Zprávy

Další miliardy do přestavby plzeňského uzlu. Správa železnic vypsala soutěž na úsek do Koterova

Nový RegioPanter v Plzni. Foto: České dráhy
Nový RegioPanter v Plzni. Foto: České dráhy

Správa železnic vypsala jednu z největších stavebních zakázek letošního roku. V soutěži s maximální cenou 2,21 miliardy korun hledá firmu, která zmodernizuje poslední část plzeňského uzlu. Pod názvem Uzel Plzeň, 5.stavba – Lobzy – Koterov se skrývá modernizace necelých čtyř kilometrů tratě z hlavního nádraží do Koterova včetně vybudování nové zastávky.

Zakázka se objevila na profilu zadavatele. Ještě loni v Plzni Správa železnic uváděla, že stavba začne loni na podzim, teprve teď ale vypsala soutěž. Stavební povolení získala loni v závěru roku.

Železničáři v soutěži použili netradiční formu stanovení ceny: namísto odhadované částky podle projektu uvedli maximální hranici, za jakou jsou ještě schopni uzavřít smlouvu. Pokud ji soutěžící překročí, zakázku zruší. Jde zřejmě o reakci na zdražování zakázek v poslední době, kdy ceny přesahují odhady projektantů i o desítky procent.

Vítězná firma má začít s úpravami trati ve směru na České Budějovice ještě letos. Má dojít ke zrychlení na 120 km/h. Vznikne úplně nová zastávka Plzeň-Slovany mezi Sušickou a Lobezskou ulicí, která nahradí stávají nástupiště zastávky Plzeň-Koterov. Zastávka bude napojena na trolejbusové linky. Současně dojde k přípravě dvojkolejného pokračování trati směrem na Starý Plzenec. V ose ulice K Dráze vznikne nová lávka pro pěší, která nahradí stávající čtyřkolejný přechod do ulice Na Lipce.

Budoucí zastávka Plzeň - Slovany
Budoucí zastávka Plzeň – Slovany

V Plzni se za poslední roky prostavělo na železnici přes 7,5 miliardy korun, celkový účet za modernizaci plzeňského uzlu přesáhne deset miliard korun. Letos skončí stavba přesmyku domažlické trati, měla by také začít velká rekonstrukce výpravní budovy. Až na rok 2024 je naplánována poslední velká akce, seřaďovací nádraží Doubravka.

 

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
FDv

„Zastávka bude napojena na trolejbusové linky“
Správně by mělo být, že zastávka bude napojena na jednu trolejbusovou linku (oranžová č.12) a dvě autobusové (modrá č.29 a 30).
Není mi moc jasné k čemu bude rychlost 120km/h na pár kilometrů z hlavního na novou zastávku, ale obecně palec nahoru.

Alibaba

120 proto, aby se tam rychlíky mohli v klidu rozjíždět a je to jedna hranice rychlostních pásem. (Ne, neviděl jsem tachogram, kdyby se někdo ptal, pouze odhaduji)

robert

Ta oranžová čárkovaná čára evokuje prodloužení tramvaje ke koterovskému nádraží. Je to tak?

robert

Teda jako za úvahu by to stálo, protože koterovské nádraží je takové odříznuté od světa, žádné osvětlení přístupová cesta nemá a když někdo bude chtít vystoupit dříve, musí do civilizace pěšky. A je nesmysl, abych jezdil jihu na hlavní nádraží a pak se dvojkou vracel zase na Světovar.

Alibaba

Já bych navrhl udělat 2 zastávky místo nádraží Koterov v místě ulic „Na Růžku“ a „K Dráze“. V ulici „Na Růžku“ by se možná i smyčka pro tramvaj vešla.

Haha

Proč se vracet na Světovar? Z Částkovy vás 30 odveze k Poliklinice, odkud je kousíček dvojka směr Světovar…

robert

Ale když pojedu vlakem třeba z Nepomuku, tak pojedu přes Koterov, tedy okolo Světovaru. Jak na tu třicítku přestoupím, když v Koterově nevystoupím, ale budu muset až na hlavák? To mi nedává smysl.

Kubrt

Oranžová čára naznačuje docházkovou vzdálenost železnice- MHD nyní a v budoucnu. Osobní vlaky po rekonstrukci v Koterove stavět nebudou a tramvaj tam nikdo tahat nebude.

robert

Aha, díky. Ale mínusy jsem si za ten nevinný dotaz snad nezasloužil, ne?

Kubrt

To je bohužel takový hloupý rys této diskuze, že i za naprosto legitimní dotazy, nebo věcně podaná fakta, člověk schytá nějaké minusy. Netřeba to brát moc vážně.

robert

Nejen této diskuze. Nejsem vědecká knihovna, abych věděl všechno.

Cestovatel

Taky to tam výrazně prokouklo!
Jěště opravit vnitřek a fasádu nádražní budovy, vyměnit nájemce – nebo alespoň kompletně zrekonstruovat tu zoufale zaplivanou jídelnu a bude na tom nádraží fajn..Dát do cajku Mikulášskou ulici (asi 200 m) od nových mostů k řece a nebude poznat že je to Plzeň nádraží.

Haha

Ten ranžír je daný hlavně synchronizací s ŘSD (https://mapapp.rsd.cz/Upload/Stavby/193/infoletak_s20-jatecni-na_roudne.pdf).

Majkii

Opravdu největší? Pardubice mají odhadovanou cenu dvakrát větší.

Zbyněk

Pěkná mapka, v té zorientuje každý.