Další posun pro rychlejší spojení Praha – Liberec. Komise schválila modernizaci z Mladé Boleslavi pod Ještěd

Jednotka Siemens Desiro společnosti Arriva vlaky u Jeřmanic. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka Siemens Desiro společnosti Arriva vlaky u Jeřmanic. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

K vypsání projekčních soutěží má dojít letos v létě, půjde o stovky milionů korun.

Správa železnic může dál posunout plány na zrychlení železničního spojení mezi Prahou a Libercem. Centrální komise ministerstva dopravy schválila tento týden další dva záměry projektu pro tento úsek, konkrétně pak z Mladé Boleslavi do Turnova a z Turnova do Liberce. Už v létě tak plánuje Správa železnic vypsat soutěž na projektanty.

„Je to další důležitý krok v přípravě celé stavby,“ potvrdil ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic Pavel Paidar. Soutěž se bude týkat zpracování dokumentace pro povolení záměru (dříve dokumentace pro povolení stavby), včetně procesu EIA a všech průzkumů. Paidar odhaduje náklady na tuto projekční část řádově na stovky milionů.

První soutěž na trať na 200 km/h podél Jizery. Dokumentace ukazuje přesnější trasu včetně nového tunelu

Studii proveditelnosti na úsek mezi Libercem a Mladou Boleslaví schválila centrální komise před dvěma lety, součástí je celkem pět úseků. Klíčové jsou právě tyto dva, zbývá ještě uzel Liberec, kde běží architektonická soutěž a elektrizace Frýdlantského výběžku. Posledním projektem bude zkapacitnění trati z Turnova do Dvora Králové nad Labem.

Podle mluvčí ministerstva dopravy Aleny Mühl je ještě podmínkou prověření možnosti zrušení některých železničních přejezdů. „Pro úsek mezi Mladou Boleslaví a Turnovem byla dále udělená podmínka sledování dvojkolejného řešení tzv. Dalovické spojky,“ dodala Mühl.

Mapa rychlejšího spojení Praha - Liberec, úsek Mladá Boleslav - Turnov Foto: Správa železnicMapa rychlejšího spojení Praha - Liberec, úsek Turnov - Liberec. Foto: Správa železnic

Další prověření se týká vedení trasy u Hodkovic nad Mohelkou. Z obou stran stanice je navrhována rychlost 200 km/h, jednou z možností je ale vedení trasy přes stanici ve stávající stopě namísto tunelu okolo stanice. Ten by byl příliš nákladný. Podle mluvčí má Správa železnic řešit projekt tak, aby rychlost v Hodkovicích splňovala podmínky pro transevropské železnice.

Liberecký kraj již nedávno schválil změnu zásad územního rozvoje, která vedení trasy umožní.

Nová trasa trati z Liberce do Prahy prošla krajským zastupitelstvem. Čtveřín chce vlaky podél dálnice

Správa železnic aktuálně uvádí zahájení stavby v roce 2028. Náklady odhaduje v aktuální cenové úrovni na 86,6 miliard korun. Studie proveditelnosti schválená v roce 2023 uváděla částku 51 miliard korun.

Tagy Praha - Mladá Boleslav - Liberec Správa železnic železniční spojení Praha - Liberec
70 komentářů