Dopravci Infrastruktura Logistika Železnice Zprávy

Lýkožrout přihrál železnici byznys, vadí ale nízká kapacita tratí a nedostatek vagonů

Vlak se dřevem v Hodoníne. Autor: IDS CARGO, Jan Kužílek
Vlak se dřevem v Hodoníne. Autor: IDS CARGO, Jan Kužílek

Současná kůrovcová kalamita, která zasáhla především lesy na severní Moravě a ve Slezsku, výrazně zvýšila přepravu dřeva po železnici. Lýkožrout v Jeseníkách a Beskydech řádí s větší či menší intenzitou už třetím rokem, letos kvůli suchu opět přidal na aktivitě.

Největším přepravcem kalamitního dřeva je přitom ČD Cargo. Státní firma za první čtyři měsíce letošního roku přepravila dvojnásobek dřeva ve srovnání s rokem 2015. „Jde o více než 27 tisíc naložených vozů, což představuje více než 1,1 milionu tun dřeva,“ uvádí firma. Druhým největším přepravcem dřeva je IDS Cargo, které rovněž eviduje výrazně vyšší objemy než v minulosti. Letos od ledna do května přepravy meziročně vzrostly o 50 procent. Dřevo vozí i AWT.

Téměř klostermannovský dřevařsko-dopravní ráj má ale hned několik háčků. Všichni dopravci se potýkají s nedostatkem vagonů i nedostatečnou kapacitou regionálních tratí. „Železničních vozů je nedostatek nejen u nás, ale i v zahraničí. Na pomalejší oběh vozů má vliv několik faktorů. Prvním z nich je rozsáhlá rekonstrukce železniční infrastruktury v Maďarsku. Druhým je vliv imigrantů, protože se musí pečlivěji kontrolovat vozy na státní hranici mezi Rumunskem a Maďarskem,“ říká vedoucí obchodního oddělení IDS Cargo Pavel Kiss.

Největším problémem je ale podle něj nízká kapacita nakládacích stanic, kde se nepočítalo s tak velkými objemy přeprav. Dřevo se vozí vedle tuzemských zpracovatelů především do Německa, Rakouska a v posledních letech čím dál častěji do Rumunska. IDS Cargo je vozí na Balkán i jako tranzit z Polska. Rumunsku se podařilo díky západoevropským investicím vymanit ze škatulky vývozce surového dřeva, země se naopak stala zpracovatelem dřeva celoevropského významu.

Oldřich Sládek ze sdružení nákladních železničních dopravců Žesnad přidává do výčtu i další potíže, které musejí firmy řešit. Podle něj se nedaří vše vyvážet, chybí ale skladovací místa. „Problém je také s odpovědností za jednotlivé fáze přepravy dříví, aby například starostové dotyčných obcí neházeli problémy s devastací ploch na vlastníky nebo železniční dopravce, kteří s tím nemají nic společného,“ doplnil Sládek.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Milan
Host
Milan

Budoucnost pro železnici bohužel rozhodně není růžová, svoz dřeva je jen krátkodobá záležitost a poté přijde v nákladní železniční dopravě opět pád přepravních výkonů. Vlečky do bývalých průmyslových podníků a manipulační koleje postupně, ale trvale zanikají, nové vlečky do logistických center nevznikají. A s útlumem uhelných elektráren to bude teprve mazec.

K.S.
Host
K.S.

No tak uhelné vlaky jezdí tak do Mělníka a Chvaletic, něco v severních Čechách, pravda něco z Polska a Německa, ale jejich zrušení asi nebude mít moc velký podíl, naopak to uvolní kapacitu pro vlaky jiné. Ale máte pravdu v tom že železnice má problém udržet a přilákat přepravy, ale to je prostě částečně legislativou, částečně odporem společností, částečně neschopností zajistit „dnes podáte zítra dodáme“, částečně neadekvátním vybavením překladišť… Zeptám se Vás, pokud byste byl majitelem společnosti vyrábějící větší ale poněkud choulostivé stroje, řekněme vodní paprsky, ve městě sice bylo nádraží, ale na nákladišti bylo všeho všudy skladiště 10x6m, a… Číst vice »

DRABADURA
Host
DRABADURA

Místo aby se psalo, jak je možné, že nejsme schopni sami zpracovat u nás vytěžené dřevo, tak se píše o ÚŽASNÉM vyvážení surového dřeva. To je k pláči. Banánová republika hadr. I Rumunsko je už před náma :(((((((((((((

K.S.
Host
K.S.

Říká vám něco pojem kalamita, specializace průmyslu atd.? Prostě ČR není zemí zaměřenou na dřevozpracující průmysl a je zároveň třeba vytěžit objem dřeva který je vyšší než je vůbec roční spotřeba.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

ČR není specializovaná už snad na nic. Primárně nejde o kalamitu, to dřevo se vyváží, i když žádná není. Levně vyvezeme, draze dovezeme (výrobky) a předraženě prodáme (bohužel i ten dřevěný sektor z Číny). A vlastně jo, na něco specializaci máme: blbost politiků a mainstreamu je podporující. Montovny a sklady s levnou pracovní sílou odjinud, která nic, vyjma zničení 8 ha orné půdy denně, republice nepřináší je jen takovým jedním z příkladů s tou blbostí úzce provázanou.

K.S.
Host
K.S.

Samozřejmě to už není specializace jak za RVHP, nicméně tu máme třeba obrovský kus ekonomiky stojící na automobilkách. Sklady a montovny mne také vytáčí, ovšem ne tak jako ta část společnosti co tyto podniky vidí jako vrchol ekonomiky a pak si stěžuje na nízké příjmy v nich, jak říkají v Anglii „What goes around comes around“. Co je ale možná ještě nebezpečnější je hledání spásy v minulosti, růst populistických stran je tohoto hledání nebezpečným důkazem.

info@pavelklicpera
Host
info@pavelklicpera

Nejdříve musíte přestat udržovat manipulační koleje vedoucí k nakládacím rampám a nakladkovým prostorům ve stanicích s oprávněním k nakládce a vykládce. Pak zarazíte za výhybku těchto kolejí červený terč s bílým rámováním, pak odeberete z výhybky k této nesjízdné koleji jazyk anebo ji při „náhlé opravě trati“ výjmete ze zhlaví. Ruku v ruce s tím probíhá proces tzv. tarifní, ze stanic s oprávněním k nakládce a vykládce zmizí jako tarifní bod ze světa. Necháme tam ještě druhou dopravní kolej, třeba se tam někdy něco vykřižuje… Hned poté se v následujícím grafikonu zruší v celé délce trati manipulační vlaky, nemají přece… Číst vice »

Jirka
Host
Jirka

Velká a smutná pravda.Když už se dopracujeme k opravě a modernizaci stanice, ve které probíhá nakládka na manipulační koleji,tak se kolej nesmyslně zkrátí nebo zruší.SŽDC se ani nenamáhá oslovit nákladní dopravce,jestli v oné stanici probíhá nakládka či vykládka.

Gogo
Host
Gogo

Teď je v Rožďalovicích spoustu dřeva protože ho napadl kůrovec, ale pár let předtím se odtamtud neodvezla vlakem ani tříska, všechno se vozilo auty. Nikdo nebude udržovat vozy jen co kdyby se to náhodou někdy v budoucnu hodilo.

Pibik
Host
Pibik

Ono je to jednoduchý, to by nesměl infrastrukturu vlastnit stát, pak teprve by se viděla ta ruka trhu, co je opravdu nejvýhodnější v té oblasti za dopravu. Stát nikomu nepatří, pouze Ti co jej dočasně ovládají si z něj chtějí trochu nasát, tak „podniká“ stát a proto plačte tam. Státu je buřt jestli to, co nabízí, k něčemu je. Ono třeba jen nezbylo politikům na nějaké zapadlé tratě, když se více nasálo a nebo opravdu to je neudržitelně drahé, ale to zjistíte až tam bude skutečný trh a soukromé vlastnictví, tak to je.. PS: Vždyť ten stát ani monopol v… Číst vice »

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll