Přeji Příbrami ať ta integrace proběhne hladce. Integrace Kladna budiž varováním – první týdny to byl armagedon – nic nejezdilo podle jízdního řádu (někde dokonce nejelo vůbec nic). Trvalo to dost dlouho, než se to usadilo. A po pár letech se MHD Kladno dezintegrovalo 😉
Ve skutečnosti se toho moc nezměnilo- v Kladně i před tím bylo nepsaným zvykem, že první a poslední spoje nejedou vůbec, v lepším případě poslední s náskokem.
Akorát to po integraci PID vždycky vyvěšoval jako mimořádnost (po vzoru „jsou kolony, busy mají zpoždění“ tam stejně často viselo i „nejsou řidiči, mhd Kladno nejezdí“). A to taky Kladebské radnici a voličům vadilo.
To by se muselo hodně změnit, MHD v Mladé Boleslavi je svět sám pro sebe a neexistuje kompatibilita na jakoukoliv jinou dopravu nebo potřeby cestujících. Na druhou stranu pokud se to podaří, pomůže to opravdu hodně.
MB je celkově taková galaxy far far away.
Jednak díky místnímu megazaměstnavateli zde v žilách místo krve koluje benzín, a jednak to celé vede hrdý patriot Raduan Nwelati, jedna z nejironičtějších postav české komunální politiky.
Ne, ale v tom městě prostě platí přesvědčení že je normální jezdit všude autem, což podporuje i ta Škodovka (v benefitech u volných pozic psali „naši zaměstnanci si zaslouží jezdit do práce autem“). I když to budou všechno elektromobily, tak já si tu udržitelnost a kvalitu života ve městě představuju jinak. V ohledu na velikost města má MB úroveň MHD bídnou a bylo to také jediné větší město, kde během covidu ta MHD přestala zcela existovat.
Lojzik
10 měsíců
Do deseti let bude i v Ostravě. Tarif ní pásmo 48.
Vlašim (jedna linka, JŘ je v PID dostupný, je i vidět na Mapě PID, ale neplatí zde tarif PID)
Kolín (JŘ ani poloha spojů nejsou přes PID dostupné, ale tarif je zdarma)
Kladno (Žádná úroveň integrace, Kladno tvrdí, že uznává jízdné PID, ale nevím, jak to reálně funguje)
Mladá Boleslav (Žádná úroveň integrace)
Benešov a Říčany mají MHD zdarma s vlasním nePIDovým označením linek, ale JŘ i poloha spojů jsou přes PID dostupné.
Nevím, proč text zmiňuje ROPID, ROPID je koordinátorem pouze na území Prahy, pro Středočeský kraj je to IDSK. A stránky http://www.pid.cz nejsou stránky ROPIDu, ale PIDu.
A pro koho je důležité kdo vlastní doménu? pid.cz jsou společné stránky IDSK a ROPID. Jeden systém, jedny stránky. Že zatím musí být dva organizátoři je věc druhá.
David
10 měsíců
PID jo, ale uz by taky mohli zrusit zony a nechat jen casovy jizdenky. Zony pak dojizdeni za praci/do skoly zdrazuji na tolik, ze vychazi lip auto.
Existuje SJT na rok. Třeba se dočkáme toho, že by platila i v busech a mhd.
LK
10 měsíců
Nechápu zdejší komentáře o tom jak se pid roztahuje kam nemá, Příbram je město ve Středočeském kraji a je pidem obklopena na všechny strany, uznávání jízdenek pid na mhd a naopak je tedy jistě žádoucí. A bylo by žádoucí třeba i na Kladně, tam se ale někdo zabejčil že to nepůjde😐
Uvidíme, jak dopadne dnešní soud. K zabejčeníí jsou třeba dva. Mně třeba připadá nesmyslné to rozlišování dopravní obslužnosti na základní a nadstandard s tím, že každé by měl platit a objednávat někdo jiný.
Souhlasím. Navíc, podle mě, je to minimálně na hraně zákona, ne-li rovnou nezákonné, protože zákon jasně říká, že veřejnou dopravu na území kraje má platit kraj. O rozlišení na nějaký standard a nadstandard, nebo příspěvcích obcí na dopravu se nezmiňuje. Jenže jak to tak u nás bývá, co není zakázáno, to je povoleno a kraje se tím ve veřejné dopravě řídí a zatím jim to, bohužel, prochází.
