Další málem pohřbená lokálka ožívá nákladní dopravou, jemnickou trať křísí kůrovec
Nezvyklá souprava Faur, Hektor, 810 na začátku Bechyňky. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Na lokálce Moravské Budějovice – Jemnice nastává dneškem počínaje nebývalý ruch. Společnost Railway Capital (RC) zde začíná svážet kůrovcové dřevo.
Žádný strom neroste do nebe….jak dlouho to lidstvu vydrží jezdit převážně po jednom auty?Na něco to narazí-nedostatek ropy,oteplování a nebo na něco co ještě netušíme….pak se nám lokální tratě budou hodit!!!
Ten zmineny dopravce WTT je kdo? Ma vubec licenci?
A kdy ta uspaná Polná se probere? To jsem vážně zvědavý. 😉
Lokálky nerušit, ale uspat. Vzhledem k faktické nemožnosti znovu postavit novou trať (rozuměj dobu od plánu po uvedení do provozu v řádech desetiletí) by se pro málo využívané lokálky hodil právní status „dráha ve stavu klidu“ (tzv. Stilllegung – v Německu a Rakousku). Dráha se neudržuje (u nás by se prakticky toho moc nezměnilo), a v případě nové potřeby se dráha obnoví, popř. vyspraví. Není tak nutné znovu vyřizovat všechny papíry.
Hm. Jeďte se podívat na úsek trati Kralovice-Rakovník. Tady jsme v Čechách, takže za několik málo let skončí vše želené ve sběru.
To zrovna nevadí 🙂
Hlavně ta dráha existuje „papírově“ a když ji skutečně potřebujete (třeba někdo chce postavit novou továrnu na auta), tak ji poměrně jednoduše obnovíte. A protože víte že to má celkem smysl (třeba každý týden 20 ucelených nákladních vlaků), tak těch třeba 500 mil. Kč není problém.
Přesně tak, svršek se obnoví relativně rychle. V případě potřeby by neměl být problém trať uschopnit v řádech týdnů. A peníze, vykazované na údržbu takových tratí můžou být reálně vynaloženy na tratích, kde to přinese větší užitek.
S tímto řešením samozřejmě lze souhlasit a v určitých plánech do budoucna s tím počítá i SŽDC. Prostě režim zklidnění až uspání nevyužívaných lokálek. mnohé takové příklady jsou i v ostatních zemích, kde existuje větší síť lokálních tratí. Zajímavý může být i takový švédský model, kdy se na nevyužívaných lokálkách provozuje cyklodrezínová přeprava a má to docela úspěch. A osobně vím o několika případech, kdy se zklidněná lokálka opět dostala do zájmu cestující veřejnosti a byla obnovena.
Ano, pojem „zklidnění“ užila SŽDC v nedávné „dohodě“ s Jihočeským krajem pro tratě č. 192 a 193 (přičemž onen kraj už na těch tratích stejně osobní dopravu neobjednává; přesto se „zklidnění tratě“ coby jeden z bodů té dohody objevilo). Mimochodem, trať do Netolic je jednou z dalších tratí z kategorie „osobní doprava zrušena z podnětu SŽDC“, kdy na sklonku roku 2010 padala mj. vyjádření „trať je ve špatném stavu, vyžaduje opravu, jejíž provedení by bylo neefektivní“, načež JČk tam přestal objednávat osobní dopravu k – rovněž velmi neobvyklému – datu – ke konci února 2011. Nutno dodat, že trať nadále… Číst vice »
A pak že lokálky nemají smysl. Tady se jasně ukazuje, že u každé trati může přijít čas, kdy bude potřebná (a nemusí to být nutně pro osobní dopravu).
Eee… a co když ten čas nepřijde… Zacáluje to Štěpán?
Nezacáluje, ale Michal (ani nikdo jiný) opravdu není ten, který může s jistotou vědět, že ten čas nikdy nepřijde.
