Další úsek VOCHOC má projektanty. Zdvoukolejnění mezi Chocní a Týništěm má začít do tří let
Projekt je součástí budování kapacitní alternativy ke koridoru.
Sdružení několika firem patřících do skupiny Sudop Group získalo zakázku na zpracování projektové dokumentace na modernizaci tratě z Týniště nad Orlicí do Chocně. Půjde o další část dvoukolejné alternativy ke koridoru mezi Chocní a Prahou.
Sdružení firem Vectorama, Sudop EU, Sudop Praha a Exprojekt získalo zakázku v soutěži s odhadovanou cenou 237 milionů korun za nabídkovou cenu 235,5 milionu. Vyplývá to z registru smluv.
Kdo další se přihlásil není jasné, Správa železnic dosud nezveřejnila zprávu zadavatele. Členy sdružení spojuje majetková příslušnost ke skupině Sudop Group. Vectorama je jedním z posledních přírůstků ve skupině, firmu oficiálně založili projektanti působící dříve v AFRY CZ. Sudop má ve firmě 30 % a zástavní práva k podílu ostatních společníků.
Vítěz má zpracovat dokumentaci pro stavební povolení na modernizaci celkem 24 kilometrů dlouhého úseku. Po zdvoukolejnění trati z Hradce Králové do Velkého Oseka a do Týniště umožní mít v síti již od Chocně kapacitní alternativu ke koridoru zejména pro případ mimořádností až do Prahy.
Projekt je někdy označován jako VOCHOC (Velký Osek – Choceň). Zkapacitnění až do České Třebové brání pomalá příprava tunelů do Ústí nad Orlicí.
140 km/h jako maximum
Součástí akce bude kompletní modernizace stávající trati s výstavbou druhé koleje. Místo dnešní stanice Újezd u Chocně vznikne nová odbočka tvořená dvěma kolejovými spojkami. Rekonstrukcí projdou všechny zastávky a stanice po trati. Osm ze sedmnácti přejezdů na trati se zruší. Maximální rychlost bude 140 km/h. Aktuálně Správa železnic počítá s náklady 9,5 miliardy korun.
Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda loni při vypsání projekční soutěže uvedl, že v případě hladkého průběhu přípravy, schvalovacích procesů a soutěží počítají se zahájením stavby na přelomu let 2027 a 2028. „Dokončení stavby potom očekáváme do konce roku 2030. Tato stavba by měla být v rámci uvedeného ramene Choceň – Hradec Králové stavbou finální, od roku 2031 by tak mohly vlaky jezdit dvoukolejně,“ uvedl Gavenda.
Úsek z Týniště do Hradce Králové je v přípravě dále, zatím ale nemá potřebná povolení.
Detailněji stavbu popisuje Správa železnic v informačním letáku.