Zákon NIKDE nezmiňuje žádnou základní úroveň dopravní obslužnosti, nebo něco podobného, čím se kraje hájí, když své povinnosti, tedy platby za veřejnou dopravu, převádějí na obce. Zákon naopak jasně říká, že veřejnou dopravu platí kraj. Tečka. Pokud si obec sama o své vůli chce zaplatit nadstandard u dopravce (nikoliv kraje), budiž. Ale pokud ji k tomu svými rozhodnutími tlačí, resp. spíše vydírá, kraj, pak to zákon nepochybně porušuje.
A kde přesně se v tom paragrafu píše, že kraje mohou požadovat dodatečné platby po obcích? Já to tam opravdu hledám marně. Naopak, §3, odst. (2) dává jasně za pravdu mě: „Kraj zajišťuje dopravní obslužnost ve svém územním obvodu a se souhlasem jiného kraje v jeho územním obvodu. Kraj může zajišťovat veřejné služby v přepravě cestujících veřejnou drážní osobní dopravou a veřejnou linkovou dopravou v sousedícím územním obvodu jiného státu po předchozí dohodě s příslušným orgánem veřejné moci jiného státu, pokud je to potřeba pro zajištění dopravní obslužnosti kraje.“ A odst. (3): Obec zajišťuje dopravní obslužnost ve svém územním obvodu… Číst vice »
Kraj má platit veřejnou dopravu a ten středočeský transparentně definoval, podle jakých kritérií určuje, kam ty prostředky, které na to má, alokuje. (Narozdíl od dosavadního zvykového práva, kvůli jehož neprůhlednosti daleko víc hrozilo, že někde bude doprava o dost lepší, než na jinak srovnatelném místě jen proto, že na tom má zájem někdo vlivný). Když obce chtějí někde víc a domluví se napřímo s dopravcem, kraj jim nebrání. Když někde obce chtěj víc a protože je to pro ně výhodnější, přidaj se k té krajské objednávce, kraj jim nebrání, ale pomůže. Tak nějak nevím, co by kdo chtěl víc. Můžem… Číst vice »
Klidně ať se pid roztáhne všude, pro nekonfliktnost přejmenuje na čid nebo pouze id a bude to paráda. Takto jak si každý kraj hraje se svým tarifem a člověk musí studovat, kde co a jak si koupit, aby mohl jet, je hrozné.
A to bývaly doby, kdy žádná integrace neexistovla a kupoval se lístek na každou jízdu zvlášť. A MHD byla v každém městě sólo a úplně jinak.
Změna je na dohled
10 měsíců
Ať je po celé ČR, v každé vesnici, v každém městě jeden systém s jednotným systémem placením v podobě jako má Brno, tedy pípni a jeď nebo jak se to jmenuje (při nástupu a při výstupu). V takovém případě, ať daná osoba platí pouze skutečné minuty, které v MHD/PID strávila. Časové jízdenky, ať také nadále existují jako alternativa, ale ať jsou opět stejné, tedy např. 30 min, 90 míň, 3 hod, 12 hod, 1 den.. až 1 rok. Ceny ať jsou u obojí stejné pro celou ČR. Pásma nechť zmizí.
Jakákoliv časová jízdenka by platila automaticky pro celou ČR. Bylo by už na daném člověku jestli to využije v pouze rámci Příbrami nebo by jezdil denně z Aše do Těšína. Cenotvorbu jsem ještě nepromyslel, ale vzhledem k tomu, že jednou z hlavních funkcí veřejné dopravy je stejně sociální a také snižovat znečištění životního prostředí a emisní zátěž, tak ta cena může být klidně nízká, tedy v s přehledem únosná pro nižší střední vrstvu až nižší vrstvu a naší společnosti by se to stejně vyplatilo. Ono ruku na srdce, aby se veřejná doprava zaplatila z jízdného, tak by jízdenky musely být… Číst vice »
Ještě dodám, že samozřejmě ta cena té roční by musela být nastavena tak, aby si jí koupil někdo, kdo jezdí opravdu de facto denně a stráví ve veřejné dopravě víc času. Těm, kdo jezdí např. občas pouze krátké vzdálenosti by se vyplatilo platit za jednotlivé minuty. Snad to dává smysl.
Výhodou předplatní jízdenky má být i to, že člověk nemusí za každou jízdu extra platit. Což se hodí třeba u dětí, dojíždějících do škol, které tak nemusejí nosit peníze na autobus. Pokud těmto dětem zdražíte předplatní jízdenku tak, že se jim pro, byť i každodenní, cestování do školy ve vedlejší obci nevyplatí a budete je nutit platit extra za každou jízdu, dopadne to akorát tak, že je začnou rodiče vozit do školy autem. A to jistě nechcete, že ne.
