Infrastruktura Železnice

Devět miliard do lepší železnice v Plzni. Komfortnější stanice i další úpravy tratí

Plzeň hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra
Plzeň hlavní nádraží. Foto: Jan Sůra

Několikaletá proměna plzeňského železničního uzlu je za polovinou. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) včera slavnostně zakončila další etapu jeho modernizace. Správci kolejí dosud v Plzni prostavěli přes 7,5 miliardy korun, další velké akce se chystají. Cestujícím se ve stanici výrazně zvýšil komfort, další vylepšení je ale ještě čeká.

Přestavba stanice je oficiálně skončená, aktuálně běží stavba přesmyku domažlické trati, chystá se modernizace trati na České Budějovice do Koterova a nákladná oprava samotné výpravní budovy.

SŽDC do železničního uzlu ve čtvrtém největším městě republiky postupně investovala od roku 2011 7,5 miliardy korun, celkem šlo o čtyři různé stavby, které probíhaly i v koordinaci s městem.

Zatím poslední etapa přinesla cestujícím dva podchody pod všemi nástupišti a dva rekonstruované železniční mosty přes Mikulášskou ulici. Stavba začala v prosinci 2016, celkové náklady přesáhly 1,3 miliardy korun.

Během více než dvouleté intenzivní stavební činnosti se dokončilo 3. nástupiště, kompletní modernizací pak prošla nástupiště číslo 5 a 6. Rekonstrukce obou historických mostů přes Mikulášskou ulici zlepšila nejen parametry železniční dopravy, ale také provozu na silniční komunikaci. Její rozšíření umožnilo vytvoření samostatných pruhů pro tramvaje a cyklisty,“ řekl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda

První dvě etapy v železničním uzlu Plzeň se zaměřily na průjezd a první část hlavního nádraží. Již dříve tak byl modernizován úsek do stanice Plzeň-Jižní Předměstí a následně východní část samotné centrální stanice, kde postupně prošly rekonstrukcí 1., 2., 4. a částečně i 3. nástupiště. Současně začala výstavba druhého podchodu, který od loňského prosince spojuje všechna nástupiště s novým terminálem autobusové dopravy.

Poslední akce se zaměřila na celkovou přestavbu kolejového rozvětvení ve směru na Cheb a navazujících kolejí. Cestující mohou využívat celkem šest nástupišť, která získala moderní parametry, na všechna je z obou podchodů díky výtahům zajištěn bezbariérový přístup. Ne všechny výtahy ale byly ještě včera v provozu. Vlaky nyní mohou projíždět plzeňským hlavním nádražím rychlostí 80 km/h.

Rekonstrukce ale přinesla i svá negativa: ubylo zde například kolejí, na což si stěžují zejména nákladní dopravci. Jejich možnosti například odstavit na chvíli vlak či ho objet jsou v porovnání s minulostí omezenější.

Rekonstrukcí prošlo také zabezpečovací a sdělovací zařízení. Díky tomu získala stanice moderní informační systém pro cestující, diagnostická zařízení, protipožární signalizaci, kamerové systémy a především přenosové systémy pro dálkové řízení provozu.

Plzeň má s okolím nádraží velké plány, chce ho výrazně zvelebit. Velkou změnou je i vybudování autobusového terminálu v Šumavské ulici. „Vznikl tak nový přestupní terminál, díky kterému můžeme objednávat dopravu úplně jinak. Lidé začínají i vlaky po Plzni používat jako MHD,“ říká plzeňský krajský náměstek pro dopravu Pavel Čížek.

Obě nádraží, autobusové a vlakové, nově splňují parametry 21. století a celá tato oblast se nyní stává klíčovým moderním dopravním uzlem našeho města. Věřím, že i díky tomu přilákají jednotlivé druhy dopravy ještě více cestujících,“ řekl primátor města Martin Baxa.

Zakázku mělo na starosti sdružení Metrostav a OHL ŽS, celkové náklady dosáhly 1,351 miliardy korun.

V Plzni pokračují další velké železniční stavby. Miliardovou akcí je stavba přesmyku domažlické trati, která je současně i přípravou na rychlé spojení do Bavorska. Dojde ke zdvojkolejnění zatím jen na okraj Plzně, stejně tak i elektrizaci.

