Letecké společnosti Letectví

ČSA přeruší v zimě lety do Nice. Posílí linky na východ, na dvě linky místo ATR nasadí airbusy

První Boeing 737-800 v barvách ČSA registrace OK-TST. Foto: Marek Horák
První Boeing 737-800 v barvách ČSA registrace OK-TST. Foto: Marek Horák

České aerolinie přistoupily k  rušení další linky v zimním letovém řádu. Po již dříve oznámeném přerušení provozu do Birminghamu firma nebude létat přes zimu proti původnímu plánu ani do francouzského města Nice. Firma od zimního letového řádu  na některých stávajících trasách naopak posílí kapacitu.

Poslední let má podle rezervačního systému dopravce naplánován na 4. listopadu, pak se provoz vrátí až 29. března. „Provoz na lince přerušujeme z obchodně-provozních důvodů,“ vysvětlila mluvčí Smartwings Vladimíra Dufková. Do skupiny Smartwings ČSA patří.

Letecké spojení do Nice bylo v síti ČSA dlouho čistě sezónní, už minulou zimu ale firma linku provozovala částečně díky vyšší poptávce i přes zimní letový řád, i když ne všechny měsíce. Pro letošní zimní řád byly naplánovány rovněž lety, firma ale už cestujícím začala rozesílat mail, že jim letenku ruší. Vzhledem ke zrušení ve lhůtě do dvou týdnů mají cestující nárok pouze na vrácení peněz, žádné další kompenzace.

ČSA přes zimu upravily letové řády i do jiných destinací. Zcela zrušily na zimu linku do Birminghamu, velkou úpravou prošlo spojení do Kodaně. Linka bude nově létat ve zcela jiné časy, protože část spojů pokračuje z Kodaně do Reykjavíku a zpět. Namísto každodenních dvou letů denně dojde k omezení v některé dny pouze na jeden.

Mateřské Smartwings současně oznámily, že na zimu přerušují spojení do Londýna, jako důvod uvádí nedostatek letadel a brexit.

ČSA naopak navýší přes zimu lety směrem na východ. Do Kyjeva bude létat osmkrát týdně, do Moskvy třikrát denně namísto stávajících dvou letů denně. Pokračovat přes zimu bude také linka do ukrajinské Oděsy (dvakrát týdně) a do Bejrútu (dvakrát týdně). Smartwings budou létat nově třikrát týdně do Rostova na Donu, na denní provoz přechází u linky do Petrohradu.

Příjemná změna čeká cestujících i na dvou trasách, kde dosud létají jen turbovrtulová letadla ATR. V případě spojení do Düsseldorfu jsou nově všechny lety nahrazeny Airbusem A319 nebo Boeingem 737-700 už od začátku září, u linky do Budapešti pak část letů, většinou večerní spoj.

68
Diskuze

avatar
10 Komentáře
58 Reakce na komentáře
36 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
37 Autoři komentářů
Petr...Jen takdadaJanina Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Bob
Host
Bob

A co budou dělat s těmi uvolněnými ATR?

Janina
Host
Janina

Postupně se jich zbavují (jedno z 6 je údajně už pryč), poslední má odejít cca na podzim 2020.

K.L.
Host
K.L.

Jaky byl rozdil mezi CSA a QS pred koupi? Uprime nevidim zadny. CSA v dluzich low cost sluzby. Jediny co se zmenilo je ze vymenil Airbusy za boeingy. Tady ty komentare typu ze QS znicilo CSA – rozhodne mu neprispiva ale CSA uz bylo v rozkladu.

RHood
Host
RHood

Doporučuji si porovnat výsledky hospodaření ČSA a TVS/QS za poslední 4 roky a pak plácat něco o dluzích ČSA. Při odchodu 2 členů BOD koncem roku 2018, ČSA zisková společnost s cash pozicí více než 1 mld CZK, nezadlužená.

J.K.
Host
J.K.

Lepší posádky , čistější letadla…

Jen tak
Host
Jen tak

to jako ze kdyz letadlo qs leti linku csa, tak ho specualne vypucujou?

a podadka se jako zazrakem stane nejakou jinou?

vzdyt ta letadla plynule prechazi mezi qs a ok… klidne dvakrat behem jednoho dne. vcetne posadky 🙂

kanafasik
Host
kanafasik

airbusy?? To jako myslíte ten jeden OK-MEL? ha ha ha…

jan
Host
jan

Není žádné Čsa. Už je jen otřesný Qs :-/

Petr
Host
Petr

Tak A319 do Budapešti je rozhodně pozitivní zpráva. Možná jim dám po 2 letech šanci, bez ATR by mohla úroveň komfortu dosáhnout na RyanAir.

