Infrastruktura Nákladní doprava Železnice Zprávy

Další málem pohřbená lokálka ožívá nákladní dopravou, jemnickou trať křísí kůrovec

Nezvyklá souprava Faur, Hektor, 810 na začátku Bechyňky. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Lokomotivu Faur společnosti Railway Capital čeká práce na jemnické lokálce. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na lokálce Moravské Budějovice – Jemnice nastává dneškem počínaje nebývalý ruch. Společnost Railway Capital (RC) zde začíná svážet kůrovcové dřevo. Jednadvacet kilometrů dlouhá trať přitom byla ještě před několika lety určena k prodeji či likvidaci (2010), zachránili ji nadšenci a sezonní turistická doprava.

Kůrovcová kalamita v okolních lesích přitom dala lokálce nový smysl i v nákladní dopravě. „Ukazuje se, jak neuvážená může být snaha o rušení lokálek. Na trati určené k likvidaci se bude nyní nakládat 25 vagonů týdně, a to jen pro začátek,“ uvedl šéf RC Jan Šatava. Předpokládá, že svoz kůrovcového dřeva může trvat až dva roky.

Trať Moravské Budějovice - Jemnice. Zdroj: Railway Capital
Trať Moravské Budějovice – Jemnice.
Zdroj: Railway Capital

Firma bude vozy svážet ze dvou nakládkových míst (Jemnice, Třebelovice) do Moravských Budějovic, kde se budou skládat ucelené vlaky. Ty následně poputují v režii dopravce WTT do Německa. Railway Capital na jemnickou lokálku nasadí rumunskou lokomotivu faur.

Railway Capital má s lokálkou bohaté zkušenosti. Od loňského roku zde na objednávku kraje zajišťuje v sezoně od jara do podzimu víkendovou dopravu. Léta předtím jezdila na lokálce o letních prázdninách v sobotu a neděli na objednávku obce Jemnice a Spolku pro veřejnou dopravu na jihozápadní Moravě. Právě to trať zřejmě zachránilo.

Podobně ožívá na druhém konci republiky i další lokálka původně určená ke zrušení: Bruntál – Malá Morávka. I zde kraj začal objednávat turistickou dopravu a trať slouží i nákladním vlakům se dřevem.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zdeva
Host
Zdeva

Žádný strom neroste do nebe….jak dlouho to lidstvu vydrží jezdit převážně po jednom auty?Na něco to narazí-nedostatek ropy,oteplování a nebo na něco co ještě netušíme….pak se nám lokální tratě budou hodit!!!

Franta
Host
Franta

Ten zmineny dopravce WTT je kdo? Ma vubec licenci?

jih
Host
jih

A kdy ta uspaná Polná se probere? To jsem vážně zvědavý. 😉

kolin
Host
kolin

Lokálky nerušit, ale uspat. Vzhledem k faktické nemožnosti znovu postavit novou trať (rozuměj dobu od plánu po uvedení do provozu v řádech desetiletí) by se pro málo využívané lokálky hodil právní status „dráha ve stavu klidu“ (tzv. Stilllegung – v Německu a Rakousku). Dráha se neudržuje (u nás by se prakticky toho moc nezměnilo), a v případě nové potřeby se dráha obnoví, popř. vyspraví. Není tak nutné znovu vyřizovat všechny papíry.

Vendelín
Host
Vendelín

Hm. Jeďte se podívat na úsek trati Kralovice-Rakovník. Tady jsme v Čechách, takže za několik málo let skončí vše želené ve sběru.

Milan Kříž
Host
Milan Kříž

To zrovna nevadí 🙂
Hlavně ta dráha existuje „papírově“ a když ji skutečně potřebujete (třeba někdo chce postavit novou továrnu na auta), tak ji poměrně jednoduše obnovíte. A protože víte že to má celkem smysl (třeba každý týden 20 ucelených nákladních vlaků), tak těch třeba 500 mil. Kč není problém.

kolin
Host
kolin

Přesně tak, svršek se obnoví relativně rychle. V případě potřeby by neměl být problém trať uschopnit v řádech týdnů. A peníze, vykazované na údržbu takových tratí můžou být reálně vynaloženy na tratích, kde to přinese větší užitek.

Bjorn
Host
Bjorn

S tímto řešením samozřejmě lze souhlasit a v určitých plánech do budoucna s tím počítá i SŽDC. Prostě režim zklidnění až uspání nevyužívaných lokálek. mnohé takové příklady jsou i v ostatních zemích, kde existuje větší síť lokálních tratí. Zajímavý může být i takový švédský model, kdy se na nevyužívaných lokálkách provozuje cyklodrezínová přeprava a má to docela úspěch. A osobně vím o několika případech, kdy se zklidněná lokálka opět dostala do zájmu cestující veřejnosti a byla obnovena.

xyz
Host
xyz

Ano, pojem „zklidnění“ užila SŽDC v nedávné „dohodě“ s Jihočeským krajem pro tratě č. 192 a 193 (přičemž onen kraj už na těch tratích stejně osobní dopravu neobjednává; přesto se „zklidnění tratě“ coby jeden z bodů té dohody objevilo). Mimochodem, trať do Netolic je jednou z dalších tratí z kategorie „osobní doprava zrušena z podnětu SŽDC“, kdy na sklonku roku 2010 padala mj. vyjádření „trať je ve špatném stavu, vyžaduje opravu, jejíž provedení by bylo neefektivní“, načež JČk tam přestal objednávat osobní dopravu k – rovněž velmi neobvyklému – datu – ke konci února 2011. Nutno dodat, že trať nadále… Číst vice »

Štěpán
Host
Štěpán

A pak že lokálky nemají smysl. Tady se jasně ukazuje, že u každé trati může přijít čas, kdy bude potřebná (a nemusí to být nutně pro osobní dopravu).

Michal
Host
Michal

Eee… a co když ten čas nepřijde… Zacáluje to Štěpán?

Štěpán
Host
Štěpán

Nezacáluje, ale Michal (ani nikdo jiný) opravdu není ten, který může s jistotou vědět, že ten čas nikdy nepřijde.

xyz
Host
xyz

Pro doplnění k několika předchozím komentářům: https://www.svd-jzm.cz/products/jemnicka-teze-k-obnoveni-osobni-dopravy/ V první části stránky je faktografické, věcné shrnutí toho, co se ohledně jemnické trati odehrávalo od léta 2010 do první poloviny roku 2011. (O. K., ta druhá část s nadpisem „Teze“ je již do značné míry věcí normativní – „věcí názoru“). To jen pro ukázku toho, kdo a za jakých okolností „nepřidělil kapacitu“, „ze svého uvážení (?) neobjednal osobní dopravu“ (a to od nezvyklého data 1. 1., tzn. poslední vlaky osobní přepravy ČD do Jemnice jely 31. 12. 2010, tedy 19 dní po začátku platnosti nového GVD); poté několikatýdenní přerušení nákladní dopravy (po… Číst vice »

Alexandr
Host
Alexandr

Dovolte mi tady napsat malou úvahu o této trati. Možná by na této trasi chtělo zavést každodenní provoz, tak jak fungoval do roku 2010. Bohužel v novém integrovaném dopravním systému Kraje Vysočina se s ní moc nepočítá, byť chápu proč. Zaprvé, na trati není možná systémová jízdní doba 30 min., takže není možné provozovat ve špičce hodinový takt. Muselo by se jezdit buď po dvou hodinách po celý den nebo v náhodných intervalech ve špičce. Zadruhé, kraj preferuje přímé spojení Jemnicka autobusy do Třebíče, již nyní jezdí do Jemnic víkendová linka. Zatřetí, od prosince 2019 skončí křižování Os v Moravských… Číst vice »

xyz
Host
xyz

„Jednadvacet kilometrů dlouhá trať přitom byla ještě před několika lety určena k prodeji či likvidaci (2010), zachránili ji nadšenci a sezonní turistická doprava.“ To není přesné vyjádření – trať paradoxně byla určena k prodeji (první kolo prodeje bylo bez zájemce; druhé kolo prodeje probíhalo právě v době, kdy byl prodej pozastaven) až do předjaří roku 2018 NAVZDORY TOMU, že na ní již po několik předcházejících let byla o letních prázdninách zavedena turistická doprava v rámci ZDO objednávané Městem Jemnice (navzdory kteréžto skutečnosti + navzdory i tehdy existující občasné nákladní dopravě, zařadil tento web tuto trať počátkem roku 2018 do kategorie… Číst vice »

Kubrt
Host
Kubrt

Fotka je z Tábora, někdejší remíza tratě do Bechyně, nyní užívaná Railway Capital.

