Dopravci Infrastruktura Logistika Železnice Zprávy

Lýkožrout přihrál železnici byznys, vadí ale nízká kapacita tratí a nedostatek vagonů

Vlak se dřevem v Hodoníne. Autor: IDS CARGO, Jan Kužílek
Vlak se dřevem v Hodoníne. Autor: IDS CARGO, Jan Kužílek

Současná kůrovcová kalamita, která zasáhla především lesy na severní Moravě a ve Slezsku, výrazně zvýšila přepravu dřeva po železnici. Lýkožrout v Jeseníkách a Beskydech řádí s větší či menší intenzitou už třetím rokem, letos kvůli suchu opět přidal na aktivitě.

Největším přepravcem kalamitního dřeva je přitom ČD Cargo. Státní firma za první čtyři měsíce letošního roku přepravila dvojnásobek dřeva ve srovnání s rokem 2015. „Jde o více než 27 tisíc naložených vozů, což představuje více než 1,1 milionu tun dřeva,“ uvádí firma. Druhým největším přepravcem dřeva je IDS Cargo, které rovněž eviduje výrazně vyšší objemy než v minulosti. Letos od ledna do května přepravy meziročně vzrostly o 50 procent. Dřevo vozí i AWT.

Téměř klostermannovský dřevařsko-dopravní ráj má ale hned několik háčků. Všichni dopravci se potýkají s nedostatkem vagonů i nedostatečnou kapacitou regionálních tratí. „Železničních vozů je nedostatek nejen u nás, ale i v zahraničí. Na pomalejší oběh vozů má vliv několik faktorů. Prvním z nich je rozsáhlá rekonstrukce železniční infrastruktury v Maďarsku. Druhým je vliv imigrantů, protože se musí pečlivěji kontrolovat vozy na státní hranici mezi Rumunskem a Maďarskem,“ říká vedoucí obchodního oddělení IDS Cargo Pavel Kiss.

Největším problémem je ale podle něj nízká kapacita nakládacích stanic, kde se nepočítalo s tak velkými objemy přeprav. Dřevo se vozí vedle tuzemských zpracovatelů především do Německa, Rakouska a v posledních letech čím dál častěji do Rumunska. IDS Cargo je vozí na Balkán i jako tranzit z Polska. Rumunsku se podařilo díky západoevropským investicím vymanit ze škatulky vývozce surového dřeva, země se naopak stala zpracovatelem dřeva celoevropského významu.

Oldřich Sládek ze sdružení nákladních železničních dopravců Žesnad přidává do výčtu i další potíže, které musejí firmy řešit. Podle něj se nedaří vše vyvážet, chybí ale skladovací místa. „Problém je také s odpovědností za jednotlivé fáze přepravy dříví, aby například starostové dotyčných obcí neházeli problémy s devastací ploch na vlastníky nebo železniční dopravce, kteří s tím nemají nic společného,“ doplnil Sládek.

10 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Budoucnost pro železnici bohužel rozhodně není růžová, svoz dřeva je jen krátkodobá záležitost a poté přijde v nákladní železniční dopravě opět pád přepravních výkonů. Vlečky do bývalých průmyslových podníků a manipulační koleje postupně, ale trvale zanikají, nové vlečky do logistických center nevznikají. A s útlumem uhelných elektráren to bude teprve mazec.

    • No tak uhelné vlaky jezdí tak do Mělníka a Chvaletic, něco v severních Čechách, pravda něco z Polska a Německa, ale jejich zrušení asi nebude mít moc velký podíl, naopak to uvolní kapacitu pro vlaky jiné. Ale máte pravdu v tom že železnice má problém udržet a přilákat přepravy, ale to je prostě částečně legislativou, částečně odporem společností, částečně neschopností zajistit „dnes podáte zítra dodáme“, částečně neadekvátním vybavením překladišť…

      Zeptám se Vás, pokud byste byl majitelem společnosti vyrábějící větší ale poněkud choulostivé stroje, řekněme vodní paprsky, ve městě sice bylo nádraží, ale na nákladišti bylo všeho všudy skladiště 10x6m, a panelová plocha, posílal byste stroje vlakem? U nás mají dráhy problém roky pronajmout velký sklad přímo na nádraží s dokonalým kolejovým přístupem jenom protože je to staré, nízké a nedá se to pořádně ani zamknout.

      Aby se vyplatilo napojení logistických center, tak by musela železnice vést dost blízko, nikdo nebude řešit kilometr vlečky když mu stačí deset metrů silnice o kterou se mu bude navíc stále starat stát, o vlečku se musíte starat. Pak je tu také ta věčná nerovnost mezi silnicí a železnicí kde na dráze platíte za každý jeden uražený metr, tak silnice jsou zpoplatněné jen na mizivém procentu sítě.

      Vybavení nákladišť je pak také, jak sem zmínil, dost často tristní, nebo „přineste si vlastní techniku“ to nepomáhá. Nemůžete to tedy řešit ani pomocí kontejnerů a je otázka jestli tam zase není nějaká klička že na vagon smí kontejner naložit jenom člověk od dráhy atd. Prostě proti autům kde je to dost problematická záležitost a nezdá se že by se na tom něco mělo změnit.

  • Místo aby se psalo, jak je možné, že nejsme schopni sami zpracovat u nás vytěžené dřevo, tak se píše o ÚŽASNÉM vyvážení surového dřeva. To je k pláči. Banánová republika hadr. I Rumunsko je už před náma :(((((((((((((

    • Říká vám něco pojem kalamita, specializace průmyslu atd.? Prostě ČR není zemí zaměřenou na dřevozpracující průmysl a je zároveň třeba vytěžit objem dřeva který je vyšší než je vůbec roční spotřeba.

      • ČR není specializovaná už snad na nic. Primárně nejde o kalamitu, to dřevo se vyváží, i když žádná není. Levně vyvezeme, draze dovezeme (výrobky) a předraženě prodáme (bohužel i ten dřevěný sektor z Číny). A vlastně jo, na něco specializaci máme: blbost politiků a mainstreamu je podporující. Montovny a sklady s levnou pracovní sílou odjinud, která nic, vyjma zničení 8 ha orné půdy denně, republice nepřináší je jen takovým jedním z příkladů s tou blbostí úzce provázanou.

        • Samozřejmě to už není specializace jak za RVHP, nicméně tu máme třeba obrovský kus ekonomiky stojící na automobilkách. Sklady a montovny mne také vytáčí, ovšem ne tak jako ta část společnosti co tyto podniky vidí jako vrchol ekonomiky a pak si stěžuje na nízké příjmy v nich, jak říkají v Anglii „What goes around comes around“. Co je ale možná ještě nebezpečnější je hledání spásy v minulosti, růst populistických stran je tohoto hledání nebezpečným důkazem.

  • Nejdříve musíte přestat udržovat manipulační koleje vedoucí k nakládacím rampám a nakladkovým prostorům ve stanicích s oprávněním k nakládce a vykládce.
    Pak zarazíte za výhybku těchto kolejí červený terč s bílým rámováním, pak odeberete z výhybky k této nesjízdné koleji jazyk anebo ji při „náhlé opravě trati“ výjmete ze zhlaví.
    Ruku v ruce s tím probíhá proces tzv. tarifní, ze stanic s oprávněním k nakládce a vykládce zmizí jako tarifní bod ze světa. Necháme tam ještě druhou dopravní kolej, třeba se tam někdy něco vykřižuje…
    Hned poté se v následujícím grafikonu zruší v celé délce trati manipulační vlaky, nemají přece co vozit, co by tam dělaly…
    Z krátké lokálky se stane vlečka se speciálním provozem vlečkových vlaků, tzv. pp (podle potřeby)… Tudíž nikdy… , kdo by je za ty prachy objednával?
    Pak se (anižby se cokoli jinde na trati rekonstruovalo) rychle odebere i druhá dopravní kolej, motoráky jezdí přece v taktovém provozu jen tam a zpět, není důvod je křižovat. Když výpravčí ani bába pokladní nemakají na nákladních listech, těch pár jízdenek se prodá ve vlaku a zatlučou se dveře u dopravní kanceláře…
    Ve střeše se objeví první malá břízka a upadne půl okapu..
    Jééé, někde ta druhá dopravní kolej zůstala! A roku na ní reznou oplenové vozy a chlaďáky a výsypné vozy a uhláky a zetky a … (jó – to to se brzy rozřeže, klíííd)
    Mám pokračovat?

    Naše Rožďalovické nádraží má sice manipulační kolej, jezdí sem jeden vlak za hodinu až za dvě, ale bohužel už nejsou lokomotivy a posunovači a vlakvedoucí a plošinové vagóny(splňující přísné normy EU) a výpravčí je tu jen od 6 do 14:00 hodin … a tak se zde hromadí tuny a tuny dřeva a Lesy Deblice tam osadili i lapače na lýkožrouta… a všechno je to fakt k smíchu… , protože manipulák sem jezdí v úterý a v dubnu…
    Vlastně k smíchu to není … je to k pláči…, ale kamionová doprava to zvládne!
    Po rozmlácených cestách třetí třídy se to jimi jen hemží. A mladí kluci, kteří mají čerstvé řidičáky se s tím nepářou. Ty bouračky a jak se nemůžou v lese vyhnout s traktorem s vlekem… jo!!!!!
    A prodává se nafta a frčí benzínky a prodávají se na nich sendviče a cola a chlapi mají za volantem práci. A co je chlapů potřeba! To jedna mašina s jednim fírou a dvěma posunovači …

    Takhle už tak neviditelná ruka trhu zařídila, to se musí nechat!

    Popravdě – ta ruka se jmenuje Agenda 2010 a naše loutkověpolitická garnitura jí dle vzoru velkého německého bratra (kdo chce už ví anebo si zjistí, ale o podpoře železnic to fakt není) poslušně a do puntíku dodržuje.

    (Omlouvám se všem za ten teatrální výlev… , ale mám pocit, že svět se zbláznil a já jsem toho účasten)

    • Velká a smutná pravda.Když už se dopracujeme k opravě a modernizaci stanice, ve které probíhá nakládka na manipulační koleji,tak se kolej nesmyslně zkrátí nebo zruší.SŽDC se ani nenamáhá oslovit nákladní dopravce,jestli v oné stanici probíhá nakládka či vykládka.

    • Teď je v Rožďalovicích spoustu dřeva protože ho napadl kůrovec, ale pár let předtím se odtamtud neodvezla vlakem ani tříska, všechno se vozilo auty. Nikdo nebude udržovat vozy jen co kdyby se to náhodou někdy v budoucnu hodilo.

    • Ono je to jednoduchý, to by nesměl infrastrukturu vlastnit stát, pak teprve by se viděla ta ruka trhu, co je opravdu nejvýhodnější v té oblasti za dopravu. Stát nikomu nepatří, pouze Ti co jej dočasně ovládají si z něj chtějí trochu nasát, tak „podniká“ stát a proto plačte tam. Státu je buřt jestli to, co nabízí, k něčemu je. Ono třeba jen nezbylo politikům na nějaké zapadlé tratě, když se více nasálo a nebo opravdu to je neudržitelně drahé, ale to zjistíte až tam bude skutečný trh a soukromé vlastnictví, tak to je..
      PS: Vždyť ten stát ani monopol v sázení neuměl udržet…tak co chcete po tak složitém odvětví jako je doprava!

Newsletter

Partneři


Výběr editora