Karl
Host
Karl

To stejné Düsseldorf, většinou plné ATR.

michalspina
Host
michalspina

U letecké linky do Budapešti bude pozitivní zprávou její zrušení — nemá smysl létat takhle blízko, když existuje solidní železniční i silniční spojení.

Jen tak
Host
Jen tak

uz jsi nekdy zkoušel jet vlakem do / z budapeste? 🙂

koukám další, komu gréta zblbla hlavu… nezamiloval ses? průvodním jevem zamilovanosti je ztráta soudnosti.

Adam H
Host
Adam H

6:45 vlakem nebo 525 km a téměř 6 hodin v autě vám připadá jako „solidní železniční i silniční spojení“? Aha.

Petr
Host
Petr

Ja mam do Budapesti neco najezdeno a po vsech moznych nervech a zachvatech zoufalstvi vam muzu rict, ze po zemi uz bych tam z Prahy nikdy nejel. Letadlem je to hodinka letu, se vsim vsudy tak 3 hodiny na ceste. Nejdelsi cesta po zemi mi trvala 15 hodin (Metropolitany jsou technickými poruchami proslule), obvykle 8-9 hodin, ackoliv vlakovy/autobusovy jizdni rad tvrdi 7. Ono ani tech teoretickych 7 neni velka parada. A takove ty kecy o „praci cestou“ si kazdy muze nechat na koledu. Wi-fi ve vlaku vetsinu cesty nefunkcni a mobilni signal nepritomny.

Twix
Host
Twix

Já jsem to zatím letecky nezkoušel, vlakem víckrát a neviděl bych to tak černě. To, že tato linka trpí zpožděními a poruchami vozů, které samy o sobě nejsou vrcholem komfortu, je samozřejmě pravda, pravidelná doba jízdy 6:27 by také mohla být lepší. Ale že by se tam nedalo vůbec pracovat? Přijde mi že právě tohle je skoro jediná mezinárodní linka kde wifi funguje celou cestu (možná ještě railjety). Samozřejmě práce ve vlaku není o tom že se na něco potřebuju 2 hodiny plně soustředit abych nezkazil milionovou zakázku, ale takové to odpovídání na maily, chatování s kolegy když něco potřebují,… Číst vice »

dada
Host
dada

Madarsko? tam je uroven zeleznice o dost horsi nez u nas a na nasi uroven tu vsichci nadavaji… vlakem Madarsko je jen pro silny jedince.

...
Host
...

Ano. V ČR vlak jel většinou 130 – 160 km/h. Na Slovensku 100 – 140 km/h. Pak vlak projel stanicí Štúrovo a až do Budapešti se táhnul čtyřicítkou. Pak ještě čtvrt hodiny čekal někde na předměstí, z jedné strany plechové garáže, z druhé nějaký kovošrot, než ho pustili na pályaudvár.

Martin
Host
Martin

vtipné 😀

Twix
Host
Twix

Takže to Bukurešti nadále zůstává ATR, ale do Budapešti nikoliv? 🙁

Jakub
Host
Jakub

Kdy naposledy letělo ATR do Bukurešti?

Twix
Host
Twix

Kdy naposledy letělo nevím, ale v lednu tohoto roku jsem takto cestoval. A o dva roky dříve rovněž. Cestovní čas 2:40 a zpět proti větru dokonce 3:00. Pochopil jsem tedy že ATR už do Bukurešti nelétá a mám z toho radost 🙂

Jen tak
Host
Jen tak

uff … do bukureste bych fakt chtel
letet ATR … uprimnou soustrast

PetrS
Host
PetrS

Náhodou za hezkého počasí se dá hezky kochat Dunajem a Karpaty, můžu osobně potvrdit…

...
Host
...

Já to takhle zažil z Nice. Tři hodiny. Peklo.

Aleš
Host
Aleš

Cestující nemá pouze nárok na vrácení peněz, ale také na přesměrování na jiné dopravce, tak jak je to psané v obchodních podmínkách. Prosím uvádějte všechny fakta tak jak jsou. Pomůže to hodně zákazníkům. Člověk musí být asertivní při komunikaci se ČSA a odvolávat se na obchodní podmínky, jinak s vámi vymetou dveře.

Jen tak
Host
Jen tak

No .. to není tak úplně pravda. Přesměrování je jedna z možností, ale rozhodně se nejedná o „nárok“ či dokonce „právo“. v podstatě společnost má na výběr – buď vám vrátí peníze, nebo vás tam pošle jinudy nebo s někým jiným (v tom případě ale nemáte právo na vrácení ceny letenek).

No, a pookud vám varianta přesměrování nevyhovuje (protože je třeba o den později, ne-li pozdeji), tak zase dostanete vrácené peníze.

Anonymus
Host
Anonymus

Jen tak. Nepracujete náhodou pro aerolinku?

Jen tak
Host
Jen tak

tohle neni o tom, kdo je ci zamestnanec, ale o nejake te zakladni povedomosti o svych pravech, aby pak clovek netrepal nesmysly na diskusich … treba o tom, jaka ma “prava” a jaky ma “narok”. ono to fakt vypada strasne smesne 🙂

a ne, pro aerolinku nedelam. muj jediny vztah k aerolinkam je vyjadren jen asi sedesati lety, ktere tak nejak rocne vygeneruju (a kdybychom si pomerovali pindiky, tak zlatou kartickou CSA a KLM … 😀 )

Karel
Host
Karel

Zase ty MAXy!!!

Kateřina
Host
Kateřina

Za všechno může MAX 😀

Vojta
Host
Vojta

krach se blíží za 3,2,1……

Eidi
Host
Eidi

Na základě čeho usuzuješ?

Jen tak
Host
Jen tak

pindalove z novinek za 3,2,1…;

tesim se na toho experta, co minule prohlasil, ze timto si vylepsuji cash flow 🙂

Anonymus
Host
Anonymus

Jen tak. Nepracujete náhodou pro aerolinku?

RHood
Host
RHood

Tak můžete se těšit, jsem tady. Pane, pravděpodobně trpíte určitou formou zakomplexovanosti, což potvrzuje Vaše úroveň příspěvků a reakcí na jiné slušné přispěvatele jak po stránce obsahové, tak gramatické a možná k té zakomplexovanosti a primitivnosti přispívá právě Vámi zmíněná velikost Vašeho pindika a vlastnictví zlaté karty Frekventa u CSA a KLM.

Tomas
Host
Tomas

Nevíte o cem mluvíte… Ač bývalý zaměstnanec a nepříliš velký fanoušek TVS musím uznat, že celou situaci s Maxy zvládají více než dobře. Kroky, které podnikají na zimní sezónu jsou velmi logické, z pronajmu masin do Kanady budou mít rozhodne větší zisk. Nedovedete si představit, jaký by byl pro česky trh problém, kdyby smartwings skončila…

Nekdo
Host
Nekdo

problemy pro cesky trh? povidejte…

Vlada
Host
Vlada

Zkrachovala by spousta cestovek a prodejců zájezdu… A Smarttwings zaměstnává taky spoustu lidí i dělá business regionálním letištim v ČR jako jeden z dopravců z mala…

Alex
Host
Alex

Cestovky si velmi rychle dokazi poradit Takze ono by se zase tak moc nestalo a Ryanair nebo enter by nepochybe radi pomohli…. Akoratby se zavrela nas smartem voda. Ostatne spoluprace s chinou K to u smeruje.

Jen tak
Host
Jen tak

Ona ta kapacita nabízená a provozovaná smartwingsem je docela velká (a to i když se budeme bavit jen o českém trhu), a pokud nepřijde v zime krize ale smartwings v zime by krachnul, a pristi rok byl letecká doprava opět trhala rekordy – tak by neměl v podstatě kdo Smartwings nahradit. Důsledky jsou jasné … cestovky by musely řešit náhradní dopravce – a víme, jak to vypadalo letos. Ukrajina, Bulharsko a další exotika, nicméně ani tam nejsou zdroje nevyčerpatelné. a spousta kapacity by chyběla. Něco jde samozrejmě hodit na pravidelné linky (ale ne všechno, pravidelných linek do Hurgády, Sharm el… Číst vice »

Janina
Host
Janina

Tak jednak by přišli o práci lidé (převážně Češi) co přímo pracují pro Smartwings (a jediná alternativa pro letecký personál v ČR je Ryanair/Buzz takže naprostá bída, zacházení se zaměstnanci tam je horší než v Travele), dále lidé co pro ně pracují nepřímo na letišti (Smartwings+ČSA dělají skoro 50% kapacity na českých letištích), dále lidé v cestovkách, na turistickém trhu v Praze/ČR a podobně. Ovšem i zákazníci by byli biti. Kapacitu v Praze by nahrazoval pravděpodobně mix evropských a mimo-evropských lowcostů. Takže Ryanair/Easy/Wizz/Jet2 plus Turci/Rusové/Ukrajinci/Egypťané. Zákazníci by dostali stejnou nebo spíš i nižší kvalitu než teď, ovšem za výražně vyšší… Číst vice »

Jirka B.
Host
Jirka B.

Prosím Vás, můžete mi konečně někdo vysvětlit, co je to Travela? Jedinou Travelu znám jako zakládajícího člena TS, ale tahle CK již zkrachovala. Děkuji

Jen tak
Host
Jen tak

Lidi od letadel tak nejak historicky přezdívají travel servisu travela 🙂

Iceman
Host
Iceman

Název pro TVS v letištním slangu mezi zaměstnanci na letišti….už se používá asi 20 let a zřejmě je to hodně zakořeněný…. 😀

Nicky
Host
Nicky

na letišti bude provoz tak jako tak a zaměstnanci tam budou potřeba bez ohledu na to jaké je na letadle logo.

Jen tak
Host
Jen tak

Jo. ale polovina.

Nicky
Host
Nicky

Pokud by TVS/CSA skončila, tak by to naopak trhu jen pomohlo – linky by si rozebraly lowcosty (dal by se v Praze očekávat velký hub Ryanairu nebo Wizzairu) a další aerolinky by obsadily linkové spoje. Neprovozují nic unikátního co nejde rychle nahradit – je to žába na prameni. Nebylo by pak nutné jezdit za dobrou cenou do zahraničí.

Honza
Host
Honza

Ja teda moc nerozumim vcem je/jsou zaba na prameni? Oni snad brani jinym spolecnostem ve vstupu na trh letecke (charterove) dopravy v CR?
Preci kdyz je Wizz/Ryan atd. o tolik lepsi, tak muzou zacit bazovat svoje letadla v PRG a vystipat tak QS/OK z trhu.

Jirka B.
Host
Jirka B.

Nemohou, tak daleko jako např. v UK nejsme, aby CK prodala zájezd s letem linkovým spojem Ryanairu a bez kufru, nebo s příplatkem. Na to nejsou češi ještě připraveni.

Jen tak
Host
Jen tak

bože… koukám, že zdravotní stav se zhoršuje… ty bláboly jsou čím dál horší .

který lowcost by v léětě létal třikrát denně nepravidelně na djerbu, hurgadu, sharm a další dovolenkové destinace? 😀

Johny998
Host
Johny998

Nikdo! Prostě lítat chartery v ČR zvládne jen Smartwings! Vážně? Řada diskutujících vyjmenovala významné důvody, proč by QS neměli končit (zaměstnanci, cestovky, vliv na českou dopravu), ale zkrátka chartery mezi nimi nejsou. Existují desítky společností po Evropě, co provozují výlučně chartery a nový trh by jim mohl přijít zajímavý. Rovněž v cílových destinacích existují charterové aerolinky, v Bulharsku např. ALK Air, BH Air, Bulgarian Air Charter nebo Fly2Sky Airlines. Stejně jako neskončí trh s koupáckými lety po krachu Thomas Cook v UK, stejně jak by neskončil v Česku. Čímž neříkám, že by to pro cestovky nebyla komplikace.

Y.K.
Host
Y.K.

SmartWings 50 letadel…
BH Air (5), ALK (4), Bulgarian Air Charter (16, koukám navíc třicetiletých „veteránů“, hmm), FlytoSky (2)… Řecko má prd, v Egyptě nevím jaké jsou rezervy, Tunis Air občas má nějaké kontrakty i v ČR.

Samozřejmě že časem by se trh přerovnal, ale to může být několik let a to by asi spousta cestovek v ČR nedala.

Jen tak
Host
Jen tak

mimochodem.. dobre ceny do zahraničí?

ja vím, do řecka je smartwings dražší, než konkurence… a co ty ostatní, kde je csa tou nejlevnější?

Nicky
Host
Nicky

Tak chartery na dovolenkové destinace může létat opravdu kdokoliv kdo má vhodné letadlo a co se týká té žáby na prameni, tak v Praze není až tak velká poptávka, proto se sem lowcostům moc nechce dokud na stejné lince létá i TVS.

Jen tak
Host
Jen tak

sorry, ale strašný blábol 😀

Nicky
Host
Nicky

To určitě…
Zájí mě, proč jsou tedy letenky z okolních zemí výrazně levnější než z Prahy (Rakousko, Polsko, Německo, Slovensko). Týká se to jak lowcostů tak i linkových spojů.

Jen tak
Host
Jen tak

no .. vidis….. kdyz by ses realne podival/a na eralny stav, tak zjistis, ze neco je levnejsi od nas, neco je levnejsi odjindu.

a ne, na pritomnosti smart wingsu to fakt nezavisi. ty faktory jsou uplne jine.

Y.K.
Host
Y.K.

To ovšem popírá vaši logiku, že zničením SW by se to zlepšilo, protože méně dopravců = menší konkurence = zvýšení cen. Tohle nejsou jízdenky na vlak, ceny se pro každý let upravují každou chvíli, aby dosáhly sweet pointu naplnění letadla (nutnost), dobré reklamy (pár míst za směšné ceny), dostatčného příjmu (pár míst za dech vyrážející ceny) + doplatky za zavazadla atp.

Navíc schválně zkouším nějaké konkrétní termíny PRG/VIE – Londých kamkoliv (VIE levnější o 100 kč při ceně 2kkč, PRG/VIE – Paříž kamkoliv (VIE levnější o 8 kč) při ceně 2800 kkč.

Petr
Host
Petr

Cena letenky je nic neříkající, hlavní složku tvoří letištní a jiné poplatky. Dokud bude mít PRG vysoké poplatky budou vysoké i ceny. Porovnat 10milionovou ČR s několika násobně většími Německem a Polskem je z hlediska poptávky zcestné.

Honza
Host
Honza

Tak kdyz je muze letat kazdy, tak proc to tady Wizz/Ryan zz davno nerozlital? Dle toho co pisete tak asi mate info o tom ze maji spoustu volnych letadel. Ale asi maji teda spatny management, jinak si jejich pocinani nedovedu vysvetlit, kdyz je tady takovy potencial

Y.K.
Host
Y.K.

To spolu přece vůbe nesouvisí. Lowcosty létají linky, charter je úplně jiný typ provozu. Musí si udělat bázi (aby nemusel přelétávat), musí mít hodně dobrých smluv, aby mohli točit letadla na 3 – 4 frekvencích denně bez prostojů, takže musí cestovkám nabídnou cenu které bude oproti SW zajímavá (jinak nemají důlvod měnit). Do toho žádná aerolinka jen tak nepůjde a charterově orientovaní dopravci zase nemusí mít zájem o radikální růst na nový trh, protože na zimu je to překážka. Pokud by někdo opravdu chtěl, tak Smartwings udolá obchodně, nikomu nic nebrání si sjednat lety u někoho jiného, ale asi to… Číst vice »

Nicky
Host
Nicky

Přesně tak – neplést charter s lowcostem. Nevím o tom, že by Wizz/Ryan pro někoho létaly chartery. Pro cestovky je pohodlnější mít jednoho partnera pro chartery, který má v ČR bázi, ale pokud by to tak nebylo, může Turecko obsluhovat turecký charter, Tunis tuniský charter, atd. Cestující by na tom byli ještě hůře co se týká případných kompenzací.

Jen tak
Host
Jen tak

ano, neplést…

ale ty delas presne pravy opak .. 🙂 tvrdis tady, jak zacne ryanar litat chartery po smartwingsu 🙂

Nicky
Host
Nicky

To ne minimálně Ryan jak funguje teď, ale může založit charterovou odnož.

Jen tak
Host
Jen tak

tak určitě… nezaložil ji posledních dvacet let .. tak zrovna ted, kdyz krachne smartwings, ji bude zakládat 😀

Johny998
Host
Johny998

Prosím nemaťte ostatní, vaše kompetence v tématu je nízká. Ryanair má charterovou odnož v Polsku, jmenuje se Ryanair Sun, resp. nově Buzz. Ve flotile má 24 letadel.

Jen tak
Host
Jen tak

no… tak hlavne, ze ta vase kompetence je vyssi.

buzz zrovna moc charterova odnoz neni. to je jejich polska linkovka, urcena na jeste vetsi katovani nakladu.

ta “charterovka” lina linky ryanairu z polskych bazi, a ted zacne litat i linky ryanairu z prqhy.

ja vam nevim, to moc charterove nezni 🙂

Aleš
Host
Aleš

To teda nevím jestli pomohlo, ale ČSA (Czech Airlines) je jedna z nejstarších leteckých společností na světě a taky pýcha České republiky že zde máme stále fungující leteckou společnost a kdyby nebyla tak by to byla velká škoda.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll