace, dotační skupiny obyvatel, kteří autem nemohou – studenti, důchodce. A pak pár lidí co nemají auto, ti budou muset zaplatit – třeba 2 kč/km. A jezdit malou soupravou (jako nižší dotace). A ostatní ať si jedou třeba autem. Zisk bude. Na západě to tak občas je.

Důchodce
Host

Tohle mělo být uděláno jako první, než když se rozdrobila železnice na různé dopravce.

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

Půvab priority „rozdrobení“ tkví v tom, že prachy na obslužnost byly přesměrovány místním šíbrům (viz. Jižní Čechy). Pohodlí, či nějaká ztráta cestujících nehrála v rozhodování pražádnou roli.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To by tomu ovšem nesměli už v počátcích likvidace české soustavy VHD před 20 – 25 roky velet na železnici „odborníci“ typu Šípa, Sosny, Bazaly a dalších, sledující úplně jiné zájmy a zájmy jiných lidí, než zájmy uživatelů VHD …

Jen tak
Host
Jen tak

Zeleznicar: v cem prosim ta likvidace spocivala?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jen tak: „v cem prosim ta likvidace spocivala?“
Například v totálním rozkladu dřívější poměrně slušné obsluhy rozsáhlých venkovských území autobusovou dopravou (především o víkendech), v rušení spojů překračujících hranice krajů, atd. – mnohé takové dřívější nabídky spojení přitom nebyly obnoveny dodnes a byly proto vynuceně „nahrazeny“ zbytečně se i kvůli tomu rozrostlou IAD.

coudy
Host
coudy

Proč jen na vlaky? Ať se jedou poučit do Švýcarska.

Jan Sůra
Admin

Vlaky jsou první etapa.