Letos na podzim začne SŽDC se stavbou páté etapy, konkrétně modernizace trati na České Budějovice. Dojde k úpravám úseku do Koterova, kde vznikne průjezdná zastávka a napojení na trolejbusovou trať. Další velkou akcí bude zahájení rekonstrukce výpravní budovy plzeňského hlavního nádraží. Náklady se odhadují na 880 milionů korun, začít se má příští rok v srpnu.

42 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Fedexak

Je to prima že to opravují
třeba někdy budou vlaky jezdit taky 300 km/h jako v Číně: https://www.youtube.com/watch?v=dHvlq0jfR90 (SK)

Fedexak

Tohle mně vážně v tom výdejku „rozsekalo“ !!!
Čína:
rok 2008 – 140 km VRT
rok 2018 – 27 000 km VRT ( slovy: dvacet sedm tisíc kilometrů)

VRT

Popravdě řečeno, jestli si mám vybrat žít tady v relativním bezpečí, svobodě a nebo mít 27000 km VRT a stejně být v koncentráku, nebo ve strašných podmínkách jejich znečištěných měst, tak bych si s dovolením pořád ještě vybral možnost a).
Byť uznávám, že optimální by bylo, kdybychom už dnes měly postaveno alespoň těch 140 km, klidně i víc.

Jan

„Obě nádraží, autobusové a vlakové, nově splňují parametry 21. století “ To jako fakt…? Uznávám, že se toho na plzeňském nádraží zrekonstruovalo opravdu již mnoho, ale stále to není dost na úvodní tvrzení. Prostory pro cestující ve stanici jsou stále tragické nebo spíš žádné, pokud tedy pominu možnost postát si pod střechou mezi bezdomovci a dalšími individui a tu parodii na čekárnu… Snad se i na tuhle část dostane. Horní část nádražní budovy nabízí potenciál velkého prostoru k sezení v řekněme „letištním stylu“. Chápu samozřejmě, že je tu problém s mnoha pochybnými existencemi, které na nádraží tráví většinu dne, ale… Číst vice »

michal

Přesně tak, vstup do vyhrazených prostor nádraží jen se vstupenkou, nebo platnou jízdenkou a tvrdě vykazovat každého kdo nikam necestuje, nic nekupuje, žebrá, apod.. A úklid, je fajn, že je to nové, ale musí se o to někdo starat.

železničář v důchodu

No, já bych žádnou zbytečnou „administrativu“ nezaváděl, protože ta stejně ve výsledku postihne především slušné lidi – ono by totiž úplně stačilo, kdyby ochranka a policie byla vidět a řádně konala to, co konat má …

a8n

Nejlevnější jízdenka stojí 2 Kč. Dobrá cena za celodenní posezení v teple, ne?

Jan

Nejlevnější letenka od Ryanairu z Prahy se dá pořídit za 5 EURO. To mi vzhledem ke komfortu, který pražské letiště VH ve srovnání s plzeňským hl. nádražím nabízí, taky nepřijde jako špatná cena…ale že bych tam potkával podobné existence jako v Plzni na nádraží, to se vážně říct nedá… Takže jasně, samotná jízdenka by asi nebylo úplně dostačující řešení, ale nějaký způsob rozdělení nádraží pro (opravdové) cestující a necestující by to vážně chtělo. A může si o mém názoru myslet každý co chce, ale pokud na vlak dorazím 10 a víc minut dříve před odjezdem, tak bohužel v Plzni neexistuje… Číst vice »

Ilona Zelenáková

“ Snad se i na tuhle část dostane.“

jestli jste správně četl, tak rekonstrukce výpravní budovy bude následovat……srpen 2020

železničář v důchodu

Marně si zkouším představit, co vše je na té budově ještě třeba rekonstruovat – aspoň z pohledu běžného cestujícího: fasáda i hlavní prostory pro cestující jsou prakticky hotové, tak asi vlastně už jen neveřejná část a sítě v ní – ale i „jen“ to bude asi dost náročné a nákladné, když je na to předpokládáno vynaložit skoro miliardu Kč.

Haha

Ono kolejiště v Chrástu u Plzně nebylo pro srandu králíkům… 🙁 No, holt v souladu s tím, jak vypadá celkově „koridor” Rokycany – Praha. Takové Hořovice a předjíždění křížem přes protisměrnou hlavní kolej…

Pampara

Mikulášská: To bylo řečí a velkohubých slibů, jak se zklidní Mikulášská a kterak Most Milénia odlehčí dopravě a přesune se na ni vše, co dřív jezdilo pod mosty. Že tam zůstanou jen tramvaje, pěší a cyklisté. Sliby města = chyby. Takhle něco zbourat, na to jsou v Pélzni kadeti. Už tak 70 let zpátky tak vehementně usilují o titul nejošklivějšího města, nádraží jde do gala, ovšem to podivné okolí….