Pro doplnění k několika předchozím komentářům: https://www.svd-jzm.cz/products/jemnicka-teze-k-obnoveni-osobni-dopravy/ V první části stránky je faktografické, věcné shrnutí toho, co se ohledně jemnické trati odehrávalo od léta 2010 do první poloviny roku 2011. (O. K., ta druhá část s nadpisem „Teze“ je již do značné míry věcí normativní – „věcí názoru“). To jen pro ukázku toho, kdo a za jakých okolností „nepřidělil kapacitu“, „ze svého uvážení (?) neobjednal osobní dopravu“ (a to od nezvyklého data 1. 1., tzn. poslední vlaky osobní přepravy ČD do Jemnice jely 31. 12. 2010, tedy 19 dní po začátku platnosti nového GVD); poté několikatýdenní přerušení nákladní dopravy (po… Číst vice »
Dovolte mi tady napsat malou úvahu o této trati. Možná by na této trasi chtělo zavést každodenní provoz, tak jak fungoval do roku 2010. Bohužel v novém integrovaném dopravním systému Kraje Vysočina se s ní moc nepočítá, byť chápu proč. Zaprvé, na trati není možná systémová jízdní doba 30 min., takže není možné provozovat ve špičce hodinový takt. Muselo by se jezdit buď po dvou hodinách po celý den nebo v náhodných intervalech ve špičce. Zadruhé, kraj preferuje přímé spojení Jemnicka autobusy do Třebíče, již nyní jezdí do Jemnic víkendová linka. Zatřetí, od prosince 2019 skončí křižování Os v Moravských… Číst vice »
„Jednadvacet kilometrů dlouhá trať přitom byla ještě před několika lety určena k prodeji či likvidaci (2010), zachránili ji nadšenci a sezonní turistická doprava.“ To není přesné vyjádření – trať paradoxně byla určena k prodeji (první kolo prodeje bylo bez zájemce; druhé kolo prodeje probíhalo právě v době, kdy byl prodej pozastaven) až do předjaří roku 2018 NAVZDORY TOMU, že na ní již po několik předcházejících let byla o letních prázdninách zavedena turistická doprava v rámci ZDO objednávané Městem Jemnice (navzdory kteréžto skutečnosti + navzdory i tehdy existující občasné nákladní dopravě, zařadil tento web tuto trať počátkem roku 2018 do kategorie… Číst vice »
Fotka je z Tábora, někdejší remíza tratě do Bechyně, nyní užívaná Railway Capital.
Je fajn, že provoz na nějaký čas zas ožije, ale na nějakou dlouhodobou perspektivu to bohužel nevypadá.
Asi tak, dělat z kůrovcové kalamity závěr „ještěže jsme to nezrušili“ mi nepřijde úplně na místě…
Přesně tak, dřevo se nejdříve odvozí a až pak se ta lokálka zruší. Když ty koleje ještě jsou, proč je nevyužít. Ale třeba přijde další vichřice a další dva roky budou odvážet dřevo z lesa, jen doufám, že je v okolí dostatek lesa, aby se ve finále nevyvezly všechny stromy.
Perspektiva tratě je zajištěna mj. v osobní dopravě, a to 5letou smlouvou Kraje Vysočina s dopravcem, tzn. přinejmenším do podzimu 2022.
PERSPEKTIVA … Fanoušci i nefanoušci železnice, myslíme někdy na úplně jiné případy, kdy železnice bude jediným dopravním prostředkem v zemi? Válka, přírodní katastrofy, blackout … tedy prostředkem strategickým??? tudíž dopravním prostředkem jediným? Proč nevěnujeme pozornost souvislostem a historickým zkušenostem… v této zemi a v této době se stala zvyklostí neudržba dopravní infrastruktury… silnice II. a III. třídy, kusé a manipulační koleje ve stanicích a rampy, připravené na potenciální možnost nakladky a vykládky…až se to všechno zhroutí … (a že se to zhroutí) V bambilionech tunelů, daňových úniků, nevýběru daní od korporací je péče o železnici slza v obřím moři nářků.
V postapokalyptických časech železnice nebude fungovat, doprava bude výhradně silniční – koňmo nebo pěšky.
na velbloudu do mešity.
kdo mluvil o postapokalypse?
Tak dobře, ne úplná apokalypsa, ale jen – cituji – válka, přírodní katastrofy, blackout – ve všech těchto situacích je železnice jako dopravní systém mnohem citlivější, než silnice. Silniční síť je hustší, takže problematické místo se dá lépe objet, stejně tak v případě boje nebo sabotáže je železnice zranitelnější. Blackout – silnice bez produ funguje, železnice nikoliv – nemám na mysli nutně elektrickou trakci, ale sdělovací a zabezpečovací zařízení – bez proudu bude fungovat jen ve velmi omezeném režimu. Strategický význam měla železnice naposledy ve druhé světové válce, od té doby slouží jen k pomocným úkolům – přesun vojsk a… Číst vice »
Infrastruktura železnice je v případě uvedených pohrom bohužel dosti lehce zranitelná. Navíc mnohdy nemusí jít ani o pohromu, ale stačí pár centimetrů sněhu a provoz i na hlavních tratích začne kolabovat.
Občas stačí i pořádná bouřka. Co se válek týče nevypadá to že by se příliš počítalo se železnici, proč tu asi amíci dělaj spektakularní přesuny po dálnicích….
https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/americky-konvoj-vojaci-cviceni-prejezd-cesko.A180523_093402_domaci_bur
Tak to je dobrá zpráva jen tak dál. Jenom bych rád upozornil jak je to s nákladní dopravou na trati Bruntál Malá Morávka. Nákladní vlaky jezdí ( moc teda nejezdí) jen do Světlé Hory. V letošním roce proběhla obsluha pouze jednou. Důvodem je s největší pravděpodobností cenová politika ČD Cargo. Ta si účtuje za to, že tam ten vlak dojede 7000.- Takže ten kdo tam nakládá tak se mu to moc nevyplatí.
Nevím třeba by se toho mohl chytiti nějaký soukromý dopravce.
Až na to, že tahle konkrétní trať je kulturní památka, takže ji zlikvidovat nelze. Ministerstvo kultury by muselo status nejdřív zrušit. Stromy bych viděl radši v lese než na vagonech, takže tohle žádná juchů zpráva není.
V loňském roce vybudovala SŽDC na celé trati rádiové spojení s dispečerem v M.Budějovich. Taur je jistě vybaven radiostanicí, která je schopna zde komunikovat.
Není faur jako taur. A už vůbec ne jako taurus 🙂
Nicméně je skutečně vybaven radiostanicí, ten faur 🙂
Kde je na tom videu z Tábora na některém ze strojů vidět anténa ?
Milý odborníku, podíváš-li se například na tramvaje v ruském Zlatoustu, zjistíš, že anténa je pomalu větší, jak tramvaj ( https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f7/Blue_tram_101T_in_Zlatoust.jpg). Podíváš-li se na tramvaje v ČR, zjistíš, že anténa není buď vidět, nebo má velikost okolo 1 cm (http://www.prague-guide.co.uk/images/prague_tram_05.jpg). Opravdu ti stojí za to ze sebe dělat ?
Nojo, překlep. Těch tu na diskuzi je.
Žádnou lokálku nikdo nemůže zrušit ze dne na den, ani papírově. Pokud zde kraj přestal objednávat osobní vlaky a nákladní sotva jezdily, je logické, že vlastník tratě ( SŽDC) přikročil k prodeji či navrhnutí na zrušení lokálky. Pak nastává čekací lhůta. Pokud se do té doby nenajde někdo, kdo trať bude využívat, dojde k oficiálnímu zrušení. Proč tedy Společnost Railway Capital a nadšenci provozují dopravu až teď a ne v době, kdy nebylo ani v úvahu lokálku rušit?
V tom roce 2010 to bylo přesně naopak než píšete – dle tvrzení KÚ Kraje Vysočina, oni (Kraj) chtěli osobní dopravu na trati dále objednávat, ale SŽDC „nepřidělila kapacitu“. Reálně to asi bylo trochu jinak – SŽDC poněkud přitlačila tento krajský úřad (a nejen jej, ale i jiné kraje – viz Vidnava, Chrudim m. – Heřmanův Městec atd.) k tomu, aby tam osobní dopravu přestal objednávat. „Proč tedy Společnost Railway Capital a nadšenci provozují dopravu až teď a ne v době, kdy nebylo ani v úvahu lokálku rušit?“ Protože v době, kdy „nebylo ani v úvahu lokálku rušit“, tam osobní… Číst vice »
Nehledě k tomu, že to byli právě (pozdější) „Společnost Railway Capital a nadšenci“, kdo právě už tehdy zorganizoval aspoň provozování letní sezónní víkendové dopravy, aby tam dráhy přežila své nejhorší doby v novodobé historii.
A co na tohle řeknou zdejší optimalizační komsomolci? Na tomhle příkladu je vidět, že ničit dědictví předků je neuvážené a lehkomyslné. Tady se to někomu vymklo z ruky a heleďme: najednou je pro lokálky využití . I když velmi smutné, Vysočina to jsou stromy …
Nu co by – když už se někde v lese naloží dřevo na auto, tak je celkem jedno, jestli se k překládce na vlak veze 10 km nebo 20 km. Jsem rád, že ta trať má nějaké využití, ale kdyby tam nebyla, na věci by se nic nezměnilo – to dřevo by se těžilo a odváželo tak jako tak a krávy by dojily furt stejně.
Asi tak, cca. podobně jak se podobný problém řeší v místech, kam žádná lokálka náhodou nevede…
Nezpochybňuji argument, že by se to muselo odvézt tak či jinak. Ale pokud mají kamiony jezdit skrze obce, kde obtěžují a ohrožují obyvatele, tak je vždycky lepší ten vlak.
O tom myslím není sporu, nicméně udržovat jinak nevyužité/telné lokálky jen proto, že jednou za 30 let přijde kůrovec či vichřice a je potřeba odvážet z lesa dřeva, to by byl myslím poněkud drahý špás.
Ona to SŽDC někdy ani neudržuje a vykazuje milionové náklady na udžbu to je prasárna ….
Do toho nevidím, nicméně i kdyby to tak bylo, tak to na tom principu nic nemění. Udržovat něco jen kvůli tomu, že to možná jednou za 30 let budu potřebovat je vyhazování peněz. Já sice chápu, že šotouši věří, že stát jako instituce byl zřízen hlavně kvůli financování jejich hobby (jak ostatně dokazují i mínusy na můj logický příspěvek výše), ale ono to tak není. A je jedno jestli se jedná o trať, budovy či jiný majetek. Prostě pokud pro něco nemám využití a nemá ho ani nikdo jiný kdo by to dokázal provozovat z vlastních peněz, tak nemá smysl… Číst vice »
Dodám, že váš příspěvek je k diskutovanému tématu ryze teoretický, protože jemnická trať tak jako tak má využití v osobní dopravě do roku 2022; trať do Malé Morávky pak (stane-li se realitou záměr objednat od letošního roku provoz na 5 sezónních období) do roku 2023. Tzn. ani jedné z tratí se netýká vámi uvedené slovní spojení „že to možná jednou za 30 let budu potřebovat“, dle kontextu ve významu „pro odvoz kalamitního dřeva“.
Sezónní doprava je podle mě vyhazování peněz, jak jinak nazvat udržovaná trati po které v sezóně projede pár šukafonů?
Rozhazování peněz to je, ale schválili ho zastupitelé a zdá se, že jejich voličům to nevadí… Bohužel jim nevadí ani mizerný stav skutečné VHD na Vysočině.
Doplním, že obnovení osobní dopravy na jemnické trati (schválené v předjaří 2018 v rozsahu „nepracovní dny od začátku jara do začátku listopadu“) bylo provedeno v době, kdy tentýž kraj (Kraj Vysočina) již měl pevně stanoven (tedy – krajskou samosprávnou schválen) termín spuštění tzv. VDV (Veřejná doprava Vysočiny) – „vysočinského IDS“ (znamenající mj. zlepšení autobusového spojení v tomto kraji) – tedy od 12/2019. Tzn. uvedené dva jevy spolu nejsou v rozporu.
Co furt máte s těmi šotouši, oni nefinancují ani neorganizují žel. dopravu.Vyhazování peněz se děje v jiných dul. oblastech např. hromady uředníku ve státní správě nebo soc. dávky romum.Že se financují tratě mně nese.. Jak se jednou něco začne rušit je to cesta do pekel ale to vám asi nedocvaklo.
Mě to, ale vadí. Protože to, že se někde vyhazují peníze (viz přezaměstnanost ve veřejném sektoru), ještě neznamená, že je v duchu hesla „když vy, tak i my“, budeme vyhazovat i jinde.
A co mám proti šotoušům? Nic, jen nechci platit jejich hobby. A kdo nejdříve a nejvíce křičí když se má rušit nějaká nesmyslná trať, zastávka….? Šotouši! A úplně nejhorší je když nějaký šotouš spojí svoje hobby s povoláním, viz např. ROPID.
„A kdo nejdříve a nejvíce křičí když se má rušit nějaká nesmyslná trať, zastávka….? Šotouši!“
Obvykle také dotčené obce (v případě zastávek snad ještě více než „šotouši“).
Jinak ovšem jste mimo téma, neboť ani nákladní, ani sezónní osobní vlaky, po trati č. 243 nejsou zavedeny se zdůvodněním „pro šotouše“.
Ale i jen oprava tamních silnic by pak stála mnohem víc …
Jenže to zdejším optimalizačním svazákům nevysvětlíš … Ti to vědí z daleka nejlépe a pomocí derivací a integrálů, co jim hustili do hlavičky na VŠ si hbitě „zpočítají“, co přesně bude za 30 let a jaké že komodity budou v kurzu …
Zato vy určitě kreslením tužkou na podtácek jasně stanovíte, že 150 let stará dráha, která nikdy nebyla dostavěna do plánované podoby, je pro obsluhu městečka Jemnice naprosto zásadní…
A znalost derivací a integrálů ve vysokoškolské populaci dost přeceňujete.
Jen pro upřesnění – trať do Jemnice je stará 123 let.
Viz vize za 30 let…
Jestli je MichalS známý konzultační a dopravní odborník (něco jako plukovník Korn v Hlavě XXII) Michal Skala alias Tomáš Mykl – slovník by odpovídal – tak se příspěvku nelze divit.