cargo

Národní tarif do vlaků má začít fungovat za rok a půl, poběží ve Státní pokladně

Automat na jízdenky ve vlaku GW Train Regio. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářAutomat na jízdenky ve vlaku GW Train Regio. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Ministerstvo dopravy pokročilo s přípravami jednotného tarifu, který by měl umožnit cestujícím jízdu s více dopravci na české železnici na

Ministerstvo dopravy pokročilo s přípravami jednotného tarifu, který by měl umožnit cestujícím jízdu s více dopravci na české železnici na jediný lístek. Odstartovat by měl s nástupem jízdního řádu 2019/2020 v prosinci příštího roku.

Takzvaný národní tarif je předpokladem chystané liberalizace dotované železnice, aby nedošlo k rozložení sítě podle toho, jak si tratě v soutěžích rozdělí jednotliví dopravci. Bude jednotný pro všechny vlaky v závazku veřejné služby, dopravcům ale zároveň bude ponechána volnost nabízet i vlastní ceny.

„Dopravci budou muset uznávat cenu danou národním tarifem, zároveň budou moci nabízet i cenu tržní. Komerční ceny nebudou omezeny nad rámec cenové regulace, tržby budou u takzvaných netto smluv rizikem dopravce,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler. Ministerstvo přitom předpokládá, že dopravci v honbě za cestujícími budou na uzavřených relacích nabízet spíše nižší ceny, než určí národní tarif.

Konkrétnější podobu dostává i zajištění celého systému. Ministerstvo dopravy již odeslalo do meziresortního připomínkového řízení materiál o postupu přípravy. Po vládě teď chce souhlas, aby mohly začít spolupracovat dva státní podniky: Cendis patřící pod ministerstvo dopravy a Státní pokladna spadající pod ministerstvo financí.

Podle návrhu by měl Cendis vytvořit kompletní systém pro národní tarif a následně ho pak provozovat, systém by běžel na hardwaru Státní pokladny. Ministerstvo podle zprávy počítá s tím, že tvorba systému a jeho provoz do roku 2025 bude stát 210 milionů korun. Samotný systém vyjde na 90 milionů korun.

Spuštění národního tarifu je sladěno s vládním harmonogramem soutěží o dotované vlakové linky. V prvním balíku jsou rychlíky na tratích Pardubice – Liberec, Praha – Ústí nad Labem – Chomutov – Cheb a Ostrava – Opava – Krnov – Olomouc. Vítězové soutěží by zde měli vyjet koncem roku 2020. Národní tarif bude závazný i pro regionální železnici.

Jan Sůra, Jan Šindelář

Tagy Cendis jízdenky Ministerstvo dopravy národní tarif Státní pokladna vlaky
44 komentářů