Další posun pro rychlejší spojení Praha – Liberec. Komise schválila modernizaci z Mladé Boleslavi pod Ještěd
Jednotka Siemens Desiro společnosti Arriva vlaky u Jeřmanic. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

K vypsání projekčních soutěží má dojít letos v létě, půjde o stovky milionů korun.
Ta trať je ostuda teď a bude i pak pokud ti nezrychli pod hodinu
Ta trať je národní ostuda.
vývoj se prodírá křovinami překážek vytvořených víme kým
Blíží se mi 50, věřím, že se svezu ještě bez plínek 🙂
😆tak to já mám smůlu. To už se budu takový rychlosti bát.
Moment, vždyť se tu snad psalo, že studie je nakonec schválena s tím, že obchvat Hodkovic přece jenom ano. To už zas neplatí?
Musí se prověřit výškové vedení tunelu vzhledem k možné kolizi s bytovou zástavbou nad případným tunelem V Hodkovicích. Když se to tu zastavovalo RD, vedl koridor na opačnou stranu.
To se zase centrální komise převedla. Kočkopes 🙁
Místo 200 km/h bude u Hodkovic nad Mohelkou vlak projíždět 75 km/h. Namísto tunelu za 2 mld. bude stanice a sjezd za 1,5 mld. Fakt nepochopitelné.
proč by se tam mělo vjíždět 75 km/h?
můžete mi to mínusáři objasnit? Už dnes je stanice na 85 km/h, oblouk směrem k Turnovu se má narovnat, na druhé straně bude nová trať, kde kdo přišel na 75?
Není měsíc, kdy by tu nevyšel článek o zrychlení na Liberec. Ale ví se, kdy se skutečně začne něco dít i fyzicky? Studie, projekty, to je všechno hezký. Ale aby ve finále nezůstalo jen u toho…
tímhle se musí začít, až se to vyprojektuje a povolí, tak se začne něco dít i fyzicky, ale je dobře, že už nezůstává jen u řečí, ale skutečně se to začalo hýbat
I vzhledem k aktivitám Žesnad je vidět, že než psát bílé knihy a kecat o potřebě podpory nákladní železniční dopravy je lepší nekecat a měnit tratě pro tu nákladní železniční a hromadnou osobní přepravu. Čili nekecat a makat. I tahle trasa může být základem pro novou nákladní trasu.
Sakra, to jsou fofry!
Připadá mi, že teď se udělá cokoliv, aby před volbama byla nálada obyvatelstva na stupni „1a“.
To se vážně se všechny ty léty odsouvané a nastřádané akce v roce 2028, včetně zahájení stavby VRT, doopravdy rozjedou?
Někdo by měl rozhicovat kamna a alespoň krátce kouknout do trouby…
To bude kouzelný rok na dráze.
31. 12. 2028 ve večerních hodinách Správa železnic prohlásí, že kouzelnou hůlku má již přes rok v trvalé výluce a kouzelný prsten nemohla jako náhradní řešení použít, protože je na opravě do původního stavu ve společnosti ZABABA s.r.o. 😁😁😁.
Je lepší mít přípravu rozjetou, než zablokovanou.
Naprostý souhlas, musí to ale také mít nějaké pokračování, ne jen další exemplář do letité sbírky.
Kolik desetiletí se provádí příprava nové rychlé trati do Liberce?
Jak pokročila modernizace trati PH – MB, po které by to mělo jezdit?
Myslím si, že minimálně za poslední 2 roky se toho udělalo dost. Sice mohlo by to být rychlejší, ale buďme rádi.
Kolik desetiletí se dělá příprava trati do Liberce? Ani jedno. Příprava začala před 2 lety.
Ale těch studií bylo do 20. To je jako elektrifikace Pha-Všetaty, také se o tom mluví minimálně 40 let.
Kolik je potřeba úředních kroků, než vyjedou bagry? To by mne fakt zajímalo.
Třeba tady to je popsané na nějakém starším letáku k VRT Polabí
https://www.kounice.cz/wp-content/uploads/2021/01/VRT-a-Kounice-Vyk%C3%A1%C5%88-B%C5%99%C3%ADstv%C3%AD.pdf
– Zanesení do územě plánovací dokumentace kraje, obcí/měst. – Environmental Impact Assesment, EIA, hodnocení vlivů na ž.p. – Územní řízení – Výkup pozemků – Vyvlastnění zbylých pozemků Mezitím můžete kopnout do země při geologickém průzkumu – samostatná soutěž. – Vyjádření správců všech dotčených sítí (kanál, voda, elektro, plynaři, sdělovačka, silnice, správci toků …) – Stavební/Společné povolení – vyjádření stavebního úřadu. V tuto chvíli můžete kopnout do země. V každém kroku také řešíte financování. … prosím o doplnění, pokud jsem na něco zapomněl. Průtahy spolků jsem neuvedl záměrně, rúzná pochybění taky. V každém kroku může a dochází k úpravám dle zjištěných… Číst vice »
Vynechal jste ZÚR.
ZÚR, konkrétně Aktualizace Zásad územního rozvoje Libereckého kraje, byla schválena 29.4.2025. Teď se musí koridor tam, kde není v souladu se ZÚR, zakomponovat do územních plánů obcí. Tolik pro vysvětlení. Jinak to N.N. napsal obecně, tj. „územně-plánovací dokumentace kraje“ se rovná ZÚR.
Ještě je potřeba aktualizovat ZÚR Středočeského kraje, ve kterých není Dalovická spojka. Na to konto není ani v připravovaném územním plánu Mladé Boleslavi. Návrh územního plánu odmítá taky přesun boleslavského hlavního nádraží. A občani v Jemníkách se bouří proti Bezděčínské spojce, naposledy na veřejném projednání boleslavského ÚP, které proběhlo teď ve středu. Tam jim to ale nebylo nic platné, protože Bezděčínská spojka v ZÚR je.
Chybí tam dokumentace pro různé stupně a výběrka na ně.
Stejně tak výběr zhotovitele.
Takže to bude zastavovat v nějaké Březině, ale v největším 9k městě přes kterou trať vede (vedla) – Mnichově Hradišti se to vyhne? Březinu a Loukov (Doubravu) bych klidně zrušil a udělal zastávku alespoň u MÚK Mnichovo Hradiště, kde by byla zároveň točna autobusů a parkoviště pro auta.
A na tuhle kravinu jste přišel jak?
Jo už chápu, pohledem na obrázek. Tak pak vězte, že žst Mnich. Hradiště zůstane na svém místě a všechny vlaky osobní přepravy vyjma Ex tam budou stavět.
Rychlíky a osobní budou zajíždět do Mnichova Hradiště. Expresy budou stavět pouze v Mladé Boleslavi.
Viděl bych to spíš na rok 2038 😁😁😬. Ale teď vážně: To opravdu nemá šanci na dřívější realizaci, když je vše úplně na začátku. A tři roky od zadání do začátku realizace trati v nové stopě nebylo nikde. Tak se najednou zrovna tady stane zázrak a vše bude jinak?!?
By mě zajímalo, co na tom MD a SŽ hulej. To musí být dobrej matroš…
Pozemky maj, z větší části původní stopa.
Spíš tak alespoň z padesáti procent stopa nová a to jen pohledem na náčrtky. Původní stopa je výjezd z Liberce k D10, pak dlouho nic, kousek v okolí Doubí. Pak až kus u Loukova, pak až Bakov. A silně pochybuji, že tamní obyvatelé budou mít zájem, aby obec byla rozdělena dvoukolejnou tratí umístěnou ve vysokých protihlukových stěnách. Už bych si raději kreslil přeložku: https://mapy.com/s/nebavahalo A úsek z Bakova do MB je taky prakticky přeložka, protože i odchýlení osy jedné nové koleje dvoukolejné trati od původní jednokolejky třeba jen o dva metry je přeložka. A ještě tam bude nově i tunel… Číst vice »
Chápu to správně, že v plánu bylo úplné zrušení stanice v Hodkovicích? Vynechání jediného města (mimo logického zrušení závleku do Rychnova) po cestě z Turnova do Liberce mi přijde teda nesmysl, navíc pokud by to znamenalo drahý tunel. I přes vzdálenost od centra je v Hodkovicích dneska skušná frekvence.
