Dopravci Logistika Nákladní doprava Železnice

Byznys pro ČD Cargo: Kalamitní dřevo míří kontejnerovými vlaky do Číny

Svoz kůrovcového dřeva v Jeseníkách společností ČD Cargo. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra
Svoz kůrovcového dřeva v Jeseníkách společností ČD Cargo. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra
České dřevo míří od června do Číny po kolejích.

Společnosti ČD Cargo našla v době všeobecného útlumu ekonomiky nový byznys, kterým je dálková přeprava kalamitního dřeva do Číny. První kontejnerový vlak se dřevem odjel z Pardubic 4. června, od té doby na Dálný východ vyrazilo už 15 vlaků a další ještě do konce srpna přibudou.

Přepravu organizuje dceřiná společnost ČD Cargo Logistics, vedle Pardubic využívá i terminály v Lovosicích a Obrnicích. „Co se týče dalšího vývoje, pak očekáváme, že přepravy budeme realizovat i v dalších měsících a věřím, že budou mít vzestupný trend. Záleží také na dostatečné kapacitě kontejnerových terminálů,“ uvedl ředitel odboru podpory prodeje ČD Cargo Michal Roh.

ČD Cargo Logistics zajišťuje železniční přepravu po takzvané Nové hedvábné stezce již více než 5 let. Železniční spojení s Asií je využíváno zejména pro přepravu elektroniky, automobilových součástí a dalšího spotřebního zboží. V posledních měsících přitom z východu přišla i zvýšená poptávka po dřevě.

„Daří se nám pružně reagovat na poptávku po rychlé přepravě ze strany českých vývozců dřeva a získáváme tím nové zákazníky, kteří dříve využívali pomalejší lodě,“ sdělil Ivan Bednárik, předseda představenstva ČD Cargo a předseda dozorčí rady ČD Cargo Logistics. ČD Cargo Logistics ve spolupráci s ruskými a čínskými partnery nabízí přepravu nejen v ucelených kontejnerových vlacích, ale i přepravu jednotlivých kontejnerových zásilek (FCL) a kusových zásilek (LCL).

Přeprava vlakem trvá 16 až 20 dní, lodí dvakrát tak dlouho. „Oproti námořní dopravě je nespornou výhodou železnice, že se nesoustřeďujeme jen na velké přístavy v Číně, ale nabízíme železniční spojení s mnoha dalšími destinacemi v Číně, Kazachstánu, Uzbekistánu nebo Rusku,“ dodal Bednárik.

Odebírat
Upozornit na
guest
101 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Snílek

Nic proti ČD a autorovi článku,ale tohle prováděli soukromí dopravci už od loňského podzimu a lidi od Carga jen očumovali,jak se to dělá 🙂 Sváželi dřevo i na Slovensko a všude,kde byly na pilách volné kapacity.Cargo se zapojilo jen díky poklesu zakázek.

Romanero

Já bych to dřevo rád spálil v našem krbu a tak nějak jsem doufal, že kvůli kůrovci půjde obvyklá cena dolů. Nestalo se a teď už je mi jasnější proč..

rušňovodič Peter

V článku sa spomína vozba vlakov medzi terminalmi a Čínou. A ako sa dostane drevo do terminalu? Zváža sa to z lesov nejakymi Mn vlakmi? V ktorých žst. je prvotná nakládka dreva?

asdfg

Auty na terminál.

Chronosphere

Vlaky se už dřevo z lesa nevozí víc než půl století. To dřevo do Číny prodávají velcí zpracovatelé dřeva, kteří v drtivé většině mají ve svém areálu železniční vlečky.U nich se dřevo taky zpracovává a nakládá do kontejnerů a ty na vagóny. ČD C jsou dopravce,se samotným prodejem dřeva nemají nic. Stejně jako majitelé lesů. Představa, že nějací „my“ prodáváme lesy do Číny je mylná. To dřevo už bylo prodáno- třeba rakouským majitelům pily.

Od lesa

V drtivé většině nakládají na manipulačních kolejích v různých stanicích. Vlečku má málokterá firma.

