Infrastruktura Silnice

Další miniposun s Pražským okruhem. Kraj souhlasí s propojkou D8 a D10

Stavba silnice. Ilustrační foto: ministerstvo dopravy
Stavba silnice. Ilustrační foto: ministerstvo dopravy

Radní Středočeského kraje souhlasí s plánem Ředitelství silnic a dálnic na stavbu další části Pražského okruhu, konkrétně úseku 520 Březiněves – Satalice. Ten má spojit dálnice D8 a D10. Kraj se přiklání k variantám, které počítají počítá buď se zahloubením trasy nebo z velké části vedenou v tunelech.

Radní schválili takzvanou technickou studii, konečné slovo o variantě bude mít centrální komise ministerstva dopravy. Kraj stavbu považuje za prioritní.

„Dokončení stavby 520, respektive celé dálnice D0, je naprosto nezbytné, což je patrné z každodenního dopravního provozu. Každý, kdo touto cestou jezdí, dobře ví, že na stávajících komunikacích dochází k překračování jejich kapacity a ke zpomalení dopravy. Jakákoliv kolize vozidel pak s sebou zpravidla nese i totální kolaps dopravy,“ říká radní pro oblast dopravy František Petrtýl (ANO 2011).

Třináct kilometrů dlouhá trasa počítá podle ŘSD s dvěma základními variantami: hloubenou a tunelovou. Zásadní je i rozdíl v předpokládaných nákladech, tunelová vyjde zhruba dvakrát dráž než zahloubená, aktuální odhady mluví o více než dvaceti miliardách korun. Jaká je varianta 1 kraj ani ŘSD neuvedly.

Svým dalším usnesením uložili radní Krajské správě a údržbě silnic (KSÚS SK) zajistit investorskou přípravu vybudování přeložky silnice II/244 Přezletice včetně jejího napojení na dálnici D0. Současně navrhli, aby KSÚS SK požádala Státní fond dopravní infrastruktury o zajištění prostředků na projektovou přípravu přeložky a výkupy pozemků.

Navrhovaná trasa Pražského okruhu Březiněves - Satalice. Foto: ŘSD
Navrhovaná trasa Pražského okruhu Březiněves – Satalice. Foto: ŘSD

ŘSD v aktuálních plánech zatím počítá se zahájením stavby nejdříve v roce 2026. Od začátku letošního roku pracuje na technické studii, která bude podkladem pro oznámení záměru a ekonomické posouzení celé stavby. Už teď je proti stavbě v obcích podél trasy značný odpor.

Varianty, které krajští radní preferují
Varianta 2 – zahloubená
Trasa je oproti variantě 1 výrazně zahloubena. Křížení se silnicí III/2438 a s železniční tratí Praha – Turnov je zajištěno nadjezdy. Pravostranný přítok Třeboradického potoka je nutné díky nemožnosti vykřížení v původním místě přeložit. Údolí Mratínského potoka přechází trasa mostem, který je však výrazně nižší než ve variantě 1 a dále pokračuje v mírném zářezu. Údolí Mratínského potoka s ČOV Miškovice přechází estakádou, opět mírně sníženou oproti variantě 1 a mírným zářezem se napojuje na MÚK Satalice.

Varianta 3 – tunelová
Varianta 3 počítá v úseku km 49,660 – 50,990 pro LTT (resp. 49,640 – 50,970 pro PTT) s tunelem Třeboradice délky 1330 m. Silnice III/2438, železniční trať Praha – Turnov, Třeboradický potok a silnice III/2433 přecházejí nad tunelem v upraveném směrovém uspořádání po terénu. Silnici III/0101 a údolí Mratínského potoka s ČOV Miškovice přechází hlavní trasa estakádou. V km 51,870 – 52,320 pro LTT (resp. 51,850 – 52,300 pro PTT) je navržen další tunel Veleň (Miškovice) délky 450 m.
Severně od Přezletic je umístěna MÚK Přezletice, do které je zaústěna přeložka silnice II/2444. Přezletice obchází trasa okruhu ze severovýchodu. V prostoru trasy mezi Vinoří a Podolánkou je situována MÚK Vinoř. Tato křižovatka je již částečně umístěna v tunelu Vinoř délky 2070 LTT (2050 PTT) m. Tunel je navržen v km 55,190 – 57,260 pro LTT (resp. 55,190 – 57,240 pro PTT). Silnice II/610, Ctěnický, Vinořský potok a ČOV Vinoř jsou umístěny nad tunelem na terénu. Trasa okruhu se pak stáčí k jihovýchodu, následují nadjezdy místní komunikace Vinoř – Radnice a silnic III/0106, III/0103 a III/6101 (ul. K Cihelně). Stavba 520 je ukončena za MÚK Satalic.

