Boj o Pražský okruh. Obce na severu metropole chtějí tunel, stát objednal na projednání „Pakul“

Pražský okruh, ilustrační foto. Pramen: ministerstvo dopravyPražský okruh, ilustrační foto. Pramen: ministerstvo dopravy

Stavba tunelové varianty je výrazně dražší, cena přesahuje 38 miliard korun.

Přípravu další části Pražského okruhu čeká zítra jeden z klíčových posunů. Proběhne takzvané veřejné projednání úseku Satalice – Březiněves, tedy zjednodušeně řečeno nové spojnice D10 a D8. Projednání je jednou z nutných podmínek pro vydání souhlasného stanoviska pro stavbu.

Ministerstvo životního prostředí, které organizačně jednání zajišťuje, zjevně očekává mimořádně velký zájem veřejnosti, proto objednalo pro celou akci Jižní sál Kongresového centra Praha přezdívaného také jako Pakul s kapacitou 600 míst. Projednávání proběhne v pondělí 22. ledna od 15 hodin.

Během akce dojde k představení celého projektu, představí se zpracovatel oponentního posudku a zástupci dočtených obcí. K projektu bude mít možnost se také vyjádřit veřejnost.

Samosprávy neuspěly u Nejvyššího správní soudu se stížností na budoucí část Pražského okruhu

Vedení Ředitelství silnic a dálnic i ministerstvo dopravy v posledních měsících zintenzivnily jednání s obcemi v okolí trasy nové dálnice. Ve Veleni minulý týden proběhla debata s obcemi, obyvateli a ministrem dopravy Martinem Kupkou. Starostka Veleně Radka Matějková uvedla, že je pro obec přijatelné pouze tunelové řešení Pražského okruhu. Podobné stanovisko prezentovali zástupci obcí Radonice a Přezletice, kteří se setkání zúčastnili.

„Při řešení dostavby Pražského okruhu věnujeme velkou pozornost tomu, abychom i na základě připomínek obcí a pražských městských částí našli co nejpřijatelnější technické řešení. Zástupci samospráv při diskusi znovu vyjádřili, že preferují tunelovou variantu,“ komentoval setkání ministr Kupka.

Tunelová varianta za 38 miliard

Příprava Pražského okruhu se musí v dotčeném území vypořádat i s problémy s vyšší hladinou spodní vody a s nárazovými povodněmi na toku Mratínského a Třeboradického potoka. Projekt proto bude zahrnovat i potřebné retenční nádrže a spolu s Povodím Labe se řeší další opatření, například suché poldry. Pražský okruh přinese v území významné snížení dopravní zátěže na současných přetížených silnicích. Na území Veleně by mělo díky okruhu dojít ke snížení dopravní zátěže přibližně o 50 %.

Ministerstvo chce Pražský okruh mezi D8 a D10 v tunelové nebo zářezové variantě, levnější verzi odmítlo

ŘSD projekt připravuje ve dvou variantách. Tunelová je více než dvakrát dražší než varianta bez tunelů: vyšla by na 38 miliard korun, zatímco levnější na 17,38 miliardy korun. Úsek je dlouhý 13 kilometrů.

Ministr Kupka je první v řadě ministrů dopravy, který se s námi baví. Okruh je naše daň za sousedství s Prahou a my musíme vyjednat co nejlepší řešení,“ zmínila starostka Veleně Radka Matějková. Přítomní občané zmínili například obavy z budoucího hluku kolem okruhu. Ministr Kupka upozornil, že žádné město nemá okruh vedený výhradně v tunelu: „Není to jen otázka finanční, ale také technická a bezpečnostní. Mimo to se ale u okruhů staví různé protihlukové valy, stěny a další prvky, tak jako to má například Mnichov.“ Detailně je stavba popsána v informačním letáku.

ŘSD připravuje tuto část okruhu společně s navazujícími úseky do Suchdola a Ruzyně. Stát zvažuje, že stavbu bude financovat formou PPP.

Trasa úseku 520 Březiněves - Satalice. Foto: ŘSD
Tagy Březiněves - Satalice D0 D0 520 Březiněves - Satalice Pražský okruh Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
185 komentářů