To jsem tam nikde nečetl. Nádraží nejspíš zůstane ve stávající nebo mírně upravené poloze.. nedávalo by smysl ho úplně rušit. Z Jabka tam může pravidelně pendlovat minibus a své cestující si to najde..
Jo, spoustu prázdných minibusů vídáme i v mnohem hustěji osídlené Praze… Jsem zvědav na Sychrov v turistické sezóně. Viděl bych to tak, že s převedením Os (!) na dálkovou trasu s minutím všech menších cílů po cestě možná tak vzroste počet aut, mířících v lepším případě k nejbližší železniční stanici; při existenci rychlejších silnic někam dále ovšem spíše rovnou někam dále. A že by lidé z Rychnova bažili po obsluze minibusíkem k vlaku… Spíše – když už – někam protáhnout tu bývalou tramvajovou, dnes autobusovou linku, pokud se nepodaří zachovat kolej pro místní (třeba ve formě tramvlaku, když ne přímo… Číst vice »
Pokud budou Os nadále jezdit po 2 hodinách, jakákoliv změna jejich zastavování se na počtu aut projeví minimálně… Jinak to protažení soušasné páteřní linky (Bedříchov -) Jablonec – Rychnov k vlaku do Hodkovic předpokládám proběhne samosebou.
ta linka mezitím nebude Bedřichov, ale jezdit z Liberce přes Bedřichov do Rychnova..
jaké minibusy máte prosím pěkně na mysli ? Konkrétně linky prosím.
Ne, v plánu je bypass podobně jako v Mnichově Hradišti – dvoukolejná rychlá trať tunelem a zachování stávající jednokolejné s napojením jižně i severně od Hodkovic nM.
Po nové trati jezdí Ex a nákladka a po stávající jen to co obsluhuje Hodkovice nM.
Pokud vím, tak se ve studii se uvažovalo se zastavováním v Hodkovicích i pro nejvyšší vrstvu Ex, na kterou by od/do Prahy navazovaly autobusy do Jablonce. Pak by drahý tunel kolem Hodkovic neměl žádný smysl.
To už je úlet, Expres má zastavovat jen v Mladé Boleslavi po cestě
Pak je rychlost 200km/h mezi Hodkovicemi a Libercem zbytečná, neb se na ni vlaky nestihnou rozjet.
Nevázal bych stavební řešení na zastavovalcí politiku. Ta se totiž může změnit i několikrát za rok, zato trasa tunelu je na 100 let.
Hromadnou železniční přepravou není obrat do 200 lidí o víkendu v hezkém počasí a do 100 denně v ostatních dnech.
Já bych tak tak nechvátal. Centrální komise schválila v roce 2019 modernizaci do Boleslavi a do dnes se nic neudělalo. Tak nač ten spěch od Boleslavi dál 😀
Však 2028!
Kdybych zrovna neseděl ve vlaku, co do Satalic přijel včas a odjel z nich až po 13min čekání, protože protivlak v minutu našeho plánovaného odjezdu teprve vyjížděl proti nám z Čakovic, tak bych tomu dal i srdíčko. Ale tohle neustálé přenášení zpoždění je fakt peklo. A dokud se neudělá trať do Bolky, nikdo asi nezlepší stav ani téhle větve na Nera. Ale hlavně že už se #jizbrzy bude stavět na Liberec. Je vidět že papír snese všechno a cestující si zvyknou.
Imho rok 2028 byl původně už psaný i na reko do Čako. Teď je tam psáno už 32. 😀
Tak nevím, zda jste četl článek.