Haha

Nejdřív se musí udělat přeložka I/20 a I/27, což souvisí s uzlem Plzeň, 4. stavba. Pak se s Mimulásškou bude dát něco dělat. Dnes to je silnice 1. třídy, tak to moc nelze.

železničář v důchodu

Pokud si správně vzpomínám, tak součástí úprav Mikulášské ulice měl být původně i přesun zastávek MHD opět zpět před budovu nádraží, aby přestupy mezi vlaky a MHD nepřipomínaly soutěž o „100 jarních kilometrů“ …

Ilona Zelenáková

dnešní poloha zastávek je skoro lepší než před nádražím, vyjma trolejbusu číslo 12

železničář v důchodu

To si rozhodně nemyslím – a to ani v případě, že by „nový“ (prodloužený) podchod byl dokonale vybaven takovým informačním zařízením, aby nebylo vůbec nutno chodit pro žádné informace o odjezdech vlaků do „dolní“ haly (kam minimálně je navíc třeba dojít i v případě nákupu občerstvení na cestu).

Ilona Zelenáková

před vchodem do podchodu od Hamburku je infopanel (elektronický), takže vůbec do haly nemusíte, pokud chcete přijet MHD na hl.n. (mimo té 12), tak staví trolejbusy přímo u podchodu (nedovedu si představit zastávku blíž), tramvaj je od podchodu cca 137 m, od tramveje stavějící mezi podjezdy 125 m, skutečně je docházkový rozdíl max. 20 takový problém?? nehledě na fakt, že komukoliv, kdo nejde na hl.n. přivede přemístění tramvajových zastávek mezi podjezdy výrazné zhoršení, u hl.n. je důležitý přestupní uzel trolejbu/tramvaj + lidl, doufám, že smyčku se zajížďkou tramvají přímo k budově nepožadujete, to by byla katastrofa (prodloužení jízdní doby) dvojité… Číst vice »

železničář v důchodu

O tom „infopanelu“ nevím, protože už jsem tam dávno nebyl (při přestupech nádraží běžně neopouštím), a trolejbusů se přesun tramvajové zastávky samozřejmě netýká, ale na nádraží není přece jen první nástupiště, kam Vámi uváděné vzdálenosti možná platí: přesto podle mě pro cestující vlakem stávající poloha tramvajové zastávky nijak výhodnější není, na tom nic nezměníte. Když ale Plzeňským vyhovuje stávající stav, na tom zase nic nemohu (a tedy ani nebudu chtít) měnit já – jen jsem vyjádřil svůj názor a připomněl, že původní představa byla jiná, nic víc. Teď si ale neodpustím k tomu ještě dodat že u tak rozsáhlé rekonstrukce… Číst vice »

Sasi

Pro plzeňské obyvatele je opravdu výhodnější zastávka takto, je to jeden z přestupních uzlů MHD. Vetšina plzeňáků a každodenních dojíždějících minimálně je ráda, že cca 40 letech se v tomhle velkém krajském městě nemusí plahočit při přestupu na bus cca 3 km přeplněnými tramvajemi. A po dodělání okrajových přestupních uzlů to bude ještě lepší. Co se týče přístupů na jednotlivá nástupiště, ten je takto více než dostatečný a hlavně z technologického hlediska jediný možný. Každý kdo sledoval práce na rekonstrukci jistě zaznamenal, že už takto byli problémy při zásahu do násypu, který tvoří součásti přemostění. Co se týče východní části… Číst vice »

železničář v důchodu

Je to pochopitelně otázka priorit: kdyby skutečně mělo dojít k nějakému významnějšímu využívání železnice v Plzni pro dopravu po městě, asi by byla situace v mnohém jiná než teď.
A pokud jde o Vámi zmíněný zásah do násypu, ten by přece nemusel být vůbec potřebný: stačilo by třeba vybudovat („přistavět“) montované (třeba ocelové) kryté šikmé rampy od Mikulášské ulice zaústěné na ten „balkonový“ chodník výpravní budovy nad přednádražním prostorem, a nemusely by ani být příliš široké – já vím, už vidím a slyším námitku: „památkáři“ …

Sasi

Ano, přesně tak. Památkáři. Stačilo to zpoždění způsobené tím, že se při rozšíření Mikulášské nesmí změnit pohledově most jako součást panoramatu centra města. Bohužel to tak u nás je.