Ondra
Host
Ondra

Je fajn, že provoz na nějaký čas zas ožije, ale na nějakou dlouhodobou perspektivu to bohužel nevypadá.

Michal
Host
Michal

Asi tak, dělat z kůrovcové kalamity závěr „ještěže jsme to nezrušili“ mi nepřijde úplně na místě…

Jiří Tulipán
Host
Jiří Tulipán

Přesně tak, dřevo se nejdříve odvozí a až pak se ta lokálka zruší. Když ty koleje ještě jsou, proč je nevyužít. Ale třeba přijde další vichřice a další dva roky budou odvážet dřevo z lesa, jen doufám, že je v okolí dostatek lesa, aby se ve finále nevyvezly všechny stromy.

xyz
Host
xyz

Perspektiva tratě je zajištěna mj. v osobní dopravě, a to 5letou smlouvou Kraje Vysočina s dopravcem, tzn. přinejmenším do podzimu 2022.

kajetan
Host
kajetan

PERSPEKTIVA … Fanoušci i nefanoušci železnice, myslíme někdy na úplně jiné případy, kdy železnice bude jediným dopravním prostředkem v zemi? Válka, přírodní katastrofy, blackout … tedy prostředkem strategickým??? tudíž dopravním prostředkem jediným? Proč nevěnujeme pozornost souvislostem a historickým zkušenostem… v této zemi a v této době se stala zvyklostí neudržba dopravní infrastruktury… silnice II. a III. třídy, kusé a manipulační koleje ve stanicích a rampy, připravené na potenciální možnost nakladky a vykládky…až se to všechno zhroutí … (a že se to zhroutí) V bambilionech tunelů, daňových úniků, nevýběru daní od korporací je péče o železnici slza v obřím moři nářků.

Kubrt
Host
Kubrt

V postapokalyptických časech železnice nebude fungovat, doprava bude výhradně silniční – koňmo nebo pěšky.

AAA
Host
AAA

na velbloudu do mešity.

kajetan
Host
kajetan

kdo mluvil o postapokalypse?

Kubrt
Host
Kubrt

Tak dobře, ne úplná apokalypsa, ale jen – cituji – válka, přírodní katastrofy, blackout – ve všech těchto situacích je železnice jako dopravní systém mnohem citlivější, než silnice. Silniční síť je hustší, takže problematické místo se dá lépe objet, stejně tak v případě boje nebo sabotáže je železnice zranitelnější. Blackout – silnice bez produ funguje, železnice nikoliv – nemám na mysli nutně elektrickou trakci, ale sdělovací a zabezpečovací zařízení – bez proudu bude fungovat jen ve velmi omezeném režimu. Strategický význam měla železnice naposledy ve druhé světové válce, od té doby slouží jen k pomocným úkolům – přesun vojsk a… Číst vice »

Ondra
Host
Ondra

Infrastruktura železnice je v případě uvedených pohrom bohužel dosti lehce zranitelná. Navíc mnohdy nemusí jít ani o pohromu, ale stačí pár centimetrů sněhu a provoz i na hlavních tratích začne kolabovat.

AAA
Host
AAA

Občas stačí i pořádná bouřka. Co se válek týče nevypadá to že by se příliš počítalo se železnici, proč tu asi amíci dělaj spektakularní přesuny po dálnicích….

https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/americky-konvoj-vojaci-cviceni-prejezd-cesko.A180523_093402_domaci_bur

Josef
Host
Josef

Tak to je dobrá zpráva jen tak dál. Jenom bych rád upozornil jak je to s nákladní dopravou na trati Bruntál Malá Morávka. Nákladní vlaky jezdí ( moc teda nejezdí) jen do Světlé Hory. V letošním roce proběhla obsluha pouze jednou. Důvodem je s největší pravděpodobností cenová politika ČD Cargo. Ta si účtuje za to, že tam ten vlak dojede 7000.- Takže ten kdo tam nakládá tak se mu to moc nevyplatí.
Nevím třeba by se toho mohl chytiti nějaký soukromý dopravce.