Jo, jedna casova a konec … jestli nekdo radsi MHD nez auto (kterych je 6.5mio) tak super. Lidi tim jezdi do prace, do skol k doktrovi. Chtit po tech lidech pak treba 20k, protoze pojedou do Prahy – na tom nikdo nezbohatne.
Aby člověka den v MHD přišel na 100 Kč a ujel ani ne 20 km, tak na to nemusíte mít ani řidičák, natož maturitu nebo dokonce VŠ ekonomickou. Na to stačí „vosum obecnejch“.
Přeji Příbrami ať ta integrace proběhne hladce. Integrace Kladna budiž varováním – první týdny to byl armagedon – nic nejezdilo podle jízdního řádu (někde dokonce nejelo vůbec nic). Trvalo to dost dlouho, než se to usadilo. A po pár letech se MHD Kladno dezintegrovalo 😉
Ve skutečnosti se toho moc nezměnilo- v Kladně i před tím bylo nepsaným zvykem, že první a poslední spoje nejedou vůbec, v lepším případě poslední s náskokem.
Akorát to po integraci PID vždycky vyvěšoval jako mimořádnost (po vzoru „jsou kolony, busy mají zpoždění“ tam stejně často viselo i „nejsou řidiči, mhd Kladno nejezdí“). A to taky Kladebské radnici a voličům vadilo.
Snad se také jednou dočkáme v Mladé Boleslavi…
To by se muselo hodně změnit, MHD v Mladé Boleslavi je svět sám pro sebe a neexistuje kompatibilita na jakoukoliv jinou dopravu nebo potřeby cestujících. Na druhou stranu pokud se to podaří, pomůže to opravdu hodně.
MB je celkově taková galaxy far far away.
Jednak díky místnímu megazaměstnavateli zde v žilách místo krve koluje benzín, a jednak to celé vede hrdý patriot Raduan Nwelati, jedna z nejironičtějších postav české komunální politiky.
Takže stačí zlikvidovat automobilku vyrábějící už i elektromobily… a bude to fungovat.
Ten popis zahleděnosti, kde cestující je až na konci, ten skvěle sedí na Dráhy před 20 lety. A na myšlení některých drážních „odborníku“ dodneška.
Ne, ale v tom městě prostě platí přesvědčení že je normální jezdit všude autem, což podporuje i ta Škodovka (v benefitech u volných pozic psali „naši zaměstnanci si zaslouží jezdit do práce autem“). I když to budou všechno elektromobily, tak já si tu udržitelnost a kvalitu života ve městě představuju jinak. V ohledu na velikost města má MB úroveň MHD bídnou a bylo to také jediné větší město, kde během covidu ta MHD přestala zcela existovat.
Do deseti let bude i v Ostravě. Tarif ní pásmo 48.
Pražská integrovaná doprava v Ostravě 🙂
25.
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/prazska-integrovana-doprava-april-jako-humor-mhd.A180401_103045_domaci_jkk
No, mě by se to líbilo, protože podle té mapky by to od nás do Brna bylo skoro za polovinu současné ceny IDS JMK LOL
Máte někdo nějaký kompaktní seznam měst, které mají vlastní MHD mimo pid, ale jsou teoreticky na území pid?
Kolín
Kolín,Vlašim,Benešov a Říčany
Takže z těchto vlastně de facto jen Vlašim, protože ostatní mají MHD zdarma, není to tak?
Je to tak.
Vlašim (jedna linka, JŘ je v PID dostupný, je i vidět na Mapě PID, ale neplatí zde tarif PID)
Kolín (JŘ ani poloha spojů nejsou přes PID dostupné, ale tarif je zdarma)
Kladno (Žádná úroveň integrace, Kladno tvrdí, že uznává jízdné PID, ale nevím, jak to reálně funguje)
Mladá Boleslav (Žádná úroveň integrace)
Benešov a Říčany mají MHD zdarma s vlasním nePIDovým označením linek, ale JŘ i poloha spojů jsou přes PID dostupné.
Kolín má dostupnou polohu přes původní MPVnet.
https://mpvnet.cz/pid/map
Kladno PID uznává, ale jen pro dospělé. Zvýhodněné lístky/kupóny ne (ty se musí koupit v místním tarifu).
