Samosprávy neuspěly u Nejvyššího správní soudu se stížností na budoucí část Pražského okruhu

Mimoúrovňová křižovatka Přední Kopanina, odkud má pokračovat Pražský okruh k Suchdolu. Foto: okruhprahy.czMimoúrovňová křižovatka Přední Kopanina, odkud má pokračovat Pražský okruh k Suchdolu. Foto: okruhprahy.cz

ŘSD připravuje všechny tři úseky najednou, počítá se zahájením v roce 2027.

Nejvyšší správní soud (NSS) zamítl kasační stížnost samospráv, které zpochybnily vymezení několika částí budoucího silničního okruhu na severu Prahy od Ruzyně po Satalice. Koridory jsou zahrnuté ve druhé aktualizaci krajských zásad územního rozvoje schválené středočeským zastupitelstvem v roce 2018. Obsáhlé rozhodnutí NSS dočasně zpřístupnil na úřední desce. Severní partie okruhu Prahy je stále ve fázi příprav.

Samosprávy se nejprve neúspěšně obrátily na Krajský soud v Praze, poté na NSS. Pod kasační stížnost se podepsali zástupci městské části Praha-Suchdol a obcí Radonice, Veleň, Přezletice a Podolanka a také jedna obyvatelka Suchdola.

U krajského soudu i NSS poukazovaly samosprávy například na to, že případná stavba v daném koridoru povede k překročení limitů hluku a znečištění. Podobná úvaha je však podle správních soudů předčasná. Více prostoru pro posouzení bude v územním řízení.

„Smyslem vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území je prověřit, zda není a priori vyloučeno, aby byl daný záměr do území umístěn. Konkrétní prověření limitů je již úkolem územního řízení,“ konstatoval NSS.

Zahájení v roce 2027

Další kontrola zákonnosti jednotlivých záměrů pak přichází ve stavebním a kolaudačním řízení. „Pokud bude shledáno, že nedostály zákonným požadavkům (například z důvodu porušení veřejnoprávních limitů), nebude lze je v těchto řízeních povolit,“ stojí v rozsudku. Obce neuspěly ani s kritikou nedostatečného posouzení synergických a kumulativních vlivů na životní prostředí.

V řízení u správních soudů šlo konkrétně o koridory označené VPS D001 a VPS D011, včetně mimoúrovňových křižovatek, přeložek a souvisejících staveb. Jsou to úseky budoucího silničního okruhu, které se nacházejí na území Středočeského kraje. Zbytek je na území Prahy.

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl nedávno na jednání tripartity uvedl, že všechny tři úseky očíslované jako 518, 519 a 520 chce ŘSD připravovat a stavět najednou. „V současné době příprava všech staveb souběžně probíhá a chtěli bychom v tom pokračovat. Samozřejmě v rámci přípravy se mohou objevit komplikace, které některou ze staveb zdrží, ale zatím je cílem stavby připravit a realizovat současně. Reálné to určitě, teď je jen otázkou, v jakém čase vzhledem k stále přetrvávajícímu odporu se podaří stavbu připravit,“ řekl Mátl.

Plán trasy úseku 518 Pražského okruhu mezi Ruzyní a Suchdolem. Foto: ŘSDÚsek pražského okruhu Suchdol - Březiněves. Pramen: ŘSDNavrhovaná trasa Pražského okruhu Březiněves - Satalice. Foto: ŘSD

ŘSD aktuálně počítá se zahájením všech tří staveb v roce 2027. Detailně jsou popsány v informačních letácích:

Úsek 520 Březiněves – Satalice

Úsek 519 Suchdol – Březiněves

Úsek 518 Ruzyně – Suchdol

ČTK + Zdopravy.cz

Tagy Březiněves - Satalice D0 D0 518 Ruzyně - Suchdol D0 519 Suchdol - Březiněves D0 520 Březiněves - Satalice Nejvyšší správní soud NSS Pražský okruh Ředitelství silnic a dálnic ŘSD Ruzyně - Suchdol Suchdol - Březiněves
63 komentářů