Tuhle trasu prodloužit dál do Polska ve stejným duchu a napojit na jejich tah na Německo a je tu druhé kapacitní spojení pro nákladní dopravu.
Tahle myšlenka poněkud naráží na sklonové poměry v lokalitě. Aktuálně je od Turnova do Liberce značné stoupání (16 promile, vrchol v Jeřmanicích), které zřejmě zcela odstraněno nebude. Od Liberce na sever je opět nutné překonat vrchol (Oldřichov v Hájích) s rozhodným stoupáním 16 promile.
Kapacita na tomhle spojení sice bude, ale normativy hmotnosti relativně nízké. Použitelné by to mohlo být např. na vývoz aut z Mladé Boleslavi, ale těžší vlaky stejně pojedou podél Labe.
Vzhledem k tomu, že potřebuje železniční nákladní doprava tah směrem na Mnichov a Norimberk, Stuttgart, kde je německý průmysl.
Ostatně proto tim směrem vede dálnice…
A tedy už není důvod nějak zvlášť tlačit na kolejové spojení. Bohužel. (Vodní kanál, aby si mohly konkurovat všechny druhy dopravy, tam snad malovat nechceme.)
Nákladních vlaků tím směrem jezdí spoustu. Ale spoustu z nich přes Děčín, právě kvůli neexistenci použitelného přechodu.
A proč by nešlo mít obojí?
Kam do Polska? Přes Frýdlant? Proč?
Kdyžtak snad z Liberce do Žitavy a tam to rozdělit. Nejbližší další velké město je Zhořelec.
No a se základnovým tunelem pod Jestedskokozakovskym hřbetem to bude sklonově dobrá trasa pro nákladní tranzit Nymbursko – Žitava – Wojerecy. Jen ji pak uvést celou do parametrů TEN-T.
No právě, do Žitavy je i místo má druhou kolej, jen upravit přejezdy a zastávky
Tah z Prahy přes Mladou Boleslav, Liberec do Zhořelce je součástí sítě TE-T už několik let, tudíž bude možné na tuto stavbu dostat i evropské peníze. To byla iniciativa ze strany ČR, SRN a Polska v rámci Euroregionu Nisa. Nevím proč by se měla budovat jiná nová trať, pokud tomu rozumím.
Po rekonstrukcích tratí z Görlitz na Cotbus a dál na Berlín zde budou moci jezdit expresy z Prahy do Berlína.
Freight traffic wont go over Zittau. As V. P. wrote, the route Frydlant-Zgorelec/Görlitz is planned (and more suitable for freight trains). The main freight track is Wegliniec-Hoyerswerda/Wojerecy-Ruhland-(…). The better route to this is via Görlitz. Second problem: Track between Zittau and Bischofswerda (mostly single-track) hasnt much capacity for more trains, and since Krušnohorský tunel is planned, there will be no thoughts about capacity increases for freight trains there. Same for the track Zittau-Görlitz, and also the locomotive has to „runaround“ in Zittau, since the tracks from Liberec and Görlitz both arrives from East. And last: The tracks to Zittau wouldn`t… Číst vice »
Magický rok 2028 😶
Díky tomuhle magickými roku se už posouvá Plzeň Horažďovice předměstí Babiny….
Pěkně každý rok přesně o rok. Pozor ohlášený rok zpoždění se může změnit.
A co desetiletí nebo století se může směnit .Trať je opožděna z z z provozního důvodu Sž !!!.
Přesně, to se bude stavět úplně všude (pravobřežka, trať do Liberce, podél Berounky, pokládat koleje na první VRT) … jen si říkám, zda si na SŽ lžou taky sami sobě, nebo jen na veřejnost.
Jen se pochlubte! Vojín Šternberk plní na 130%. Aneb papír snese všechno. Na druhou stranu se musí SŽ nechat, že teď se opravdu docela staví. Ale tady si s těmi termíny bych řekl vzali velké sousto.
A co jen poklepání dne 31.12.2028 a další nicnedělání ?