Kladno
Nevím, proč text zmiňuje ROPID, ROPID je koordinátorem pouze na území Prahy, pro Středočeský kraj je to IDSK. A stránky http://www.pid.cz nejsou stránky ROPIDu, ale PIDu.
Ale stránky PIDu fakticky provozuje Ropid, ne?
Minimálně vlastní doménu
A pro koho je důležité kdo vlastní doménu? pid.cz jsou společné stránky IDSK a ROPID. Jeden systém, jedny stránky. Že zatím musí být dva organizátoři je věc druhá.
PID jo, ale uz by taky mohli zrusit zony a nechat jen casovy jizdenky. Zony pak dojizdeni za praci/do skoly zdrazuji na tolik, ze vychazi lip auto.
Zeptejte se p.Boreckého,proč to neudělal.Rád Vám to vysvětlí.
Jen tak dál a houšť. Třeba se jednou dočkáme celorepublikové lítačky.
I přestupní jízdenky MHD / vlak atd..
Existuje SJT na rok. Třeba se dočkáme toho, že by platila i v busech a mhd.
Nechápu zdejší komentáře o tom jak se pid roztahuje kam nemá, Příbram je město ve Středočeském kraji a je pidem obklopena na všechny strany, uznávání jízdenek pid na mhd a naopak je tedy jistě žádoucí. A bylo by žádoucí třeba i na Kladně, tam se ale někdo zabejčil že to nepůjde😐
Uvidíme, jak dopadne dnešní soud. K zabejčeníí jsou třeba dva. Mně třeba připadá nesmyslné to rozlišování dopravní obslužnosti na základní a nadstandard s tím, že každé by měl platit a objednávat někdo jiný.
Souhlasím. Navíc, podle mě, je to minimálně na hraně zákona, ne-li rovnou nezákonné, protože zákon jasně říká, že veřejnou dopravu na území kraje má platit kraj. O rozlišení na nějaký standard a nadstandard, nebo příspěvcích obcí na dopravu se nezmiňuje. Jenže jak to tak u nás bývá, co není zakázáno, to je povoleno a kraje se tím ve veřejné dopravě řídí a zatím jim to, bohužel, prochází.
Zákon to nijak neporušuje, kraj poskytuje základní úroveň dopravní obslužnosti. Stačí se podívat na Vysočinu, jak fantasticky to funguje 🙂
Tady jde o to, že obyvatelé SČK mají leckde výrazně lepší dopravu než republikový průměr, ale to něco stojí.
Zákon NIKDE nezmiňuje žádnou základní úroveň dopravní obslužnosti, nebo něco podobného, čím se kraje hájí, když své povinnosti, tedy platby za veřejnou dopravu, převádějí na obce. Zákon naopak jasně říká, že veřejnou dopravu platí kraj. Tečka. Pokud si obec sama o své vůli chce zaplatit nadstandard u dopravce (nikoliv kraje), budiž. Ale pokud ji k tomu svými rozhodnutími tlačí, resp. spíše vydírá, kraj, pak to zákon nepochybně porušuje.
194/2010 Sb. § 2
A kde přesně se v tom paragrafu píše, že kraje mohou požadovat dodatečné platby po obcích? Já to tam opravdu hledám marně. Naopak, §3, odst. (2) dává jasně za pravdu mě: „Kraj zajišťuje dopravní obslužnost ve svém územním obvodu a se souhlasem jiného kraje v jeho územním obvodu. Kraj může zajišťovat veřejné služby v přepravě cestujících veřejnou drážní osobní dopravou a veřejnou linkovou dopravou v sousedícím územním obvodu jiného státu po předchozí dohodě s příslušným orgánem veřejné moci jiného státu, pokud je to potřeba pro zajištění dopravní obslužnosti kraje.“ A odst. (3): Obec zajišťuje dopravní obslužnost ve svém územním obvodu… Číst vice »
ostatně, když si chtějí nadstandard zaplatit obce, nikdo jim nebrání
https://zdopravy.cz/potvrzeno-na-lokalku-do-kralovic-se-vrati-celorocni-provoz-vlaku-zajisti-je-die-landerbahn-cz-184704/
Kraj má platit veřejnou dopravu a ten středočeský transparentně definoval, podle jakých kritérií určuje, kam ty prostředky, které na to má, alokuje. (Narozdíl od dosavadního zvykového práva, kvůli jehož neprůhlednosti daleko víc hrozilo, že někde bude doprava o dost lepší, než na jinak srovnatelném místě jen proto, že na tom má zájem někdo vlivný). Když obce chtějí někde víc a domluví se napřímo s dopravcem, kraj jim nebrání. Když někde obce chtěj víc a protože je to pro ně výhodnější, přidaj se k té krajské objednávce, kraj jim nebrání, ale pomůže. Tak nějak nevím, co by kdo chtěl víc. Můžem… Číst vice »
Ano, mohou. A to je to důležité slovo. Neměly by k tomu ale být nuceny, nebo dokonce vydírány, krajem. Tak by veřejná doprava fungovat fakt neměla.
Klidně ať se pid roztáhne všude, pro nekonfliktnost přejmenuje na čid nebo pouze id a bude to paráda. Takto jak si každý kraj hraje se svým tarifem a člověk musí studovat, kde co a jak si koupit, aby mohl jet, je hrozné.
A to bývaly doby, kdy žádná integrace neexistovla a kupoval se lístek na každou jízdu zvlášť. A MHD byla v každém městě sólo a úplně jinak.
Ať je po celé ČR, v každé vesnici, v každém městě jeden systém s jednotným systémem placením v podobě jako má Brno, tedy pípni a jeď nebo jak se to jmenuje (při nástupu a při výstupu). V takovém případě, ať daná osoba platí pouze skutečné minuty, které v MHD/PID strávila. Časové jízdenky, ať také nadále existují jako alternativa, ale ať jsou opět stejné, tedy např. 30 min, 90 míň, 3 hod, 12 hod, 1 den.. až 1 rok. Ceny ať jsou u obojí stejné pro celou ČR. Pásma nechť zmizí.
Takže roční síťovka pro celou ČR bude stát stejně, jako ta pro Příbram? A kolik to bude?
Jakákoliv časová jízdenka by platila automaticky pro celou ČR. Bylo by už na daném člověku jestli to využije v pouze rámci Příbrami nebo by jezdil denně z Aše do Těšína. Cenotvorbu jsem ještě nepromyslel, ale vzhledem k tomu, že jednou z hlavních funkcí veřejné dopravy je stejně sociální a také snižovat znečištění životního prostředí a emisní zátěž, tak ta cena může být klidně nízká, tedy v s přehledem únosná pro nižší střední vrstvu až nižší vrstvu a naší společnosti by se to stejně vyplatilo. Ono ruku na srdce, aby se veřejná doprava zaplatila z jízdného, tak by jízdenky musely být… Číst vice »
Ještě dodám, že samozřejmě ta cena té roční by musela být nastavena tak, aby si jí koupil někdo, kdo jezdí opravdu de facto denně a stráví ve veřejné dopravě víc času. Těm, kdo jezdí např. občas pouze krátké vzdálenosti by se vyplatilo platit za jednotlivé minuty. Snad to dává smysl.
Výhodou předplatní jízdenky má být i to, že člověk nemusí za každou jízdu extra platit. Což se hodí třeba u dětí, dojíždějících do škol, které tak nemusejí nosit peníze na autobus. Pokud těmto dětem zdražíte předplatní jízdenku tak, že se jim pro, byť i každodenní, cestování do školy ve vedlejší obci nevyplatí a budete je nutit platit extra za každou jízdu, dopadne to akorát tak, že je začnou rodiče vozit do školy autem. A to jistě nechcete, že ne.
Výhoda toho předplatného je spíš v tom, že kdo by vytahoval auto, když už má jízdu zadarmo.
Jo, jedna casova a konec … jestli nekdo radsi MHD nez auto (kterych je 6.5mio) tak super. Lidi tim jezdi do prace, do skol k doktrovi. Chtit po tech lidech pak treba 20k, protoze pojedou do Prahy – na tom nikdo nezbohatne.
Aby člověka den v MHD přišel na 100 Kč a ujel ani ne 20 km, tak na to nemusíte mít ani řidičák, natož maturitu nebo dokonce VŠ ekonomickou. Na to stačí „vosum obecnejch“.
PS: Elektroskútr se pak „zaplatí“ za 2 roky.
Takže na ježdění 10 km do práce budu potřebovat celostátní lítačku. A tak bude pětkrát dražší, takže se ti na to co? Ano.
za nejakou dobu bude v PID snad i Nürnberg… Otazka jestli to budou chtit. Konecne Nürnberg je sesterske mesto historicky