Jirka

Nejhorší na tom je, že vyvážíme surovou kulatinu bez jakéhokoliv zpracování.
Kdyby z toho nařezali hranoly nebo fošny…., ale takhle ?? Žádná přidaná hodnota, nic …

Jirka

To tady vidím nakládat každý den. Na nádraží to vozí kamiony, které se postaví přímo k vagónům a pomocí mechanické ruky se dřevo = klády přeloží do železničních vagónů. Začali na to teď používat zbrusu nové klanicové vagóny z Německa. Dříve dřevo nakládali do klasických uhláků.

Eda

Vozit něco tak těžkého a objemného z jednoho konce světa na druhý, je každopádně špatně – a nemění na tom nic to, že to někdo „rád“ zaplatí. Tzn dopad na planetu a spotřebu energie je šílený.

Druhou věcí asi bude to, že my té surovině či materiálu nevtiskneme tzv „přidanou hodnotu“, takže levně prodáme, někdo z toho udělá sofistikovanější výrobky, nebo to uskladní, a za pár let zase možná šupky dupky zpátky do Evropy, s pořádným ziskem (to o planetě na začátku se tím ještě více zhorší).

Jinak samozřejmě přesun z lodí na železnici je fajn..

Georg

No nevím. „Vyrovnávkový“ vlak s kontejnery by jel stejně a byl by stejně „objemný“.

Za běžných okolností je převoz dřeva přes půl světa samozřejmě kravina, ale v situaci po kůrovcové kalamitě s obrovskou převahou nabídky dřevní hmoty není nic lepšího co s ním dělat než prodat kam se dá…

Od lesa

Samozřejmě, že je to celé nesmysl. Je pořeba nekupovat zbytečné cetky a šmejdové zboží z Asie, které po jednom použití vyhodíme a bude prázdných beden polovina. Pak nebude úvaha o potřebě jejich vytěžování tak velká. Stejně tak je třeba nevěřit bludům,, že kůrovcové dřevo je jen na topení. Je to naprosto zdravé dřevo ze kterého nadělám mraky stavebního řeziva atd.. Stavební řezivo pak prodám za 20x vyšší cenu, konstrukční ještě mnohem dráž. Má to jediný háček. Kapacita dřevozpracujících závodů a sklady. Tady se ale léta pily zavíraly, než aby se rozvíjely, proto vozíme dříví ven a pak zpracované za draho… Číst vice »

ABC

Holt asi nikdo nečekal že pár let bude dřeva přebytek, teda kromě Vás že…

jitka

mám chatu v jesenikách byly tam dva stromy nakažené kůrovcem -lesy ty 2 stromy nechtěli pokácet ani prodat tak se brouček začal množit a ted je kolem chaty asi tak 50 suchých stromů a proč protože ti zmetci se o lesy nestarají jen chcou těžit ve velkém -vymlouvají se na kurovce a když sem jim psal at pokácí 2 napadené stromy tak vám řeknou že se ten traktor nevyplatí tak hajný čeká at kurovec spapá vsechno a pak se ten traktor vyplatí

Chronosphere

Madam,les,v kterém už jsou suché smrky nezachrání nic.Takový les už je napadený celý.To že jsou stromy ještě zelené, neznamená,že jsou bez kůrovce.
Jinak co se týče zpracování a vývozu kalamitního dřeva,znám místa,kde lesáci nechali vytěžené kmeny na hromadách v lese, protože ceny jsou takové,že se nezaplatí ani jejich odvoz.

Dalibor

opravdu umíte poznat strom napadenáý kůrovcem?
Opravdu byly napadeny pouze 2 stromy a zbytek ne?
Na lýkožrouty dost divný projev…

jitka

vy chytří pokud jede harvestor do lesa tak kácí strom vedle stromu a je mu jedno jestli je tam kůrovec ta mašina musí těžit ve velkém aby vydělala peníze

Uuuu

„Odborníci“ z této diskuze vždy ví vše nejlépe.
Některé podniky investuji do dřevařské výroby, zejména do polotovarů. Investice které se ale vyplatí v horizontu desetiletí. Např. Výstavba pily ve Vapenné na Jesenicku v majetku Arcibiskupských lesů. A mohl bych jmenovat i jiné. Lépe se nevyjadřovat ke každému příspěvku a mlčet když o tom vím prd.

Jose

Koho za to vláda zavře? Jak je možné takto plýtvat? Proč se nevyváží hotové produkty z dřeva, ale surovina? To jsou teda hospodáři! Tatíček Masaryk se obrací v hrobě jakými hlupáky je země řízena.

Jirka

Pokud by jsme nedodali my. Tak si dovezou dřevo z Ruska. Myslíte si, že jsou české firmy schopny konkurovat cenově těm čínským v produktech ze dřeva?

Peeetr

Kalamita bude trvat tak 5 let, pak zas bude dřeva nedostatek. I ekonomicky prostším lidem, by mohlo dojít, že na takovou chvíli se nevyplatí tu rozvíjet úplně nové továrny na zpracování dřeva.

Negattor

S tím souhlasím, ale proč nám to neprodají jako ekopalivo? A vymyslet briketárnu poblíž středisek kam se kalamitní dřevo sváží by asi také nebyl problém.

Dalibor

a proč bruketárnu? ono nejde topit polínkama?

Od lesa

Jasně, že jde, ale jsou lidé, kteří sedí hromadu hodin u pc a pak v diskusích vznáší hloupé dotazy, protože jsou líní si to vygůglit, pak je to těžké.
Stejně tak je to s palivem. Vygůglím si prodejce a kamion paliva je na zahradě. Jenomže když je lenora gůglit, co potom řezat, štípat, uskladnit, topit…
Jednodušší je otočit kolečkem na termostatu a blábolit na netu, ne?

ABC

jaký štípat? řeč byla o polínkách, ne.

rosenkranz

Veškerý zpracovatelský průmysl byl zlikvidován kvůli konkurenceschopnosti EU. Dřevo vyvážíme do Německa a výrobky ,např. OSB desky dovážíme. Dřív se tomu říkalo turecké hospodářství.

Kubrt

„Veškerý zpracovatelský průmysl byl zlikvidován“
Jasně, a proto má ČR nejvyšší podíl průmyslu na HDP na světě…

„OSB desky dovážíme“
A taková ta dýmající fabrika za nádražím v Jihlavě vyrábí co? Nejsou to náhodou OSB? Aha.

Už to píšu níže, surové dřevo se z Čech vozilo za císaře pána, za Masaryka, za komančů, akorát teď je ho na pár let víc, páč brouci. A v dalších 50 letech budeme dřevo dovážet, takže můžete být v klidu.

V. K.

Průmysl typu výroba OSB desek je navíc průmysl k ničemu. Něco takového, ať klidně dělají v Polsku. Ekonomika založená na tom, že něco vyrobíme ještě levněji než ostatní je úplně nanic. Správný průmysl je znalostní, kde se nesoutěží nejnižší cenou, ale kvalitou a unikátními technologiemi.

Od lesa

V Jihlavě se vyrábí, to ano, ale vlezte do kterékoliv prodejny a zjistíte, že jsou tam desky z Polska, Německa… ne z Jihlavy.

ABC

no, zkuste si je vyrábět u nás….

Dalibor

čéče už nehul dovedeš si představit, ty tatíčku, jakou kapacitu by musel mít dřevozpracující průmysl? a co by onen průmysle dělal před 5 lety a co by měl dlat za 5 let, až kalamita skončí a těžený dřevo padne na minimum?

pkajetan

Když jsem před časem tvrdil, že kůrovec je jen záměr, že se vše (tragickou neodborností přepravy) dělá proto, aby se rozšířil i v místech kde nikdy nebyl. Všichni se smáli. „Ty konspirátore“, ano tak se nějak zavírají tlamy těm, kteří se dívaji na věci jinak. Teď se informace o přepravě dřeva „divně řezaného dřeva“ pro snazší naskládání do kontejnerů vracejících se do Číny zpět, stává otevřenou a jasnou informací. Overtonovo okno se musí aplikovat dle jeho pravidel. Nikdo si nesmí všimnout, musí to vypadat jakože normálně, přirozeně…. To, že nás za pár let vydrnacovaná Čína sežere i s botama –… Číst vice »

Peeetr

Nemáte pravdu. Záměrem bylo rozšířit kůrovec jen trochu, aby se mohlo skoro všude sklízet strojovou holosečí. Ale minulá dvě léta byla extrémně suchá, kůrovec se kalamitně rozmnožil nezastavitelně ve skoro celé centrální Evropě, a teď na tom všichni u nás těžce prodělávají. Takže jediná záchrana je to za jakouž takouž cenu posílat minimálně další 2-3 roky do Číny. Dále bude potřeba ještě změnit zákon, aby se dřevo co kompletně uschlo a ztratilo kvalitu i na to poslání do Číny, takže zůstalo stát a bude se rychle měnit na kostry stromů, dalo legálně spálit v elektrárnách či teplárnách, jinak to lidem… Číst vice »

Já, kdo jiný

A jak mi někdo vysvětlí, že ve Štýrsku nemají ani jeden sežraný strom?

X 1

Smíšené lesy. Tam se kůrovci příliš nedaří. A když už, tak to ve smíšeného porostu není vidět.

M19

To psali na Sputniku? Není to pravda. Napřed si něco zjistěte o biologii lýkožroutů, pak máte šanci zjistit, proč máte možná ten dojem…

Dalibor

on lýkožrout smrkový napadá duby a buky?

kuna

To zapoměl sis dnes šlehnout? Ani Aeronet by to nenapsal lépe.

Greta

Takže jste potvrdil, že jste konspirator.

Dalibor

já jsem koronaspirátor!

Jirka

Kůrovec se rozšířil díky tomu, že je na vše potřeba vypisovat výběrové řízení a než se vypíše, tak máte kůrovce 10x tolik. Prostě úřednický šlendrián + bezzásahové zóny, konspiraci bych v tom nehledal.
Co se týče Číny, tak ta bude hrát prim, protože má chytré lidi. Západní Evropa a USA se smísí s černochy a hispánci s nízkým IQ. Výsledné IQ bude okolo 90 – hruba jako v Mexiku. Zapomeňtě potom na vědecké objevy. Čínané budou vládnou světu natrvalo a nic je nezastaví. Nebude to hned, ale Čína má času dost.

Gwann

A tady ukázkový rasista…a příznivce čisté rasy.

Dalibor

Nic než národ!!!

Gwann

Vy nejste úplně pri smyslech. Specialistů na gender studies je tak 100 v republice. Což je rozhodně o několik řadu méně než bylo specialistů na marx-leninismum. Ale proč to nespatlat, že?

Za kurovce si můžeme sami…nedělají se probirky v lese a vlastníci lesů nemají už moc vlastní lesní správy s pracovníky v terénu. Vše za účelem nabaleni se soukromníků při těžbě. Viz lesnicke tendry.

A rozmetana globalizace…tešte se na 25% nezaměstnanost…a zjištění, co vše neumí už evropa vyrobit…

Dalibor

čéče to je fakt kvalitní matroš, tohleto.
Kde se to dá sehnat?

Pakáž

Nenapadlo by mě vozit klády kontejnerem. Asi trvá déle, než klády nacpou zepředu dveřmi dovnitř, ale vozy by asi jinak jely do Číny prázdné.

asdfg

Je to rychlé, úplně stejně jako to dávat do normálního vozu…

vrtal

A mě to bylo divné proč jsem v lesích u Vranovské přehrady viděl kamiony s kontejnery do kterých ládovali dřevo. Přeprava dřeva přes půlku světa je stejný nesmysl jako přeprava balené ledovcové vody lodí z Evropy do Ameriky. Ta planeta se jednou definitivně rozhodne nás definitivně vyhladit…

Jakub

Super zpráva. Pointa není v málo ziskovém prodeji dřeva, z toho mají stejně zisk hlavně přeprodejci ale v tom, že tu logistiku a organizaci postupně bere ČD Cargo Logistics zahraničním logistickým firmám díky výhodám a přístupu k železnici.
Jestli se někdo bojí ucpání kapacity, tak je to přesně naopak. To dřevo jezdí pravidelně do Hamburku a ucpává velkou část kontenerových vlaků, teď pojedou tím méně vytíženým směrem, který se teprve znovu-objevuje, přímo na východ po železnici.

Petr

„…přepravy budeme realizovat i v dalších měsících a věřím, že budou mít vzestupný trend…“

Ti by nejradši vymlátili celý lesy až by nám tu nezbylo nic. Stejně mám podezření, že už toho kácí nějak moc. A všechno se svalí na kůrovce… A pak se začne hořekovat, že je přemnožená zvěř, protože ta se soustřeďuje do těch zbytků… Tohle je turecký hospodářství!

Dalibor

spousta rezavejch a úplně mrtvejch stále stojí. Kůrovce nejde zastavit jinak.

Frantisek

A co ta elektronika, automobilové součásti a spotřební zboží? Fakt je, že čím více dopravy obecně, tím horší vlivy na prostředí, ale při současném 17% podílu železnice zrovna tato prostor ještě má. Že se kácí moc, není primárně věc dopravce. A že by se soustředěním do zbytků lesa zvyšoval počet kusů? Spíše si tipnu, že ve stresu z přicházení o zázemí budou počty klesat, ale kdo ví. Zvyšovat se může počet na plochu a tím poměr zvěře a stromů, to ano.

Kubrt

Myslíš, že někdo kaci schválně, aby mohl prodávat za dnešní ceny? Za par let tu bude smrkove drevo mnohem dražší než dnes.

Petr

Zajdi si do těch lesů (je jedno kde), nekácí se jen smrk…

K.S.

Zrovna včera jsem se tak projížděl po jižní Moravě, stromy usychají i tam, někde jsou tam natahané stromy co tam nemají co dělat, někdo asi není voda, někde za to možná může něco jiného, ale ani to dřevo nemůžete jen tak nechat stát.

Peeetr

Tam jde o něco jiného, nejsou na složitější práci lidi, a jinak než holosečí to prostě dnes u nás nejde.

roman

tak to je samozřejmé, smrkové dřevo nejde využít na všechno a je třeba kácet i jiné stromy

Greta

Kácí se hlavně smrk, protože na nic jiného nezbývají kapacity. Bylo by potřeba kácet i tvrdé dřevo, protože je po něm poptávka, ale nejsou lidi, nahodilé těžby smrku mají přednost.

a8n

Jistě, to ty uschlé borovice (minimálně v okolí Brna) mají nechat stát?

Greta

V momentě kdy bude zvěř přemnožená, začne vymírat, čímž se její stavy dostanou do normálu. To je totiž součást definice přemnožení. Jinak smrku se těží naopak málo a ano, že smrkových lesů zde nezůstane do 10 let téměř nic, to je jisté..

Kubrt

Vysoká zvěř už je přemnožena teďka (a byla už před 30 lety), protože myslivci a prikrmovani.

Peeetr

Kdyby v zimě nepřikrmovali, tak zase v té době poškodí většinu malých stromků, a taky by se daleko obtížněji lovila našim přestárlým myslivcům.

Dalibor

krmit, krmit, zvěřina je dobrá!!!

asdfg

Prej pružně reagovat. Tak ten byl dobrej.

Petr 78

Bohužel, toto není pro ČR pozitivní zpráva, jak by se mohlo podle nadpisu zdát. Pozitivní by byla v tom případě, kdyby se jednalo o vývoz hotových výrobků s přidanou hodnotou a ne o vývoz suroviny.

Radek

Pozitivní není především to, že nám umřely lesy.

Bram

Tak i na negativní situaci lze nalézt jistá pozitiva. Ostatně co s tímto dřevem? Je ho možné nechat ještě nějak zpeněžit (a odvézt i vlakem), nebo ho nechat shnít. Beru tedy jako lepší první možnost. A přiznám se, že jsem radši, když se tato nadbytečná surovina vyveze tam, kde o ní mají mají zájem, než aby se tato dočasná situace řešila tak, že se vybuduje další zpracovatelský závod, který bude mít po kalamitě problém sehnat surovinu na zpracování…

Ketchup1970

Nechat dříví v lese nastojato po uschnuti má taky svoje pozitivum. Dřevěná hmota se tlením vrátí do půdy. Ve stínu sice malém ale aspoň nějakèm a v ochraně před větrem se lip uchyti semenáčky než na holoseči.

Dalibor

to jsou následky extenzivného přístupu k lesmnímu hospodářství, kdy primární funkcí lesa bylo dodávat rychle dřevní hmotu, což nejlép splňoval smrk. Takže vznikly rozsáhlé smrkové monokultury. No a tohle je holt násladek, když máte rozsáhle monoluktury a pár let po sobě jdoucích málo děště, tak to pak zežele brouček. Smrk si nemumí „sáhnout“ do hloublky pro vodu, koření mělce…

ABC

Poděkujte Schwarzenbergům

Dalibor

nejen jim. rozsáhlé smrčiny se tu pěstují cc 150let na všech panstvích i v CK lesích. Bylo to plošné, nikoliv jen zásluhou jednoho rodu.

ABC

jejich zásluhou celá Šumava….

Bram

Jen bych si dovolil připomenout, že před 150 lety byla trochu jiná situace: Jednak bylo chladněji, rovnoměrněji padaly srážky a hlavně: Žili tu ve velkém počtu lidé, co byli v lese ochotni dělat (nic jiného jim ani nezbývalo, pokud se chtěli uživit) a o lesy se tím pádem měl i kdo starat. Jenže se již minimálně čtyřicet let ví, že se podmínky změnily, ale nějak se to nerespektuje. Tak to nesvádějte na Schwarzenbergy, ti jen využili možnosti, kterou jim příroda tehdy poskytovala a naše generace by snad již mohla na změněný stav konečně v odpovídajícím rozsahu reagovat. Děje se to… Číst vice »

Peeetr

Příspěvek smazán.

Vít Jůza

V názvech táborů se nevyznám, ale zajistit lidem bydlení a práci, když to potřebují, je záslužné.

Oldřich Sládek

Jste normální? Běžte se dovzdělat z historie a nemíchejte Lety s vaší mdlou inteligencí..

ABC

Dřív to prostě brali jako palivo pro Vídeň a lifrovali to tam jak dlouhý dříví. Dneska se o každej stromeček musejí hádat se zelenýma no a pak příjde kůrovec kterej se nikoho neptá….

Dalibor

se posuňte o kousek vedle tam má zásluhu jinej. prostě to byl dodnedávna trend. ještě v 80. letech se na lesy hledělo výhradně jako na produkci dřevní hmoty.

Ketchup1970

Usychaji i borovice jak na běžícím pásu …

SaulGoodman

Jak se to vezme. Samozřejmě, že export hotových výrobků by byl v teorii lepší, nicméně vzhledem k situaci jde myslím o celkem pozitivní zprávu. V důsledku kalamity je toho dřeva takový přebytek, že ho je problém udat i hluboce pod náklady na těžbu, představa, že z toho všeho něco vyrobíme (v našich kapacitách navíc), je naivní. Takhle se to aspoň prodá někam, kde je o to zájem, než aby to tu někde hnilo na hromadách a případně se to prodávalo za zlomky ceny.

Kubrt

Pozitivní je to pro ČD cargo… Bohužel vývoz surového dřeva z Čech má mnohasetletou tradici už z dob voroplavby a stále trvá.

MildaIV

Si postavte pilu, když vám to vadí. Nikdo vám v tom nebrání.

Dalibor

hmma co chcete s tím smrkovým břevem dělat? to ČR nezpracuje ani za dalších 10 let. Je ho tak nějak prostě… MOC.

ABC

s tím kůrovcovým se hlavně nic moc dělat nedá. leda zpracovat do pelet.

Dalibor

při troče dobrý vúle se na pile dá vybrat i dřevo na palubky, jinak stavební řezivo.

Viktor

Tak minulý týden vypravilo ÖBB první čínský vlak složený jen z Rakouských vagónů a taky to nikdo nehrozí… buďme rádi že se přes půlku Glóbusu dostaneme železnicí

Viktor

Nehrotí*

K.S.

Ty vagony mají podvozky pro změnu rozchodu, nebo to jede spodem přes různé stány? Je vůbec nějaká trať 1435mm mezi Čínou a Evropou, nebo tam pokaždé sedí v cestě nějaký jiný rozchod?

Kubrt

Z Evropy do Číny vzdy je zmena rozchodu (a zřejmě vždy bude).

Oldřich Sládek

Překládá se 2x

Ondra

Takže odsud za pakatel vyvážíme surové dřevo, tím se pravděpodobně sníží již tak chabá kapacita kolejí, což klidně způsobí, že jiná zásilka s větší přidanou hodnotou (nutno počítat celý zbývající cyklus až k případnému prodeji hotového zboží v ČR a okolí) dorazí později a to způsobí ekonomické škody úplně jinde. A to nepočítám smysl vozit klády přes půl světa.
To cele je důsledek špatného hospodaření v lesích navíc ignorující klimatickou změnu. Která přeci neexistuje 🙂

asdfg

Z Pardubic by ty kontejnery jely stejně zpátky prázdné, tj. vlak by jel stejně. Takže ekonomicky je jistě lepší mít kontejnery ložené v obou směrech, než jen jednosměrně.

Kubrt

Poptávka po dřevě v Číně je už léta vysoká, takže zjevně to i s tou dopravou přes půl světa dává smysl. Tady je smrku momentálně přebytek, tak proč to nevyužít.

Ondra

Ekonomický smysl to zjevně má. Otázka je, jestli by tomu tak bylo, kdyby byly férově započteny všechny externality dopravy…

MildaIV

Dřív vyráběli kartony z recyklovaného papíru, teď je levnější to dělat z kalamitního dřeva. takže jediný rozdíl je, co se vozí z Evropy.

Jakub

Uvažujete správně ale jste úplně mimo realitu… 🙂 Ty kšefty se dřevem teď mají konečně přidanou hodnotu v tom, že plánování dopravy se ujala tuzemská společnost ČD Cargo (Logistics). To znamená, že oni točí náklady a protěžují české firmy s těžkou technikou a autodopravce v kombinaci se zahraničními operátory železnice. Zahraniční logistická společnost by raději svážela zboží do Hamburku a tam rvala do lodí za směšné ceny (které ale teď stouply).
Dřevo jako takové je díky této situaci směšně levné a tuzemské firmy z toho profitují (nabídka převyšuje poptávku), ten nadbytek je třeba vyvážet i třeba za pakatel.

Ondra

Díky za nové informace.
České firmy z toho teď tedy profitují. Majitelé lesů asi sotva. Otázka je, jak to bude vypadat za 10 let, až všechno dřevo bude pryč a stromů na pokácení bude v lesích velmi málo. Co ty firmy s tou veškerou technikou a lidmi ad. budou dělat? Vyplatí se ty dnešní nucené investice pro velký objem dřeva až ho bude z lesů zlomek a tím i zisků z nich plynoucí? Nebudou ty firmy chtít příspěvek od státu?

Gwann

Hezké otázky, ale máte alternativu? Stromy jsou mrtvé teď. To je fakt. Buď se nechají stát a někdy občas na někoho spadnou. Nebo se vytěži a alespoň za něco prodají

Gwann

Tak to dřevo kup sám…a sám si ho nanos na dvorek.

pav

Prast jako uhod. Velkokapacitni pily taky nejsou zadny terno. Mozna tak pro jejich majitele..