Cargo

Ubylo kolejí pro nákladní dopravce. Nic nového pod Sluncem. Když už teď tam má nákladní doprava problémy. Zrovna v Plzni ta nákladní doprava je docela slabá, tak co chtějí dělat, až budou dráty na Domažlice a dál do Němec ? To bylo slibů kolik tam projede nákladních vlaků, ale jak se něco musí odstavit hned bude problém… Vlastně nebude, protože ta trať nikdy nebude.

Odpadlik

Proc by měl náklad zastavovat zrovna uprostřed města?

Petr Šimral

A ono se v případě Plzně dá zastavit někde jinde?

Odpadlik

Nevim, nejsem z Plzne, ale z mapy bych rekl ze kousek od hlavniho by se dalo zastavit v pohode

X 1

Kde zastavíš 700 m dlouhej vlak?

libor

takové vlaky tam jezdí???

železničář v důchodu

Oficiálně by na hlavních tratích v EU měla infrastruktura běžně umožňovat vozbu vlaků dlouhých až 750 metrů – nové lokomotivy už pro ni výkony běžně disponují.

Jiří Kocurek

Dá, ale chybí tomu tohle: https://en.mapy.cz/s/3sgn7
Není to můj nápad, někde jsem to jenom zahlédl. Otázkou je, jak moc by vadila estakáda přes areál ČOV.

železničář v důchodu

Až na to, že ta trať z Chrástu u Plzně už tam není a nikdy už ani nebude, by možná mohl takový nápad stát i za podrobnější rozpracování a posouzení proveditelnosti …

Haha

Nebyl bych tak definitivní s tím „nikdy nebude“. Jedna kolej možná projde, pokud budou Domažlice. Doufejme.

železničář v důchodu

U vědomí zlomyslnosti vlivných bych velkým optimistou nebyl – ale přeji Vám, abyste byl ve svém doufání úspěšný.

Haha

Tak hlavní přičinou likvidace původní trati byl jistý pan Šlajs…

železničář v důchodu

Hmm – asi myslíte tohohle, že: https://cs.wikipedia.org/wiki/Václav_Šlajs ?

Ilona Zelenáková

kromě chrástecké trati má tahle myšlenka další trhlinu, původně se s tím počítalo přes FERONU (dříve pivovar Prior) přes jejich vlečku, jenže pár let zpátky jí prodaly FERONĚ (do té doby byla SŽDC), Vaše varianta má problém s přechodem přes silnici a (asi, nevím) ochranným pásmem kolem ČOV, případně s podložím, kromě toho, viděl jste jaký je tam terén? tj. výškový profil??

Sasi

Chybí tomu trochu víc. Za 1. napojení na postupně snášenou starou trať od Chrástu je trochu mimo mísu. Za 2. I druhý konec napojení je trochu nereálný, neb se do budoucna a ne moc vzdáleného, počítá s redukcí kolejí v seřazovacím nádraží na úkor průtahu Roudnou, jehož první etapa se začíná stavět. Ranžír se má z větší části přesunou do koterovských kolejí. Stačí se podívat na schválený územní plán města. Tyhle stavby jsou tam zanesené již snad přes 20 let a to je ta doba, kdy už co je v plánu, to se i postaví. Pro nákladní dopravu je opravdu… Číst vice »

jan

Nic levného, takový uzel.. Podchod 1, 3 mld..

liberal shark

To si pokaždké uvědomím, jak obrovský dluh na infrastruktuře vznikl za vlády socialistů 1939 -1989 :-(.

Fedexak

Pokud by celková výše investic co šla na území (civilizování) dnešního samostatného Slovenska (železnice, silnice, továrny, byty) – vypadalo by to u nás už doby socializmu úplně jinak = nesrovnatelně lépe..

Fedexak

Už třeba jen zde na tomto webu mnohokrát zmiňovaný fakt, že od roku 1989 se na Slovensku nepostavila jediná nová trať.. mluví samo za sebe..

a8n

To my jsme na tom daleko líp. Postavila se jedna měřící sotva 3 kilometry a vozí se po ní povětšinou vzduch.

libor

za 1.3mld podchod+mosty,ne?