43
Diskuze

avatar
7 Komentáře
36 Reakce na komentáře
25 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
25 Autoři komentářů
...Vladimír BílýjirkaGejzaMildaIV Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
David
Host
David

Takže jinými slovy na polovině trasy bude 80km/h s úsekovým měřením podobně jako na jižní části okruhu. V ranní špičce prakticky nepoužitelné,protože tam budou pořád kolony.

Flinta
Host
Flinta

Kolony u tunelů na již dokončené části okruhu nejsou způsobeny osmdesátkou v tunelech, ale malou propustností okruhu za křižovatkou s ulicí K Barrandovu, kde chybí nejméně jeden jízdní pruh.

jirka
Host
jirka

Kolony jsou zpusobene primarne ceskym podivnym zpusobem jizdy… Proste Iq si nekoupis narozdil od ridicaku nebo VS titulu

Ulafme
Host
Ulafme

Jak vidím nápsáno, že stavba je „prioritní“, znamená to jedíné – prioritně o něčem kecáme, ale fakticky neděláme nic.
Stačí se podívat na stav přípravy a výstavby „neprioritních“ D6, D7, D48 a nově třeba D55. Oproti tomu porovnejte kolik úseků prioritních D0, D3, D35 a má začít stavět v příštích dvou letech. Žádný…
ANO, čerpáme…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

… leda tak dovolenou. Nebo to byly dotace?

Možná stihne ŘSD zahájit ve Svitavách obchvat, plánováno v roce 2020. Jenže to je stavba z nižší ligy, ikdyž také velmi potřebná. Bohužel je to mezi Pardubicema a Mohelnicí všecko.

JarynJarin
Host
JarynJarin

Zrovna ta nejmíň důležitá čast D0…

Gejza
Host
Gejza

Dávat do spojení s D0 pojem nejmíň důležitá je hodně mimo mísu. Z hlediska prioritizace, resp. alternativ máte pravdu, ale tento přístup přesně stál za tím, že se tam dodnes nepřipravilo vůbec nic. Už dnes přitom Kbelská prakticky denně kolabuje a až se nedejbože podaří zprovoznit 511, bude to na Kbelské teprve průšvih. Navíc stále přibývá vykuků, co si okolo staví baráky a následně požadují vest celou trasu v tunelu, nebo jinudy.
Každá část D0 je řádově důležitější, než prakticky jakýkoliv úsek dálniční sítě v ČR, co zbývá ještě dostavět…

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

Snad vyjma D35. Jinak souhlas.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Že by se z Brna do Mladobolesalvské Škodovky přestalo jezdit po Jižní Spojce? Kde jsou ty Časy! Kde je obchvat, aby se řidiči vyhnuli Vysokému Mýtu! 😀

Vladimír Bílý
Host
Vladimír Bílý

Ta poslední věta je hodně diskutabilní. Zrovna Kbelská je sice kapacitně přetížená, ale pořád je to pohodová 2+2 komunikace v polích na rozdíl od jiných komunikací, které vedou 1+1 středem měst a obcí k tomu přechody pro chodce, odbočení, semafory po 50 metrech. Opravdu si myslíte, že když v Praze stojíte v koloně na Kbelské, je ta nejhorší dopravní situace, co může nastat? Zajeďte si ve špičce do Vysokého Mýta nebo do Břeclavi, ať víte, s čím srovnáváte.

...
Host
...

A vy si myslíte, že v Praze taková místa nenajdete? Pche. Jeďte se podívat na K Horkám, Kutnohorskou,, Jugoslávských partyzánů, Korunovační, Sokolovskou, Husitskou, Bělehradskou, U Plynárny, Hornoměcholupskou a klidně vám vycucám z prstu tucet dalších, kde to ve špičce vypadá podobně.

Vladimír Bílý
Host
Vladimír Bílý

Řeč byla o prioritách výstavby dálnic, tak nevím, proč sem pletete tohle. Která dálnice se má postavit první, aby ulehčilo Husitské a Bělehradské?

...
Host
...