Marek Janík
Host
Marek Janík

Až na to, že tahle konkrétní trať je kulturní památka, takže ji zlikvidovat nelze. Ministerstvo kultury by muselo status nejdřív zrušit. Stromy bych viděl radši v lese než na vagonech, takže tohle žádná juchů zpráva není.

bindera
Host
bindera

V loňském roce vybudovala SŽDC na celé trati rádiové spojení s dispečerem v M.Budějovich. Taur je jistě vybaven radiostanicí, která je schopna zde komunikovat.

Rampa
Host
Rampa

Není faur jako taur. A už vůbec ne jako taurus 🙂

bindera
Host
bindera

Nojo, překlep. Těch tu na diskuzi je.

Jiří Tulipán
Host
Jiří Tulipán

Žádnou lokálku nikdo nemůže zrušit ze dne na den, ani papírově. Pokud zde kraj přestal objednávat osobní vlaky a nákladní sotva jezdily, je logické, že vlastník tratě ( SŽDC) přikročil k prodeji či navrhnutí na zrušení lokálky. Pak nastává čekací lhůta. Pokud se do té doby nenajde někdo, kdo trať bude využívat, dojde k oficiálnímu zrušení. Proč tedy Společnost Railway Capital a nadšenci provozují dopravu až teď a ne v době, kdy nebylo ani v úvahu lokálku rušit?

xyz
Host
xyz

V tom roce 2010 to bylo přesně naopak než píšete – dle tvrzení KÚ Kraje Vysočina, oni (Kraj) chtěli osobní dopravu na trati dále objednávat, ale SŽDC „nepřidělila kapacitu“. Reálně to asi bylo trochu jinak – SŽDC poněkud přitlačila tento krajský úřad (a nejen jej, ale i jiné kraje – viz Vidnava, Chrudim m. – Heřmanův Městec atd.) k tomu, aby tam osobní dopravu přestal objednávat. „Proč tedy Společnost Railway Capital a nadšenci provozují dopravu až teď a ne v době, kdy nebylo ani v úvahu lokálku rušit?“ Protože v době, kdy „nebylo ani v úvahu lokálku rušit“, tam osobní… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Nehledě k tomu, že to byli právě (pozdější) „Společnost Railway Capital a nadšenci“, kdo právě už tehdy zorganizoval aspoň provozování letní sezónní víkendové dopravy, aby tam dráhy přežila své nejhorší doby v novodobé historii.

Karel V.
Host
Karel V.

A co na tohle řeknou zdejší optimalizační komsomolci? Na tomhle příkladu je vidět, že ničit dědictví předků je neuvážené a lehkomyslné. Tady se to někomu vymklo z ruky a heleďme: najednou je pro lokálky využití . I když velmi smutné, Vysočina to jsou stromy …

Kubrt
Host
Kubrt

Nu co by – když už se někde v lese naloží dřevo na auto, tak je celkem jedno, jestli se k překládce na vlak veze 10 km nebo 20 km. Jsem rád, že ta trať má nějaké využití, ale kdyby tam nebyla, na věci by se nic nezměnilo – to dřevo by se těžilo a odváželo tak jako tak a krávy by dojily furt stejně.

Michal
Host
Michal

Asi tak, cca. podobně jak se podobný problém řeší v místech, kam žádná lokálka náhodou nevede…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ale i jen oprava tamních silnic by pak stála mnohem víc …

MichalS
Host
MichalS

Jenže to zdejším optimalizačním svazákům nevysvětlíš … Ti to vědí z daleka nejlépe a pomocí derivací a integrálů, co jim hustili do hlavičky na VŠ si hbitě „zpočítají“, co přesně bude za 30 let a jaké že komodity budou v kurzu …

Michal
Host
Michal

Zato vy určitě kreslením tužkou na podtácek jasně stanovíte, že 150 let stará dráha, která nikdy nebyla dostavěna do plánované podoby, je pro obsluhu městečka Jemnice naprosto zásadní…

A znalost derivací a integrálů ve vysokoškolské populaci dost přeceňujete.

xyz
Host
xyz

Jen pro upřesnění – trať do Jemnice je stará 123 let.

Michal
Host
Michal

Viz vize za 30 let…

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

Jestli je MichalS známý konzultační a dopravní odborník (něco jako plukovník Korn v Hlavě XXII) Michal Skala alias Tomáš Mykl – slovník by odpovídal – tak se příspěvku nelze divit.

Partneři