Další krok k elektrizaci více než 160 kilometrů tratí. Správa železnic vybrala projektanty
K zahájení prací na třech tratích má dojít v roce 2027.
Správa železnic chce během roku 2027 začít s elektrizací více než 160 kilometrů tratí. Tento týden k tomu udělala důležitý krok: se dvěma firmami podepsala smlouvy na zpracování projektové dokumentace na takzvanou prostou elektrizaci tří tratí.
Jde o jednodušší způsob elektrizace tratí, kdy součástí nebudou další rozsáhlé úpravy tratí, jak bývá dosud běžné. Jde konkrétně o úseky Klatovy – Železná Ruda, Kralupy nad Vltavou – Kladno a Zdice – Písek.
Součástí akce bude doplnění trakčních sloupů, natažení troleje a výstavba pouze zařízení nezbytných pro provoz elektrických vlaků. Díky tomu, že nebude docházet ke změně trasy či zásadnímu navýšení rychlosti, měl by být i rychlý povolovací proces. „Výstavba trolejového vedení přitom umožní zavedení tišších a ekologičtějších elektrických vlaků na delších trasách,“ uvedl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Nejdelší úsek na prostou elektrizaci se týká trati 200, konkrétně úseku Zdice – Písek. Jde o 90 kilometrů. Zakázku na projekt získal Sudop Praha za 59 milionů korun. Práce budou probíhat v letech 2027 až 2029, celkem vyjdou na 2 miliardy korun. Poté bude možné nasadit na rychlíky Praha – České Budějovice přes Příbram přímé vlaky.
Postupně až 2 000 kilometrů tratí
Elektrizace 49 kilometrů dlouhého úseku Klatovy – Železná Ruda-Alžbětín umožní prodloužení přímých vlaků z Plzně až na státní hranici s Německem. Tím odpadne nutnost přestupu nebo výměny lokomotiv v Klatovech a zkrátí se tak doba cestování do populárních šumavských středisek. Záměr projektu a dokumentaci pro společné povolení stavby vytvoří společnost Sagasta za 53,4 milionu korun. Vlastní realizace prací se předpokládá v letech 2027 až 2029, celkové náklady dosahují výše 1,5 miliardy korun.
Na probíhající elektrizaci trati z Prahy do Kladna naváže v roce 2027 ještě elektrizace úseku z Kladna-Ostrovce do Kralup nad Vltavou. Jde o celkem 21 kilometrů, na které ještě naváže krátký úsek Jeneč – Středokluky určený hlavně pro nákladní dopravce. Zakázku za 46,9 milionu korun získala společnost Sudop Praha. Odhadované náklady na stavbu jsou 430 milionů korun.
Ministerstvo dopravy loni v závěru roku schválilo Koncepci rozvoje elektrické trakce, která počítá s elektrizací postupně více než 2 000 kilometrů tratí.
119 miliard do elektrizace tratí. Ministerstvo schválilo plán na dekarbonizaci železnice