Městský okruh, to je snad jasné 🙂

Gejza
Host
Gejza

Kbelská není pohodová 2+2 v polích. Je tam pořádné hrdlo (Čakovická – Vysočanská radiála) a na žádném konci není bezkolizní napojení 2+2 na kapacitní komunikace dálničního typu. 50 m od Kbelské je sídliště Prosek, na kterém žije cca 20 tis. lidí.
Vůbec nerozporuji potřebu dálnic nebo obchvatů kolem měst jako Vysoké Mýto nebo Břeclav. Stojím si ovšem za tím, že všude budou nakonec o desetitisíce nižší intenzity, než na D0.
SOKP je naprosto zásadní pro vymístění tranzitní dopravy z intravilánu milionové metropole. Navíc je/bude hlavním uzlem pro radiální dálniční síť. Tomu se dopravním významem nic jiného u nás nevyrovná…

Vladimír Bílý
Host
Vladimír Bílý

Nikdo nerozporuje potřebu výstavby D0 a nikdo nerozporuje intenzity provozu. Jenže zatímco na Kbelské je nejbližší dům 50 metrů daleko, v Břeclavi, Mýtě nebo jinde jezdí tisíce kamionů 5 metrů (i méně) od domů. Takže tu můžeme vést akademickou debatu, jestli je horší mít 50 000 vozidel denně 50 metrů od domu nebo jen 10 000 vozidel, ale 5 metrů od domu:-)

Neonym
Host
Neonym

Tak tohle mi připadá jako nejzbytečnější část okruhu. Neříkám v žádném případě, že zbytečná, ale nejzbytečnější ano. A ta nejdůležitější, ta se nechá až nakonec a ten bude bůhví kdy 🙁

Desper
Host
Desper

Termín zahájení nejdříve 2026, takže nebojte, v té době už zbytečná nebude. Naopak kéž by se ty zbytečné věci plánovaly 10 let dopředu. Takhle se za 10 let udělají věci co byly potřeba před 5 lety

mi30
Host
mi30

Takže ta hustá kamionová doprava ve Kbelské není důvod pro urychlenou stavbu této části okruhu? Ten neskutečný tranzit tam doslova jezdí lidem pod okny. Už včera bylo pozdě. Pravda, pro některé části okruhu už bylo pozdě předevčírem… A mezi tím zkolabuje JZ část okruhu, která ve dvoupruhovém uspořádání přestává stačit, nemluvě o nebezpečných místech, které tam volají po úpravě.

Jen tak
Host
Jen tak

proc?

tahle cast pokryva (spolu s naslednym usekem na d1) jeden ze zakladnich kamionovych smeru – d8 – d1, ktery dnes jezdi defakto prahou.

mame tam mene uzitecne useky.

Neonym
Host
Neonym

Jak jsem psal, nemyslím, že je to zbytečné, ale že všechny ostatní úseky jsou důležitější. Když si zvážíte projíždění mezi jednotlivými dálnicemi vedoucími do/z Prahy, tak průjezd Kbelskou ulicí je nejméně komplikovaný. Zato přejezd Vltavy na severu, to je sousto.

Vláďa
Host
Vláďa

Chtěl bych jen upozornit, že není jasné, o jakou silnici „II/2444“ se jedná. Buď jde o silnici II/244, nebo o III/24444. Pak mi ještě chybí vysvětlení zkratek „LTT“ a „PTT“. Jinak doufám, že nikdo nebude zbytečně otálet a bude vybrána varianta, která bude finančně realizovatelná a „přívětivá“ k okolí. V každém případě by se mělo myslet na to, že v budoucnu může být kapacita komunikace naplněna a podpovrchové úseky by se mohli stát úzkým hrdlem. Dopravní inženýři by se měli inspirovat např. v SRN, kde v dopravní špičce mohou řidiči využívat pro provoz i odstavné pruhy, které jsou budované v… Číst vice »

...
Host
...

Pravej Tunelovej Trouba a Levej Tunelovej Trouba…

Vláďa
Host
Vláďa

Díky za vysvětlení. Myslel jsem si to, ale nebyl jsem si jistý.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Náhradou za provopovací úsek D7 − D8 by ta 1∕16 být mohla. Problém je s následným propojením D8 a D10, kde 1∕16 vede centrem Mělníka, vypadá to kulatě: https://mapy.cz/s/nejonamoho

MildaIV
Host
MildaIV

To se mi zdá, nebo bude ta spojka delší, než jet po D8 a D10? Význam takové stavby mi přijde poněkud diskutabilní. Pokud by rozšířili ty stavájící komunikace o více jízdních pruhú, tak by celkový dopad na okolí byl možná menší.

...
Host
...

Ten úhel, který to svírá s D10, je dost nesmyslný. Časem stejně bude muset vzniknout nějaká tangenciální propojka, jinak v té relaci nebude nikdo jezdit. Stejně tak bude potřeba tangenciála mezi D5 a D0 někde u Lochkova.

Jen tak
Host
Jen tak

s d10 se to potkava naprosto normalne.

Martin
Host
Martin

Tak ono to není myšlené jako „zkratka“, ale jako součást okruhu, aby to odvedle veškerou tranzitní dopravu mimo město.

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Mildo, ne všude fungují stejné zákony dopravy jako v Horní Lhotě, kde se jezdí zásadně přes pole po nejkratší přímce mezi body A a B.
Okruh možná cestu natáhne o pár km, ale díky kapacitě, plynulosti a vyšší max. povolené rychlosti, tu cestu bude každý preferovat.

Jen tak
Host
Jen tak

koukam, pan je expert 🙂

kdy jsi jel naposled kbelskou ve spicce?

Trdlo
Host
Trdlo

Přesně… 😉

MildaIV
Host
MildaIV

Co je pro Vás nepochopitelného na více jízdních pruzích ?

Stan
Host
Stan

Takže namísto čtyř nebo šestipruhu, kde se mohlo jezdit 130, tam bude tunel, kde se budeme táhnout 70-80 jako v Blance… 🙁
Jestli budou s výstavbou jakýchkoli silnic nebo dálnic pořád tak otálet, tak pak budou všechny pozemky zastavěné domečky tak, že už se nepostaví ani kilometr nové komunikace.

Ondros
Host
Ondros

Už se zavádí stovka (viz tunel Valík), tak snad by u tak prioritni stavby mohlo být s touto rychlostí počítáno od začátku.

MartinK
Host
MartinK

V tunelech bude 100km/h

Tomáš V.
Host
Tomáš V.

Pokud bude z celkové délky PO několik km tunelových s omezením rychlosti na 100 km/h, ve výsledku to moc velký časový rozdíl neudělá. Daleko důležitější bude fakt, že Prahu konečně půjde objet po dálnici, a nikoliv se vrhat do každodenního pekla na Kbelské:-)
Čtyřpruhá bude ta dálnice navíc tak jako tak (2+2), místy šestipruhá. Čtyřpruh v jednom směru je tomhle místě skutečně utopie.

Martin
Host
Martin

Úkolem okruhu není zkrátit cestu, ale odvést dopravu mimo město.

VRT
Host
VRT

Jak se to tomu okruhu může podařit??? Jako že někdo, kdo pojede ze Spořilova do Holešovic nepojede kolem muzea, ale využije okruh?

Martin
Host
Martin

Vy jste zase chytrolín co, ani nevím jestli má cenu na Vás vůbec reagovat.

Je asi jasné, že pro cestu po Praze nikdo nebude využívat vnější okruh. Ale co třeba kamion co jede z Brna do Drážďan? Dneska musí přes jižní spojku a přes Kbelskou.
Když bude okruh, pojede prostě po okruhu. Tím je myšleno, odvést dopravu mimo město.

VRT
Host
VRT

No takže neodvede dopravu z města…

Martin
Host
Martin

Koukám že si rád hrajete se slovíčky.
Podle mě odvede, jelikož původně by ta doprava projížděla městem. Kdyžto teď jí odvede z Prahy přes okruh pryč.
Aby bylo vaše ego spokojené, tam si tam dosaďte třeba slovo odkloní.

Jen tak
Host
Jen tak

ne, ale tee ten, kdo pojede z melnika na d1 uz nepojede pres magistralu.

stejne tak kamiony z nemecka (d8) na d10 a d1 nebudou delat kolony na spojce

Panoramix
Host
Panoramix

Já tedy spíše doufám, že okruh odvede tranzitní dopravu tak, aby pak člověk jedoucí třeba z Hostivaře na D8 nemusel právě zažívat to peklo na Kbelské, ale mohl se tamtudy vydat úplně v klidu bez prostojů způsobených kličkováním mezi téměř stojícími kamiony. Aby se jinak v daném případě najelo třeba 25 kilometrů po okruhu místo 12 kilometrů přes Kbelskou, to je taky docela zhůvěřilost.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll